۸۹۲۲۸۵
۲۴ نظر
۵۰۰۲
۲۴ نظر
۵۰۰۲
پ

قوت غالب ایرانی‌ها از چه زمانی گران می‌شود؟

در حالی از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان دولتی ثابت مانده، اما گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از نانوایی‌ها از قیمت‌های مصوب عدول کرده و به بهانه‌های مختلف نان را با نرخ‌هایی بالاتر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

خبرآنلاین: پنج سالی می‌شود که نان، رنگ قیمت جدید به خود نگرفته است؛ این در شرایطی است که هر کالا و محصولی این روزها در بازار دیده می‌شود، قیمتی کاملا متفاوت با ۵ سال قبل دارد. این موضوع منجر به این شده که در حال حاضر برخی نانوایان به‌دلیل افزایش هزینه‌های جانبی، دست به کوچک کردن و یا کاهش کیفیت نان‌ها بزنند. نانوایان می‌گویند: «توان تولید نان با قیمت‌های کنونی را ندارند، زیرا نمی‌توانند هزینه‌های کارگری، اجاره، آب، برق و گاز را پرداخت کنند.

در این شرایط، تنور عرضه چند نرخی نان به خصوص سنگک و بربری نیز در مناطق و محله‌های مختلف داغ شده و برخی از نانوایان از نرخ مصوب عدول کرده‌اند؛ حتی اگر آردی که خریداری کرده‌اند، به صورت یارانه‌ای باشد.

مصوبه قیمت نان سنتی مربوط به سال ۱۳۹۳ است و تاکنون نرخ نان و آن مصوبه ثابت مانده است. براساس بخشنامه سال ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای قیمت هر عدد نان لواش ۲۱۰ تومان، تافتون ۴۰۰ تومان، بربری ۷۰۰ تومان و سنگک ۸۰۰ تومان بوده است. اما قیمت‌هایی که در عمل در سطح شهر دیده می‌شود، این‌گونه است که قیمت نان ساده سنگک ۲۰۰۰ تومان، سنگک پرکنجد ۴۵۰۰ تومان، سنگک یک‌رو کنجد ۲۵۰۰ تومان، سنگک دورو کنجد ۳۰۰۰ تومان، سنگک سبزیجات ۳,۵۰۰ تومان و سنگک سبوس‌دار ۳۰۰۰ تومان، تافتون ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان، بربری بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و لواش ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

طبق آمارها، تعداد فعلی واحدهای نانوایی کشور ۹۰ هزار واحد دارای پروانه بهره‌برداری و ۱۰ هزار نانوایی بدون پروانه بهره‌برداری است که از این تعداد، بیش از ۹ هزار واحد نانوایی در استان تهران فعال هستند.

البته بنا به گفته بیژن مقدم، مدیرعامل اتحادیه نانوایی‌های سنتی کشور، «افزایش قیمت نان مربوط به واحدهای آزادپز است که نزدیک ۲۰ درصد واحدهای نانوایی کشور را تشکیل می‌دهند و طبق قانون، واحدهای نانوایی آزادپز به‌دلیل خرید آرد آزاد مشمول نرخ‌گذاری مصوب نمی‌شوند و می‌توانند تولید خود را با یک حاشیه سود منطقی به دست مصرف‌کنندگان برسانند. »

وی متذکر شد: «۸۰ درصد واحدهای نانوایی سنتی کشور یارانه‌ای هستند و این واحدها اجازه هیچ افزایش قیمتی را بر روی نرخ نان ندارند. »

در حال حاضر اصلاح قیمت نان در دستور کار دولت قرار گرفته و گفته می‌شود ۳ سناریو تاکنون برای این منظور مطرح است. عباس تابش، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در توضیح سناریوهای مطرح برای قیمت نان گفت: «بحث بررسی قیمت تمام شده تمام کالاها که نان نیز جزیی از جامعه کالایی است، به طور مستمر در سازمان حمایت، شورای آرد و نان و در سطح بالاتر، ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود. »

وی متذکر شد: «این بدان معنا نیست که قیمت نان تغییر خواهد کرد، اما ما سناریوهای مختلف قیمت تمام شده آرد، نان و گندم و به علاوه این‌که چگونه این کالاها به دست مشتری بررسی را داریم بررسی می‌کنیم و اگر تصمیمی گرفته شود، به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند. »

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح می‌کند: «قیمت نان در دست بررسی است و سازمان حمایت بررسی‌های کارشناسی را انجام داده و سناریوهای مختلف را به شورای آرد و نان ابلاغ کرده و داریم بررسی می‌کنیم. »

تابش افزود: «اگر در جمیع جهات نیاز به تغییر قیمت باشد، به طور قطع اعلام می‌شود و تا این لحظه هیچ تصمیمی برای تغییر قیمت گرفته نشده و تمام عرضه‌کنندگان نان مکلف هستند براساس مصوبات موجود عمل می‌کنند. »

وی با ذکر این نکته که با نانوایی‌هایی که افزایش قیمت داشتند، حتما برخورد می‌شود، عنوان کرد: «گزارش‌هایی در این خصوص داشته‌ایم و پرونده‌ها به تغزیرات ارسال شده است. »

مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تصریح کرد: «در حال حاضر همه نانوایی‌های موجود در سطح کشور به یک طریقی یارانه می‌گیرند و مکلف هستند براساس مصوبات عمل کنند. »

حسین مدرس‌خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگان نیز هفته گذشته در نشست خبری عنوان کرد: «قیمت نان در برنامه‌ریزی‌هایی در استان‌ها و در جلساتی با حضور استاندار تعیین می‌شود و در یک ماه آینده نیز در تهران قیمت، نهایی و تعیین می‌شود. »

وی همچنین از تدوین سناریوهای اصلاح قیمت نان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: «سناریوهای مختلفی تدوین شده تا چرخه گندم، آرد و نان کشور اصلاح قیمت شود؛ البته این اصلاح نرخ به نوعی صورت خواهد پذیرفت که مصرف‌کننده دچار شوک قیمتی نشود. »

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره قیمت نان اعلام کرد «به زودی با هماهنگی وزارت کشور برای تنظیم بازار این کالا از رییس‌جمهور دستورات لازم را می‌گیریم. »

وی در همایش معاونین امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها عنوان کرد: «قیمت مصوب سبوس ۱۲۵۰ تومان است، با همین قیمت که مصوبه تنظیم بازار است جلو می‌رویم. »

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      چراتوی این مملکت کسی به فکر ارزونی نیست !!! فقط دنبال اینن که گرون بکنن

    • سعید حاتمی

      فقط این رو بگم مایه خمیری که سال قبل میخریدیم کیسه ای 100هزار تومن الان رسیده به 500هزار تومن!!!

      بعد شما انتظار دارین قیمت نون بازهم ثابت بمونه

      پاسخ ها

      • شانجانی

        آقای نانوا چرا قیمت ارد و نمیگی پارسال در بازار ازاد چند می فروختید' و امسال چند می‌فروشید ?

      • سعید حاتمی

        کاربرشانجانی

        چند سال نونوایی کار کردی که اینطور افاضه میفرمایید

    • بدون نام

      انتخاب خودتون بوده. نوش جونتون. چشمتون هم کور شه

    • بدون نام

      ملت دانا=== فقر و فلاکت در کل کشور نابود

    • رضا

      اگر نان با این قیمت نمی صرفه تولید شود چرا مثل قارچ نانوایی سبز میشود!.دولت محترم لطفا به این حرفها گوش ندهید.به تنها قوت مردم مستضعف دست نزنید.این اقایان اتحادیه ها ی نانوایی که این گونه سخرانی میکنند هر کدام چند نانوایی باسهمیه ارد دولتی دارند.

      پاسخ ها

      • شانجانی

        صددرصد صحیح میفرمایید'

      • سعید حاتمی

        لعنت به هرکسی که تهمت میزنه

        شما گوشت رو میخری 100هزار
        روغن نباتی 5کیلویی رو میخری 60هزار
        میوه کیلویی 10هزار
        رب فلان قیمت
        لبنیات و... فلان قیمت

        حالا نون قراره یه چند درصدی اونهم بعداز گذشت چندسال گرون شه صداتون در اومده

    • خانم خونه

      والا ما تو اهواز از بعد عید نون لواش رو ۲۵۰ میگیریم حالا بخوان دوباره گرون کنن چی میشه با این کیفیت

    • بدون نام

      این چه خصوصی و دولتی شد که باعث افزایش قیمتها و بیمسعولیتی دولت شد تو شهرهای بزرگ اکثرا ازاد پزند که قیمتها بالا!!!پس گندم داخلی چی میشه چرا در اختیار نانوانوایان به قیم دولتی واگذار نمیشه که شاهد وزن کم و قیمت زیاد نباشیم دولت همه چیو خصوصی کرده پس خودش چکار اومده

    • شانجانی

      نخیر نانواهای دارای ارد یارانه ای هم نان های خود را گران کرده اند ' نان سنگگ ساده از ۸۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و نان بربری ساده از ۶۵۰تومان با افزودن تعداد حد اقل ده گرم کنجد به ۱۰۰۰ تومان رسانده اند ' و این آقایان نانوا علاوه بر اینکه سر ملت کلاه گذاشته اند 'درصدد کلاهگذاری بر سر دولت هستند' اگه پخت نان به نانوا صرف نمیکند' به طور خود جوش مغازه های خود را تعطیل کرده و پخت نکنند'!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پخت نکنیم که امثال شما ازگشنگی میمیرید

        نون از 800 شده 1000 نزدیکه حالت بدبشه

      • بدون نام

        درضمن در برخی ازشهر ها مثل تبریز و ساوه وچندین شهر نانوایان اعتصاباتی نیز داشتند که با افزایش نرخ اعتصابشان را شکستند

    • بدون نام

      عزیزان شما خوابید سنگک وبربری دوماهه گران شده است .

    • بدون نام

      نان کوچک و گران و بی کیفیت است ...اینجور نیست که نانوا توان تولید نداشته باشد .نانوا به دنبال کسب در آمد حداکثری در این آشفته بازار است ....کلیه نان ها را دولت به وزن کیلویی باید نرخ گذاری و تمام توان خود را جهت بکارگیری کیفیت نان بگذارد آن وقت هیچ نانوایی توان کم فروشی نخواهد داشت فقط بحث کیفیت است که بعد از برخورد و تعطیلی و نخریدن نان از متخلفین برای همیشه بحث نان حل خواهد شد .باید از تعدادی نان گذر کنیم و به وزن و کیلو دزدی از نان را پایان

      پاسخ ها

      • سعیدحاتمی

        این همه اطلاعات غلط رو از کجا در آوردی شما؟؟؟؟!!!

    • بدون نام

      پارسال مردادماه سنگ بنزین بهسینه میزدی اینهمه مردم میگن پارسال گران شده شما چراقبول نمیکنی هرجا تیتر بزنه میری انجا مطلب میاری به خورد ما میدی این خبرگزاری چرا این گرانی را به اتمام نمیرسونن وباطل نمیکنن همینم دیگه مثل برنج یا هرچیردیگه ای دارین از مردم میگیرین که فقط بو بکشن دروغ میگم

    • حسن

      مقدار یارانه ها هم از سال 89 تا الان همان 45500 تومان است وتغیر نکرده در حالی که قیمت ها 1000 برابر شده . نوبتی هم که باشه اول باید یارانه ها بروز گردد و سپس قیمت نان هم بروز گردد . یارانه ها مثل یه بچه یتیم هست که هیچ کس بهش توجه نمی کنه

      پاسخ ها

      • شانجانی

        در زمانهای گذشته در بعضی از میادین وخیابانهای تهران و احتمالا شهرستانها از طرف سازمان غلات دکه هایی برای عرضه انواع نان ماشینی وجود داشت ' و مردم میتوانستند نان مورد نظر خود را تهیه کنند' اما چند سالی میشود که این دکه ها برچیده شده اند ' ایا بهتر نیست 'دو باره این دکه و یا فروشگاه نان ماشین دو باره احیا شوند'?

    • s...

      مردم ساده دلشون به چی خوشه ........ تا کی خودتون گول میزنید ها....

    • بدون نام

      باسلام اقایان ،مسیولین محترم نان چندماه پیش گران شدحتی اندازه اش هم کوچک شدمگر ملت سال بدون گرانی هم داشته از دست شماها.

    • حاتمی

      اگر قیمت نان صدتومان بعداز پنج سال کران شود برای بض ها خیلی سنگینی است ولی شیر در یک ماه هزار تومان کران می شوند وکوشت پنجاه هزار تومان رسید صدوبست هزار تومان کسی صدایش درنمیاد مایه خمیر وکنجد پول کاز بیع

      ه مالیات دستمزدهای کارگران شما خبر نداری یک باب نانوایی‌ پنجاه متر می‌باشد قیمت مغازه کمش ۸۰۰ میلیون تومان در شهرستان های تهران وشماها با این پول چی کار می کردند اکر شما نانوایی‌ بود ی بربری یا سنگکی پنج هزار تومان به دستی مستر نمی دای

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اززمانیکه برنامه ریزیه درستی نبوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج