جاباما
۹۳۶۵۲۹
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

اروپا از «مکانیسم ماشه» استفاده نکرد

اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد و به آن پایبند بماند. اروپا همچنین فعلا از «مکانیسم ماشه» نمی‌خواهد استفاده کند.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد و به آن پایبند بماند. اروپا همچنین فعلا از «مکانیسم ماشه» نمی‌خواهد استفاده کند.

این نشست روز جمعه ۱۵ آذر ماه با حضور نمایندگان گروه ۱+۴ شامل آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس، به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی برگزار ‌شد که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، ششم آذر ماه به ایران هشدار داده بود پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از «مکانیسم ماشه» در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

اروپا از «مکانیسم ماشه» استفاده نکرد

بر اساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضاکنندگان، کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم‌ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

نماینده چین بعد از پایان اجلاس گفت اروپا «مکانیسم ماشه را فعال نکرد»، اما «همه ما از ایران خواستیم به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای بازگردد».

فو جونگ، رئیس بخش کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین در ادامه گفت، طرفین باید از هر اقدامی که به تنش‌ها دامن می‌زند، اجتناب کنند.

ایران از اردیبهشت امسال تاکنون طی چهار مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرده و هشدار داده اگر اروپا منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای را تامین نکند، گام‌های بیشتری برخواهد داشت.

همچنین این اجلاس درست یک روز بعد از نامه سه کشور اروپایی عضو برجام به آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد، و اعتراض آنها به «توسعه موشک‌های بالستیک توسط ایران» برگزار شد.

در این میان خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که عراقچی بعد از دیدار با اعضای برجام، با رافائل گروسی مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز دیدار و درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

آقای گروسی از ۱۱ آذرماه کار خود را به عنوان مدیر کل جدید آژانس آغاز کرده و گفته است در آینده نزدیک به تهران سفر می‌کند.

آژانس طی ماه‌های گذشته به دفعات از ایران خواسته که فورا در مورد ذرات پیدا شده اورانیم در انبار تورقوزآباد توسط بازرسان آژانس توضیحات قانع کننده‌ای ارائه دهد.

آقای گروسی اخیرا گفته بود که «زمان توضیح درباره این مسئله حیاتی است».

اما از سویی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، تاکید کرده که «آلودگی با غنای بالا» در تورقوزآباد مطرح نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جمع کنید مسخره بازی کش دادن رو مردم ییچاره کردن کاسبان تحریم

    • بدون نام

      کار ایران همیشه پنهان کاری بود نه تنها در مورد هسته ای کشتار مردم دزدی ها اختلاسها زندانی سیاسی بودجه دخالت در منطقه همش با دروغ پیش رفته خدا اخر عاقبت ملت به خیر کند

    • سید

      شما دنبال یه ذره پول تو عالم التماس می کنین در صورتی که سرمایه اصلی کشورو که مردم و جوونا هستنو فراموش کردین واقعا شرم آوره

    • حمید

      ماشه کمه بابمب اتم بزن ...

      پاسخ ها

      • بی نام؛

        اینم همونه کمی تدریجی تره.
        عراق در تحریمهایش یک میلیون کشته داد پس از بمب اتم قویتره

    • بدون نام

      اروپا جرأتشو نداره

    • بدون نام

      گور بابای برجام و تصویب کنندگانش.ما که خیری ازش ندیدیم

    • عبدالرحمن

      ماشه دست شماست و استفاده هم خواهید کرد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج