سلام «چانگ‌هه»، هاچ‌بک جدید چینی-ژاپنی به بازار ایران
۹۴۰۵۷۰
۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
۹۱۳۶
مدتی است اخباری در محافل خبری به گوش می‌رسد که از بازگشت چینی‌ها به صنعت خودرو ایران حکایت دارد. خبری که حالا با معرفی رسمی خودرو گمنام SWM، عرضه دو نسخه جدید از محصولات چری و البته انتشار تصویری از آزمایش خودرو چینی - ژاپنی سوزوکی اسپلش (Suzuki Splash) بخشی از واقعیت‌های این مسئله را بازگو می‌کند. به این ترتیب عجیب نیست اگر به زودی شاهد مونتاژ این خودرو با کیفیت در جاده مخصوص (احتمالاً ایران‌خودرو؛ شاید هم سایپا) باشیم.

روزنامه هفت صبح: مدتی است اخباری در محافل خبری به گوش می‌رسد که از بازگشت چینی‌ها به صنعت خودرو ایران حکایت دارد. خبری که حالا با معرفی رسمی خودرو گمنام SWM، عرضه دو نسخه جدید از محصولات چری و البته انتشار تصویری از آزمایش خودرو چینی - ژاپنی سوزوکی اسپلش (Suzuki Splash) بخشی از واقعیت‌های این مسئله را بازگو می‌کند. به این ترتیب عجیب نیست اگر به زودی شاهد مونتاژ این خودرو با کیفیت در جاده مخصوص (احتمالاً ایران‌خودرو؛ شاید هم سایپا) باشیم.

سوزوکی اسپلش که ارزان‌ترین محصول سوزوکی در بازار‌های جهانی است، از قضا در نسخه پایه قادر است به لطف قیمتی که به کمتر از هشت هزار دلار می‌رسد، گزینه مناسبی برای مونتاژ در ایران باشد. اسپلش که در چین با مونتاژ شرکت چانگ‌هه به دست متقاضیان می‌رسد، مشخصات جالبی داشته و این قدرت را دارد که با سطح مناسبی از مصرف، ایمنی و امکانات، بخشی از خریداران خودرو در ایران را به بازار برگرداند. اینجا می‌توانید مشخصات دقیق فنی سوزوکی اسپلش را همراه با اطلاعاتی جالب از برند گمنام و چینی چانگ‌هه بخوانید.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

اسپلش، هاچ‌بک از گور بازگشته!

چرا چنین نوشتیم؟ چون اسپلش حدود پنج سال است که از بازار‌های جهانی جمع شده و الان، تنها در چین به فروش می‌رود. این خودرو در چین هم با مونتاژ شرکت چانگ‌هه و در سطح پایین‌تری از امکانات عرضه می‌شود. این خودرو که نخستین بار به عنوان کانسپتی مهیج در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ در سطح وسیعی از بازار‌های آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای شمالی به فروش رسید و موفقیتی کم‌نظیر را برای سازنده ژاپنی به ارمغان آورد. این خودرو که در برخی بازار‌های آسیایی با نشان ماروتی، در برخی بازار‌های اروپایی با نشان اوپل/ واکسهال و در برخی مناطق با نام ریتز تولید شد، از ابتدای سال ۲۰۱۷ در چین به خط تولید بازگشته و با نشان چانگ‌هه به فروش می‌رسد.

چانگ‌هه چیست؟!

خودروسازی است چین یکه کل فروش امسالش در سرزمین مادری به زحمت به مرز ۲۰ هزار دستگاه می‌رسد. این شرکت که عمدتاً تولیدات بایک، دانگ‌فنگ و برخی دیگر از خودروسازان چینی را با اندکی تغییرات ظاهری روانه بازار می‌کند، در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ با ثبت اعداد ۴۷۰۴۰، ۵۶۵۵۲ و ۶۵۱۵۶ دستگاه، پیوسته فروشی نزولی را تجربه کرده است. این خودروساز کوچک که کارخانه مرکزی آن در استان جیانگ‌ژی در شرق چین واقع شده، از مدتی پیش بخش عمده سهامش (حدود ۶۹ درصد) را به بایک فروخته است. این شرکت ۴۹ ساله که در دوره حاضر به جوینت ونچر بایک - سوزوکی تبدیل شده، کلاً هفت محصول مختلف تولید می‌کند که هیچ‌کدام در فهرست ۱۰۰ خودرو پرفروش بازار چین قرار ندارند.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

اسپلش ارزش مونتاژ دارد؟

قطعاً! این خودرو گرچه پنج سال است از خط تولید سازنده ژاپنی جمع شده، اما قطعاً در مقایسه با محصولات امروز ایران‌خودرو یک مدل روزآمد است که سطح کیفی بهتری را به نسبت خودرو‌های سه دهه قبل پژو به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کند. در بخش فنی هم در حالی که سوزوکی اسپلش دارای رنج پیشرانه‌های متنوعی از سه سیلندر تا چهار سیلندر بوده، اما در چین تنها با یک پیشرانه ۱.۴ لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود. پیشرانه ۱.۴ لیتری چانگه - سوزوکی اسپلش قادر به تولید بیشینه قدرت ۹۳ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر است.

پیشینه سرعت قابل پیمایش اسپلش نیز ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در چین اسپلش با یک جعبه‌دنده پنج سرعته دستی راهی بازار می‌شود که در نسخه‌های مجهزتر یک گیربکس خودکار CVT جای این گیربکس دستی را می‌گیرد. مصرف سوخت این خودرو دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر بوده که بهتر از مدل‌های مونتاژ داخل است. با توجه به حجم صندوق بار ۲۲۰ لیتر اسپلش و گنجایش چهار نفره این خودرو، وزن ۹۶۵ کیلویی و طول ۳.۷۷ متری بدنه اصلاً عجیب نیست.

سلام چانگ‌هه به بازار ایران

قیمت و ارزش خرید

این خودرو در بازار چین قیمتی بین ۵۵ تا ۶۱ هزار یوآن داشته که چیزی بین ۷۸۰۰ تا ۸۷۰۰ دلار است، اما در صورتی که یکی از خودروسازان دولتی یا خصوصی قصد تولید اسپلش را در ایران داشته باشد، این قیمت تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به احتمال زیاد می‌توان قیمت فروش آن را در محدوده پراید یا کمی بیشتر تمام کرد، اما در حال حاضر مشخص نیست که سرنوشت این خودرو چه خواهد شد و آیا به بازار ایران راه پیدا می‌کند یا اینکه مانند بسیاری از خودرو‌ها خاک ایران را با ناکامی و بدون هیچ دستاوردی ترک می‌کند.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 15
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
11:10 - 1398/09/28
از خودروهای سی چهل سال پیش تولید داخل که بهتره
United Arab Emirates
11:43 - 1398/09/28
خدا بخیر کنه یک پراید دیگه تو راهه و البته الان خودروهایی در ایران جذابیت دارن که کراس اوور باشن و اتوماتیک باشن و مانیتور داشته باشه و قدرت زیاد و جلوبندی قوی و کم مصرف باشه و این خودرو ممکنه پرفروش بشه ولی شکست میخوره
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
چی میگی تو...
Iran, Islamic Republic of
12:34 - 1398/09/28
درصورتیکه قصد مونتاژ و تولید در ایران باشد،قیمت کاهش می‌یابد؟!!!
این جمله با توجه به شرایط و مدیریت محصولات کنونی و تاریخچه خودروهای مونتاژی به نظرتون قابل باور هست؟!!!

کوئیک قرار بود هم قیمت و جایگزین پراید بشه ، چی شد؟
Iran, Islamic Republic of
14:19 - 1398/09/28
آخه خدایی این چه ماشینی هست این چه وضعشه واقعا حق کشوری که ۷ درصد از منابع کل دنیا داره سوار شدن این ماشینها هست ؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
آیا کشوری که ۷ درصد منابع دنیا رو در اختیار داره حق مردمشه که اینطوری زندگی کننن؟
Iran, Islamic Republic of
15:41 - 1398/09/28
هر چی اشعال بیارید ایران مشتری داره شماها هم که فهمیدید چه جوری سوارز بگیرید
United States
19:30 - 1398/09/28
ساده لووووووووووح این بیاد ۱۰۰ میلیون میکن تو پاچه مردوم
Iran, Islamic Republic of
23:38 - 1398/09/28
محدوده پراید فکر کنم یه ۱۰۰ میلیونی در بیاد.
France
17:58 - 1398/09/29
چقدر زشت و بدریخته .. همون 206 سگش به این شرف داره
Iran, Islamic Republic of
10:01 - 1398/09/30
اول وانتشو بزنید خیالتونو راحت کنید
Iran, Islamic Republic of
03:47 - 1398/10/01
ماشینی که پنج سال پیش توی جهان تولیدش متوقف شده میخوان خط مونتاژش رو توی ایران راه بندازن و با منت و قیمت گزاف به ملت نادان بفروشن و ملت هم میرن میخرن و پز میدن ک ماشین سوزوکی سوارن ایرانه عقب افتاده کشوره جهان هشتمی ک روی طلا خوابیده اما با بدبختی گرسنگی مردمش زندگی میکنن آلمانی که هیچ منابعی نداره ابر اقتصاد دومه توی جهان حالا فکرشو بکن اگه منابع مارو داشتن چی میشدن ..میشدن امریکای شماره ۲ توی پیشرفت و تکنولوژی و اسایش بودن الان ایرانی ها
Iran, Islamic Republic of
16:33 - 1398/10/04
ای خدا چرا بنزهه نمیاد تو ایران با قیمت ارزان هه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج