جاباما
۹۱۶۳۵۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پرورش صنعتی هشت‌پاها، زیست‌محیطی

تیم‌هایی از چین تا اسپانیا به دنبال پرورش صنعتی هشت‌پا‌ها هستند تا از آن‌ها به عنوان منبع غذایی انسان‌ها استفاده کنند، طرحی که به گفته کارشناسان محیط زیست یک فاجعه اخلاقی و زیست محیطی است.

ایرنا: تیم‌هایی از چین تا اسپانیا به دنبال پرورش صنعتی هشت‌پاها هستند تا از آن‌ها به عنوان منبع غذایی انسان‌ها استفاده کنند، طرحی که به گفته کارشناسان محیط‌ زیست یک فاجعه اخلاقی و زیست محیطی است.

پرورش صنعتی هشت‌پاها، زیست‌محیطی

هشتمین روز از ماه اکتبر هر سال مصادف با ۱۶ مهر، به عنوان روز جهانی هشت‌پا تعیین شده است. گرامی‌داشت این روز از ۸ اکتبر سال ۲۰۰۷ آغاز شد. اگر چه مشخص نیست که چه فرد یا سازمانی نخستین بار این روز را به نام این موجودات شگفت‌انگیز انتخاب کرد اما اهمیت و ارزش ماموریت آن که همانا توجه به وضعیت یکی از باهوش‌ترین موجودات کره زمین است را، نمی‌توان کتمان کرد.

از خون آبی تا سه قلب، هشت‌پاها شگفت‌انگیزند!

هشت‌پا جانور نرم‌تنی است که در رنگ‌ها و اشکال گوناگون وجود دارد. قدمت فسیل‌های یافت شده از هشت‌پاها به ۳۰۰ میلیون سال پیش یعنی حتی قبل از ظهور دایناسورها بر روی زمین بازمی‌گردد.

هشت‌پاها این جانوران شگفت‌انگیز خون آبی و سه قلب دارند. بدن نرم هشت‌پاها که می‌تواند به سرعت شکل خود را تغییر دهد، به آن‌ها امکان عبور از جاهای تنگ و باریک را نیز می‌دهد. هشت‌پاها هشت بازو دارند که بر روی هر کدام دو ردیف کلاهک مکنده وجود دارد. علاوه بر این، این موجودات فوق العاده باهوشند طوری که ۵۰۰ میلیون عصب در مغزها و بازوهای این موجود وجود دارد که به آن امکان یادگیری و حل مسئله را می‌دهد.

هشت‌پاها در دو نوع سمی و غیرسمی وجود دارند، سم تولید شده توسط برخی از این گونه جانوران بسیار قوی است و می‌تواند برای انسان نیز خطرناک باشد. ‌هشت‌پای حلقه آبی، خطرناک‌ترین گونه هشت‌پا است که می‌تواند در یک چشم برهم زدن، جان چند نفر را در آن واحد بگیرد.

از دیگر خصوصیات جالب توجه هشت‌پا می‌توان به قابلیت خارق العاده استتار در این گونه جانوری اشاره کرد که می‌تواند رنگ و بافت پوست خود را با محیط اطراف تطبیق دهد.

فرآیند جفت‌گیری هشت‌پاها نیز در نوع خود جالب است؛ هشت پای نر تنها با گذشت چند ماه از جفت‌گیری می‌میرد و هشت پای ماده در سه ماهی که تا زمان خارج شدن بچه‌ها از تخم زمان لازم است، چیزی نمی‌خورد در نتیجه در زمان شکستن تخم‌ها از گرسنگی می‌میرد.

تاکنون نزدیک به ۳۰۰ گونه هشت‌پا شناخته شده و طول عمر هشت‌پاها متناسب با نوع گونه‌ای که به آن تعلق دارند، بین چند ماه تا چند سال متفاوت است.

پرورش صنعتی، آفت جان هشت‌پاهای تک‌زی

پژوهشگران به دنبال عملی کردن ایده هولناک تولید صنعتی هشت‌پا به عنوان یک منبع غذایی هستند. هشت‌پاها موجودات باهوش و خلاقی هستند و پرورش صنعتی آن‌ها فاجعه آمیز خواهد بود. آن‌ها از ابزارها استفاده می‌کنند، درد را حس می‌کنند، نقشه می‌کشند و به منظور هماهنگی شکار با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر برخی افراد سودجو به اهداف خود دست یابند، این موجودات خارق‌العاده به زودی برای مصرف انسان در پرورشگاه‌های صنعتی زیر آب محبوس خواهند شد.

هشت‌پاها موجودات تک‌زی (غیراجتماعی) و گوشتخواری هستند که با اسارت سازگاری چندانی ندارند. این موجودات در بند رنج می‌کشند و می‌میرند و اگر با هم در یک جا محبوس شوند، نیز همدیگر را از بین خواهند برد.

تمام این‌ها اما تلاش‌ها برای راه‌اندازی پرورش صنعتی هشت‌پاها را متوقف نکرده است. تیم‌هایی از اسپانیا تا چین در حال آزمایش روش‌هایی جدید برای پرورش متمرکز این موجودات هستند.

اگرچه نتایج یک مطالعه جدید از آن حکایت دارد که چنین طرحی یک فاجعه اخلاقی و زیست محیطی به همراه خواهد داشت، اما از آنجایی که هنوز هیچ پرورشگاهی در جهان با این هدف راه‌اندازی نشده ‌است، هنوز زمان داریم تا پیش از آن که دهه‌ها برای جبران خسارات احتمالی زمان صرف کنیم، جلوی ارتکاب یک اقدام اشتباه را از همین امروز بگیریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج