جاباما
۹۱۹۰۴۹
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

هیچ‌کس به «شهریار» نمی‌رسد

راجع به رسیدن دیر یا زود سردار آزمون یا کریم انصاری فرد به رکورد گل‌های ملی علی دایی اخبار و اظهارنظرهای زیادی طی دو سه سال اخیر و به‌ویژه سال‌جاری درج شده اما واقعیت امر این است که هیچ یک از فوتبالیست‌های نسل فعلی کشور به وی نمی‌رسند زیرا به‌رغم داشتن محسنات فراوان هرگز همتی همچون وی ندارند.

ایران ورزشی: راجع به رسیدن دیر یا زود سردار آزمون یا کریم انصاری فرد به رکورد گل‌های ملی علی دایی اخبار و اظهارنظرهای زیادی طی دو سه سال اخیر و به‌ویژه سال‌جاری درج شده اما واقعیت امر این است که هیچ یک از فوتبالیست‌های نسل فعلی کشور به وی نمی‌رسند زیرا به‌رغم داشتن محسنات فراوان هرگز همتی همچون وی ندارند.

آزمون البته مهاجم کارسازی است و چون ۲۴ سال بیشتر ندارد تا زمان پایان دیدارهای ملی‌اش گل‌های متعددی را به ۳۲ گلی خواهد افزود که تا این لحظه با لباس ملی به ثمر رسانده و تا امثال کامبوج هستند هر مهاجم ایرانی می‌تواند در یک بازی به تنهایی سه چهار گل بزند و کارنامه‌اش را پر و پیمان‌تر و تعداد گل‌های ملی‌اش را قدری - فقط قدری- به شهریار کم همتای فوتبال ایران نزدیک‌تر کند.

اما رسیدن به ۱۰۹ گل زده دایی در ۱۴۹ بازی ملی که برگزار کرد کار هر کسی نیست و فقط از افرادی بر می‌آید که مثل کاپیتان و سرمربی سابق تیم ملی همت ویژه‌ای داشته باشند. همتی که سبب شد به‌رغم وارد شدن لگد دروازه‌بان عمان به قفسه سینه علی دایی در مسابقه‌ای ملی در سال ۱۹۹۴ و پاره شدن نسوج سینه و شکستن یکی دو استخوان قفسه سینه دایی، وی همچنان در صحنه بماند و چنان نفس بکشد که نفس حریفان گرفته شود، اگر قرار است از نسل فعلی فوتبالیست‌های جهان کسی به دایی برسد او همانا کریس رونالدو است زیرا همت و میزان خواهندگی این پرتغالی جنگجو چیزی همانند دایی است.

مهاجم دو فصل اخیر یوونتوس اینک ۳۴ ساله شده اما هیچ نشانه نزول فیزیکی در او دیده نمی‌شود و انعطاف و انعکاس حرکات عضلانی وی در حد جوانان ۲۴ ساله است، به لحاظ فن و مهارت‌های فردی و همکاری‌های گروهی و هوشی نیز رونالدو نیازی به تعریف ندارد و دقیقاً همان مرد هوشیار و پرقدرت و هدفمندی است که برای رسیدن به رکورد دایی به وجود وی نیاز است.

این چنین است که فوق ستاره سابق رئال مادرید ۹۴ گله شده و فاصله‌اش را با دایی در صدر جدول گلزنان ملی تاریخ به ۱۵ کاهش داده و چون وی حداقل تا جام جهانی ۲۰۲۲ ملی‌پوش می‌ماند و پرتغال تا آن زمان حدود ۳۰ بازی ملی رسمی و دوستانه خواهد داشت بعید است که کریس تا آن موقع به ۱۰۹ گلی نرسد که دایی در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ به ثمر رساند و وی را جاودانه کرد.

از حضور و کوشش نسل جدید مهاجمان ملی ایران باید استقبال و برایشان آرزوی موفقیت کرد. چه برای سردار محبوب گنبد کاووسی که در این پنج شش سال در فوتبال روسیه کار آزموده شده و حالا در لیگ قهرمانان اروپا هم گل‌های فوق‌العاده‌ می‌زند و چه برای انصاری فرد که در سال‌های اخیر در المپیاکوس خوش درخشیده و اکنون در السیلیه قطر مهره‌ای مهم است و حتی برای محمد محبی جوان که در نخستین بازی ملی‌اش سهمی از سفره گل پهناوری را که کامبوجی‌ها برای ما باز و با تمام وجود به ایران تعارف کردند، برای خود برگرفت.

رضا قوچان‌نژاد در صورت تغییر عقیده و بازگشت به دیدارهای ملی قطعا گل‌های زیاد تازه‌ای خواهد زد اما هیچ‌یک از آنها و منجمله علیرضا جهانبخش که پیشینه آقای گلی در هلند را دارد، در افق پیش رو برای ۱۰۹ گل زده ملی جا و امکانی ندارند و اکثر قریب به اتفاق آنها حتی برای ۵۰ و ۶۰ گله‌شدن نیز مشکل دارند و در مورد برخی حتی نمی‌توان این اطمینان را داشت که آیا دو سه سال بعد هم به فراخور سلیقه مربیان وقت تیم ملی شایسته عضویت در این تیم خواهند بود یا خیر.

هر ایرانی از اینکه رکورد گلزنی‌های ملی در تاریخ فوتبال در اختیار کشورمان بماند استقبال می‌کند و افسوس از دست رفتن رکورد وحید شمسایی در فوتسال هنوز بر دل‌ها سنگینی می‌کند اما واقعیات و نشانه‌ها می‌گوید میل و علاقه صرف برای رسیدن به این گونه دستاوردها کافی نیست و فقط باید دایی باشی تا پیش از ۱۰۰ بار دروازه‌های ملی را باز کنی و فقط در قامت رونالدو ظاهر شوی تا از مرز ۹۰ گل زده ملی عبور کنی و دایی را در تیررس خود قرار دهی.

این نکته نیز که تعدادی از گل‌های دایی و رونالدو در مقابل حریفان فرودست حاصل آمده ذره‌ای از ارزش این گل‌ها نمی‌کاهد زیرا آنها با همت و غیرت فوق‌العاده‌شان از مرزهای متعدد و سخت زمانی و مکانی عبور کرده و بیش از ۱۵ سال در سطح اول فوتبال درخشیده و گوهر گرانبهایی شده‌اند که فقط واژه‌ای مثل «دایی» منادی و بیانگر آنها است. چیزی که لااقل به‌عنوان یک الگو هم می‌تواند برای تمام مهاجمان و به واقع همه بازیکنان ملی نسل‌های بعد از وی و ستاره‌های آینده درس‌آموز و عامل تحرک باشد.

اعتراض دوباره دایی به صدا و سیما

علی دایی بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران با انتقاد شدید از صدا و سیما، نسبت به اظهارات مجری و کارشناس یک برنامه‌ تلویزیونی درباره آقای گلی‌اش واکنش نشان داد. دایی درباره صبحت‌هایی که صبح روز سه‌شنبه ۲۳ مهر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی پیرامون ۱۰۹ گل ملی‌اش مطرح شده بود، می‌گوید: «برای صدا و سیما متأسفم که آدم‌هایی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند را به این مجموعه راه می‌دهد و به آنها میکروفن می‌دهد تا صحبت کنند.

به‌نظر من قوه قضاییه باید به این مسأله ورود کند و مجری که گفته با ۵ میلیون تومان سن شناسنامه‌ای دایی را کوچک می‌کنم بازخواست کند تا ببیند چه کسانی با او در ارتباط هستند که این کارها را می‌کند. بهتر است این آقا، دوستانش را معرفی کند. ما مگر نمی‌گوییم با فساد مبارزه می‌کنیم، متأسفانه این هم فسادی است که در صدا و سیما به آن دامن می‌زنند.

من تنها خواهشی که از آقای رئیسی دارم این است که به این موضوع ورود کند و مسأله را پیگیری کند و آقایی که چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده و گفته «با ۵ میلیون تومان سن شناسنامه‌ای را تغییر می‌دهد» را به قوه قضاییه ببرد و از او سؤال کند. یک‌بار باید در نظام سالم‌سازی شروع شود و چه بهتر که در تلویزیونی که این مسائل مطرح می‌شود کار سالم‌سازی انجام شود. مطمئناً مردم می‌فهمدند قوه قضاییه با فساد مبارزه می‌کند اما متأسفانه خیلی راحت فساد را در تلویزیون هم رواج می‌دهند.»

دایی که اصرار دارد این موضوع پیگیری شود، ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم مفسدان را پیدا کنیم اما وقتی مفسدان خودشان علنی صحبت می‌کنند باید از همینجا شروع کنیم و به‌دنبال مسائل دیگر نرویم. از همین صدا و سیما باید شروع شود و مطمئناً به سرنخ‌های خوبی می‌رسیم. اینگونه کارها نشان‌دهنده عقده‌های درونی افراد است چون در این چند سال هر کاری کردند نتوانستند برای من مشکل ایجاد کنند و کاری علیه من بکنند که محبوبیتم را بین مردم از دست بدهم. صدا و سیما از این نارحت است که علی دایی در بین مردم محبوب است.

قابل توجه آقایان؛ خدا را شکر علی دایی در بازی مقابل مالدیو خیلی کم گل زده، فکر کنم در ۴ بازی ۸ گل زده‌ام. بهتر است آقایانی که سن کم می‌کنند به رونالدو هم پیشنهاد بین‌المللی بدهند که تیم ملی پرتغال با مالدیو بازی دوستانه داشته باشد تا تعداد گل‌های ملی‌اش را بیشتر کند. من برای صدا و سیما متأسفم که هر کسی را می‌آورد تا مرا بکوبد. عزت و ذلت دست خداست و همه رکوردها روزی شکسته می‌شود. ‌ای کاش یک ایرانی و یا یک مسلمان رکورد من را بشکند.»

سرمربی سابق تیم ملی با تمجید رونالدو می‌گوید: «مطمئناً جایگاه رونالدو خیلی بالاتر از این حرف‌هاست چون فوتبالی که آنها بازی کرده‌اند هیچ‌کدام از ما از خواب آن را هم نخواهیم دید. باز هم می‌گویم به‌خاطر این مسائل تأسف می‌خورم. آیا شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما یک‌بار در این زمینه‌ها کار جدی انجام داده؟ آنها فقط یک بیانیه دادند و هیچ‌گونه رسیدگی نشده و چون رسیدگی نکردند باز هم شاهد اینگونه مسائل هستیم.»

علی دایی درباره اینکه آیا از شورای نظارت بر صدا و سیما انتظار دارد به این مسأله ورود کند یا نه؟ توضیح می‌دهد: «اصلاً از آنها چنین انتظاری ندارم. همیشه روی پای خودم ایستاده‌ام و هیچ‌کس تا به حال کمکم نکرده. فقط خداوند و عزیزانی که کنارم بوده‌اند به من کمک کرده‌اند. بگذارید خوشحال باشند که رکورد من شکسته می‌شود. شما فکر می‌کنید در برخی مسائل چرا مملکت ما درجا می‌زند و پیشرفت نمی‌کنیم؟ اینگونه حسادت‌ها در همه‌جا وجود دارد، من به آن چیزهایی که خواسته‌ام و حتی فکرش را نمی‌کردم رسیده‌ام.

این آقایی که درباره من صحبت کرده باید جوابگو باشد و بداند علی دایی چگونه پولش را به‌دست آورده. من مثل خیلی‌ها نیستم که پولم را در راه حرام خرج کنم، هر پولی درآورده‌ام برایش زحمت کشیده‌ و عرق ریخته‌ام تا به اینجا رسیده‌ام. در این مملکت به کسی بدهکار نیستم و کسی هم نمی‌تواند بگوید یک ریال من را علی دایی گرفته و نداده. همیشه سرم بالاست چون هیچ‌وقت وام نگرفته‌ام و هیچ کار خلافی انجام نداده‌ام. واقعاً خنده‌ام می‌گیرد از اینکه صدا و سیما دائماً علیه من تبلیغ می‌کند.

طی چند سال اخیر آنها با تمام ظرفیت‌شان با استفاده از برخی هنرپیشه‌ها و یا سیاهی‌لشکرها سعی کردند برای من پاپوش درست کنند تا جایگاه من در بین مردم خراب شود اما کارهای اینها باعث می‌شود جایگاه من در بین مردم محکم‌تر شود.» دایی در رابطه با اینکه آیا به‌خاطر این برنامه تلویزیونی از صدا و سیما شکایت خواهد کرد یا نه، می‌گوید: «نه اقدام قضایی نمی‌کنم، اگر بحث اقدام قضایی است قوه قضاییه باید به موضوع ورود کند و کسانی که در صدا و سیما می‌گویند کارچاق‌کن‌ها را می‌شناسند را معرفی و با آنها برخورد کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درسته. باهاتون موافقم. همچنین عرق ملی که دایی داره رو نمی شه تو سردار دید

    • بدون نام

      ملت مریض به جای اینکه به کسانی که باعث افتخار برای کشورشدن افتخار کنن خوشحال میشن یه خارجی رکوردشون روخردکنه دلیلش حسودیه وگرنه باید به امثال دایی وقهرمانان ملی افتخار کرد ولی ملت ما یاد گرفتن تا زنده هستند بکوبنشون بعد مرگ ازشون تعریف کنن

    • بدون نام

      درودبرعلی دایی.مردقهرمان ایران که در تمامی بحرانهادرکنارملت خود ایستاده است تاکورشودهرآنکه نتوان دید.

    • احمد حیدری

      آخه کیو با کی مقایسه میکنید آقای دایی بهترین بازیکنه تاریخ آسیا اصلا ولی کریس رونالدو بهترین کاملترین و باثباتترین بازیکنه تاریخه و به نظر من هتریک مقابل اسپانیا در جام جهانی با لباس پرتغال با تموم گلهای دایی برابری میکنه

    • بینام

      مگه غیرت و تعصب کریم باقری یا خداد عزیزی یا مهدی مهدوی کیا و یا خیلی از قدیمی ها رو نسبت به تیم ملی ایران تو یکی از اعضای تیم ملی فعلی میشه دید؟ اینا بیشتر مواظب ساق پاشون هستن تا از نون خوردن نیفتن تازه با اینهمه مواظبت و پیشرفت طب ورزشی هر روز واسه ام ار ای و فیزیوتراپی اینور و اونور هستن اخرش هم هیچی نمیشن

    • بدون نام

      علی آقا دایی کجا اون آزمون بی اخلاق کجا

    • بدون نام

      به نسبت بازی مسی خیلی وقته اوله و هم سنش کمتره

    • بدون نام

      پنالدو خر کی باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج