۸۹۷۳۷۵
۳۶ نظر
۵۵۹۸
۳۶ نظر
۵۵۹۸
پ

زمانی برای ریختن آبرو

تصاویر «خیلی خصوصی» منتشر شده از افراد مشهور در ایران

ظرف کمتر از یک ماه، سه فیلم از رابطه غیراخلاقی منسوب به دو مسئول در کشور منتشر شده و مورد توجه برخی از کاربران در فضای مجازی نیز قرار گرفته است. گفته شده که این فیلم‌ها منتسب به استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد و نیز شهردار سابق شهر صدرای شیراز است.

روزنامه هفت صبح - مصطفی آرانی: ظرف کمتر از یک ماه، سه فیلم از رابطه غیراخلاقی منسوب به دو مسئول در کشور منتشر شده و مورد توجه برخی از کاربران در فضای مجازی نیز قرار گرفته است. گفته شده که این فیلم‌ها منتسب به استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد و نیز شهردار سابق شهر صدرای شیراز است.

در مورد شهردار صدرا البته شک و شبهه زیاد است، اما در مورد استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد که عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس هم هست؛ همین دیروز رئیس دانشگاه تربیت مدرس اصالت فیلم را تایید کرد و گفت: «در این مورد وزارت اطلاعات و قوه قضائیه ورود کرده‌اند و در حال انجام تحقیقات هستند.

ضمن اینکه ما کسب اطلاع کردیم که متأسفانه این فیلم واقعیت دارد، اما در عین حال معتقد هستیم اگر مسئله نیز واقعیت داشته باشد باید شأن هیات علمی و دانشگاه به نحوی حفظ شود اگرچه دانشگاه مسئول تحقیق در این خصوص نیست، اما این خبر تکذیب نشده است و باید منتظر بررسی‌های وزارت اطلاعات و قوه قضائیه باشیم.

تصاویر «خیلی خصوصی» منتشر شده از افراد مشهور در ایران

ماجرای شجونی و فلسفی

با این حال قصه تصاویر «خیلی خصوصی» منتشر شده از افراد مشهور در ایران کم‌سابقه نیست. تاریخ درز تصاویر «خیلی خصوصی» از برخی مشاهیر ایران، به دهه ۵۰ شمسی برمی‌گردد. پرویز ثابتی، رئیس ساواک در کتاب خاطرات خود نوشته در آنها، ساواک با اغفال برخی از وعاظ مخالف حکومت پهلوی، از آن‌ها فیلم و عکس تهیه کرد. مرحوم فلسفی و جعفر شجونی، مشهورترین این افراد بودند.

ماجرا بیشتر یک شایعه تاریخی بود تا اینکه جعفر شجونی در برنامه دید در شب رضا رشیدپور، ماجرای عکس فلسفی را به «محلل» بودن برای طلاق نسبت داد و در مورد خودش گفت «ان‌شاءالله» که عکس مونتاژ است. با این‌حال پس از این مصاحبه مرکز اسناد انقلاب اسلامی فیلمی از اظهارات آیت‌الله فلسفی منتشر کرد و به نقل از فلسفی و نیز به نقل از یک سند ساواک، این فیلم‌ها را یکسره دروغ دانست.

داستان نرگس

در دهه پنجاه تا پایان دهه هفتاد شمسی، اگرچه شایعاتی پشت سر برخی از چهره‌های مشهور در زمینه «خیلی خصوصی» وجود داشت، اما هیچ‌کدام از آن‌ها تصویری نشد. اصلی‌ترین دلیل این ماجرا این بود که شرایط ضبط و تکثیر فیلم‌های ویدئویی سخت بود. اما این اتفاق در میانه دهه هشتاد تغییر کرد. در این دوره شاهد مشهورترین درز تصاویر «خیلی خصوصی» هستیم. در سال ۱۳۸۵ زهرا امیرابراهیمی مشغول بازی در سریالی به نام نرگس به کارگردانی سیروس مقدم بود که فیلمی منتسب به او، به سرعت در فضای بلوتوثی آن دوران پخش شد.

امیرابراهیمی انتساب فیلم به خود را تکذیب کرد، ولی کار از کار گذشته بود و این فیلم به سرعت در فضای بلوتوثی و نیز سی‌دی آن دوران پخش شد تا جایی که برخی در آن دوران مدعی شدند این فیلم توانسته رکورد فروش یک فیلم در شبکه غیررسمی را بشکند. امیرابراهیمی ممنوع‌الکار شد و بعد از مدتی از ایران رفت.

تصاویر «خیلی خصوصی» منتشر شده از افراد مشهور در ایران

ماجرای تغییر قانون

این اتفاق در کنار برخی اتفاقات دیگر مثل انتشار تصاویری از پارتی بازیکنان استقلال تهران، عروسی زیبا بروفه و نیز انتشار برخی تصاویر از برخی استخر‌های زنانه، باعث شد که نمایندگان مجلس هفتم در دی ماه سال ۱۳۸۵، طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌نمایند که خود مصوب ۱۳۷۳ و مربوط به ابتدای دوران ویدئو بود را بنویسند.

قانونی که در مقدمه آن نوشته شده بود: «سوء استفاده از دانش و تکنولوژی ارتباطات توسط تعداد معدودی بزهکار، عفت عمومی را جریحه‌دار نموده و آرامش خاطر بسیاری از خانواده‌ها را مخدوش کرده است و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب و بازدارنده، کیان بسیاری از خانواده‌ها در مخاطره و حرمت دختران و بانوان زیادی در معرض هتک قرار خواهد گرفت.»

تصاویر «خیلی خصوصی» منتشر شده از افراد مشهور در ایران

این طرح در نهایت، یک سال بعد به قانون تبدیل شد و البته قواعدی بسیار سختگیرانه را وضع کرد از جمله اینکه در برخی موارد، مجازات افساد فی الارض (اعدام) برای افرادی که فیلم مبتذل و مستهجن را منتشر می‌کنند در نظر گرفته شد. جالب است بدانید که همین مقررات، الهام‌بخش تدوین فصل سوم قانون جرائم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ شد و در شرایط فعلی مهم‌ترین قانون سایبری کشور است.

اما با کمال تأسف باید گفت حتی این قانون سختگیرانه باعث نشده که جرم انتشار تصاویر خصوصی کنترل شود و بنا به آمار، این جرم بعد از مسائل اقتصادی، دومین جرم مهم سایبری ایران است.

آیا قانون جدید تاثیر گذار بود؟

با این حال مهم‌ترین نشانه از عدم تاثیرگذاری این قانون را باید در انتشار فیلمی گسترده در تابستان ۱۳۸۷ دید که منسوب به یک روحانی و امام جمعه بود. پرونده‌ای که از سوی دستگاه قضایی پیگیری شد و در نهایت ظاهراً فردی که در آن تصاویر بود به خلع لباس روحانیت و تبعید و نیز ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخخخی یاد پارتی استقلال بخیر
      یه سی دی می زاشتیم بد با دهن باز نگاش می کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نیک بخت واحدی

      • mohammad

        ول کنید بابا
        حالا یک غلطی کردند
        دیگه مجددا بی آبروشون نکنید

    • بی نام

      چرا دوباره اسم اون بنده خدا رو کشیدید وسط؟ خوشتون میاد هر چندوقت یکبار با آبروی مردم بازی کنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره من هیچوقت بخودم این اجازرم ندادم که فیلمشو ببینم چون واقعا با آبروش بازی شد
        الانم نباید یادی از اون ماجرا کرد

      • بدون نام

        منم ندیدم

    • بدون نام

      انسان جائزالخطاست و هر آدمی در خلوت امکان داره خطایی انجام بده اما کسی که مخفیانه عکس و فیلم میگره و پخش میکنه قطعا خیلی کثیفتر از اون فرد خطاکاره و چون آبروی یه انسان را برده حتما باید اعدام بشه چرا که شان آبرو از خون بالاتره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انسان ممکن خطاست دوست عزیز .یعنی امکان خطا کردن داره نه اینکه جایز خطا باشه و اجازه خطا کردن داشته باشه

    • بدون نام

      یه زمانی زهرا امیرابراهیمی رو ب بدترین شکل ممکن تهمت زدن بهش و بدترین صفتها رو بهش نسبت دادن تا جایی ک مجبور شد از وطن خودش فرار کنه،هرچند خدا رو شکر الان موفق و راضیه اونجا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون فيلم چه مال خودش بود چه مال كسي ديگه بود بهرحال موجب رستگاريش شد و از اين مملكت رفت. الانم كاملا از زندگيش اونطرف راضيه. در نهايت خوش بحالش شد.

      • بدون نام

        آره طفلک، خیلیا اینکارو میکنن، ولی اونیکه فیلم گرفته نامردی کرده، البته کار امیرابراهیمی با فرهنگ‌من همخونی نداره و طرفداری نمیکنم، ولی زندگی شخصیش بوده .

    • رضا

      این که فیلم این افراد پخش بشه و دست کثیفشون رو میشه خلافه؟ باید مردم بفهمند که به چه کسایی رای میدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا شر ور میگی؟مگه به بازیگرا رای میدن؟دست کثیف و لجن مال خودت یه روز رو بشه باهم ببینیم

      • بدون نام

        ملبو درست نخوندی، منظور ایشون استاندار و آدمای مسیول بود

      • بدون نام

        شما ظاهرا از ماجرا بی اطلاعی موضوع فیلم مستهجن شهردارهای سابق چند تا شهره که بدجور زدن تو خط غی اخلاقیات
        از نظر من اون بازیگر و بازیکن فوتبال به خودش مربوطه اما مسئولانی که با جای مهر رو پیشونی از هم سبقت میگیرن و پر از تزویرند باید دستشون رو بشه که مردم بدونن به کی پست و مقام میدن همونطور که تو همه دنیا سوابق اخلاقی این سمتها مهمه و فاش میشه نمونه اش امریکا

    • بدون نام

      چند وقتی یه بار این بنده خداها رو بندازین سر زبونا خدا بخشیده شما نمیبخشید ؟؟؟میگن اگه گناه کسی رو دیدی نگو اگه ندیدی که دیگه معلومه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه فیلم مستهجن شهردار لو رفته به جای اون از این بیچاره ها مایه میذارن تازه مال اینها زمدگی شخصیشونه و به خودشون مربوط اما کار شهردار و مسئول باید بازخواست بشه

    • بدون نام

      زهرا امیر ابراهیمی تهمت بهش زدن ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      اتفاقا تا حدودی خوبه ،تا مثل کبک سرمون تو برف نباشه ،بدونیم هم خودمون هر لحظه ممکنه در خطر گناه و خطا باشیم و هم دیگرانی که بهشون اعتماد داشتیم و فکرش هم نمی کردیم اینکاره باشند .

    • بدون نام

      چقدر از واقعیاتی که گفتم ترسیدید که حاضر نشدید نظرمو درج کنید. ببندید بخش کامنت ها رو وقتی قرار نیست واقعیات پخش شه

      پاسخ ها

      • بی نام

        تقریبا 90درصد از کامنت های منم نشون داده نمیشه

      • بدون نام

        چطوری می‌بینید نظرتون هست یا نه؟ قسمت خاصی هست یا میاید نظراتو چک میکنید؟

    • بدون نام

      حالا اینهمه مثال وجود داشت چرا عکس اون خانمو گذاشتین چون ایران نیست و نمیتونه شکایت کنه؟اگر راست میگید پارتی گلزار و حیایی و اینارو روکنید ولی نمیکنید چون دهن مجلتون صافه!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      زهرا امیر ابراهیمی هرکاری کرده بود به خودش مربوط بود حالا نیست که بقیه ی مردم خیلی آدمای شریفی هستن؟؟که هرروز یدونه دزد و همه کاره و فاسد جدید در صدر اخبار قرار میگیره؟!!!!!

      پاسخ ها

      • بی نام

        عالم محضر خداست.. یادمون باشه فیلم همه ی مارو یه روزی پخش میکنن و اون روز دیگه فرصتی برای جبران نیست

    • بدون نام

      برترین ها تو از پخش کننده این فیلمها گناه کار تری خیلی ها زهرا امیر ابراهیمی بیچاره رو فراموش کردن ولی تو با این کارت دوباره انداختیش سره زبونا خدا لعنت کنه این رسانه زرده دره پیته بی وجدان رو که کارمندان اون بویی از انسانیت نبردن و بخاطر پول حاضرن ناموس خودشونو به تاراج بزارن ازت نفرت دارم برترینها اگه این نظر منو منتشر نکنین یعنی اینکه حرفای منو قبول دارین و خیلی ترسو هستین که جرات ندارین نشرش بدین

      پاسخ ها

      • بی نام

        چون تهدید کردی نشر دادن خخخخخخ

    • بدون نام

      پس گلزار و حیایی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      از نظرات و اعتراض به اینکه چرا از زهرا امیر ابراهیمی مطلب گذاشتن میشه اینطور برداشت کرد انگار خودشون هم یکاری کردن و پشیمون هستن این موضوع مال صد سال پیش نیست که فراموش بشه تنها خوبیش این بود سریال نرگس هیچوقت پخش نشد وگرنه هزار بار ایفیلم میزاشت و اونم که رفت اون ور همونجور که دلش میخاست زندگی کنه

    • بدون نام

      در صحت فیلم منتشرشده ی خانم زهرا امیر ابراهیمی تردیدی نیست. چرا سعی در قدیس سازی دارین؟
      باز رگ روشنفکرنمایی تون گرفت.با پیش کشیدن این حرفا احتمالن کثافت کاریای خودتونم این وسط توجیه می کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه دهنتو ببندی .خدا عالم شاید خدا بخشیده باشه شما مردم ول نمی کنید حضرت علی میگی اگه شخصی زنا کرد فردا دیدیش به چشم زناکار نگاش نکن شاید شبش توبه کرده باشه شما مردم همیشه در دهنتون باز برای حرف مفت زدن

    • مونا

      عیب کسان منگر و احسان خویش
      دیده فروبر به گریبان خویش

    • بدون نام

      کاربره ۲۱:۵۶ اگرم کسی اینکارو کرده و الان پشیمونه بازم به تو ربطی نداره که دستو پا نشسته میپری وسط برا ضر زدنو دیگرانو مقصر نشون دادن تویی که ندیده و نشناخته به نظر دهندگان این سایت تهمته بی بندوباری رو زدی گناهت از اونا پست ترو کثیفتره .آبو بریز اونجایت ک می سوزه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاربره ۲۱:۵۶ !!!!!!؟؟ عزیزم قسمت پاسخ زیر متن رو باید کلیک کنی!

    • بدون نام

      اکر قانون منع کرده چرا تو اعتراف گیری ار متهمان تهدید میشن به انتشار فیلم .یا برای بی ابرو کردن متهم ازش در خفا فیلم میگیرن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج