جاباما
۹۵۰۵۲۴
۲۱ نظر
۵۰۰۹
۲۱ نظر
۵۰۰۹
پ

روش جلوگیری از ضرر ۶۰۰۰تومانی در جایگاه سوخت

اگر قصد دارید پس از سوخت‌گیری، قبل از گذاشتن نازل و مشاهده پیام "لطفا کارت را بردارید" کارت سوخت خود را از دستگاه خارج کنید، لطفا با ماشین حساب وارد پمپ بنزین شوید! چراکه در این شرایط دیگر محاسبه سهمیه بنزین شما از روال عادی خارج می‌شود.

ایسنا: اگر قصد دارید پس از سوخت‌گیری، قبل از گذاشتن نازل و مشاهده پیام "لطفا کارت را بردارید" کارت سوخت خود را از دستگاه خارج کنید، لطفا با ماشین حساب وارد پمپ بنزین شوید! چراکه در این شرایط دیگر محاسبه سهمیه بنزین شما از روال عادی خارج می‌شود.

پس از سهمیه‌بندی بنزین حواشی زیادی در این رابطه به‌وجود آمد که جدیدترین آن مربوط به شکایت برخی رانندگان از غیب‌شدن سهمیه کارت‌های سوخت می‌شود؛ افرادی در هفته‌های اخیر پس از سوخت‌گیری از این موضوع شکایت داشتند که متوجه شده‌اند تا حدود چهار لیتر از سهمیه بنزینشان کسر شده، بدون این سهمیه را واقعا مصرف کرده باشند. این سهمیه کسر شده که در حقیقت حداکثر به ۳.۹۸ لیتر خواهد رسید، نهایتا می‌تواند نزدیک به شش هزار تومان از یارانه سوخت شما را بسوزاند.

سهمیه‌های سوخت واقعا چطور غیب می‌شوند؟

اما ماجرا واقعا چیست؟ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید اگر سوخت‌گیری با روال اصولی که پیشتر به شهروندان آموزش داده شده طی شود، حتی قطره‌ای از سهمیه سوخت کسر نمی‌شود؛ اما اگر به هردلیل کارت سوخت، زودتر از طی شدن کامل این فرایند از دستگاه خارج شود، "با هدف جلوگیری از تخلفات" ممکن است تا حدود چهار لیتر از سهمیه سوخت خودرو کسر شود.

اطلاعات نسبتا پیچیده‌ای که از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منتشر شد، برخی از مخاطبان را دچار ابهام کرد. حتی برخی رسانه‌های رسمی نیز در برداشت درست از این اطلاعات دچار اشتباه شدند و این‌گونه برداشت شد که حتی اگر روند سوختگیری درست طی شود، به‌هرحال امکان کسر سهمیه سوخت وجود دارد؛ اما پیگیری‌های ایسنا از شرکت پخش، نهایتا به این پاسخ انجامید که سیستم تعریف شده، تنها برای جلوگیری از تخلف احتمالی و خارج‌کردن زودهنگام کارت سوخت در حین سوختگیری است و در صورتی که پس از پایان سوخت‌گیری، راننده ابتدا نازل را بر جای خود گذاشته و پس از دیدن پیام "کارت خود را بردارید" نسبت به خارج کردن کارت سوخت خود اقدام کند، امکان ندارد حتی یک‌قطره بیشتر از سهمیه وی کسر شود.

روال کسر سهمیه‌ها چگونه است؟

در واقع جریان از این قرار است که اگر فرایند سوخت‌گیری به شیوه درست مورد نظر شرکت پخش فراورده‌های نفتی انجام نشود، امکان دارد تا سقف ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کارت سوخت شما کم شود؛ در این‌باره شرکت پخش فراورده‌های نفتی اطلاعاتی را منتشر کرده که بر اساس آن سامانه هوشمند سوخت "جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت‌گیری" بدین‌صورت عمل می‌کند که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت‌گیری، ابتدا ۳,۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و شروع به سوخت‌گیری می‌کند، پس از اتمام پیمانه اول، ۳,۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجددا سوخت‌گیری ادامه پیدا می‌کند و این فرایند به‌صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.

براین اساس، اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳,۹۹ لیتر است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیش‌تر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیش‌تر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.

شرکت پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد. بر این اساس، در صورتی که شما حین سوخت‌گیری کارت سوخت را زودتر از اتمام کامل مراحل سوختگیری از نازل خارج کنید، در هر نقطه از پیمانه ۳.۹۹ لیتری درنظر گرفته شده قرار داشته باشید، کل آن پیمانه از حساب سهمیه شما کسر می‌شود.

ماجرای غیب شدن سهمیه‌ها به زبان ساده

به طور مثال اگر شما ۴.۵ لیتر بنزین زده‌اید و قبل از گذاشتن نازل و دیدن پیغام "لطفا کارت خود را بردارید" اقدام به برداشتن کارت سوخت در میانه روند سوخت‌گیری کنید، ۷.۹۸ لیتر از سهمیه سوخت شما کسر می‌شود. در مثالی دیگر اگر شما ۲۸ لیتر بنزین زده باشید و بی توجه به روال درست سوختگیری، کارت خود را زود از دستگاه خارج کنید، سیستم ۳۱.۹۲ لیتر از سهمیه شما کسر می‌کند و در حقیقت بخشی از سهمیه سوخت‌گیری نوبت بعد خود را با این‌کار می‌سوزانید، در صورتی که اگر روند سوختگیری خود را به صورت درست به پایان برسانید، دقیقا همان ۲۸ لیتر از سهمیه شما کاسته خواهد شد.

به جدول زیر دقت کنید، در این جدول پلکان‌های محاسبه شده براساس پیمانه‌های تعریف شده از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی آمده است. اگر شما به پمپ‌بنزین رفتید و کارتتان را زودتر از پایان فرایند سوختگیری از دستگاه خارج کردید بهتر است یا ماشین حساب به همراه داشته باشید یا این جدول را جایی ذخیره کنید، چون در این صورت حتی اگر یک سی‌سی بالاتر از سقف در نظر گرفته شده در هرپلکان سوخت‌گیری کرده باشید، سقف پلکان بعدی از سهمیه سوخت‌ شما کسر خواهد شد.

شرکت پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به این انتقاد که چرا باید از سهمیه‌ فردی که قصد تخلف نداشته، اما بر حسب اشتباه یا بی اطلاعی کارت سوخت خود را زودتر از دستگاه خارج کرده کسر شود؟ می‌گوید آموزش‌های لازم درباره روش صحیح سوختگیری بارها برای شهروندان توضیح داده شده و رانندگان برای جلوگیری از کسر سهمیه خود، باید روال سوختگیری خود را به روش صحیح کامل کنند تا حتی یک سی‌سی نیز از سهمیه‌شان کسر نشود.

روش جلوگیری از ضرر ۶۰۰۰تومانی در جایگاه سوخت

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجدداً درباره نحوه صحیح سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت شخصی توضیحات ذیل را یادآور شد: ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهید، سپس رمـز چهار رقمی آن را وارد کنید، نازل را برداشته و سوخت‌گیری را آغاز کنید، ‌ بعد از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به‌درستی سر جای خود قرار داده و پس از مشاهده پیام "کارت را بردارید" کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید. هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینقدر دزدی را تو کشور رواج داده اند که دستگاهها هم دزدی میکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مملکت را دزدی و دروغ گرفته

    • بدون نام

      نازل که کذشتیم میکه کارت راوارد کنید نمیکه کارت را بر دارید

    • بدون نام

      دزدی تو روز روشن

    • بدون نام

      دزدی تو روز روشن تو کشور اسلامی

    • م

      دزدی مستقیم از جیب ملت

    • بدون نام

      واقعا یه نوع فساد در بدنه شرکت ملی نفت با این توجیه مسخره وجود دارد.

    • حسن ملکیان انشا اله درخدمت به مردم موفق باشندحداقل انتظارداریم بیارم اگه با سیلی صورتمون را سرخ میکنیم باشندکاردبه استخوان رسیده

      همین کم داشتیم ‌که ازکارت سوخت دزدی کنند دیگه چی مونددزدی نشه ماشااله

    • احمدرضا

      همش شده دزدی ، پس چرا اشتباها اضافه نمیکنه ؟ملکت شده دزد خونه ، گرون فروشی ، کم فروشی ، دزدی ، اختلاس ، کشتن مردم ، هیچ اهمیتی واسشون نداره

      پاسخ ها

      • ایران

        دقیقا

    • بدون نام

      بعبارتی راه دیگر دزدی

    • هادی ت

      من به پمپ بنزین مراجعه و کارت رو گذاشتم که سوخت بزنم اما بنزین نبود برابر روال قانونی که بالا قید شده عمل کردم و باز حدود ۴ لیتر بنزین از کارتم پرید حواستون باشه.

    • امیر احمدی

      بزرگترین قاچاقچی و دزد سوخت خود شرکت نفت میباشد

    • بدون نام

      چرا فقط تو ایران همه چی بر عکس قوانین روز دنیاست!!!!

    • بدون نام

      بله مقصر مردم هستند که حواسشون رو جمع نمیکنند.
      اقا جان چیز مشکلی نیست یه چند تا تله انفجاری هست که دقت کنید مراحل رو رد کنید به سلامتی یه چند لیتر بنزین دولت صدقه سری تقدیم خواهد کرد از سرتون هم زیاده یعنی لیاقتتون همینه....

    • بدون نام

      دزد سرگردنه که میگن شماها هستید مسؤلین مملکت

    • صمدممد

      دوره قبل ما از این سهمیه ها استفاده کردیم همچون ایرادی نداشت الان کی مسئول این مشکل هست بعداَ نگین اپراتور اشتباه کرد ۱۰ ثانیه وقت داشت تصمیم بگیره .

    • بدون نام

      دزدی با حساب کتابی خیلی جالبه...حقم دارن هرماه باید کمک معیشتی بدن البته از جیب خود ملت...

    • بدون نام

      بله چرا از طرف مردم کم می شود که کلمه اشتباه است ولی از طرف شرکت محترم پخش به طرف مشتری زیاد نشده چطور باید مشتر ی ضرر کند چرا شما ظرر نمی کنی ای برادر

    • عباس گلدوست

      حتما باید جهت اشتباه دزدی شود ایا این فرایند با قطع امکان سوختگیری از کارت بهتر نبود تا دزدی مخغیانه ان.

    • رضا

      دستگاههای پمپ سوخت دیدن همه مردم دستشان تو جیب هم دیگر است .با خودش گفت جان چی مملکت گل وبلبلی منهم دستم تو جیب راننده میکنم.کی به کیه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج