۹۶۲۴۱۲
۹ نظر
۵۰۱۵
۹ نظر
۵۰۱۵
پ

در ایران چند میلیون خانوار تک نفره داریم؟

طبق آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، در کشور٢۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار زندگی می کنند که البته این آمار مربوط به آخرین سرشماری در سال ۹۵ است و اکنون در ادبیات مسئولان مرتبط از عدد ۲۵میلیون خانوار استفاده می شود. حالا یک مسئول در سازمان بهزیستی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش خانوارهای تک نفره، عدد و آمار آن ها را حدود ۵/۵ میلیون نفر بیان می کند.

روزنامه اصولگرای خراسان نوشت: طبق آخرین آمار رسمی مرکز آمار ایران، در کشور٢۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار زندگی می کنند که البته این آمار مربوط به آخرین سرشماری در سال ۹۵ است و اکنون در ادبیات مسئولان مرتبط از عدد ۲۵میلیون خانوار استفاده می شود. حالا یک مسئول در سازمان بهزیستی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش خانوارهای تک نفره، عدد و آمار آن ها را حدود ۵/۵ میلیون نفر بیان می کند.

اگرچه نسبت این رقم در برابر آمار کشورها به ویژه در حوزه اروپا بسیار کمتر است اما برخی کارشناسان معتقدند شرایط به سویی در حال حرکت است که آمار خانوارهای تک نفره رو به افزایش است.

معصومه توکلی، رئیس گروه توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی معتقد است:

خانوارهای تک نفره در نتیجه برنامه‌ریزی‌های نادرست به وجود آمده‌اند.

افرادی که به شکل انفرادی زندگی می کنند یک خانوار تک نفره به شمار می آیند و الصاق لفظ خانواده به این افراد صحیح نیست. او می‌گوید: در بسیاری از مواقع یک زن یا مرد در اثر مرگ یا متارکه، شریک زندگی خود را از دست می دهد و از شکل خانواده به خانوار تک نفره تبدیل می شود.

خانوارهای تک نفره چگونه پدید می آیند؟

وی ادامه می دهد: دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می کنند، یک خانوار تک نفره هستند، اما پس از برگشت به جمع خانواده و شهر مبدأ عضو خانواده به شمار می آیند. پیشگیری نکردن از وقوع حوادث مختلف و ناکارآمد بودن سیستم امداد تا موضوعاتی مانند طلاق و فوت و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری خانوارهای تک نفره محسوب می شوند.وی با اشاره به این که در حوزه خانوارهای تک نفره بررسی های کامل و جامعی را در اختیار نداریم، می گوید: هم اکنون حدود ۵.۵ میلیون خانوار تک نفره در ایران زندگی می کنند، اما به این آمار نمی توان استناد کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه اظهارنظر کرده و هشدار داده است. علی کرد گفته است: تنها زیستی می‌تواند خواسته یا ناخواسته و بنا به دلایلی همچون افزایش سن ازدواج، طلاق، فوت والدین، مشکلات اقتصادی، تحصیل و مهاجرت باشد؛ اما طی سال‌های اخیر زندگی مجردی افزایش یافته و بیم آن می‌رود که به فرهنگ تبدیل شود و بنیان خانواده‌ها را دچار چالش کند.

او با یادآوری این که با افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج، زندگی مجردی، خانواده‌های تک نفره و پدیده تنها زیستی در کلان شهرها به‌ویژه تهران افزایش یافته است، می گوید: عواملی مانند گسست جامعه، پدیده شهرنشینی، افزایش سن ازدواج و بی‌رغبتی به آن، تغییر کارکرد خانواده و شکاف نسلی در گسترش خانواده‌های تک نفره موثر بوده و به‌دلیل آن که در کلان شهرها فرصت بیشتری برای اشتغال و تحصیل وجود دارد، بنابراین جوانان با مهاجرت به زندگی مجردی و تنهازیستی خو می گیرند و تمایلی به ازدواج و زندگی متاهلی از خود نشان نمی‌دهند. راهکار این نماینده مجلس، همان تسهیل ازدواج است که البته در این زمینه قانون هم وجود دارد اما خاصیتی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ازدواج کنیم که بعدش بره یکیو صیغه کنه یا هوو بیاره سرمون بچه رو هم نده و بگه اگه میخوای بچتو از دست ندی باید بمونی. صدسال تنها زندگی کردن بهتر از همیشه ترس از خیانته.

    • بدون نام

      حالم از قوانین خانواده ایران بهم میخوره که همش به نفع مرداست حتی حضانت بچت یعنی اگه بهت خیانتم بکنه دستت به جایی بند نیست و باید تحمل کنی. پس برای اینکه هیچوقت بیماری های روحی روانی نگیری ازدواج نکن و از زندگیت لذت ببر

    • بدون نام

      دخترهایی که بین ۴۵ تا ۵۵ سن دارند و شوهرهایشان در جنگ شهید شدند و از قافله ازدواج دور ماندند تک نفره هستند تک نفرهایی که نه زن هستند نه مادر هستند نه کار دارند نه حمایت دارند نه اصلا کسی از اینهاحرف میزند

    • بدون نام

      حالااگرشهامت دارید اعلام کنیدچنددرصداین خانواده های یک نفره رازنان تشکیل می دهند ؟الان پیداکردن موردبرای ارتباط ازخریدن سیگارکمتروقت می گیره

    • ج مرادی

      آمار طلاق بالا رفته با این تورم هم جوونها نمی تونن ازدواج کنن مسولین لطف کنن یه فکری به حال این مسئله بکنن

    • بدون نام

      الان ایران طوری شده که همه میخواهند تک وتنها فرار کنند ودر یک گوشه زندگی کنند حتی در خانواده چند نفره همه آرزو دارند بروند تنها باشند انقدر نا امیدی هست همه خسته هستند دل خوش دیگه میست در یک خانه پنج نفری در ظاهر کنر هم هستند چون مجبورند اما در خانه بیگانه هستند حالا هی مسئولین سرشان را زیر برف کنند وخود را به ندیده ونشنیدن بزنند به خدا مردم پریشانند مردم جگر خونند باور کنید

    • بدون نام

      خوشم میاد تو کم و کسری ها اروپا معیار میزارید ولی تو پیشرفتا هیچ مقایسه ای نداریم.
      ...

    • بدون نام

      چرا نظرات ما رسانه ای نمیشه. لعنت بر این سانسورا و سرپوش گذاشتنا. شما واقعا ترسو هستین و رسالت رسانه ای رو زیر سوال بردین. اینم خودش یه جور حرام خوری و کم فروشیه حتما که نباید تو اجناس کم فروشی باشه.

    • بدون نام

      انقدر طلاق زیاد شده بچه های بیگناه این وسط بدون آینده باید زندگی کنن هیچکسم به فکرشون نیست همون بهتر که ازدواج نکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج