۸۹۲۷۱۵
۷ نظر
۵۰۴۵
۷ نظر
۵۰۴۵
پ

جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون

تب طلای کالیفرنیا در دهه ۱۸۵۰ منجر به تب کالای دیگری شد که اگرچه ارزشمند نبود، اما آنقدر کمیاب و گرانقیمت شد که مردم به معنای واقعی کلمه یکدیگر را به خاطر آن می‌کشتند؛ این کالا تخم‌مرغ بود!

برترین‌ها : تب طلای کالیفرنیا در دهه ۱۸۵۰ منجر به تب کالای دیگری شد که اگرچه ارزشمند نبود، اما آنقدر کمیاب و گرانقیمت شد که مردم به معنای واقعی کلمه یکدیگر را به خاطر آن می‌کشتند؛ این کالا تخم‌مرغ بود!

تب طلا باعث یکی از بزرگترین مهاجرت‌های تاریخ آمریکا شد که در آن ۳۰۰ هزار شکارچی طلا از سراسر جهان به کالیفرنیا آمدند. کشتی‌ها وارد خلیج سان‌فرانسیسکو شدند و این شهر ساحلی کوچک با ۲۰۰نفر جمعیت را به یک شهر بزرگ ۳۶هزار نفری تبدیل کردند.
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون

افزایش سریع جمعیت سان‌فرانسیسکو باعث کمبود موادغذایی شد و وقتی همه مرغ‌ها و تخم مرغ‌های منطقه خورده شد، مردم به دنبال جای دیگری برای تامین پروتئین روزانه خود گشتند.

در فاصله ۵۰ کیلومتری ساحل سان‌فرانسیسکو، جزایر فالون قرار دارند. این جزایر زیستگاه بزرگترین کلونی پرندگان دریایی در ایالات‌متحده و خارج از آلاسکا و هاوایی هستند. تاجران روسی اولین کسانی بودند که از این منبع طبیعی استفاده کردند. آن‌ها فُک‌ها را به خاطر گوشت و پوست و خزشان شکار می‌کردند. گیله‌مات (murre) یک پرنده دریایی است که کمی بزرگتر از مرغ است و تخم‌های دراز سفید با لکه‌های سیاه می‌گذارد که بسیار بزرگتر از تخم‌مرغ هستند و پوسته سختی دارند که صادرات آن‌ها را با کمترین آسیب امکان‌پذیر می‌کند.
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون

ماجرا از این قرار است که پزشک شجاعی به نام رابینسون و برادرزنش سوار قایق شدند، به جزایر فارالون رفتند و قایق خود را پر از تخم گیله‌مات کردند. اگرچه آن‌ها بیشتر بار خود را در دریای طوفانی از دست دادند اما ۳۰۰۰ دلار سود کردند و هر تخم‌ را با قیمت یک دلار (۳۰ دلار امروز) فروختند.

نیمروی تخم گیله‌مات ظاهر بسیار ناخوشایندی دارد. سفیده این تخم‌ها حتی بعد از پخت کامل، شفاف و ژله‌ای هستند و زرده آن‌ها نارنجی رنگ است. همچنین بوی بسیار بدی شبیه بوی ماهی می‌دهند. اما این تخم‌ها تنها منبع پروتئین برای شکارچیان طلا بودند و آن را در مسافرخانه‌ها و رستوران‌ها سِرو می‌کردند.
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون

تب تخم‌مرغ فورا آغاز شد و جزایر فارالون پر از جویندگان تخم‌گیله‌مات شد. آن‌ها جان خود را به خطر می‌انداختند و از صخره‌های شیبدار بالا می‌رفتند تا هزاران تخم گیله‌مات جمع کنند.
تخم‌ها بین ماه مه و جولای گذاشته می‌شدند و مدت کوتاهی بعد از آن، فصل جمع‌آوری تخم آغاز می‌شد. برای اطمینان از تازه بودن تخم‌های جمع‌آوری شده، مردان اطراف هر تخمی که پیدا می‌کردند را تخریب می‌کردند، بنابراین وقتی روز بعد برمی‌گشتند مطمئن بودند که تخم تازه گذاشته شده است. تا پایان فصل بیش از ۵۰۰ هزار تخم مرغ جمع آوری می‌شد.
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون

بیش از یک شرکت تخم مرغ وجود داشت و رقابت بین آن‌ها شدید بود. دعوا و درگیری عادی بود و گاهی به ضرب‌وشتم و تیراندازی ختم می‌شد. یک شب در ژوئن ۱۸۶۳، گروهی از ماهیگیران ایتالیایی و گروه‌ مسلح دیگریاز شرکت تخم‌مرغ پاسیفیک یکدیگر را در جزایر فارالون ملاقات کردند. تمام طول شب آن‌ها یکدیگر را تهدید می‌کردند و دست می‌انداختند. سرانجام درگیری آن‌ها شدت گرفت و به تیراندازی رسید. دو مرد از هر طرف کشته شد و تقریبا شش نفر زخمی شدند.
دولت حق انحصاری برداشت تخم‌مرغ از جزایر فارالون را به شرکت پاسیفیک داد. این شرکت در دو دهه بعد زیستگاه پرندگان دریایی را غارت کرد و جمعیت آن‌ها را از ۵۰۰هزار جفت به ۶۰۰۰ جفت کاهش داد.

در نهایت برداشت تخم‌مرغ در سال ۱۸۸۱ ممنوع شد. از آن زمان، جمعیت پرندگان دوباره زیاد شده و اکنون ۱۶۰هزار جفت در جزایر فارالون زندگی می‌کنند.
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون
جنگ بر سر تخم‌مرغ در جزایر فارالون
منبع:amusingplanet
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دکتر علی چلو کبابی از سنندج

      سفیده ژله‌ای؟اه‌اه‌اه...
      همین چلو با کباب خودمون خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قر غاز خودمنه که

    • بدون نام

      انسان نامرد

    • دکتر علی چلویی از مشهد

      اگه دوس دارین از این چیزا بیشتر بدونین کتابم یعنی (زرت ها خیار شکل هستند) رو بخونین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گلنمک

      • دکتر علی چلویی از مشهد

        کاربر 00.10 مرز داری تا این موقع بیداری

      • محمود

        آخه دکی تو سر پیازی یا ته پیاز
        خب بنده خدا عشقش کشیده تا اون موقع بیدار باشه
        یا اصلاً بی خوابی داره بنده خدا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج