جاباما
۸۹۸۶۹۳
۶ نظر
۵۳۰۰
۶ نظر
۵۳۰۰
پ

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

شهر ماسوله با وسعتی در حدود ۱۰۰ هکتار در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار گرفته است و به‌نوعی می‌توان قدمت آن را به چیزی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش مربوط دانست، به همین دلیل هم می‌توان گفت که ماسوله تلفیق و ترکیبی جذاب از تاریخ، فرهنگ، طبیعت و البته معماری است.

برترین‌ها: انتخاب محل‌ها و مقاصد جدید برای سفری که بتواند ما را از شلوغی و دغدغه‌های روزمره زندگی شهری‌مان دور کند، موضوع مهمی است که همه ما به‌نوعی درگیر آن هستیم.

هر کدام از افراد معیار‌های به‎‌خصوصی را در انتخاب مقصد گردشگری و سفر خود در نظر می‌گیرند، اما به طور متوسط بیشتر مردم آب و هوای خوب، سرسبزی و همین‌طور تاریخی و قدیمی بودن فضا را به سایر معیار‌ها ترجیح می‌دهند، به همین دلیل هم در این مطلب تصمیم داریم به یکی از جذاب‌ترین و خوش‌آب‌وهواترین نقاط گردشگری ایران برویم و شما را بیشتر با آن آشنا کنیم: ماسوله!

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

درباره ماسوله

شهر ماسوله با وسعتی در حدود ۱۰۰ هکتار در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار گرفته است و به‌نوعی می‌توان قدمت آن را به چیزی حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش مربوط دانست، به همین دلیل هم می‌توان گفت که ماسوله تلفیق و ترکیبی جذاب از تاریخ، فرهنگ، طبیعت و البته معماری است و می‌تواند شما را به بهترین شکل ممکن جذب زیبایی‌های خود کند.

معمولاً زمانی که نام ماسوله به گوشمان می‌رسد در اولین لحظه خانه‌هایی پلکانی در دل جنگل را تصور می‌کنیم که به زیبایی طراحی و ساخته شده‌اند. ماسوله به عنوان شهری تاریخی و البته توریستی نمونه مهم و ارزشمندی از معماری پلکانی را در سطح جهانی به نمایش گذاشته است و به همین دلیل هم در میان گردشگران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

باید گفت که ماسوله در دامنه کوهی قرار گرفته است که ارتفاع آن چیزی در حدود ۱۰۵۰ متر از سطح دریا است و به همین دلیل هم انتخاب معماری پلکانی در رابطه با طراحی خانه‌ها صورت گرفته است.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های زیبایی شهر ماسوله، داشتن مه نسبتاً زیاد است. تصور کنید که به حرکت در آمدن مه لطیف و زیبایی در میان خانه‌هایی که به صورت پلکانی طراحی شده‌اند و در میان سرسبزی غوطه‌ور هستند تا چه حد می‌تواند رویایی و جذاب باشد.

باید گفت که برای دسترسی به روستای ماسوله می‌توان به شهر فومن رفت و از آنجا وارد جاده ماسوله شد. برای مسافرانی که خودروی شخصی ندارند، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌هایی در شهر رشت و یا فومن وجود دارند که آن‌ها را تا ماسوله همراهی خواهند کرد.

جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله

ماسوله به عنوان شهری سنتی در قلب گیلان دارای بافت مشخص و منحصر‌به‌فردی است که می‌توان بخش بزرگی از آن را در خانه‌های قدیمی پلکانی، پنجره‌های چوبی، گلدان‌های شمعدانی، بازار سنتی و... تماشا کرد. به همین دلیل هم مهم‌ترین بخش سفر به شهر ماسوله بازدید از بافت سنتی و جذاب این منطقه و لذت بردن از تک‌تک قسمت‌ها و قدم به قدم خانه‌هاست.

بازار موجود در ماسوله نیز به نوبه خود در میان گردشگران مشهور است. در این بازار علاوه بر سوغاتی‌هایی از قبیل مربا، ترشیجات، خوراکی‌های محلی، گلیم، ابزار فلزی و... با چیز‌های جذاب دیگری از قبیل عروسک‌های کاموایی بافته زنان روستا نیز روبه‌رو می‌شوید که شما را متحیر خواهند کرد.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماسوله موزه مردم‌شناسی آن است. در میان کوچه و پس‌کوچه‌های شهر زیبا و سنتی ماسوله موزه‌ای قرار گرفته که تأسیس آن به سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد. این موزه دارای سه بخش مجزاست و مجموعه‌ای از اشیای فرهنگی و تاریخی مثل کوزه، جام، پول‌های قدیمی، گهواره، انواع داس و... را نمایش می‌دهد.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

بخش اول این موزه مربوط به دوره معاصر، بخش دوم مربوط به دو قرن گذشته و در نهایت بخش سوم نیز مربوط آثار باقی‌مانده از قرن چهارم هستند. می‌توان به جرأت گفت که موزه مردم‌شناسی شهر ماسوله، تاریخ غنی و پراهمیت این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد و فرهنگ مردمان آن را معرفی می‌کند.

یکی دیگر از جذابیت‌های شهر ماسوله، داشتن آبشاری زیبا به نام کوشم است. ماسوله آبشار‌ها و چشمه‌های زیادی از جمله آبشار لارچشمه هم دارد، اما آبشار کوشم در میان آن‌ها کمی مطرح‌تر است. دسترسی به این آبشار آسان است و می‌توانید با پیاده‌روی یک ساعته از روستا آن هم با شیبی ملایم به این مقصد برسید. آبشار کوشم در دره جنگلی ماسوله قرار گرفته است و ارتفاع آن به چیزی حدود ۳۰ متر نیز خواهد رسید.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

امام‌زاده عون بن محمد نیز بخش دیگری از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله را شامل می‌شود. این امام‌زاده به عنوان عنصر مهمی در جاذبه‌های زیارتی و مذهبی ماسوله در میان گردشگران، بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. این امام‌زاده به قرن دوم یا سوم هجری مربوط می‌شود و بقعه‌ای هشت‌ضلعی است و کتیبه‌ای که روی سنگ قبر آن قرار گرفته و کنده‌کاری شده است به سال ۹۶۹ هجری قمری باز می‌گردد. اسناد مرتبط نشان می‌دهند که این بقعه مربوط به فرزند محمد حنیف و در واقع نوه امیرالمومنین است.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

برای کسانی که عاشق طبیعت، گشت‌وگذار در میان سرسبزی‌ها، کوهنوردی و... هستند ماسوله یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود، چراکه با داشتن جاذبه‌های دیگری از جمله قله شاه معلم و ییلاق کوربار می‌تواند بخش زیادی از توقعات و نیاز‌های گردشگری آنان را پاسخگو باشد. قله شاه معلم دومین قله بلند استان گیلان است و ارتفاع آن به ۳۰۵۰ متر نیز می‌رسد.

با وجود مسافت زیاد برای رسیدن به این قله، گردشگرانی که اغلب کوهنورد هم هستند آن قدر از منظره زیبا و خیره‌کننده این منطقه لذت می‌برند که سختی مسیر به چشمشان نمی‌آید. در رابطه با ییلاق کوربار هم می‌توان گفت فضای حیرت‌انگیزی در دل کو‌های جنگلی استان گیلان است و یکی از مقاصد اصلی دوستداران طبیعت خواهد بود.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

اقامت در شهر ماسوله

برای اقامت مسافرانی که به شهر ماسوله سفر می‌کنند هیچ جای نگرانی نیست. علاوه بر هتل‌های زیبا و باامکاناتی که در این منطقه وجود دارد، خانه‌های محلی اجاره‌ای نیز که خدمات و قیمت‌های مختلفی دارند می‌توانند گزینه‌های خوبی برای اقامت در این شهر زیبا باشند. برای کسانی هم که اهل برپایی کمپ هستند برپا کردن کمپ در پارک جنگلی ماسوله نیز گزینه جذاب دیگری خواهد بود.

ماسوله؛ شهری در آغوش ارتفاع و تاریخ

بهترین زمان بازدید از ماسوله

از آنجایی که ماسوله در دل طبیعت زیبا و دل‌نشین استان گیلان قرار دارد، هر چهار فصل سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ می‌کند و روی جدیدی از آن‌ها را به مسافران نشان می‌دهد. فصل بهار با رویش دوباره طبیعت، فصل تابستان با گلدان‌های شمعدانی و لباس‌های محلی گلدار، فصل پاییز با رقص رنگ‌های پاییزی و فصل زمستان با کوهستانی برفی و سفیدپوش می‌توانند لحظات خوبی را برای گردشگران رقم بزنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چیزی از شمال نمونده.خاکش توسط زامبی ها به توبره کشیده شده

    • شمس

      هر انسانی یک گمشده داره و اون طبیعته

    • مهدی نظری

      وای اینجا خیلی خوشگله مخصوصا خونه ها

    • آرش

      زیبایی ماسوله به زبان تالشی دست نخورده و اصیلشه
      خیلی شیرین و دوست داشتنی صحبت می کنن

    • کرمانشاه

      زیبا بود ممنون

    • تد

      جای خیلی قشنگیه , به شرطی که زمانی بری که خلوت باشه . والا هیچ لذتی نمیبری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج