چرا برخی پایان «هیولا» را دوست نداشتند؟
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
ادیب_1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
شیرآلات زمانی_3
اپیلاسیون نانا 3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
اپیلاسیون نانا 2
شیرآلات زمانی_2
ادیب_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۹۰۹۲۶۰
۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
۴۶۹۳
یک فیلمنامه‌نویس درباره نقدهایی که به پایان برخی سریال‌ها از جمله «هیولا» می‌شود، چنین می‌گوید: «اصولا جمع‌بندی کردن یک کار سخت‌تر از شروع کردن آن است؛ زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان می‌خواهد و اگر این طور نباشد فکر می‌کنید که کار پایان خوبی نداشته است.»

خبرگزاری ایسنا: یک فیلمنامه‌نویس درباره نقدهایی که به پایان برخی سریال‌ها از جمله «هیولا» می‌شود، چنین می‌گوید: «اصولا جمع‌بندی کردن یک کار سخت‌تر از شروع کردن آن است؛ زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان می‌خواهد و اگر این طور نباشد فکر می‌کنید که کار پایان خوبی نداشته است.»

علی خودسیانی که نگارش سریال‌هایی چون «فصل زرد» (مجید زهتابی)، «نیمکت» (به کارگردانی محمد رحمانیان، «خواستگاران» (کارگردان گلاب آدینه)، «همچون سرو» (بیژن بیرنگ)، «هیئت مدیره» (مازیار میری)‌ و «مرز خوشبختی» (حسین سهیلی‌زاده) را بر عهده داشته است، درباره‌ی کاهش سریال‌های کمدی هم به ایسنا گفت: تولید کار کمدی و نوشتن فیلمنامه‌ای که بتواند مخاطب را با خود همسو کند و در عین حال ارزش هنری خودش را از دست ندهد، بسیار سخت است.

چرا برخی پایان «هیولا» را دوست نداشتند؟

او درخصوص کمبود نیروی متخصص در ژانر کمدی چنین بیان کرد: ما تا دلتان بخواهد نویسنده ملودرام داریم که یا قصه‌ای را با هم‌فکری هم می‌سازند یا از داستان‌های واقعی که در جامعه اتفاق می‌افتد قصه‌شان را می‌نویسند اما نویسندگان کارهای کمدی معمولا کم هستند؛ چون قصه‌سازی در این ژانر ساده نیست.

کارگردان مجموعه نمایشی «بازخوانی یک پرونده» ادامه داد: در ژانر ملودرام چون می‌توانند به موضوعات بیشتری بپردازند، هر کسی که کمی علم نوشتن داشته باشد می‌تواند کار کند؛ یعنی احتیاج به خلاقیت زیاد ندارد اما نوشتن کار طنز تخصصی است و به تبع آن، دستمزدی که یک نویسنده طنز می‌گیرد بیشتر از نویسنده کار ملودرام است. وقتی قدیمی‌های این حرفه در حال حاضر کار نمی‌کنند به دلایل مختلف مثل این که فیلمنامه‌ای را نوشته‌اند اما خریداری نشده یا پولش را ندادند یا این که فیلم اصلا اکران نشده نمی‌توانیم از نیروهای جوان توقع حضور در این عرصه را داشته باشیم. من خودم دو سال است که نصف دستمزد سریالم را طلبکارم؛ آن وقت یک هنرجو با چه انگیزه‌ای بخواهد وارد این عرصه شود!

او یکی از نکاتی که می‌تواند کارهای کمدی را افزایش دهد تربیت نیروهای متخصص دانست و تحقق این امر را مستلزم حضور نیروهای قبلی در این عرصه خواند تا بتوانند نیروهای جدید را پرورش دهند. خودسیانی ادامه داد: کسانی که کمدی می‌نویسند به طور مثال پنج نفر هستند آن‌ها هم هر کدام حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند. آدم جدیدی وارد این حوزه نشده است. این افراد هم اگر به کارنامه کاری‌شان نگاه کنید چندین سال آیتم‌نویس بودند بعد پرورش پیدا کردند تا وارد حیطه سریال‌سازی شدند.

این نویسنده در رابطه با افزایش سریال‌های شبکه نمایش خانگی و محدودیت قصه‌گویی در تلویزیون گفت: تماشاگر تلویزیون مردم عام هستند و مخاطب میلیونی دارد اما در شبکه نمایش خانگی این حجم از مخاطب وجود ندارد، در نتیجه برای قصه‌پردازی دست عوامل بازتر است. اما در تلویزیون این‌طور نیست و یک محدودیت‌هایی خود سازمان صداو سیما دارد؛ البته این موضوع فقط در حوزه سریال‌های طنز نیست؛ مثلا «گاندو» ازشبکه سه سیما پخش شد اما نقدهای بسیاری به آن شد این سریال اگر در نمایش خانگی پخش می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. کلا در تلویزیون هر نقدی اتفاق بیفتد صداوسیما مسوول است پس اجازه قصه‌سازی را محدودتر می‌کند.

خودسیانی درباره نقدهایی که به سریال «هیولا» وارد شد، گفت: این موضوع که می‌گویند این سریال پایان خوبی نداشته فقط دامن‌گیر سریال‌های ایرانی نیست. شما در نمونه‌های خارجی هم که نگاه کنید مخاطب چند فصل از یک سریال را دنبال کرده اما قسمت آخرش را دوست نداشته است. اصولا جمع‌بندی کردن یک کار سخت‌تر از شروع کردن آن است. زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان می‌خواهد و اگر این طور نباشد فکر می‌کنید که کار پایان خوبی نداشته است.

او ادامه داد: اما این که چرا پایان یک سریال مطابق میل برخی مخاطبان ساخته نشده است، می‌تواند به عوامل بیرونی و درونی ارتباط داشته باشد. ممکن است علاقه عوامل سازنده متفاوت با این عده از مردم باشد یا این که ممکن است در پایان‌بندی گروه‌های سازنده نگران افکار عمومی باشند یا عوامل سازنده تحت فشار قرار بگیرند که اگر می‌خواهید دوباره کار کنید پایان داستان باید به این شکل باشد.

برچسب ها:
انتشار یافته: 6
در انتظار بررسی:0
Romania
12:42 - 1398/06/29
چون اون هوشنگ معلم باید همچنان در جامعه لجنزار زندگی کند.
Iran, Islamic Republic of
13:34 - 1398/06/29
اولا که آقای مدیری ظاهرا ماموریت دارن که معضلات اجتماعی رو اونقدر به مسخره بگیره تا در نظر مردم عادی جلوه کنه . خدمات دولتی و اختلاس و بانکداری . الحق که بدرستی کارشو انجام داد و امروزه مردم به اختلاسها فقط میخندند . درود به مدیری خائن . ثانیا ایشون عادت دارن به آب بستن توی کارهاشون که اینهم نشون دهنده دروغگو بودن ایشونه در قبال مردم‌ .
Iran, Islamic Republic of
14:25 - 1398/06/29
اگه عین واقعیت بود که مدیری ممنوع الکار میشد
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
نه بابا سر اون چیزایی که تو دورهمی گف بهش بدهکارن نمیتونن چیزی بهش بگن
Iran, Islamic Republic of
20:17 - 1398/06/29
در کل داستانش چی بوده؟
Iran, Islamic Republic of
14:00 - 1398/06/30
یعنی قسمت ۱۸ آخرین قسمتش بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
دکتر نائبی_1
دکتر نائبی_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_3
دکتر نائبی_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
سفیر بار ساقدوش_4
سفیر بار ساقدوش_2
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
پارسیان طب - فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی بانو_فوترموبایل
اورانوس_فوترموبایل2
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_تزریق چربی
دکتر لاجوردی_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
پارسیان طب - فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
اورانوس_فوتر2
قالیشویی نوین_فوتر
تنورستان_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر