جاباما
۹۱۴۸۹۰
۴۶ نظر
۵۲۷۵
۴۶ نظر
۵۲۷۵
پ

نگاهی به فرقه‌های مختلف شیعه در جهان اسلام

خاورمیانه مثل یک دیگ جوشان در حال جوشیدن است و بدون شک بخش بزرگی از این حرارت، مربوط به نیرو‌های شیعی است که به مرکزیت ایران در سراسر این منطقه در چارچوب محور مقاومت در حال مبارزه با آمریکا و البته برخی از متحدان منطقه‌ای آن مثل رژیم صهیونیستی یا رژیم‌های عربی هستند.

روزنامه هفت صبح - مصطفی آرانی: خاورمیانه مثل یک دیگ جوشان در حال جوشیدن است و بدون شک بخش بزرگی از این حرارت، مربوط به نیرو‌های شیعی است که به مرکزیت ایران در سراسر این منطقه در چارچوب محور مقاومت در حال مبارزه با آمریکا و البته برخی از متحدان منطقه‌ای آن مثل رژیم صهیونیستی یا رژیم‌های عربی هستند.

با این‌حال نباید تصور کرد که تمامی این نیرو‌های متحد در اهداف سیاسی، دارای اشترکات عقیدتی هم هستند. در فضای مجازی امروز نگاهی داریم به فرقه‌های مختلف شیعه. این تذکر را باید بدهیم که اطلاعات‌مان را از ویکی شیعه گرفتیم که سایتی زیر نظر مجمع جهانی اهل بیت است.

یکی از اتهاماتی که مدتی است (به طور مشخص از سال ۲۰۰۴ و بعد از سخنرانی ملک عبدالله، پادشاه اردن) از سوی کشور‌های غربی و نیز برخی از کشور‌های عربی منطقه به ایران زده می‌شود، این است که ایران در منطقه یک "هلال شیعی" راه انداخته است. آن‌ها مدعی هستند که شیعیان یمن، شیعیان شرق عربستان، شیعیان در بحرین، مردم ایران، شیعیان عراق، علویون در سوریه و دست آخر شیعیان لبنان حلقه‌های مختلفی هستند که با کمک هم یک هلال درست کرده‌اند و به یک قدرت ژئوپلتیک تبدیل شده‌اند.

فارغ از هدف "ایران هراسی" نهفته در این حرف، این پرسش مطرح است که آیا واقعا تمام این شیعیان در این کشورها، عقاید دینی مشابهی دارند یا نه. در این مطلب به بهانه تحولات سیاسی خاورمیانه، فهرست فرقه‌های مختلف شیعه را با توجه به مسایل جغرافیای سیاسی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. شیعه امامیه

نگاهی به فرقه‌های مختلف شیعه در جهان اسلام

شیعه امامیه یا اثنی عشری یا دوازده امامی یا جعفری نام مهم‌ترین فرقه در شیعه است که به امامت دوازده امام بعد از پیامبر باور دارند و معتقدند که امام دوازدهم هم نام پیامبر است و از سال ۹۴۰ میلادی، زنده، اما در غیبت کبری هستند. شیعه امامیه در حال حاضر قدرتمندترین مذهب شیعه در جهان هم هست چرا که مذهب رسمی در ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه است و حکومت در ایران بر مبنای قواعد این فرقه به حکمرانی می‌پردازد و به طور مثال تمامی قوانین باید از فیلتر شورای نگهبانی بگذرد که قوانین را با شرع شیعه امامیه منطبق می‌کند.

۲. کیسانیه

اگر این روزها، سریال مختار را دنبال کنید با شخصیتی تاریخی به نام محمد حنفیه آشنا هستید. به جز غُلات شیعه یعنی افرادی که در حق حضرت علی (ع) غلو می‌کنند که شهادت حضرت علی (ع) را نپذیرفتند و او را زنده پنداشتند. نخستین فرقه‌ای که در میان شیعیان ایجاد شد، از افرادی بود که به امامت محمد بن حنفیه، فرزند حضرت علی (ع) اعتقاد داشتند. محمد حنفیه در واقعه کربلا امام حسین (ع) را یاری نکرد و در مدینه ماند. پس از شهادت امام حسین (ع) بنابر نقلی ابتدا ادعای امامت کرد، اما پس از مدتی از این ادعا دست کشید و به امامت پسر برادرش معتقد شد. با این حال، فرقه کیسانیه او را امام خود می‌دانند. فرقه‌ای که البته این روز‌ها در جهان تشیع اثری از آن‌ها وجود ندارد.

۳. زیدیه

نام شیعیان زیدی این روز‌ها بیش از هر چیز، با حوثی‌ها در یمن گره خورده است. بعد از شهادت امام سجاد (ع)، برخی از شیعیان ایشان به امامت فرزند زید بن علی (و نه دیگر فرزند یعنی محمد بن علی که همان امام باقر (ع) شیعیان امامیه باشد) اعتقاد پیدا کردند. زیدیه از همان ابتدا اهل قیام به هر قیمتی بودند (و اساساً به تقیّه یعنی مصلحت‌اندیشی اعتقادی ندارند) و زید بن علی نیز در همان دوره علیه اموی‌ها قیام کرد و به شهادت رسید. این فرقه از دیگر فرق شیعه به تسنن نزدیکترند. نگفتن "حی علی خیر العمل" در اذان و قائل نبودن به متعه یا همان ازدواج موقت از اعتقادات آنهاست که مطابق با اهل سنت است.

برخی از علمای فرقه‌های اسلامی برای این گروه، سه، برخی دیگر هفده و برخی دیگر شش شاخه را توصیف کردند. مردم یمن زیدی مذهب‌اند و تا پیش از برپایی نظام جمهوری، امام ایشان در شهر صنعا زندگی می‌کرد. در دوران معاصر مهم‌ترین سکونتگاه زیدیان کشور یمن است که حدود ۴۵ درصد از جمعیت نزدیک به ۳۰ میلیونی آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. (البته حوثی‌ها، نام یکی از فرقه‌های زیدی نیست و نام یک خاندان است.)

۴. محمدیه

نگاهی به فرقه‌های مختلف شیعه در جهان اسلام

بعد از امام باقر (ع)، برخی به امامت محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن معتقد شدند که از نوه‌های امام حسن مجتبی (ع) بود. او در تاریخ اسلام به عنوان محمد نفس زکیه مشهور است. محمد نفس زکیه، نخستین قیام کننده علوی علیه خلافت بنی عباس است. پدر وی عبدالله محض با نسبت دادن لقب مهدی به او، مردم را به بیعت با وی دعوت کرد. بنی عباس در ابتدا با وی بیعت کردند؛ اما پس از سقوط امویان، قدرت را به دست گرفته، با نفس زکیه مخالفت کردند.

نفس زکیه علیه منصور عباسی قیام کرد ولی به همراه بسیاری از طرفدارانش کشته شد. امام صادق (ع) با بیعت با نفس زکیه به عنوان اینکه او مهدی (یعنی امام غایب است)، مخالف بود و از این رو او و نیز فرقه محمدیه که به نوشته برخی بعد از او ایجاد شدند مورد تایید شیعیان امامیه نیستند.

۵. اسماعیلیه

اصلی‌ترین انشعاب‌ها در شیعه بعد از شهادت امام جعفر صادق (ع) به وجود آمده است، اما به جز ناووسیه و فطحیه که دو فرقه کوچک و کم اهمیت و با عمر کم بودند؛ مهم‌ترین فرقه منشعب بعد از این امام، اسماعیلیه است. برخی از شیعیان، بعد از امام صادق (ع) به امامت اسماعیل که پیش از وفات پدر در گذشت معتقد شدند و پس از او به امامت محمد بن اسماعیل اعتقاد پیدا کردند. به این فرقه اسماعیلیه گفته می‌شود.

عقاید اسماعیلیه حتی در اصول دین نیز با شیعیان امامیه متفاوت است چرا که به‌طور مثال، اسماعیلیان اعتقادی به بهشت و دوزخ جسمانی ندارند و در شریعت، آنان هفت رکن طهارت، نماز، زکات، روزہ، حج، جهاد و ولایت را دارند که البته رکن ولایت را از مابقی بالاتر و مهمتر می‌دانند. اسماعیلیه خود به شاخه‌های بسیار زیادی تقسیم شده است. اما در حال حاضر دو فرقه از آن باقی مانده است: اسماعیلیه آقاخانیه و اسماعیلیه بُهره.

آقاخانیه

باز مانده فرقه اسماعیلیه نزاری هستند که در حال حاضر به امامت کریم، معروف به آقاخان چهارم اعتقاد دارند. عنوان آقاخان برگرفته از لقب یکی از پدران او به نام حسن علی شاه است که در زمان قاجاریه از سوی فتحعلی شاه قاجار لقب آقاخان گرفت و در زمان محمد شاه قاجار حاکم کرمان شد. آقاخان بعد از اختلاف با قاجاریه، از ایران خارج شد و به افغانستان رفته و با حمایت دولت انگلیس در هندوستان اقامت کرد. تاکنون سه تن از نسل او به امامت اسماعیلیان رسیده‌اند.

آقاخان‌ها از زمان آقاخان سوم به اروپا مهاجرت کردند. امروزه پیروان فرقه آقاخانیه در کشور‌های متعددی پراکنده اند. بیشتر آنان در شبه قاره هند و آسیای میانه و بخشی دیگر در کشور‌های قاره اروپا و آمریکای شمالی و نیز آفریقا سکونت دارند. خود کریم آقاخان هم (که با ثروت صد‌ها میلیون دلاری یکی از افراد ثروتمند جهان است، در حال حاضر در اروپا (ظاهراً در پاریس) سکونت دارد. البته او که متولد ژنو است، در فروردین سال جاری اعلام کرد که توانسته شهروندی افتخاری پرتغال را هم دریافت و یک نهاد برای این فرقه در آن کشور نیز تاسیس کند.

بُهره

بُهره یا بُهره‌ها، نام گروهی دیگر از اسماعیلیه هستند. بیشتر آنان به شاخه طیبی مستعلوی فرقه اسماعیلیه متعلق‌اند و اصل و نسبی هندو دارند. هم اکنون این گروه اجتماعی در گجرات، بمبئی و هند مرکزی و نیز پاکستان ساکن‌اند. طبق برخی سرشماری‌ها اکنون حدود پانصد هزار نفر بُهره در جهان وجود دارند. بُهره‌ها در بازسازی برخی زیارتگاه‌های شیعه و نصب ضریح بر آنان در کشور‌های عراق، سوریه، اردن، مصر و فلسطین اهتمام ویژه‌ای دارند. حتی گفته می‌شود که آن‌ها از تعویض ضریح پیشین امام حسین (ع) که توسط خودشان ساخته و نصب شده بود، با ضریحی ساخته و پرداخته استاد فرشچیان که ایرانی‌ها آن را ساختند، کمی هم دلگیر شدند.

در مورد اسماعیلیه شاید برایتان جالب باشد بدانید که در طول تاریخ، دولت فاطمیان در مصر اعتقادات این فرقه را داشته است و در حال حاضر نیز دروزی‌ها در لبنان نیز بر اعتقادات اسماعیلیه هستند. از میان دروزی‌ها کسی که در سیاست، بیش از همه نام او را شنیدید، ولید جنبلاط است که یکی از مهم‌ترین رهبران دروزی لبنانی است.

۶. واقفیه

نگاهی به فرقه‌های مختلف شیعه در جهان اسلام

به دو گروه از شیعیان، واقفیه گفته می‌شود. یکی افرادی که بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) بر امامت ایشان توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا (ع) سرباز زدند و معتقد بودند که امام کاظم (ع)، مهدی موعود است که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین به گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسکری (ع) توقف کردند و وی را مهدی موعود دانستند.

۷. جعفریه

یکی از آخرین فرقه‌های شیعه ایجاد شده در زمان زیست امامان شیعه است. جعفر بن علی، یکی از فرزندان امام هادی (ع) و برادر امام عسکری (ع) بود. او در شیعه به جعفر کذاب شهرت پیدا کرده چرا که پس از شهادت برادرش امام حسن عسکری (ع) ادعای امامت کرد. جعفر برای تثبیت امامت خود، تولد امام زمان را انکار کرد و مدعی میراث امام عسکری (ع) شد. همچنین می‌خواست بر جنازه امام یازدهم نماز بخواند، اما امام زمان (عج) مانع او شد. پیروان جعفر را جعفریه می‌گفتند.

علویون در سوریه چه اعتقاداتی دارند؟

علویان سوریه در حقیقت یک فرقه دینی منشعب از شیعه نیستند. آن‌ها در کنار علویان لبنان و جنوب غرب ترکیه مانند انطاکیه و ازمیر نسب خود را به ابوعبدالله حسین بن حمدان خصیبی می‌رسانند و علمای علویان نیز قائل به فصل‌الخطاب بودن دیدگاه او در امور هستند که مشابه جایگاه ولایت فقیه در عصر حاضر است و لذا به این علویان، خصیبیان نیز گفته می‌شود. علویان در حقیقت مانند شیعه دوازده امامی به خداوند، پیامبر و ائمه باور دارند و تنها تفاوت آن‌ها با شیعیان در این است که برخی از مسائل شرعی را مانند شیعیان رعایت نمی‌کنند.

در مورد چرایی این موضوع دلایل مختلفی بیان شده و به طور مثال برخی از فشار دولت عثمانی روی این افراد صحبت کرده‌اند. با این‌حال برخی نیز می‌گویند که نقل قولی تاریخی به اشتباه به خصیبی نسبت داده شده (در حالی که متعلق به فردی دیگر بوده است). اما در هر حال نتیجه این است که در حال حاضر علویان (یا دست‌کم بسیاری از آن‌ها بر این اعتقادند که تکلیف در مورد آن‌ها ساقط شده است.

اهل حق چه کسانی هستند؟

ممکن است برای‌تان این سؤال ایجاد شود که چرا در این متن از اهل حق (که به‌طور عمده در کردستان ایران و عراق زیست می‌کنند) صحبت نکردیم. با وجود اینکه اکثر فرقه‌های متعدد و متفاوت صوفیه از جمله اهل حق از دید افراد تاریخی از دل مذهب شیعه برآمده‌اند، اما به دلیل اعتقادات فرقه اهل حق و برخی دیگر از فرق صوفیه، آن‌ها از دید برخی علمای امامیه، واجد عنوان مسلمان نیستند. با این حال این موضوع در مورد همه فرقه‌های صوفیه نیز صدق نمی‌کند.

به‌طور کلی به قول سایت نهاد نمایندگی رهبری (پرسمان) اگرچه بر اساس مولفه‌های اسلامی، نمی‌توان گروه‌ها و فرقه‌های مختلف تصوف را با شدت و ضعف‌های آن‌ها به علت عدم تبعیت از موازین شرعی و احکام الهی و سنت پیامبر (ص) و مکتب امامان، مومنان حقیقی و مسلمانان واقعی دانست ولی به هر حال و با تسامح باید گفت تا زمانی که دراویش اظهار اسلام می‌کنند، می‌توانند در دایره مسلمانان داخل شوند.

آیا مذهب شیعیان لبنان با مذهب شیعیان ایران متفاوت است؟

نگاهی به فرقه‌های مختلف شیعه در جهان اسلام

یکی از سؤالات جدی در خصوص فرقه‌های شیعه این است که آیا مذهب شیعیان لبنان و به‌طور مشخص حزب‌الله لبنان با شیعیان ایران و به‌طور مشخص مذهب جمهوری اسلامی متفاوت است. این سؤال از این جهت به وجود می‌آید که در سبک زندگی این دو شاخه از شیعیان تفاوت محسوسی دیده می‌شود و مثلاً شیعیان لبنان در جامعه‌ای با دولت سکولار زیست می‌کنند و این در حالی است که مردم ایران در جامعه‌ای با دولت اسلامی زندگی می‌کنند.

در پاسخ باید گفت تفاوت این دو تصویر از شیعه، نه به دلیل اعتقادات متفاوت که به دلیل راهبرد‌های متفاوت است. شیعه در ایران بر بستر اکثریت جمعیتی و البته با ذهنیت سیاسی انقلابی امام خمینی به سمت ایجاد یک حاکمیت اسلامی رفت و تلاش کرد که قوانین شرعی را نیز در جامعه پیاده کند، اما در لبنان، این مذهب در اقلیت است و عملاً امکان چنین کاری را ندارد. از سوی دیگر رهبران شیعی در لبنان و به‌طور مشخص امام موسی صدر تفکری سیاسی انقلابی را در اولویت نداشتند و بیش از هر چیز به ارتقای سطح زیست فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه شیعیان در لبنان می‌اندیشند.

به همین دلیل است که مصطفی چمران در لبنان، معلم یک هنرستان می‌شود تا به ارتقای مهارت‌های فنی جوانان شیعه کمک کند، اما در ایران نماینده مجلس و وزیردفاع می‌شود بنابراین تفاوتی که میان این دو دیده می‌شود در واقع بر بستر مسائل جمعیتی و البته به دلیل تفاوت ذهنیت رهبران شیعی در جامعه است که خود را در سبک زندگی مردم نشان داده، اما ارتباطی به عقاید مردم ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناهید

      چه جالب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام.ازنشراین مطالب بسیارممنون بسیارجالب بود

      • بدون نام

        شیعیان در لبنان اقلیت هستند و نمیتونن حکومت داری کنند.اکثر لبنانی ها نسیحی مارونی هستند

    • بدون نام

      بهائیه هم فرقه ای از شیعه است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نکنم. چون بهاییان تصور می‌کنند که امام دوازدهم ظهور کرده و بهاالله بوده. کتاب دینی خودشان را هم دارند. به اینکه حضرت محمد آخرین پیامبر بوده هم اعتقاد ندارند.

      • بدون نام

        بهائیت و بابیت در بین شیعیان و در ارتباط با قضیه مهدویت پدید آمدند اما الان جزو فرقه های شیعه محسوب نمیشن و برای خودشون ادیان جداگانه ای هستند مثل مسیحیت که بین یهودیها به وجود اومد اما فرقه ای از یهود نیست و واسه خودش دین جداگانه ای است

      • بدون نام

        نه اهل حق و نه بهایی ها شیعه نیستند. بهاییان باب پرستند نه خداپرست حتی قبله شونم اسلامی نیست

      • بدون نام

        ظاهرا بله ولی معمولا فرقه ها ریشه تاریخی طولانی دارند نه اینکه در دوران معاصر اتفاق افتاده باشند.

      • بدون نام

        کاملا موافقم، وقتی امام زمان رو قبول دارن یعنی شیعه هستن. هرچند بنظرشون امام زمان ظهور کرده.

      • بدون نام

        ضمن عرض احترام به كاربران ۱۵:۵۸ و ۲۲:۲۰
        بهائيان تصور نمى كنند که امام دوازدهم ظهور کرده و بهاء الله بوده بلكه تصورشان اين است كه امام دوازدهم ظهور كرده و باب بوده و باب را مبشر ظهور بهاء الله مى دانند و بهاء الله را پيامبر جديدى مى دانند و نام كتاب احكامشان هم كتاب اقدس است كه تصور مى كنند در زندان عكا به بهاء الله وحى شده است
        بهائيان هم خداپرستند نه باب پرست. قبله آنها هم شهر عكا است و مكه نيست چون اساسا آنها شاخه اى از اسلام نيستند بلكه براى خودشان دين جداگانه اى هستند

      • بدون نام

        دین به روشی که خدا تعیین کرده گفته میشه بهاییت دین نیست.فرقه ی ساخته ی انگلستانه مثل وهابیت

      • بدون نام

        ۲۳:۱۷ مشابه این سخن شما را دشمنان هر دینی درباره پیروان دین مورد نفرتشان گفته اند و می گویند و خواهند گفت

      • بدون نام

        ۲۳:۱۷ گرامی هر امتی میگویند دین ما همان روشی است که خدا تعیین کرده!

    • بدون نام

      به ولا همش مسخرست فقط عدالت انسانت که فعلا در بین مسلمانان بسیار کمرنک دیده میشه به خصوص ایران زمین که فقط عدالت مال بانکیها وزارتیها دلان بقیه هیچ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پابرهنه وسط بحث اساتبد پربدی ؟

    • بدون نام

      جالب بود

    • بدون نام

      هر چي فرقه بيشتر اختلاف بيشتر جنگ و خون ريزي هم بيشتر

    • بدون نام

      دست ناشردردنکنه اطلاعات خوبی بودعالی

    • بدون نام

      صوفیان هم یک مذهب شیعه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تصوف، مذهب نیست. تصوف، طریقت است و هم در مذهب شیعه و هم در مذهب سنی و هم در سایر مذاهب و ادیان، طریقتهای مختلف صوفیه وجود
        داشته و دارند مثل طریقتهای قادریه و نقشبندیه که صوفیان اهل سنت هستند و حیدری و نعمتی بین شیعیان و ...

    • بدون نام

      جالب بود ممنون. با وجود تفاوتهای اعتقادی خوبه که یاد بگیریم تفاوتهای همدیگه رو بپذیریم و با مسالمت در کنار هم زندگی کنیم کما اینکه سالهای سال اینطور بود. باور کنید اختلافات اونقدر هم زیاد نیست

    • بدون نام

      یادش به خیر زمان لیسانس یه دری پایه ای داشتیم اسمش مذاهب و فرق اسلامی بود استادشم استاد برنجکار. یادش به خیر

    • بدون نام

      خیلی وقته اعتقادم رو به دین یعنی چیزی که چارچوب مشخصی به این شکل داشته باشه از دست دادم.هنوزم قلبم پر از عشق به خدا و حضرت رسول و امامان هس ولی الآن تلاش می کنم انسان خوبی باشم با رفتارهای خوب. دل کسی رو نشکونم،کسی رو نرنجونم،حق کسی رو پایمال نکنم.
      مهم نیست چه مذهبی داشته باشید سرشت پاک انسانی بهتون میگه چی درسته چی غلط .منتها قبلش باید از خودتون بگذرید.
      ((بمیرید قبل از آنکه بمیرید))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب بودن چه منافاتی با مسلمان بودن داره. اسلام و قرآن هم که فقط میگن خوب باشین

      • بدون نام

        خخخخ

      • بدون نام

        عالى نوشتى
        من هم مانند شما هنوزم قلبم پر از عشق به خدا و حضرت رسول و امامان هس ولی الآن تلاش می کنم انسان خوبی باشم

    • سارا

      مذهب = تفرقه و جنگ و قدرت طلبی و فساد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله
        بمب اتم رو مذهبیها ساختن و رو هیروشیما ناگازاکی انداختن
        جنگ جهانی اول دوم رو مذهبیها به راه انداختن
        هیتلر و استالین مذهبی بودن
        خوبه یه چی یاد گرفتید بیربط و باربط استفاده میکنید هرچیزی امکان سواستفاده داره

    • ناشناس

      در دوره امروزی کشورهای قدرتمند مانند شوروی و چین و کشورهای مسیحی در هر جایی از نفوذ یک دین و مذهب و یا کمونیست هراس داشتند برای اینکه جلوی نفوذ و انتشار یکدیگر را بگیرند و زمانیکه از گسترش دین و آیین خود مایوس می شدند دست به ساخت و ایجاد مذاهب و فرقه های جدید می کردند که نمونه آن وهابیت برای جلوگیری از گسترش کمونیست در شرق اروپا بود و بعدها که وهابیت خودش یک معزل شد سعی در افزایش قدرت رقیبان آن کردند و حالا هم در تلاش جلوی به قدرت رسیدن شیعیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وهابیت برای جلوگیری از گسترش کمونیست در شرق اروپا بود؟؟؟
        شفای عاجل

      • بدون نام

        معزل؟؟

      • ناشناس

        شما که فکر می کنید تخلیات است کمی در مورد همفر انگلیسی و شش شرط وی برای محمد بن عبدالوهاب تحقیق کنید

      • بدون نام

        عزیز دل خاطرات مستر همفر هم، دقیقا همانند خاطرات پرنس دالگورکی، مجعول و پروپاگاندا است

    • بدون نام

      عزیز دل دین دستوراتی داره که باید اجرا بشه ،، وگرنه پیامبران مگر بیکار بوده اند که اینهمه سختی بکشند و با آدمهای زبون نفهم لجباز سروکله بزنند برای اجرای قوانیتی که چندان مهم نیستند و دلبخواهی اند !!!!!


      شما نگاه کنید هنوزم بین ادیان ابراهیمی تشابهات ی هست ،این یعنی خدا یکی است و قوانین اش یکی .

      نهایتا اینه که مختاری که دستورات دین رو اجرا کنی یا نه ،ولی روزی هست که باید جواب پس بدی .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تشابه ادیان ابراهیمی با یکدیگر به این علته که در یک منطقه به وجود آمدند
        ادیان هند هم با همدیگر تشابه دارند
        ادیان خاوردور هم با همدیگر تشابه دارند
        این تشابهات به دلیل فرهنگ مناطق خاستگاه ادیان است و بر خلاف تصور شما چیز دیگری را ثابت نمیکنه

    • بدون نام

      یادمه دبیر درس بینش اسلامی به ما می گفت در حدیث آمده که مسلمانان تا قبل از قیامت به ۷۲ فرقه تقسیم میشن و فقط یک فرقه اهل نجات هستند و بعدش در ادامه میگفت ما همون فرقه نجات یافتگان هستیم :))
      اون موقع ارتباطات به شکل امروز نبود و آمار چپاولها و اختلاسها و سایر کثافتکاریها انقدر سریع منتشر نمیشد!
      خلاصه ما هم واسه خودمون روزگاری داشتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قشنگ ترين كامنت

    • بدون نام

      یه پیامبر و این همه شاخه!!! مگه هدف دین اتحاد نیست؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدف اتحاد است اما در مورد همه ادیان روال اینه که به مرور زمان اختلافات بین پیروان هر دینی به پیدایش فرقه ها و نحله های مختلف منجر میشه. نه تنها در اسلام بلکه در همه ادیان دیگر اعم از زرتشتی و مسیحیت و یهودیت و هندو و بودایی و بابی و بهائی هم همین روال بوده. هر دین دیگری هم به وجود بیاد روالش همینه.

    • بدون نام

      خدا يكي
      كتاب خدا هم يكي

      دليلي نداره كه اين همه فرقه درست كنند ؟! جز با هدف ايجاد اختلاف و سو استفاده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کتاب یکی است اما تفسیرهای آن متفاوت هستند

    • بدون نام

      علویان نجس و کافرند اگه اونها شیعه پس بهایی ها شیع ترند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داشت؟

    • بدون نام

      محمد حنفیه فرزند حضرت علی از نظر اهل سنت حنفی زنده و امام زمان خوانده میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حنفی ربطی به ابن حنفیه نداره
        حنفی ها پیروان آرا و اقوال فقهی ابوحنیفه (از
        فقهای معاصر امام صادق) هستند
        قائلان به امامت ابن حنفیه، فرقه کیسانیه بودند که در قرن ۴ ه.ق. منقرض شدند

    • بدون نام

      صحبت حنفیها شد
      برام سواله که چرا در بین اهل سنت ایران، ساکنان نیمه شرقی کشور از قبیل ترکمنها و بلوچها بیشتر حنفی هستند و ساکنان نیمه غربی کشور از قبیل اهل سنت در کردستان بیشتر شافعی هستند.
      دلیلش چیه؟
      شما که به فرقه های شیعه پرداختید لطف کنید یک زحمتی بکشید و در صورت امکان در این مورد هم یک توضیحی هرچند مختصر بدهید
      با تشکر از شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج