۹۳۴۹۱۷
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

جنگ بیرانوند با لابی قطر

علیرضا بیرانوند به اندازه‌ای در این چند فصل درخشید تا سرانجام کنفدراسیون فوتبال آسیا را به انتخابش به‌عنوان نامزد بهترین بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۱۹ متقاعد کند و شاید هم گزینه نهایی کسی نباشد جز این گلر شایسته کشورمان.

فرهیختگان: علیرضا بیرانوند به اندازه‌ای در این چند فصل درخشید تا سرانجام کنفدراسیون فوتبال آسیا را به انتخابش به‌عنوان نامزد بهترین بازیکن سال آسیا در سال ۲۰۱۹ متقاعد کند و شاید هم گزینه نهایی کسی نباشد جز این گلر شایسته کشورمان. او به همین منظور شنبه‌شب تهران را با امید بسیار زیاد به مقصد هنگ‌کنگ ترک کرد تا در مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۹ شرکت کند.

فوتبال ایران پس از مدت‌ها یک کاندیدای جدی برای کسب توپ طلای آسیا دارد. پس از اینکه علی کریمی سال ۲۰۰۴ این جایزه را از آن خود کرد، ایرانی‌ها دیگر هیچ‌وقت برنده‌ این جایزه نبوده‌اند و در این بین بودند بازیکنان ایرانی ازجمله جواد نکونام، فرهاد مجیدی، هادی عقیلی و حتی خود علی کریمی که برای کسب آن در سال‌های مختلف کاندیدا شدند، اما این رقابت را به رقبای خود واگذار کردند.

نامزدهای امسال و حضور ایران در 5 بخش

طبق روال هر سال، در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی کنفدراسیون فوتبال آسیا نامزدهای نهایی برترین‌ها را در بخش‌های مختلف اعلام کرد که بدون‌شک مهم‌ترین اتفاق در این لیست را می‌توان حضور علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس دانست. این دروازه‌بان ملی‌پوش ایرانی در کنار تومواکی ماکینو، دفاع باتجربه ژاپنی و عضو تیم اوراواردز و اکرم عفیف قطری از تیم السد، ۳ نامزد نهایی دریافت جایزه برترین بازیکن سال ۲۰۱۹ قاره کهن هستند.

در بخش برترین بازیکنان زن سال نیز لی یینگ از چین در کنار ساکی کوماگای ژاپنی و آشالاتا دوی هندی ۳ نامزد نهایی برترین بازیکن زن سال قاره کهن هستند.علاوه‌بر حضور بیرانوند در جمع ۳ بازیکن برتر آسیا، نام سردار آزمون نیز در بخش برترین لژیونرهای سال فوتبال آسیا دیده می‌شود. سون هیونگ‌مین و ماکوتو هاسبه رقبای سردار آزمون برای دریافت این جایزه هستند.

مهاجم ایرانی تیم زنیت روسیه، در یک سال اخیر درخشش خوبی در ترکیب این تیم داشته و گل‌های زیادی را به ثمر رسانده است. همچنین فدراسیون ایران هم در بخش بهترین فدراسیون سال (الهام‌بخش) نامزد کسب جایزه شده و کتایون خسرویار نیز در بخش برترین مربی زن سال قاره کهن نامزد است. مهدی جاوید امسال نامزد ایرانی کسب جایزه برترین فوتبالیست آسیا به شمار می‌رود.

همه ایرانی‌های نامزد یا برنده توپ طلا

این جایزه از سال ۱۹۸۴ اهدا می‌شود و نکته جالب اینکه طی ۶ سال ابتدایی این جایزه در سیطره عربستان، چین و کره‌جنوبی قرار داشت، اما از سال ۱۹۹۰ پای بازیکنان ایرانی نیز به دریافت‌کنندگان این جایزه باز شد. در این سال‌ها ماجد عبدالله با کسب ۳ عنوان بهترین بازیکن آسیا خود را به همراه کیم جوسونگ از کره‌جنوبی در این عرصه رکورددار کرد. در ۶ سال اخیر باز هم ایران نماینده‌ای برای کسب عنوان توپ طلای آسیا نداشت و حالا بیرانوند این فرصت را دارد تا به‌عنوان یک دروازه‌بان نام خود را در تاریخ فوتبال قاره کهن جاودانه کند، چراکه تاکنون هیچ گلری در آسیا مرد سال نشده است.

در ادامه اسامی ایرانی‌هایی را که نامزد کسب این عنوان شده‌اند، می‌خوانید.

سال ۱۹۹۰: فرشاد پیوس در رده‌بندی برترین بازیکنان آسیا دوم شد. او نقش زیادی در قهرمانی تیم ملی ایران در پیکارهای آسیایی پکن داشت، پیوس پس از کیم جوسونگ (۳۶ امتیاز، دوو رویالز) با ۲۸ امتیاز دوم شد.

سال ۱۹۹۱: عبدالصمد مرفاوی، بازیکن استقلال میان سه کاندیدای اصلی برترین بازیکن آسیا قرار گرفت و درنهایت سوم شد.

سال ۱۹۹۳: مهدی فنونی‌زاده سوم شد. او در آن زمان برای تیم استقلال بازی می‌کرد.

سال ۱۹۹۶: خداداد عزیزی به‌عنوان نخستین ایرانی مرد سال فوتبال آسیا شد. او به همراه علی دایی درخششی خیره‌کننده در جام ملت‌های ۹۶ آسیا داشت و با هم کاندیداهای اصلی مرد سال فوتبال آسیا شدند. درواقع رقیب اصلی خداداد برای کسب این عنوان دایی بود که البته خداداد موفق شد هم‌تیمی‌اش را پشت‌سر بگذارد و در رای‌گیری اول شود. در امتیاز‌آوری و رای‌گیری علی دایی پس از خداداد عزیزی به فاصله کمی در مکان دوم قرار گرفت و دومین بازیکن برتر آسیا شد.

سال ۱۹۹۷: خداداد عزیزی و کریم باقری، دوم و سوم شدند. این اولین و آخرین باری بود که کریم باقری کاندیدای کسب عنوان برترین بازیکن آسیا می‌شد. هیده توشی‌ناکاتا در این سال توپ طلا را از آن خود کرد.

سال ۱۹۹۹: علی دایی دومین بازیکن در تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت که جایزه برترین بازیکن آسیا را تصاحب کرد. او در پی درخشش در لیگ قهرمانان اروپا و گلزنی به تیم‌هایی چون چلسی و میلان مرد سال فوتبال آسیا شد.

سال ۲۰۰۳: مهدوی‌کیا که پیش از این یک‌بار جایزه بازیکن برتر جوان آسیا را دریافت کرده بود، در این سال مرد سال فوتبال آسیا شد.

سال ۲۰۰۴: چهارمین و آخرین عنوان مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۴ به علی کریمی رسید. بعد از عزیزی، دایی و مهدوی‌کیا این‌بار نوبت علی کریمی بود تا به این افتخار بزرگ برسد.

سال ۲۰۱۰: فرهاد مجیدی میان سه کاندیدای اصلی قرار گرفت، اما درنهایت بعد از بازیکن استرالیایی دوم شد.

سال ۲۰۱۱: هادی عقیلی در این سال دوم شد، هرچند قرار گرفتن او در جمع برترین‌های آسیا کمی عجیب بود. در این سال جباروف برای دومین‌بار توپ طلا را از آن خود کرد.

سال ۲۰۱۲: علی کریمی در این سال در رقابت با دو بازیکن کره‌ای و چینی دوم شد.

سال ۲۰۱۳: جواد نکونام آخرین نامزد ایران برای دریافت توپ طلا در سال ۲۰۱۳ بود که او هم به این موفقیت بزرگ نرسید و بعد از ژنگ ژی در رده دوم قرار گرفت.

بیشترین توپ طلا برای سعودی‌ها

در مجموع عربستانی‌‌ها با کسب ۸ عنوان بهترین بازیکن آسیا در رده اول قرار دارند و ژاپن در این عرصه با ۶ عنوان دوم است و ایران و کره‌جنوبی با ۴ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند، هرچند ایران با کسب ۷ عنوان دومی در قیاس با ۳ عنوان دومی کره در این جدول در رده سوم قرار دارد.

فرصت استثنایی برای آزمون

پس از سال ۲۰۱۱ به دلیل عدم استقبال بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی و آمریکایی از مراسم بهترین‌های آسیا؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا بخش جایزه مرد سال آسیا را به ۲ بخش بهترین فوتبالیست آسیایی شاغل در لیگ‌های آسیایی و بهترین فوتبالیست آسیایی شاغل در لیگ‌های غیرآسیایی تقسیم کرد که از نظر اهمیت جایزه بهترین بازیکن شاغل در لیگ‌های آسیایی به دلیل حضور برندگان جایزه در مراسم و دریافت جایزه خود از اهمیت بالاتری برخوردار است. نکته قابل‌توجه اینکه از این سال به بعد هیچ بازیکن ایرانی در بین کاندیداهای دریافت این جایزه قرار نداشته و سردار آزمون این شانس را دارد تا بعد از تقریبا یک دهه نام خود را به‌عنوان اولین ایرانی دریافت‌کننده این جایزه در تاریخ فوتبال آسیا به ثبت برساند.

ادعای سخنگوی وزارت ورزش؛ بیرانوند مرد سال نشد!

در شرایطی که مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا قرار است امشب در هنگ‌کنگ برگزار شود مازیار ناظمی سخنگوی وزارت ورزش و جوانان روز گذشته در فضای مجازی اعلام کرد که علیرضا بیرانوند به‌عنوان مرد سال آسیا انتخاب نشده و توپ طلا را به جای دیگری فرستاده‌اند. ناظمی البته پیش از این اخباری مرتبط با فوتبال اعلام کرده به حقیقت بدل نشده است از جمله اینکه بعد از رفتن کی‌روش مدعی شد که ایران دنبال یک جانشین بزرگ‌تر است و با زیدان، مورینیو و کلینزمن مذاکره می‌شود اما درنهایت ویلموتس انتخاب شد!

توپ طلا دوباره به قطری‌ها می‌رسد؟

توئیت ناظمی باعث شد پیگیر ماجرا شویم. یک منبع آگاه در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «ظاهرا مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارند دوباره توپ طلا را به یک قطری بدهند و شانس اکرم عفیف بیشتر از بیرانوند است. البته عفیف به خاطر حضور در جام خلیج‌فارس در این مراسم حضور ندارد و به همین دلیل پیش‌بینی شده بود که شانس او نسبت به رقبای ایرانی و ژاپنی‌اش کم‌تر است!»

بیرانوند: اگر جایزه بگیرم، افتخارش برای ایران است

فرصتی دست داد تا پیش از سفر گلر ملی‌پوش پرسپولیس به هنگ‌کنگ درخصوص حضورش در جمع کاندیداهای کسب توپ طلای آسیا صحبت کنیم. گفت‌وگو با بیرانوند را در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان اولین گلر آسیایی یکی از 3 نامزد بهترین بازیکن آسیا انتخاب شده‌ای.

خداراشکر این یک افتخار بزرگ برای ایران است. البته سال گذشته هم اعلام شد که من یکی از سه نفر نهایی هستم، اما در دقیقه ۹۰ اسامی تغییر کرد.

چقدر به این انتخاب امیدوار هستی؟

در هر صورت اگر این عنوان به دست بیاید، قطعا سربلندی و مباهاتش برای فوتبال ایران بوده و می‌تواند به‌عنوان یک افتخار و جایزه مهم در تاریخ فوتبال ایران به ثبت برسد. به‌خصوص اینکه یک دروازه‌بان این عنوان را برای اولین‌بار در فوتبال آسیا به خود اختصاص می‌دهد. من تمام تلاشم را در این سال‌ها برای باشگاه و تیم ملی کشورم انجام دادم و خوشحالم عملکردم به چشم آمده و درنهایت امیدوارم هر فردی که حقش است به این جایزه مهم دست پیدا کند.

کمی هم از آخرین بازی تیم ملی و شکست مقابل عراق صحبت کن.

فوتبال است و هزار اتفاق. مانند دیدار با بحرین بدشانسی آوردیم، در غیر این صورت می‌توانستیم حداقل با یک تساوی میدان را ترک کرده و به ایران بازگردیم.

با این وضعیت نگران نیستی جام‌جهانی 2022 قطر را از دست بدهیم؟

این اتفاق نمی‌افتد. به قول آقای ویلموتس در پیامی که قبل از بازی صادر کرده بود؛ گفته بودهیچ نتیجه‌ای باعث حذف قطعی یا صعود قطعی تیم ملی نمی‌شود. شاید با این نتیجه کمی مسیر برایمان دشوار شد، اما مطمئن باشید تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دور برگشت رقابت‌ها بتوانیم این دو شکست را جبران کرده و راهی مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی بشویم. خداراشکر در دور برگشت و در دو بازی مهم میزبان هستیم و می‌توانیم در خانه و درمقابل چشمان هوادارانی که این دو شکست دل‌شان را به درد آورد، همه‌چیز را جبران کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا جمع کنید این شلوغ بازیا رو. حقش نبوده دیگه. چه فتح الفتوحی کرده که باید انتخاب بشه. قهرمان باشگاههای آسیا که نشد. قهرمان جام ملت‌ها که نشد. در طول سال گذشته گلهای افتضاح که به وفور خورد. اینکه خط دفاع تیم ملی یا پرسپولیس مانع ااز گل خوردنش میشد که دلیلی برای نامبروان بودنه بیرانوند نیست. اینکه رونالدو بد پنالتی زد و بازیکن کامبوج زورش به توپ نرسید که دلیل بر عظمت گلر نیست. قبول داریم که بیرانوند خیلی خوبه ولی در این حد نیست که بی انصافمون کنه و قهرمانی تیمی مثل قطر رو جایی که همین بیرانوند سه تا گل توی یک بازیش خورد نادیده بگیریم. حتما بازیکنای تاثیر گذارتر در آسیا وجود داره که تیم‌های بیرانوند هرگز نتونستن در مصاف با اونا قهرمان بشن.

      پاسخ ها

      • محسن

        اهان اونوقت عبدلکریم حسن بازیکن قطری که پارسال مردسال آسیا شدمگه تیمش قهرمان آسیا شده بود یاچه افتخاری کسب کرده بودپارسال که جایزه روبهش دادن پارسال حق بیرانوندبود تیمش روآورده بودفینال اسیا ولی دادن به قطری

      • بی نام

        حتما میخوایی بگی حق حسینی است .

      • ح_ ن

        اکرتوپ طلاگرفتی مبارکت باشد،اقای بیرانوند ،من یک استقلالیم،ولی دوست دارم تونفراول اسیاباشی،،،موافقیت توبرای این کشوربک اتفاق بزرگ است،،

      • بدون نام

        استقلالی کثیف

    • x

      لنگی جان ببین بیرانوند چه سوپرکلهایی که نخورده ،از شوت کی‌روش تا گل زاویه بسته . توقع داری که چی بشه لنگی

    • بدون نام

      اخه چرا باید مرد سال اسیا بشه ..روی چه حسابی

    • استقلال کبیر ⭐⭐. چهارفینال آسیا و دوقهرمانی. لنگ موز خور آسیا

      چرا چرت میگید؟ بیرو مگ توآسیا چ با پرسپولیس چه با تیم ملی جام گرفت؟ اما عفیف با قطر قهرمان آسیا شد. با السد تو سی و یک بازی سی گل زده و شانزده پاس گل داده. امسال هم تا یک هشتم جلو رفته. توجام باشگاههای آسیا نه گل و شش پاس گل داده امسال. بفهمید با مدرک حرف بزنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج