۹۴۶۴۹۳
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

به بهانه تاکید یک موسیقیدان بر ثبت جهانی ساز تنبور

مرا و تو را تنبور می‌زنند با بوی خون

شهرام صارمی در حالی در مراسمی موضوع پیشنهاد ثبت جهانی ساز تنبور از سوی ایران را مطرح کرد که این ساز چند روز قبل از آن، پس از چند سال پیگیری‌های یحیی رعنایی و مدارک مختلفی که او به میراث فرهنگی و ارشاد کرمانشاه ارایه کرد، سرانجام ثبت ملی شد.

روزنامه اعتماد: آنچه يك نوازنده پيشكسوت در مراسم رونمايي از يك آلبوم موسيقي مطرح كرد، بار ديگر ساز تنبور را در كانون توجه همگاني قرار داد. پنجشنبه‌اي كه گذشت، آلبوم «مقامات كهن تنبور» با نوازندگي يحيي رعنايي و صداي پويان رعنايي در فرهنگسراي سرو رونمايي شد. شهرام صارمي در حالي در اين مراسم موضوع پيشنهاد ثبت جهاني ساز تنبور از سوي ايران را مطرح كرد كه اين ساز چند روز قبل از آن، پس از چند سال پيگيري‌هاي يحيي رعنايي و مدارك مختلفي كه او به ميراث فرهنگي و ارشاد كرمانشاه ارايه كرد، سرانجام ثبت ملي شد.

مرا و تو را تنبور می‌زنند با بوی خون

از تنبور به ‌سازي مقدس ياد مي‌كنند كه جايگاه بي‌مانند در آيين‌هاي غرب ايران به ويژه منطقه كرمانشاه دارد. چنانكه سابقون اين ساز، تنبور را «نداءالحق» مي‌خواندند؛ ‌سازي كه صداي خداوند است و به جهت احياي ضمير خفته درون، به صوراسرافيل شباهت دارد كه در روز قيامت مردگان را بيدار مي‌كند؛ اما آيا اين ساز در هر وجه ممكن مي‌تواند مقدس باشد؟ آيا اين ساز به خودي خود و مستقل از ضمير خنياگر و نوايي كه او در آن مي‌دمد هم مقدس است؟ غالب نوازندگان حال حاضر اين ساز، چنين نظري ندارند. آنها معتقدند امر مقدسي اگر در ارتباط با ساز تنبور وجود دارد، بايد آن را نه در خود ساز بلكه در خلوص محتملي يافت كه نوازنده هنگام نواختن به خرج مي‌دهد.

آنچه در پس‌زمينه تفكري كه ساز تنبور را مقدس و پايدار در قلمرو عرفان مي‌داند، نگرشي است كه به اكمال انسان، هرچند دور و دير و دشوار نظر دارد. هم از اين‌روست كه گذشتگان موسيقي و كساني كه در گذشته با ساز تنبور محشور بوده‌اند، اين ساز را به انسان كامل تشبيه مي‌كردند و از اين رهگذر به مفهوم «كمال» به عنوان نقطه اتكاي مطلوب در جهان‌بيني و نظرگاه خود موضوعيت مي‌بخشيدند.

تلقي عرفاني از كمال به انساني نظر دارد كه سعادت او -كه همان رسيدن به آن نقطه اتكاي مطلوب باشد- از مسيري صعوبت‌آميز مي‌گذرد و دستاورد و پاداش دشواري‌هايي است كه براي مراقبت از خود به خود هموار كرده. به بيان دراويش اهل حق، انساني كه از پس رياضتي كه بر او هموار شده، در آتشدان حضرت حق به پختگي رسيده است. تشبيه تنبور به چنين موقعيتي از مفهوم انسان بودن، گواهي است بر حضور نامرئي جهاني كه ماوراي اين ساز دسته‌‌بلند و كاسه گلابي‌شكل آن جريان دارد.‌ سازي كه پيشينه آن را دو و نيم‌هزاره قبل از ميلاد مسيح برآورد مي‌كنند.

تنبور، ساز تاويل برانگيزي است و تحليل‌هاي متكثري چه در باب كاركرد معنوي و عرفاني آن و چه پيوند مفاهيم انساني با جسمانيت اين ساز وجود دارد كه شرح آن در كوتاهي اين مجال ميسر نيست. چنانكه سيم‌هاي پايين و بالاي آن را نشانه‌هايي از بنده و معبود يا عاشق و معشوق در برابر هم در نظر مي‌آورند. از اينها و مسائل و مباحث بسيار ديگر مي‌توان به عمق آنچه پايفشاران بر ثبت جهاني تنبور مي‌گويند، پي برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج