جاباما
۹۲۹۷۷۱
۱۳ نظر
۵۱۰۰
۱۳ نظر
۵۱۰۰
پ

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

دانشمندان با کمک اسکن‌های مغز دریافته‌اند یوگا در واقع مواد شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد و این اتفاق خوبی است. یوگا به عنوان نوعی ورزش و مدیتیشن، درست مانند حرکات تای چی می‌تواند به درمان طیفی از مشکلات در سلامتی کمک کند، خصوصا آن‌هایی که منشاء‌شان مغز است و به حافظه مربوط می‌شوند.

برترین‌ها: تا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده که یوگا چه تاثیری بر مغزتان می‌گذارد؟ علم دریافته، شادی و حس خوبی که بعد از تمرینات یوگا به شما دست می‌دهد، فقط مربوط به فیزیک‌تان نیست.

دانشمندان با کمک اسکن‌های مغز دریافته‌اند یوگا در واقع مواد شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد و این اتفاق خوبی است. یوگا به عنوان نوعی ورزش و مدیتیشن ، درست مانند حرکات تای چی می‌تواند به درمان طیفی از مشکلات در سلامتی کمک کند، خصوصا آن‌هایی که منشاء‌شان مغز است و به حافظه مربوط می‌شوند.

هرچند در مورد درمان‌های طبیعی مانند یوگا در مقایسه با درمان‌های داوریی و صنایع بیوتکنولوژی، هنوز تحقیقات زیاد و گسترده‌ای انجام نشده است، اما شواهد قانع کننده‌ی علمی به تازگی پیدا شده که نشان می‌دهد یوگا چگونه می‌تواند مغزتان را تغییر بدهد، از جمله تاثیر آن بر اضطراب، افسردگی و تحمل درد.

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

یوگا سبب ترشح GABA می‌شود

آیا می‌دانستید که یوگا، درمانی طبیعی برای اضطراب است؟ زیرا یوگا بر سطح GABA‌ی مغز ما اثر می‌گذارد. گابا یا همان گاما آمینوبوتیریک اسید یک انتقال دهنده عصبی است که به ارسال پیام بین مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند.

گابا برای مهار فعالیت عصبی حیاتی است. گابا، تاثیری آرامبخش دارد که البته برخلاف آرامبخش‌های رایج دیگر (مانند الکل و قرص‌های آرامبخش) تاثیر آن موقتی نیست.

یوگا، تولید گابا در مغزتان را به طور طبیعی افزایش می‌دهد و شما نیازی به دارو‌های ضد اضطراب که برای کمک به تولید گابا در بدن‌تان طراحی شده‌اند نخواهید داشت. حتما می‌دانید که ترک و قطع مصرف دارو‌های بنزودیازپین می‌تواند عوارض ناخوشایندی داشته باشد و یوگا خیلی بهتر از بیخوابی و تشنج و اضطراب ِ بیشتر ناشی از ترک دارو‌های ضد اضطراب است.

و، اما درباره پیاده روی ! درست است که پیاده روی برای کاهش وزن واقعا جواب می‌دهد، اما ممکن است بهترین دفاع شما در برابر اضطراب نباشد.

تمرینات یوگا در مقایسه با پیاده روی، سبب ترشح و تولید گابای بیشتری می‌شوند، در نتیجه اضطراب‌تان را بیشتر از پیاده روی تسکین می‌دهند.

طبق یافته‌ها، یک جلسه‌ی ۶۰ دقیقه‌ای یوگا، سطح گابا را تا ۲۷ درصد افزایش می‌دهد. یوگا به دلیل اینکه ترکیبی از تنفس عمیق، مدیتیشن و حرکت است می‌تواند بهترین ورزش برای غلبه بر اضطراب باشد.

یوگا باعث افزایش سلول‌های خاکستری در مغز می‌شود

یوگا می‌تواند از تاثیرات درد مزمن بر مغز پیشگیری کرده یا آن‌ها را خنثی کند. طبق یافته‌های علمی، افراد افسرده به دلیل درد و ناراحتی‌های مزمن، ماده خاکستری کمتری در مغز خود دارند.

ماده خاکستری در قشر مغز و نواحی سابکورتیکال آن قرار گرفته است. کاهش سلول‌های خاکستری مغز می‌تواند سبب آسیب به حافظه، مشکلات هیجانی، کاهش تحمل درد و کاهش عملکرد ادراکی شود.

اما یوگا و مدیتیشن، دقیقا عکس ِ تاثیر درد مزمن را بر مغز دارند. خوب است بدانید افرادی که به طور مرتب یوگا تمرین می‌کنند، مقدار ماده خاکستری در نواحی از مغزشان که به تنظیم ساماندهی درد مربوط است، بیشتر است؛ بنابراین یوگا می‌تواند درمانی موثر برای انواع بخصوصی از افسردگی باشد و یکی از بهترین دارو‌های مسکنی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

یوگا حتی به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی در زنان بارداری که مستعد افسردگی‌اند عمل می‌کند. مطالعه‌ای نشان داده یوگای همراه با مدیتیشن به میزان چشمگیری از علائم افسردگی در زنان مستعد ابتلا به افسردگی می‌کاهد.

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

یوگا باعث افت کورتیزول می‌شود

همه‌ی جزئیات مربوط به یوگا، از تنفس عمیق و یکنواخت گرفته تا حرکات وارونه، می‌توانند به شما کمک کنند از میزان کورتیزول در مغزتان کم کنید. کورتیزول یک هیولای هورمونی است که وقتی استرس دارید سروکله‌اش پیدا می‌شود و بخش آمیگدالای مغز را که به آن مرکز ترس نیز می‌گویند فعال می‌کند. کورتیزول باعث افت قابلیت خود کنترلی و دیسیپلین می‌شود.

یوگا باعث می‌شود قسمت‌هایی از مغزتان بزرگ‌تر شود

دانشمندان با کمک MRI مغز دریافته‌اند برخی از قسمت‌های مغز بعد از مدتی انجام تمرینات یوگا از نظر سایز بزرگ‌تر می‌شوند و جالب است بدانید یافته‌ها حاکی از آن هستند که با انجام ساعات بیشتری از تمرینات یوگا در هفته، قسمت‌هایی از مغز به میزان بیشتری بزرگ‌تر شده بودند.

دانشمندان دریافتند قشر سوماتوسنسوری (سیستم حسی - تنی) و هیپوکامپوس مغز، یعنی قسمتی که به شما کمک می‌کند استرس و اضطراب‌تان را کنترل کنید، هر دو در مغز افرادی که یوگا تمرین می‌کردند نسبت به آن‌هایی که هرگز یوگا تمرین نمی‌کردند بزرگ‌تر بوده است.

قسمت‌هایی دیگر از مغز که با تمرین یوگا تقویت و بزرگ شده بود شامل نواحی مربوط به تمرکز و توجه، بینایی و قسمت‌هایی بود که به شما کمک می‌کنند حس واقعی‌تری نسبت به خودتان خلق کنید. پس با اطمینان می‌توانیم بگوییم مغز شما از این همه خم و راست شدن‌ها و کشش‌ها در تمرینات یوگا واقعا سود می‌برد.

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

یوگا باعث می‌شود قشر مغزتان بیشتر چین بخورد

شاید عجیب و تاحدودی چندش آور به نظر برسد، اما چین خوردگی‌های قشر مغز چیز‌های خوبی هستند! اگر به طورمرتب یوگا و مدیتیشن انجام دهید، قشر مغز یا همان ماده خاکستری مغز بیشتر چین می‌خورد.

هر چه شما چین خوردگی‌های بیشتری در قشر مغز تان داشته باشید، پردازش عصبی‌تان بهتر خواهد بود. یعنی اطلاعات را سریع‌تر پردازش می‌کنید، تصمیم‌های بهتری می‌گیرید و حافظه‌تان قوی‌تر است.

محققان دریافته‌اند حتی یوگا می‌تواند جلوی نازک شدن قشر مغز در اثر افزایش سن را بگیرد. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید با کمک یوگا، مغزتان را برای مدت طولانی‌تری جوان نگه دارید.

یوگا، سیستم عصبی پاراسمپاتیک‌تان را فعال می‌کند

سیستم عصبی خودکار شما دو بخش دارد: سیستم عصبی سمپاتیک که واکنش «جنگ یا گریز» را در زمان خطر ایجاد می‌کند و سیستم عصبی پاراسمپاتیک که به آن قسمت «استراحت کن و هضم کن» بدن‌تان نیز می‌گویند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما را آرام می‌کند و بهترین دوست شماست.

یوگا شهرت خوبی در تحریک و فعال سازی بخش پاراسمپاتیک مغزتان دارد که کمک‌تان می‌کند آرام باشید و تعادل را در زندگی‌تان برقرار کنید. وقتی سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال می‌شود، مغز آرام‌تر می‌شود و خون مستقیما به سمت غدد درون ریز، ارگان‌های گوارشی و جریان لنفاوی می‌رود و همزمان، ضربان قلب و فشار خون پایین می‌آید.

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

چگونه از کلاس یوگای‌تان بیشترین بهره را ببرید؟

یوگا را درک کنید

حتی اگر فقط به دنبال جنبه‌های فیزیکی یوگا هستید، باز هم سعی کنید در مورد فلسفه و اساس روحی و روانی یوگا چیز‌هایی یاد بگیرید، تا نه تنها رویکردتان نسبت به تمرینات یوگا بهتر شود، بلکه بینش‌تان نسبت به زندگی نیز تغییر کند.

هدف‌های واضح و واقع گرایانه برای خود در نظر بگیرید

موقعیت فعلی‌تان را با دقت بررسی کنید و سپس هدف‌های‌تان از ورزش یوگا را بر اساس نیاز‌ها و توانمندی‌های‌تان مشخص نمایید. اگر واقع گرا باشید، وقتی که مشغله‌های‌تان زیاد می‌شود، احتمال اینکه دچار احساس ناامیدی یا گناه شوید کمتر خواهد شد و بهتر می‌توانید دوباره به یوگا برگردید.

به خودتان اجازه‌ی رشد دهید

اجازه دهید تمرین یوگا نه فقط بدن‌تان بلکه ذهن‌تان را تغییر و رشد بدهد. رشد و تکامل خودتان را محدود نکنید یا تصور نکنید قادر به رسیدن به سطح قابل قبولی در یوگا نیستید یا نمی‌توانید مدیتیشن را یاد بگیرید. به خودتان فرصت دهید تا کم کم و تدریجی، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی رشد کنید.

یوگا چگونه مغزتان را تغییر می‌دهد؟

عمیق و با تمرکز نفس بکشید

تنفس آگاهانه حین تمرینات یوگا به میزان بسیار زیادی، تاثیرات تمرین بر ذهن و بدن‌تان را تقویت می‌کند و شما را به نیرو‌هایی مجهز می‌نماید که برای مواجهه با چالش‌های یک زندگی پُر از مشغله به آن‌ها نیاز دارید.

تمام تلاش‌تان را بکنید و نگران نتیجه نباشید

پیگیر و سختکوش، اما آرام باشید. تمرکز کنید که در تمرینات خود را درست انجام دهید و بقیه را به قدرت تاثیرگذاری یوگا بسپارید.

به بدن‌تان گوش دهید

بدن شما بهترین دوست و مشاور شماست. اگر احساس می‌کنید چیزی خوب نیست یا درست پیش نمی‌رود، پس حتما همینطور است. به حس درونی‌تان اعتماد کنید.

غرور را پشت در کلاس بگذارید

فضای کلاس یوگا واقعا جای غرور نیست. در تمرینات خود انعطاف و تواضع نشان دهید. اگر برای انجام بهتر حرکات خود نیاز به کمک یا ابزار خاصی دارید (مثلا بالشتک، کمربند، بلوک چوبی) از آن‌ها استفاده کنید. در تبحر پیدا کردن در حرکات پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر صبر و حوصله به خرج دهید. یوگا نه یک رقابت است و نه یک مسابقه!

منبع: draxe ،bustle

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تای چی کجا آموزش می دن؟ من اصلا پیدا نمی کنم

    • بدون نام

      چه مقاله به موقعی بود خیلی دلم میخواد برم یوگا دقیقا بخاطر فشارهای مغزی ممنون که نوشتید

    • بدون نام

      من اضافه وزن دارم چطور با یوگا وزنم را پایین بیارم در ضمن بعضی حرکات یوگا برای من که چاق هستم سخت است لطفا راهنمایی کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون با یوگای قدرتی انجام میشه

      • pari

        اول باید بری پیلاتس یا ایروبیک وزن تو بیاری پایین بعد چون حرکات یوگا خیلی کشش بدنی میخواد .

    • بدون نام

      بنده استاد یوگا هستم همش چرته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم استاد ریاضیم

      • بدون نام

        غلط کردی

      • بدون نام

        روانی

    • بدون نام

      طرف این چیزها نرید
      درمان همه دردها در مذهب خودمونه که کامل ترین مذهب جهانه
      ما تا وقتی مذهب خودمان را داریم نیاز به یوگا نداریم
      اینجور چیزها عرفانهای کاذب هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخ

      • بدون نام

        همه جا باید نظر چرت مزخرف بدین همه جا رو الوده کردین

      • ali

        . وقتی مطالعه ندارین حرف نزنین همین نماز بالاترین ارامش هایت تو وضو گرفتی و محل های حساس بدن رو اب زدی بهشون رو به مرکز میدان مغناطیسی(کعبه) ایستادی و با خدای خودت حرف میزتی چه چیزی ارامش دهنده تر از این؟؟ برا همینه که میگن برای نماز لباس زیبا بپوشید عطر بزنید مسواک بزنید موهاتونو شونه کنید چون انگار دارید مهمونی
        مهمونی خدا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج