۹۰۳۸۱۶
۵ نظر
۵۰۲۹
۵ نظر
۵۰۲۹
پ

نمرات و امتیازات و چند نقد معتبر برای فیلم «جوکر»

در این مطلب قصد داریم به بررسی چند نقد معتبر و همینطور نمرات و امتیازات فیلم جوکر (Joker) که به احتمال بسیار زیاد یکی از چهره‌های شاخص فصل جوایز امسال خواهد بود، بپردازیم.

وب‌سایت گجت نیوز: در این مطلب قصد داریم به بررسی چند نقد معتبر و همینطور نمرات و امتیازات فیلم جوکر (Joker) که به احتمال بسیار زیاد یکی از چهره‌های شاخص فصل جوایز امسال خواهد بود، بپردازیم.

دیگر کم کم داریم به فصل جوایز سال ۲۰۱۹ نزدیک می‌شویم و بنظر می‌رسد فصل جوایز امسال، یکی از جذاب‌ترین فصول سینمایی طی ۲ دهه اخیر باشد! فیلم‌های بسیار مهم و قابل توجه زیادی امسال اکران شده اند یا قرار است اکران شوند. از سال گذشته مشخص شده بود که امسال در فصل جوایز، شاهد رقابت بسیار جذاب دو فیلم The Irishman و Once Upon a Time In Hollywood خواهیم بود. همانطور که قطعا می‌دانید، این دو فیلم به ترتیب توسط مارتین اسکورسیزی افسانه‌ای و کوئنتین تارانتینو بزرگ ساخته شده‌اند و تیم بازیگری هر دو فیلم هم به معنی واقعی کلمه خارق‌العاده است.

نمرات و امتیازات و چند نقد معتبر برای فیلم «جوکر»

اما هرچه به اواخر سال ۲۰۱۹ نزدیک شدیم، یک فیلم دیگر هم شروع به دلبری کردن از عاشقان سینما کرد! فیلمی بسیار جاه‌طلبانه و البته بسیار عجیب و متفاوت که کم کم دارد دو ضلعی The Irishman و Once Upon a Time In Hollywood را به مثلث تبدیل می‌کند! درست حدس زدید، نام این فیلم جوکر است و داستان زندگی همان جوکر معروف داستان‌های بتمن را روایت می‌کند!

سال ۲۰۱۹ تا همینجا هم برای فیلم‌های کامیک‌بوکی و ابرقهرمانی، سالی بسیار پربار بوده است! به عنوان مثال، پس از گذشت حدود یک دهه از اکران فیلم آواتار، امسال بالاخره رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما توسط آخرین شماره از سری اونجرز، یعنی فیلم Avengers: Endgame شکسته شد. ضمن اینکه این فیلم توسط منتقدان و طرفداران هم به شدت تحسین شد و جهان سینمایی قابل احترام مارول (Marvel) را، از پیش هم قابل احترام‌تر کرد! حالا بنظر می‌رسد سال ۲۰۱۹ قرار است برای اصلی‌ترین رقیب مارول، یعنی DC هم سالی بیاد ماندنی باشد؛ اتفاقی که به ندرت طی یک دهه اخیر شاهد آن بوده‌ایم!

این موضوع را هم یک بار برای همیشه شفاف‌سازی کنیم که درست است فیلم جوکر برمبنای شخصیت جوکر از کامیک‌بوک‌های دی سی ساخته شده است، اما این فیلم در جهان سینمایی DC قرار ندارد و یک فیلم کاملا مجزا و مستقل به حساب می‌آید. اجازه دهید قبل از بررسی خلاصه نقد‌ها و امتیازات فیلم جوکر ابتدا خلاصه داستان رسمی این فیلم را با هم مرور کنیم:

آرتور فلِک (Arthur Fleck) دلقکی است که سعی دارد در شهر نابسامان گاتهام، سر و سامان پیدا کند. او روز‌ها به عنوان دلقک، در مهمانی‌ها و جشن‌های تولد کار می‌کند و شب‌ها هم به عنوان یک استندآپ کمدین فعالیت می‌کند. اما فلِک کم کم احساس می‌کند که زندگی خودش هم مانند یک جوک بسیار عظیم است. او در دنیای بی‌رحم گاتهام، یک تصمیم اشتباه می‌گیرد و این تصمیم، سلسله اتفاقاتی را رقم می‌زند که زندگی فلِک را برای همیشه دگرگون می‌کند

نمرات و امتیازات فیلم جوکر

نمرات و امتیازات و چند نقد معتبر برای فیلم «جوکر»

سایت IMDB: امتیاز ۹.۷/۱۰ از چیزی حدود ۳ هزار نفر

فیلم جوکر هنوز به صورت رسمی در سینما‌ها اکران نشده است. پس واضح است که درحال حاضر، به هیچ عنوان نمی‌توان روی نمره IMDB این فیلم حساب باز کرد. جوکر در حال حاضر امتیاز بسیار بالای ۹.۷ از ۱۰ را از کاربران IMDB دریافت کرده است که البته اگر یک فیلم‌باز باتجربه هستید، قطعا می‌دانید که این امتیاز، لزوما نشان دهنده کیفیت بالای فیلم نیست و صرفا نشان می‌دهد که این فیلم، به شدت هایپ شده است و آدم‌های بسیاری در سرتاسر دنیا، بی‌تابانه منتظر اکران آن هستند! درواقع ما امتیاز IMDB فیلم جوکر را صرفا برای رفع کنجکاوی اینجا مطرح کردیم و این امتیاز در حال حاضر، هیچ ارزش خاصی ندارد. تنها زمانی می‌توان برای امتیاز IMDB یک اثر ارزش قائل شد، که حداقل چند ماه از اکران آن گذشته باشد.

سایت راتن تومیتوز (RottenTomatoes): رضایت ۸۷ درصدی منتقدان سایت

همانطور که گفته شد، این فیلم هنوز به صورت رسمی اکران نشده است، اما خب قطعا می‌دانید که برخی افراد و منتقدان می‌توانند این فیلم را در جشنوار‌ه‌های سینمایی و دیگر روش‌های این چنینی، زودتر از بقیه مردم تماشا کنند. فیلم جوکر تا این لحظه توانسته رضایت اکثر قریب به اتفاق منتقدان حاضر در سایت راتن تومیتوز را جلب کند. درحال حاضر، ۸۷ درصد از منتقدانی که نظرشان را در سایت راتن تومیتوز منتشر کرده‌اند، معتقدند که فیلم جوکر، اثر شایسته‌ای است.

سایت متاکرتیک (MetaCritic): امتیاز ۷۵/۱۰۰ از ۱۸ نقد

امتیاز متای فیلم جوکر هم تا این لحظه، کاملا امیدوارکننده بوده است. امتیاز ۷۵ از ۱۰۰، یک امتیاز فوق‌العاده نیست، اما به هیچ عنوان هم امتیاز بدی به حساب نمی‌رود. درواقع همین امتیاز ۷۵/۱۰۰ می‌تواند به ما نشان دهد که فیلم جوکر، کاملا این شانس را دارد که نامزد بهترین فیلم سال در مراسم‌های سینمایی مثل اسکار هم بشود! همانطور که احتمالا می‌دانید، منتقدان چندان زیادی در تعیین امتیاز متای یک اثر نقش ندارند و معمولا تعداد نقد‌هایی که امتیاز متاکرتیک یک اثر را مشخص می‌کند، بسیار کمتر از مثلا تعداد نقد‌های سایت راتن تومیتوز است. درست است که این موضوع محدودیت‌هایی را نیز بوجود می‌آورد، اما درعوض باعث می‌شود که نمره متای اثر، برمبنای نقد‌های معتبر باشد.

خلاصه نقد‌های فیلم جوکر

نمرات و امتیازات و چند نقد معتبر برای فیلم «جوکر»

در ادامه ۳ تا از معتبرترین نقد‌هایی که تا این لحظه برای فیلم جوکر منتشر شده را با هم مرور خواهیم کرد.

اولین نقد از خانم تِری وایت (Terri White)، منتقد و سَر ویراستار مجله مشهور امپایر (Empire) است. خانم وایت به این فیلم، نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ داده است!

"جسورانه، درگیرکننده و به معنای واقعی کلمه، زیبا! تاد فیلیپس (Todd Phillips، کارگردان و یکی از دو نویسنده اثر) و واکین فینِکس (Joaquin Phoenix، بازیگر نقش جوکر) نه تنها یکی از مطرح‌ترین و مهمترین شخصیت‌های شرور تاریخ سینما را از نو تعریف کردند، بلکه اینکار را با خود ژانر فیلم‌های کامیک‌بوکی هم انجام داده‌اند!"

نقد بعدی از آقای زَن بروکس (Xan Brooks)، نویسنده برنده جایزه و منتقد روزنامه بریتانیایی مشهور گاردین (The Guardian) است. آقای بروکس هم به این فیلم نمره کامل داده است.

"واقعا که جوکر چه فیلم بیباک و نابودکننده‌ای است! داستان این فیلم، درست مانند شخصیت اصلی آن، بسیار پیچیده، درگیرکننده، سرشار از ایده‌های جدید و به معنای واقعی کلمه دیوانه‌وار است!"

آقای دیوید رونی (David Rooney) از مجله مشهور هالیوود ریپورتر (The Hollywood Reporter) هم از فیلم جوکر لذت برده است، اما او به این فیلم نمره کامل نداده و معتقد است امتیاز ۸۰ از ۱۰۰، برای جوکر کافی است:

"این فیلم، متعلق به شخص فینکس است! او با بازی دیوانه‌وار خودش، شخصیت جوکر را بار‌ها و بار‌ها از یک آدم رقت‌انگیز به یک آدم بسیار ترسناک و قدرتمند تغییر می‌دهد. البته نباید بینش و ارزش کار نویسندگان و کارگردان فیلم و همچنین کار شگفت‌انگیز تیم طراحی و جلوه‌های ویژه اثر را نادیده بگیریم، اما در هر صورت، این واکین فینکس است که جوکر را به یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین فیلم‌های کامیک‌بوکی هالیوود تبدیل می‌کند"

درنهایت هم اینکه واضح است تمام نقد‌های منتشر شده از این فیلم، مثبت نیستند و نقد‌های منفی هم برای این اثر منتشر شده است. مثلا یک نقد از فیلم وجود دارد که به این اثر نمره ۳۰ از ۱۰۰ داده و از بازی شخص واکین فینکس در نقش جوکر ایراد می‌گیرد. اما ما سعی کردیم نقد‌هایی را انتخاب کنیم که علاوه‌بر معتبر بودنشان، خیلی وارد جزئیات فیلم نشده باشند و صرفا یک تصویر کلی از حال و هوای فیلم به ما نشان دهند.

نمرات و امتیازات و چند نقد معتبر برای فیلم «جوکر»

نقد‌ها و امتیازات فیلم جوکر که تا این لحظه کاملا امیدوارکننده بوده‌اند و بنظر می‌رسد واکین فینکس، این شانس را کاملا دارد که یاد و خاطره هیث لجر (Heath Ledger)، جوکر محبوب و فراموش‌نشدنی فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) را با نامزد شدن و حتی برنده شدند جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد امسال، دوباره زنده کند.

اما فینکس تنها بازیگر بزرگ فیلم جوکر نیست. بجز آقای واکین فینکس که بدون ذره‌ای شک یکی از بهترین و قابل احترام‌ترین بازیگران حال حاضر دنیا است، رابرت دنیرو بزرگ هم در این فیلم ایفای نقش کرده است! ضمن اینکه نام‌های شناخته شده‌ای مانند اَلِک بالدوین (Alec Baldwin)، مارک مارون (Marc Maron)، فرانسس کانروی (Frances Conroy) و همینطور نام‌های کمتر شناخته شده، ولی بااستعدادی مانند زَزی بیتز (Zazie Beetz) از سریال زیبا و موفق آتلانتا هم در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم جوکر در تاریخ ۱۲ مهر (۴ اکتبر) به صورت رسمی در سینما‌های سرتاسر جهان، اکران می‌شود. از آنجایی که ما در ایران هستیم و تماشای این فیلم در سینما، عملا جزو گزینه‌های پیش رویمان نیست، باید تقریبا ۶ ماه دیگر هم صبر کنیم تا بتوانیم نسخه باکیفیت این اثر را مشاهده کنیم! تا آن موقع، می‌توانیم خودمان را با مطالعه و بررسی همین نقد‌ها و امتیازات فیلم جوکر سرگرم کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Niloofar

      نمیتونم قبول کنم واکین فینیکس بهتر از هیث لجر نقش جوکر رو بازی میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم اون یکی خیلی بهتره

    • بدون نام

      چه عجب روتن تومیتوز

    • سعید

      یه روزگاری بود که وقتی میخواستی فیلم خوب ببینی میتونستی به امتیاز های سایت هایی مثل IMDb و روتن تومیتو نگاه کنی و با خیال راحت یه فیلم خوب ببینی.ولی متاسفانه وقتی هالیوود فهمید معیار مردم این سایتا شده،پول های هالیوود همه این سایت ها رو خریدن.همین میشه که فیلم هایی که میخوان رو با این امتیاز ها هایپ میکنن و میفروشن که واقعا مضخرف و فاجعه است و بعد فیلم های خوب چنان تو حاشیه میرن که اصن دیده نمیشن.
      مثل اسکار و جوایز هر سال که دوزاری و پولکی و در خدمت جیب هالیوودن.

    • miss

      عاشقشممممم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج