۹۰۰۴۳۲
۲۲ نظر
۵۰۱۱
۲۲ نظر
۵۰۱۱
پ

چند درصد مردم خواستار تعطیلات دو روزه هستند؟

یک نظرسنجی تلویزیونی از مردم درباره «ساماندهی تقویم تعطیلات» نشان داد، دستیابی به «آخر هفته دو روزه» به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: یک نظرسنجی تلویزیونی از مردم درباره «ساماندهی تقویم تعطیلات» نشان داد، دستیابی به «آخر هفته دو روزه» به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

۵۵ درصد حاضران در نظرسنجی، خواستار تنظیم تعطیلات آخر هفته هستند. این مطالبه در کنار تاکید کارشناسان درباره آثار مثبت آخر هفته دو روزه احتمال عبور از سد مخالفان را افزایش داده است.

مخالفان با ۴ نوع ترس بیهوده، حاضر به پذیرش آخر هفته دو روزه نیستند. بانیان این طرح، اما ۶ هدف را دنبال می‌کنند که مهم‌ترین آنها، رونق اقتصادی ناشی از رونق گردشگری و افزایش راندمان کاری است.

افزایش مطالبه عمومی برای «تنظیم تقویم تعطیلات» برای دستیابی به آخر هفته دوروزه احتمال شکسته شدن سد مخالفان را تقویت کرد. در جریان یک مناظره تلویزیونی که سه نماینده مجلس و یک مقام متوالی گردشگری (معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری) حضور داشتند، طبق نظرسنجی عمومی که توسط صداوسیما صورت گرفت ۵۵درصد مردم دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته را به‌عنوان مطالبه از دولت در خواست کردند.

احمد لاشکی، نماینده مجلس و ولی تیموری، معاون گردشگری موافقان دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته و جهانبخش محبی‌نیا و غلامرضا کاتب، دو نماینده مجلس که از مخالفان تعطیلات دو روزه آخر هفته بودند، در این مناظره شرکت داشتند.

جزئیات این مناظره نشان داد: مخالفان چهار ترس بیهوده درخصوص تعطیلات آخر هفته دارند که شامل قطع ارتباط کاری با شرکت‌های بین‌المللی، زیاد بودن تعداد تعطیلات در کشور، اثر منفی تعطیلات بر رشد اقتصادی و کم بودن ساعات کاری در روز بوده است.

بررسی‌ها درباره نگرانی اول مخالفان نشان می‌دهد که به علت ناهماهنگی تعطیلات آخر هفته ما با سایر کشور‌ها مبادلات تجاری بین‌المللی ما با سایر کشور‌ها بسیار محدود است.

این در حالی است که با ارتباط الکترونیکی موجود و با کمک بخش خصوصی می‌توان آن را جبران کرد؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌ها می‌توانند تعطیلات آخر هفته کارکنان خود را شناور کنند و همچنین طبق آمار‌های ارائه‌شده در ایران ۷۸ روز تعطیلات رسمی وجود دارد که با احتساب پنج‌شنبه‌های نیمه تعطیل به ۱۰۴ روز می‌رسد؛ در‌حالی‌که تعطیلات سایر کشور‌ها در جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است؛ بنابراین نگرانی دوم نیز بی‌مورد تلقی می‌شود.

درخصوص نگرانی سوم نیز تحقیقات نشان می‌دهد با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته نه تنها انرژی و انگیزه کارکنان افزایش می‌یابد و بازده کاری نیز بالا می‌رود، بلکه موجب رونق گردشگری در استان‌های مختلف نیز می‌شود که این دو امر بر رشد اقتصادی تاثیر مستقیم دارد؛ بنابراین نگرانی از رکود اقتصادی با آخر هفته دو روزه بی‌پایه است.

درباره نگرانی آخر که مربوط به کم بودن ساعت کاری روزانه کارکنان است، باید گفت که ساعت کاری هفتگی کارکنان (۴۴ ساعت در هفته) نسبت به بسیاری از کشور‌ها بالا است و طبق بررسی‌های کارشناسان در بدترین حالت باید به زیر ۴۰ ساعت در هفته برسد.

در برنامه منظره تلویزیونی جمعه شب، متولی گردشگری، ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری- در دفاع از تعطیلات دوروزه آخر هفته عنوان کرد: با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته شاهد رونق سفر‌های داخلی در کشور، فراغت بیشتر کارکنان، ساماندهی تعطیلات رسمی و کاهش زمان کاری خواهیم بود.

روی سخن معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری متمرکز بر این امر بود که تهران مبدا مسافرت‌ها است؛ منظور از این حرف آن است که با یکپارچه شدن تعطیلات دو روزه آخر هفته علاوه‌بر ساکنان تهران، ساکنان سایر استان‌ها نیز می‌توانند به سفر و تفریح بپردازند.

یکی از نمایندگان مجلس حاضر در مناظره که موافق تعطیلات دو روزه آخر هفته است، عنوان کرد: این تعطیلات موجب افزایش تفریح و فراغت می‌شود و علاوه‌بر آن وضعیت پنج‌شنبه‌های بلاتکلیف نیز مشخص شده و همچنین بهره‌برداری کل سال از جاذبه‌های گردشگری موجود کمتر از ظرفیت است که با اجرایی شدن این طرح این امر نیز بهبود می‌یابد.

با این حال یکی از مخالفان در مناظره اعلام کرده؛ «هدف از طرح تعطیلات دوروزه مشخص نیست.» در‌حالی‌که کارشناسان مدت‌ها است که بر این موضوع تحقیق می‌کنند و در حال تعقیب شش هدف اصلی هستند. این اهداف شامل ساماندهی تعطیلات، تنظیم اوقات فراغت آخر هفته و افزایش آن تا حد متعارف، تناسب بخشیدن به کار و فراغت، توزیع مسافرت‌ها در طول سال، افزایش تقاضا برای سفر و رشد بازار گردشگری است که موجب رشد اقتصادی در کشور نیز می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آخه ۷۰درصد مردم ایران اصلا میتونن تفریح وگردشگری داشته باشن از صبح دنبال یه لقمه نون هستن.تعطیل کنین ملت از نون خوردن بیوفتن.همین‌الانش خیلی ادارات قشنگ کارمیکنن یکروز دیگم از کارشون کم‌کنین...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفست از جای گرمی در میاد دادا ؟! افاضات ادمهایی مثل تو ممنوع

    • بدون نام

      اصل جوانان مردمه که کلا تعطیلن راه فعالیتی غیر از بیگاری برا مردم باز هست اونایی که کارگرند براشون فرقی نداره بیکاره ها که کلا تعطیلن از طرف چند شغلها نمیتونیم بگیم چون یا مثلا البته روزای تعطیل میرن جلسه حقوق اون روزشون دو برابر میشه

    • بدون نام

      کارمندان و معلمان و تمامی کارنکنان مفت بگیر دولتی.این دیگه نظرسنحی نمیخاد.همه حقوقشون رو از مالیات زور تولید کنندگان میگیرن و کاری هم نمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته.کارمندانی که با پارتی و مصاحبه های ابکی رفتن ادارات چرا باید مخالف باشن.کار که نمیکنن و همیشه خدا روزنامه میخونن و گیم بازی میکنن

      • بدون نام

        معلم اگرکارش رادرست انجام دهدوحقوقش مکفی باشدکه نیست وکارش راهم بخاطرمبارزه بعضی هانمیتوانددرست انجام دهدپس شماخیلی خیلی بی خبربی اطلاع ونابلدحرفزدی!؟دویم اینکه کارمندان اگرتلفن کناربگذارندواگراگربازم اگرخداراببیندکارش رادرست انجامدهداین تعطیلی برایش خوبهم هست!؟

      • اکبر.اصغر.بهروز قیاسی

        حرف دهنتو بفهم اگر اون 2 روز هم برای معلمان تعطیلی نزارن از دست بچه امثل تو دیوانه میشن میرن تیمارستان.سانسور چی نشر بده.

    • بدون نام

      طلاق هم زیاد میشه ...چون آخر هفته از بیکاری و بی پولی نمیشه مدام سفر رفت ....زن و شوهر گیرشون زیاد شه اخرش دعوا و دادگاهه ...حالا ما گفتیم

    • بدون نام

      تعطیلات دوروزه به نفع کارمندان است نه کارگر روزمزد

    • بدون نام

      تعطیلات به نفع کارمندان است نه کارگر بعدش کدام راندمان کاری

    • MilaD

      جناب نویسنده متن، 44ساعت برای کسانی که حتی 2 ساعت درهفته کار مفید می کنند چگونه توجیه می شود؟! همه ی مردم که شامل بیمه تامین اجتماعی، تعطیلات نوروزی و رسمی و حتی جمعه هم نیستند، چه کنند؟ کسانی که کارگرند نه در کارخانه بلکه فصلی و روزمزد. فروشنده های کالا و خدمات، کارگران رستوران و مراکز شخصی. چرا هیچ کس به فکر افراد بیکار و کسانی که شرایط بالا را دارند اما با حداقل درآمد و حداقل یک و نیم برابر ساعت کاری بدون تعطیلات چه رسمی و چه یک روز در هفته.

    • x

      همین الان من از بیکاری کلا تعطیل سالانه ام و مغازه ام هم ورشکست شد

    • بدون نام

      این همه تعطیل کافی نیست .....

    • بدون نام

      بجای پنج شنبه و جمعه ، جمعه و شنبه را تعطیل کنند تا تجار هم کمتر آسیب ببینند

    • علی

      من اصلاً در جریان این برنامه نبودم و نتونستم رای بدم،منم با دو روزه موافقم،البته اگه در طول هفته روزانه هشت ساعت کار مفید کرده باشیم

    • علی

      من اصلاً در جریان این برنامه نبودم و نتونستم رای بدم،منم با دو روزه موافقم،البته اگه در طول هفته روزانه هشت ساعت کار مفید کرده باشیم

    • بدون نام

      نه بابا تعطیلی چی ماها که نداریم کلاس بگذاریم اون یک رو ز هم یک روزهخیلی خوب ردس میدهند من ازبان نصف بیشتر ملت میگم ترا بخدا اینکار را نکنید

    • بدون نام

      مملکت رو با این تعطیلات بیهوده تبدیل به تنبل خونه کردید تعطیلات کشور خیلی خیلی زیاده

    • بدون نام

      مملکت رو با این تعطیلات بیهوده تبدیل به تنبل خونه کردید تعطیلات کشور خیلی خیلی زیاده

    • بدون نام

      همین جوری کارمندان دولت حقوق مفت میگیرن کارم که ماشاالله نمیکنن ، خوبه دیگه یه روز دیگه هم تعطیل، اصلا کلا مملکت و تعطیل کنند بره پی کارش.

    • بکتاش

      همین الانشم کارمندان مفت مخورن کارم نمکنن تعطیل کنین

    • بدون نام

      اتفاقا امروز از کم بودن ساعت کاری ایران درتلویزون صحبت بود که در ژاپن حدودا ۵۸ ساعت درهفته ولی ایران حدودا ۲۵ ساعت کاری ست حالا باین وجود بازهم ازتعطیلی حرف میزنند بابا کار سلامتی میاره همینحوری ملت کن نیارن وای بحال اینکه تعطیل بشه تعطیلی فقط جعه کافیه اونم به یومن میلادامام زمان ع

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج