جاباما
۸۸۴۷۷۸
۱۰ نظر
۸۰۳۸
۱۰ نظر
۸۰۳۸
پ

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

رودیکرد مشخصی که تصمیم داریم به آن بپردازیم بررسی شباهت بین پدر و مادر و فرزندانشان از نظر ظاهری است. بسیاری از ویژگی‌های ظاهری که در افراد دیده می‌شوند یادگاری است که از والدینشان به ارث برده‌اند.

برترین‌ها: بیشتر افراد دوست دارند که با بزرگ‌تر شدن فرزندشان به نوعی خود را در او ببینند و شاهد ویژگی‌های مشترکشان با هم باشند. قطعاً وقتی فرزند شما متولد می‌شود تا مدت کمی نمی‌توان در رابطه با چهره او نظری داد، چرا که بعد از گذر زمان تغییرات چشمگیری در آن احساس خواهد شد. در این مطلب تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم و شباهت بین والدین و فرزندانشان را بررسی نماییم.

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

به طور کلی می‌توان گفت که در بیان شباهت پدر و فرزند عوامل مختلفی دست خواهند داشت. این شباهت‌ها می‌توانند در ویژگی‌های ظاهری و یا باطنی و شخصیتی آن‌ها نمود پیدا کند. در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی نمی‌توان قانونی کلی بیان کرد، چرا که شخصیت هر فرد دنیای بی‌پایانی است که بحث در رابطه با آن شما را سردرگم می‌کند. رودیکرد مشخصی که تصمیم داریم به آن بپردازیم بررسی شباهت بین پدر و مادر و فرزندانشان از نظر ظاهری است. بسیاری از ویژگی‌های ظاهری که در افراد دیده می‌شوند یادگاری است که از والدینشان به ارث برده‌اند.

شباهت والدین و فرزندان از نظر ژنتیکی

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

طبیعتاً یکی از اصلی‌ترین عوامل در ایجاد شباهت بین پدر و مادر و فرزندان ژن‌های جنسیت است. یکی از چیز‌هایی که در زمان شکلگیری جنین رخ می‌دهد، دریافت ۲۲ جفت کروموزوم علاوه بر کروموزوم‌های تعیین جنسیت از والدین توسط جنین است. جنین یازده جفت را از هر کدام از والدین دریافت می‌کند که در مجموع ۴۶ کروموزوم می‌گردد. این کروموزوم‌ها دارای ژن‌هایی هستند که می‌توانند باعث شکلگیری ویژگی‌های فردی و ظاهری جنین شود، ویژگی‌هایی اعم از جنسیت، رنگ چشم، رنگ و نوع مو، شکل بدن، چال گونه، کیفیت صدا، شکل لاله گوش، قد، کیفیت دندان و... بسیاری از ویژگی‌هایی که در ظاهر افراد دیده می‌شود دارای ژن‌های غالب بوده و می‌تواند به نسل‌های بعدی‌شان نیز انتقال یابد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به بررسی تعدادی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها بپردازیم.

شباهت قد والدین با فرزندان

عوامل بسیاری می‌تواند در اندازه قد فرزند تاثیرگذار باشد. برای مثال نوع تغذیه، نژاد و... عواملی هستند که می‌توانند باعث بلند یا کوتاه شدن قد کودک شوند. اما در این میان مسئله ژنتیک نیز اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. به همین دلیل هم هست که طبق انتظار معمولاً پدر و مادری که قد بلندی دارند صاحب فرزندی با قد بلند می‌شوند و والدینی که قد کوتاهی دارند معمولاً فرزندی با قد کوتاه خواهند داشت. البته به دلیل عوامل دیگری که ذکر کردیم ممکن است این قانون شکسته شود و والدینی قد بلند، صاحب فرزند کوتاه قدی شوند و یا برعکس.

شباهت نوع و جنس موی فرزند و والدین

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

معمولاً انتظار می‌رود که در شرایط معمول، والدینی با مو‌های بور فرزندانی با همان رنگ مو داشته باشند، همان طور که افرادی با مو‌های مشکی و یا حتی قرمز نیز فرزندانی با همان رنگ مو خواهند داشت. اما مسئله‌ای که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند زمانی است که والدین دارای قومیت‌های متفاوتی باشند، مثلاً یکی از آن‌ها آسیایی بوده و مو‌های تیره داشته باشد و دیگری اروپایی بوده و دارای مو‌های بسیار روشنی باشد.

در رابطه با شرایطی که مو‌های والدین دارای رنگ‌های متفاوتی باشد مسئله‌ای که محققان بیان می‌کنند آن است که به دلیل غالب بودن ژن‌های قهوه‌ای و مشکی، احتمال آن که موی فرزند یکی از این دو رنگ بشود بالا خواهد رفت. تمامی این مسائل بستگی به ژن‌های پدر و مادر دارد. چنان چه هر کدام از ژن‌ها در پدر و مادر غالب‌تر باشد، طبیعتاً رنگ مو‌های فرزند نیز بر اساس آن شکل خواهد گرفت.

علاوه بر رنگ مو، نوع مو نیز مسئله‌ای است که در شباهت بین فرزندان و والدینشان مطرح می‌شود. ژنی که به کم مویی ارتباط پیدا می‌کند از کروموزوم X که مربوط به مادر از به فرزند انتقال پیدا می‌کند. این یعنی اگر پدری دچار طاسی و یا ریزش مو شده باشد این ویژگی از او به پسرش انتقال پیدا نمی‌کند، بلکه فرزند پسر او موهایش را از پدرِ مادرش به ارث خواهد برد. در واقع اگر پدرِ مادری مو‌هایی کم پشت داشته باشد این ویژگی از راه کروموزوم X مادر به فرزند او انتقال می‌یابد نه از ژن پدر!

نوع فر و یا لخت بودن مو نیز خصیصه‌ای است که به صورت ژنتیکی به فرزندان انتقال می‌یابد. در رابطه با این ویژگی باید شما را با اصطلاحی به نام پلی ژنیک آشنا کنیم که در واقع به آن معناست که در شکلگیری این خصیصه چند ژن دخالت خواهند داشت. داشتن ویژگی موی مجعد و فر غالب است، این یعنی اگر مادر موی مجعد و فر داشته باشد و پدر موی صاف، احتمال آن که موی فرزند نیز فر شود بیشتر آن است که موی لختی داشته باشد.

شباهت شکل صورت فرزند و والدین

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

به طور کلی می‌توان گفت که اگر پدر و مادر هر دو دارای صورت‌هایی بیضی شکل و یا حتی مربعی باشند، باز هم احتمال آن وجود دارد که فرزند ژن مغلوب را از نسل‌های گذشته خود دریافت کرده و صورتی متفاوت‌تر داشته باشد. با این حال احتمال آن که فرزند شکل صورت خود را از والدین خود به ارث ببرد بیشتر است.

شباهت چال گونه یا همان دیمپل

وجود چال روی گونه که دیمپل نامیده می‌شود نیز یکی از خصیصه‌هایی است که به صورت ژنتیکی به فرزند می‌رسد. این مورد نیز جزء ویژگی‌های غالب است و در صورتی که یکی از والدین دارای چال گونه باشد، احتمال آن که فرزندشان نیز از این ویژگی برخوردار باشد بسیار زیاد می‌شود. جالب است بدانید که این ویژگی می‌تواند حتی در چند نسل خودش را نشان ندهید و بعد از آن در یکی از نسل‌ها نمایان شود.

شباهت در داشتن کک و مک

شباهت فرزندان به والدین؛ شبیه پدر یا شبیه مادر؟

وجود کک و مک بر روی صورت از ویژگی و خصیصه‌های غالب است. یعنی اگر یکی از والدین بر روی صورت خود کک و مک داشته باشد احتمال آن که فرزند آن‌ها نیز از این ویژگی برخوردار باشد افزایش می‌یابد. در صورتی هم که هیچ کدام از والدین بر روی صورت خود کک و مک نداشته باشند اصلاً احتمال برخورداری از این ویژگی در فرزند وجود نخواهد داشت.

حالا با توجه به تمامی این مسائل می‌توانید تا حدودی حدس بزنید که فرزند شما چقدر شبیه شما خواهد بود.

منبع: theguardian

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سلام طلوع

    • ترسو

      هيچكدام ، مردم به مسئولين خود بيشترين شباهت را دارند .

    • ترسو

      هيچكدام ، مردم به مسئولين خود بيشترين شباهت را دارند .

    • ناشناس

      وای خدا، من عاشق ژنتیکم....خیلی جذابه...البته بعضی چیزای این متن صددرصد نیست، خاندان مادر من هممممممه پرمو و طاس اصلا ندارن، اما خونواده پدریم همه طاسن، داداشام یکی پرمو، یکی طاس..پس اینجا نتیجه میگیریم طاسی رو از خونواده پدریم به ارث برده، نه مادر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طفلکی

    • بدون نام

      کاملا شانسی و رندومه.هیچ فرمولی نداره.بعضا ژنهای خیلی دور فعال میشه و آدمو بدون کمترین شباهتی به ننه و باباش میکنه

    • بدون نام

      منکه اصلا از چهره ام راضی نیستم،شبیه پدرمم،ولی خب نه مادرم خوش قیافه بود نه پدرم

    • suha

      خیلی خیلی جالب بود . مرسی

    • بدون نام

      آرمین خیلی ناجوانمردی.
      خیلی پستی.

    • منیر

      من و همسرم هردو موی مجعد داریم ولی دخترام هر دو موی صاف دارند ولی حالا که از 25سال دارند رد میشند موهاشون مجعد داره میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج