اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۲۳۰۳۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تهدید منابع آبی گیلان با گونه‌ی «کاهوی آبی»

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: در پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط زیست گیلان گونه جدیدی از گیاهان مهاجم به نام «کاهوی آبی» در منابع آبی این استان مشاهده شده است.

خبرگزاری مهر: مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: در پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط زیست گیلان گونه جدیدی از گیاهان مهاجم به نام «کاهوی آبی» در منابع آبی این استان مشاهده شده است.

قربانعلی محمدپور در این باره اظهار کرد: در پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارش‌های رسیده، اخیرا گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia stratiotes از خانواده Araceae ) در برخی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است.

تهدید منابع آبی گیلان با گونه‌ی «کاهوی آبی»

محمدپور با بیان اینکه این گیاه آبزی شناور، بومی آبهای مناطق گرم بوده و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رها شده است، افزود: برگ‌های پهن کرکدار و ریشه‌های افشان گیاه، آن را روی سطح آب شناور می کند و به راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابجا می شود.

وی ادامه داد: دمای مناسب برای رشد و تکثیر این گونه مهاجم بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده اما در بازه دمایی ۱۷ تا ۳۵ درجه نیز می تواند زندگی کند.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: ورود، رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلا م شده است.

محمدپور با اشاره به اینکه این گیاه به عنوان گونه‌ای مهاجم قلمداد شده و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی کند، افزود: کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان از دیگر مخاطرات این گیاه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه‌های غیر بومی نظیر آزولا و به ویژه سنبل آبی که در حال حاضر به یک معضل اساسی در گیلان تبدیل شده نیز اشاره و شهروندان خواست در صورت مشاهده این گیاه در منابع آبی، مراتب را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع داده و از رها سازی خودسرانه هرگونه گیاه غیربومی به ویژه گونه‌های آبی در منابع آبی جدا خودداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و با مساعدت استاندار و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه گیلان به منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها و آب بندان‌های استان اخذ شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج