ماجرای چالش ۱۸ساله خودروسازان با هوای پاک
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
کتاب لند_1
اپیلاسیون نانا 1
دکتر استرکی_1
دکتر استرکی_3
کتاب لند_3
اپیلاسیون نانا 3
کتاب لند_4
اپیلاسیون نانا 4
دکتر استرکی_4
اپیلاسیون نانا 2
کتاب لند_2
دکتر استرکی_2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۹۴۴۵۵۴
۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
۵۳۹۰
این روزها کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و در حال حاضر مسئولین برای برطرف نمودن این معضل به تعطیلی مدارس روی آورده اند.

تابناک: این روزها کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و در حال حاضر مسئولین برای برطرف نمودن این معضل به تعطیلی مدارس روی آورده اند.

 البته به تازگی سازمان محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا دست به کار شده است و مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست نامه ای را خطاب به مدیرعامل شرکت ایران خودرو ارسال نموده است مبنی بر اینکه در صورت پیش فروش محصولات یورو 4 توسط این شرکت، سازمان محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در این نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید، میرزایی قمی با استناد به ماده چهار قانون هوای پاک اعلام کرده است که پیش فروش محصولات یورو 4 برای سال آینده ممنوع است و خودروسازان می‌بایست قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

طبق قانون هوای پاک، خودروسازان موظف بودند که از ابتدای سال جاری محصولات خود را بر اساس استاندارد یورو 5 تولید و به بازار عرضه کنند اما به دلیل بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی در مرداد ماه سال گذشته، اجرای این مصوبه یک سال به تاخیر افتاد و از ابتدای سال 99 خودروسازان ملزم به اجرای این مصوبه می باشند.

ماجرای چالش ۱۸ساله خودروسازان با هوای پاک

در این بین هر چند برخی خودروسازان از جمله شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که به اجرای استاندارد آلایندگی یورو 5 در سال آینده پایبند می باشد اما برخی کارشناسان معتقدند که سوخت های توزیعی دارای کیفیت لازم نیستند و این سوخت ها با خودروهای یورو 5 سازگاری ندارند و همین عامل باعث تخریب قطعات خودرو و ضرر به مصرف کننده می شود. البته استدلال‌های مطرح شده از سوی کارشناسان خودرو با این پاسخ مسوولان نفتی روبه‌رو شد که استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در بخش سوخت با هم تفاوت چندانی ندارد، از این‌رو استفاده از سوخت یورو ۴ برای محصولاتی که توانسته‌اند استاندارد یورو ۵ را پاس کنند، نمی‌تواند چالش‌هایی که مطرح می‌شود را به‌وجود بیاورد.

حالا این پرسش ها مطرح است که آیا خودروسازان امکان ارتقا سوخت خودروها به یورو 5 را در مدت باقی مانده دارند؟ اگر کیفیت سوخت مناسب نباشد این موضوع می تواند چه تاثیری بر خودروها بگذارد؟ عدم تناسب کیفیت سوخت با خودروهای یورو 5 چه تاثیری بر آلودگی هوا خواهد گذاشت؟

فرید زاوه کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش ها به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: موضوع ارتقا سوخت خودروها به یورو 5 به حدود 18 سال پیش باز می گردد و از آن زمان تاکنون، خودروسازان اطلاع داشته اند که بر اساس چه جدول زمان بندی باید استانداردها ارتقا پیدا کند.

وی افزود: این برنامه 18 ساله و جدول زمان بندی تاکنون بارها بنا به دلایلی چون تحریم و ... به تعویق افتاده است. زاوه ادامه داد: بنابراین اینکه بگوییم به یکباره قرار است خودروسازان این ارتقا به یورو 5 را انجام دهند، درست نیست. از این گذشته تفاوت یورو 4 و یورو 5 هم آن قدری نیست که خودروسازان نتوانند در این مدت، خودروهای تولیدی را به یورو 5 ارتقا دهند. ارتقا سیستم سوخت به یورو 5 با یک تغییر کاتالیست انجام خواهد شد.

زاوه در مورد هزینه ارتقا سوخت به یورو 5 و تاثیر آن بر قیمت خودرو گفت: این هزینه حداکثر در حد 100 یورو می باشد و زیاد نیست. هم اکنون قیمت خودروهای خارجی با سیستم سوخت یورو 4 با یورو 5 تفاوت معناداری ندارد. به فرض اگر خودرو با سیستم سوخت یورو 4 حدود 100 میلیون تومان باشد ارتقا سیستم سوخت این خودرو به یورو 5 شاید قیمت آن را به 101 میلیون تومان افزایش دهد.

این کارشناس خودرو در مورد کیفیت سوخت فعلی گفت: کیفیت سوخت هم اکنون یورو 5 نیست. ولی پرسش اینجاست که چرا هم اکنون یادشان آمده است که این سوخت یورو 5 نیست؟ چرا زمانی که خودروهای خارجی با کیفیت سوخت یورو 6 وارد کشور می شد و مصرف کننده به دلیل متناسب نبودن کیفیت سوخت با سیستم سوخت یورو 6 متحمل هزینه های هنگفتی می شد، صدای کسی بلند نمی شد؟

وی افزود: به نظر من موضوع کیفیت سوخت، بهانه ای بیش نیست و با این بهانه خودروسازان به دنبال به تعویق انداختن ارتقا سیستم سوخت به یورو 5 هستند.

زاوه گفت: همان گونه که گفتم تفاوت یورو 4 با یورو 5 زیاد نیست و این نمی تواند به خودرو آسیب چندانی وارد کند و تنها ممکن است عمر خودرو را کاهش دهد و آلایندگی آن را افزایش دهد. وی ادامه داد: اگر شما سوخت متناسب با استاندارد موتوری استفاده نکنید آلایندگی بیشتر خواهد شد. البته این موضوع در همه خودروها صحت ندارد و در خودروهایی که توربو هستند و ضریب تراکم بالایی دارند، این وضعیت آلایندگی بیشتر است.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه خودروهای تولید داخل نه توربو هستند و نه ضریب تراکم بالایی دارند، افزود: بنابراین من این تصور را ندارم که خودروهای تولید داخل که به سیستم سوخت یورو 5 ارتقا می یابند با سوخت گیری یورو 4 آسیبی ببینند. ما بیشتر نگران این هستیم که در بنزینی که عرضه می شود، بنزن یا ترکیبات آرماتیکی باشد. هم اکنون مشکلاتی که در کلان شهرها از بابت آلودگی وجود دارد این است که به نظر می رسد بنزینی که عرضه می شود دارای ترکیبات آرماتیکی است. ترکیبات آرماتیکی هم در هیچ موتوری قابلیت احتراق ندارند. دلیل اینکه می گویم سوخت دارای ترکیبات آرماتیکی است این است که در شهری مثل شاهرود که کویری است و کوهی اطراف شهر دیده نمی شود و تاکنون مشکل آلودگی هوا نداشته است هم اکنون این مشکل دیده می شود. دیگر این ربطی به یورو 4 یا یورو 5 بودن سوخت ندارد.

زاوه در پایان صحبت های خود گفت: با همه این تفاسیر به نظر من باز هم باید مطالبه عرضه خودروها با سوخت یورو 5 انجام شود.

برچسب ها:
انتشار یافته: 7
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
17:15 - 1398/10/09
چرا خودرو برقی یا موتور سیکلت برقی تولید نمیکنند!!!
Iran, Islamic Republic of
17:15 - 1398/10/09
چرا خودرو برقی یا موتور سیکلت برقی تولید نمیکنند!!!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
مخترع بهترین خودرو برقی یه جوان ایرانی بود

طرحش را برد اون طرف ساخت
جمشید آرین
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
حالت خوبه
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
چون در آنها سودهای باد آورده میلیاردی وجود ندارد
Iran, Islamic Republic of
21:04 - 1398/10/09
مافیای خودرو مملکت رونابود کرد
Iran, Islamic Republic of
05:16 - 1398/10/12
آقای جمشید ارین رو برها به دادکاه کشوندن حتی مشکل ملکی در قسمت ساخت متور اجادکردن بله آقای جمشید خان رفت ولی با چشم گریان رفت اول بدانید بعد نظر بدید هم وطن
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
بهمن پور_داخلی1
استخدام_1
شیرآلات زمانی_1
بهمن پور_داخلی3
استخدام_3
شیرآلات زمانی_3
استخدام_4
بهمن پور_داخلی4
شیرآلات زمانی_4
شیرآلات زمانی_2
استخدام_2
بهمن پور_داخلی2
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شفا_فوترموبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کیان برنا_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
شفا_فوتر
کلینیک فرشته_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کیان برنا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
تدبیرکالا_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
کلینیک النا_فوتر
فنی آتل_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان