۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
دانشمندان ایالات متحده صخره‌هایی را کشف کرده‌اند که نخستین لحظه‌های انقراض دایناسور‌ها را ثبت کرده است.

خبرگزاری فارس: به نقل از شینهوا، دانشمندان ایالات متحده صخره‌هایی را کشف کرده‌اند که نخستین لحظه‌های انقراض دایناسورها را ثبت کرده است.

کشف نخستین لحظه‌های انقراض دایناسورها

دانشمندان ایالات متحده شواهد محکمی را بر این فرضیه ارائه داده‌اند که دایناسورها پس از برخورد یک سیارک با زمین از بین رفته‌اند.

این مطالعه که روز دوشنبه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است حکایت از‌ آن دارد هنگامی که سیارک با زمین برخورد کرد منجر به آتش سوزی شد و سونامی را برانگیخت.

کشف نخستین لحظه‌های انقراض دایناسورها

این سیارک با قدرت معادل 10 میلیارد بمب اتمی به ابعاد مورد استفاده در جنگ جهانی دوم و انفجار مشتعل درختان و گیاهان که هزاران مایل با آن فاصله داشتند برخورد کرد و سونامی عظیمی را برانگیخت.

یک تیم بین المللی به سرپرستی محققان دانشگاه تگزاس در آستین، صخره ها را از محل برخورد ساحل جزیره یوکاتان در مکزیک بازیابی کردند.

این محققان باور دارند، بررسی این نوع صخره‌ها دقیق‌ترین نگاه را در مورد فاجعه که دایناسورها را منقرض کرده ارائه می‌دهد.

کشف نخستین لحظه‌های انقراض دایناسورها

محققان تخمین می‌زنند، حداقل 325 میلیارد تن گوگرد در اثر این ضربه آزاد شده است؛ این حدود چهار مرتبه بزرگتر از گوگردی بود که در جریان فوران آتشفشان کراکاتاتا در سال 1883 منتشر شد که آب و هوای زمین را به طور متوسط ​​2.2 درجه فارنهایت به مدت 5 سال تحت تأثیر قرار داد.

شان گلیک، استاد پژوهش در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس و سرپرست این تحقیق بوده است.

13:56 - 1398/06/23
ما هم دانشمند و استاد دانشگاه داریم یعنی
15:01 - 1398/06/23
معلومه تحلیلش ابکیه. چون اگه با قدرت چندین بمب اتم سیاره ای به زمین برخورد میکرد که اینقدر خرابی و آتش سوزی بپا می کرد نباید هیچ آثاری از دایناسورها بود، یا باید کاملا سوخته بودند و یا باید کاملا متلاشی شده باشند، ولی برعکس تمام فسیلهای کشف شده تاکنون کامل و یکجا بوده و نه متلاشی شده که کامل نباشند و نه طوری سوخته که اثری از اسکلت نباشد.
اریا