جاباما
۹۵۸۶۹۲
۵۲۷۳
۵۲۷۳
پ

آیا نوشیدنی‌های کلاژن واقعا برای زیبایی مفیدند؟

نوشیدنی‌های کلاژن یکی از بحث انگیزترین ابزار‌ها در صنعت زیبایی و جوانسازی پوست است. در دوره‌ای که همه به دنبال راه‌هایی برای جوان‌تر و زیباتر به نظر رسیدن هستند، توصیه‌ای به سادگی مصرف یک نوشیدنی در روز، به اندازه کافی وسوسه انگیز به نظر می‌رسد. اما این نوشیدنی‌های کلاژن دار واقعا چه قدر موثرند و آیا واقعا می‌توانند بهبودی در وضعیت پوست ایجاد کنند؟

برترین‌ها: نوشیدنی‌های کلاژن یکی از بحث انگیزترین ابزار‌ها در صنعت زیبایی و جوانسازی پوست است. در دوره‌ای که همه به دنبال راه‌هایی برای جوان‌تر و زیباتر به نظر رسیدن هستند، توصیه‌ای به سادگی مصرف یک نوشیدنی در روز، به اندازه کافی وسوسه انگیز به نظر می‌رسد. اما این نوشیدنی‌های کلاژن دار واقعا چه قدر موثرند و آیا واقعا می‌توانند بهبودی در وضعیت پوست ایجاد کنند؟

آیا نوشیدنی‌های کلاژن واقعا برای زیبایی مفیدند؟

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی طبیعی در بدن انسان است که از ساختار بافت‌ها و عضلات حمایت می‌کند. کلاژن به پوست قابلیت کشسانی می‌دهد، یعنی به طور کلی شما هر چه بیشتر کلاژن داشته باشید، پوست‌تان جوان‌تر و انعطاف پذیرتر به نظر می‌رسد.

چرا نیاز داریم سطح کلاژن طبیعی خود را افزایش دهیم؟

متاسفانه سطح کلاژن طبیعی بدن ما با افزایش سن افت می‌کند، خصوصا زمانی که خانم‌ها به سن یائسگی می‌رسند. در نتیجه چین و چروک‌های پوستی ایجاد شده و پوست دیگر مانند گذشته جوان و منعطف به نظر نمی‌رسد.

تولید طبیعی کلاژن در بدن از اوایل دهه ۲۰ زندگی، هر سال یک تا یک و نیم درصد کاهش پیدا می‌کند و وقتی به ۵۰ سالگی می‌رسیم، تقریبا ۵۰ درصد از کلاژن پوست‌مان را از دست داده‌ایم. همین اتفاق می‌تواند سبب افتادگی پوست و ظاهر شدن چین و چروک‌ها شود.

البته تحلیل میزان کلاژن در همه‌ی افراد با یک سرعت رخ نمی‌دهد و بستگی به فاکتور‌های گوناگونی در سبک زندگی دارد، مانند رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خواب و میزان استرس و البته ژنتیک و هورمون‌ها.

یعنی استفاده از ضد آفتاب و محدود کردن مدت زمان ِ قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در کنار یک سبک زندگی سالم و متعادل می‌تواند به شما کمک کند از افت زود هنگام سطح کلاژن در بدن‌تان پیشگیری کنید و این روند را به تاخیر بیندازید. این ملاحظات باید بخشی ثابت از روتین مراقبت از پوست‌تان باشند.

نوشیدنی‌های کلاژن چگونه عمل می‌کنند؟

نوشیدنی‌های کلاژن جوری طراحی شده‌اند که سطح کلاژن طبیعی بدن‌تان را بالاتر ببرند و به شما کمک کنند پیش از اینکه سطح کلاژن‌تان افت کند، از تاثیرات آن پیشگیری کنید. لازم است بدانید نوشیدنی‌های کلاژن، پپتید‌های کلاژنی که می‌نوشید را مستقیما به پوست‌تان اضافه نمی‌کنند، بلکه پپتید‌های کلاژن به عنوان یک مکانیسم بازخورد عمل کرده و تولید کلاژن طبیعی توسط بدن‌تان را افزایش می‌دهند.

هر چند بعضی از متخصصین پوست با نوشیدنی‌های کلاژن موافق نیستند، اما این باور وجود دارد که حضور تکه‌های کلاژن، سیگنال‌های اشتباهی به بدن می‌فرستد و اعلام می‌کند که تخریب کلاژن روی داده است. این اتفاق سبب تحریک و تقویت سلول‌های تولید کننده‌ی کلاژن به نام فیبروبلاست می‌شود تا کلاژن طبیعی خودتان را بیشتر و بیشتر تولید کنند. فرمولاسیون الاستین (که به پوست قابلیت انعطاف پذیری می‌دهد) و هیالورونیک اسید (برای هیدراسیون پوست) نیز فعال می‌شود.

نتیجه‌ی همه‌ی این اتفاق‌ها، افزایش سطح کلاژن در بدن‌تان خواهد بود که در نهایت منجر به پوستی سالم‌تر و جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود.

آیا نوشیدنی‌های کلاژن واقعا برای زیبایی مفیدند؟

آیا مولکول کلاژن برای اینکه جذب خون شود زیادی بزرگ نیست؟

مولکول‌های کلاژن برای اینکه جذب خون شوند خیلی بزرگ‌اند، اما کلاژن موجود در نوشیدنی‌های کلاژن و سایر فرمولاسیون‌ها، هیدرولیز شده است. یعنی مولکول‌های کلاژن به تکه‌های بسیار ریزتری تبدیل شده‌اند که به آن‌ها پپتید می‌گویند و وزن مولکولی بسیار کمی دارند. در نتیجه خیلی راحت‌تر توسط روده جذب می‌شوند.

آیا همه‌ی نوشیدنی‌های کلاژن مثل هم هستند؟

پپتید‌های کلاژن برای اینکه قبل از شروع فرایند گوارش جذب شوند باید به شکل مایع باشند. شما باید روزانه ۶۰۰۰ میلی گرم پپتید کلاژن بخورید تا فعالیت فیبروبلاست‌ها در لایه‌ی میانی پوست (درمیس) تقویت شود. مثلا در هر دوز روزانه‌ای که از نوشیدنی Skinade می‌نوشید، ۷۰۰۰ میلی گرم پپتید کلاژن وجود دارد تا کمبود جذب کلاژن‌تان جبران شود. دریافت پپتید کلاژن کمتر از این اندازه شما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند، بنابراین باید پول‌تان را صرف خرید نوشیدنی کلاژن داری بکنید که ارزشش را داشته باشد.

آیا در مورد نوشیدنی‌های کلاژن، مطالعاتی انجام شده است؟

بله، اما این گونه مطالعات و تحقیقات معمولا نتیجه‌ی آزمایشات بالینی هستند که توسط خود برند‌ها انجام شده‌اند. یعنی مطالعاتی وجود دارند که نشان می‌دهند پپتید‌های کلاژن قبل از اینکه فرایند گوارش در معده شروع شود، می‌توانند جذب شوند. همچنین مطالعاتی هم وجود دارند که ثابت می‌کنند خوردن کلاژن، توانایی بدن برای تولید طبیعی کلاژن را افزایش می‌دهد، اما این آزمایشات توسط خود تولید کننده‌ها انجام شده اند.

در دو مطالعه‌ی بالینی مجزا معلوم شده که نوع پپتید‌های کلاژن به کار رفته در نوشیدنی کلاژن دار از برند «Skinade»، جذب خون می‌شوند و افرادی که به مدت ۹۰ روز Skinade نوشیده بودند در مقایسه با گروه کنترل، کلاژن سازی پوست‌شان بیشتر شده و وضعیت آب رسانی پوست‌شان و چگالی کلاژن در بدن‌شان بعد از این دوره افزایش یافته بود.

از چه زمانی باید مصرف نوشیدنی کلاژن را شروع کنید؟

درست مانند سایر چیز‌ها در زندگی، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین هر چه زودتر مصرف کلاژن را شروع کنید بهتر است. توصیه می‌کنیم در اواخر دهه بیست یا اوایل دهه سی زندگی خود مصرف نوشیدنی کلاژن را شروع کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. باز هم بستگی به هدف شخصی شما و سبک زندگی‌تان دارد، اما به طور کلی مصرف نوشیدنی‌های کلاژن در دهه سی، هم از جهت تقویت و هم از جنبه‌ی پیشگیری، بهترین حالت است.

آیا نوشیدنی‌های کلاژن برای همه‌ی افراد مناسب‌اند؟

خیر، خیلی از نوشیدنی‌های کلاژن برای افراد گیاهخوار مناسب نیستند، زیرا کلاژن اساسا از ماهی گرفته می‌شود. اغلب معلوم نیست چه نوع کلاژنی در انواع محصولات اینچنینی به کار رفته است و منشاء کلاژن‌شان از چیست. ضمنا مکمل‌های کلاژن برای خانم‌های باردار یا شیرده مناسب نیستند.

آیا نوشیدنی‌های کلاژن واقعا برای زیبایی مفیدند؟

در مورد محصولات جوانسازی پوست مثلا کرم‌های کلاژن چطور؟

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف خوراکی کلاژن (مثلا نوشیدنی کلاژن) در مقایسه با استفاده از کرم کلاژن، در دسترس بودن کلاژن برای بدن را بیشتر فراهم می‌کند. تاثیرات مثبت کلاژن خوراکی، ماندگارتر از کرم‌های کلاژن است. زیرا کلاژن خوراکی بر لایه‌های عمیق‌تر پوست اثر می‌گذارد و لایه‌ی سطحی پوست را که افت کلاژن در آن روی می‌دهد نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از طرفی دیگر، کرم‌های کلاژن معمولا فقط بر لایه‌ی رویی پوست (درمیس) اثر می‌گذارند و بهبودی که با مصرف این کرم‌ها به چشم می‌آید، اساسا به خاطر افزایش آب رسانی به پوست است، نه تغییرات ساختاری عمیق‌تر ناشی از دریافت کلاژن.

آیا تکیه بر تغذیه سالم‌تر بهتر نتیجه نمی‌دهد؟

روراست باید بگوییم نوشیدنی‌های کلاژن هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای رژیم غذایی سالم و متعادل و سبک زندگی درست باشند. اما یک سبک زندگی سالم هم به تنهایی نمی‌تواند جلوی افت تولید کلاژن ر که یک فرایند طبیعی است بگیرد، بنابراین این دو مورد در واقع از هم مجزا هستند. نوشیدنی‌های کلاژن برای این طراحی شده‌اند که واکنش فیزیولوژیکی در بدن را که ربطی به سبک زندگی ندارد افزایش دهند.

مثل این است که بپرسید اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید، دیگر نیازی به استفاده از ضد آفتاب ندارید؟ پاسخ واضح است و کسی شک ندارد که باید ضد آفتاب بزنید. عملکرد و تاثیر نوشیدنی‌های کلاژن با هیچ چیز دیگری به دست نمی‌آید و چیزی نیست که فقط با تغذیه بتوانید به آن برسید. کارشناسان و پزشکان به همه‌ی افراد توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست و متعادل داشته باشند و در عین حال به روتین مراقبت از پوست و زیبایی خود اهمیت بدهند تا وضعیت سلامتی و زیبایی‌شان در بهترین حالت ممکن خود باشد.

منبع: harpersbazaar

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج