جاباما
۹۵۰۰۴۷
۵۰۵۸
۵۰۵۸
پ

چسبندگی رحم؛ علائم و درمان آن

در صورت تشخیص ندادن به موقع چسبندگی رحم ممکن است به نازایی یا سقط‌های مکرر منجر شود. چسبندگی‌های شایع در زنان چند دسته‌اند؛ یکی چسبندگی داخل رحم است و دیگری چسبندگی در داخل لگن. چسبندگی نوع اول اگر در رحم اتفاق بیفتد زنان ممکن است دچار نازایی شوند، چرا که بافت داخل رحم محل لانه‌گزینی جنین است و با آسیب دیدن آن خطر نازایی به وجود می‌آید.

برترین‌ها: چسبندگی نوع اول اگر در رحم اتفاق بیفتد زنان ممکن است دچار نازایی شوند، چرا که بافت داخل رحم محل لانه‌گزینی جنین است و با آسیب دیدن آن خطر نازایی به وجود می‌آید. همچنین ممکن است موجب سقط‌های مکرر یا درد‌های زیر شکم یا قطع قاعدگی شود.

چسبندگی رحم؛ علائم و درمان آن

چسبندگی نوع دوم

آن چسبندگی که بین مردم مصطلح است در واقع چسبندگی لگن است که در اطراف رحم یا بیرون از آن اتفاق می‌افتد که بین رحم، تخمدان‌ها، جداره روده و جداره شکم یا جداره لگن چسبندگی ایجاد می‌کند. باز هم عفونت‌ها در صدر علل به وجود آمدن این عارضه هستند. عفونت‌های ناشی از میکروب «کلامیدیا» یکی از علت‌های این چسبندگی است.

چسبندگی داخل رحمی در شرایط معمولی برای هیچ زنی اتفاق نمی‌افتد، چرا که پوشش درونی رحم یا مخاط آندومتر به طور طبیعی و مرتب ایجاد می‌شود و ریزش می‌کند که باعث به وجود آمدن قاعدگی می‌شود. اما گاهی اوقات تحت شرایطی این مخاط از بین می‌رود و کم‌کم به دلیل فقدان آندومتر، قسمت‌های مختلف داخلی رحم به هم می‌چسبد که به اصطلاح به آن «نشانگان آشرمن» گفته می‌شود.

بیماری‌هایی که می‌تواند ابتلا به چسبندگی رحم را زیاد کند

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند احتمال ابتلا به چسبندگی رحم را زیاد کند آندومتریوز است که در این بیماری، بافت داخل رحم بیرون از رحم ایجاد می‌شود و می‌تواند چسبندگی زیادی را داخل لگن ایجاد کند.

در عفونت‌های ناشی از بیماری سل و نیز در کسانی که آپاندیسیت کهنه دارند و دیر به آن رسیدگی شده یا سوراخ شده است، همچنین در زنانی که اعمال جراحی شکمی داشته‌اند یا به عنوان نمونه، روده‌شان مورد جراحی قرار گرفته، ممکن است چسبندگی در لگن و شکم ایجاد شود. ایجاد بیماری‌های شکمی مانند آپاندیسیت در افراد اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، ولی توصیه می‌کنیم که برای هر نوع بیماری، هر چه زودتر اقدام و از پیشرفت آن جلو‌گیری شود.

دلایل ایجاد چسبندگی

ایجاد هر گونه آسیب، زخم یا عفونتی در داخل دیواره رحم می‌تواند بهانه‌ای برای آغاز چسبندگی رحمی باشد. به عبارتی، چسبندگی رحم به موقعیتی اطلاق می‌شود که در بافت دیواره پوششی رحم، زخم‌هایی ایجاد شود. چسبندگی رحم اغلب بعد از زخم در حفره رحم مانند اتساع و کورتاژ اتفاق می‌افتد که برای ختم حاملگی یا سقط جنین، خون ریزی بیش از حد رحم بعد از زایمان یا دیگر شرایط ژنتیکی ایجادمی شود. دلایل دیگر ممکن است مربوط به جراحی‌های سرپایی باشد که بافت‌هایی مانند پولیپ یا فیبروم یا آندومتریت (عفونت لایه رحم) را از بین می‌برد. شرایط درمان چسبندگی رحم با فیبروم‌های رحمی یا پولیپ‌های آندومتر متفاوت است.

چسبندگی رحم؛ علائم و درمان آن

علایم چسبندگی رحم

زنان مبتلا به چسبندگی رحم ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند، اما برخی از خانم‌ها فقط ممکن است چرخه قاعدگی نامنظم، خون ریزی سبک یا نداشتن قاعدگی را تجربه کنند.

مهم‌ترین پیامد چسبندگی رحم

از مهم‌ترین آثار چسبندگی رحم می‌توان به ناتوانی در بارداری یا سقط مکرر اشاره کرد. در موارد نادرتر، ممکن است جریان قاعدگی توسط چسبندگی‌ها مسدود شود و باعث درد لگن یا دیسمنوره (دوره‌های قاعدگی دردناک) شود.

راه‌های تشخیص چسبندگی رحم

چسبندگی رحم معمولاً با روش اشعه ایکس به نام هیستروسالپنگوگرام (HSG) تشخیص داده می‌شود که از یک سوند کوچک که در دهانه رحم قرار می‌گیرد برای پمپ کردن رنگ داخل رحم استفاده می‌شود. در سونوگرافی شور، یک محلول شور در داخل حفره رحم وارد و سونوگرافی انجام می‌شود که می‌تواند چسبندگی را نیز تشخیص دهد. همچنین با هیستروسکوپی می‌توان چسبندگی داخل رحمی را تشخیص داد.

درمان

به طور کلی از هیستروسکوپ برای از بین بردن چسبندگی داخل رحمی استفاده می‌شود، اگرچه هنوز داده‌های زیادی وجود ندارد که اثبات این روند احتمال سقط جنین را کاهش می‌دهد. در موارد شدید، ممکن است بیش از یک روش برای درمان موفقیت آمیز چسبندگی رحم انجام شود. افزون بر این، ممکن است پزشک برای جلوگیری از ایجاد دوباره چسبندگی، هورمون یا NSAIDS (دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی) تجویز کند و گاهی اوقات جراح ممکن است توصیه کند که یک سوند پلاستیکی ساختاری را درون رحم برای چند روز یا حتی چند هفته نگه دارید تا دیوار‌ها حفظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج