۹۶۳۲۱۲
۲۸ نظر
۵۰۰۷
۲۸ نظر
۵۰۰۷
پ

کارگران چینی، دلیل ابتلا به کرونا در قم

عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.

خبرگزاری برنا: عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین اقدام برای مهار کرونا رعایت این پنج اصل است، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، هنگام بیماری در خانه بمانیم، اصول بهداشتی عطسه و سرفه را رعایت کنیم، در مترو و اتوبوس و مراکز درمانی ماسک بزنیم و بیماران مشکوک به کرونا را جداسازی کنیم.

مینو محرز، گفت: بر اساس گزارش های موجود انتقال ویروس کرونا از قم شروع شده و با توجه به تردد و سفر مردم اکنون به بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران، بابل، اراک، اصفهان، رشت و شهرهای دیگر رسیده و ممکن است در همه شهرهای ایران وجود داشته باشد. بنابراین مراقبت و آموزش عمومی برای کنترل این بیماری یک ضرورت جدی است و باید کمپین آموزش همگانی در رسانه های کشور به طور جدی شکل بگیرد.

مردم روش عطسه و سرفه را یاد بگیرند

وی گفت: همه مردم باید اتیکت (روش) درست عطسه و سرفه را یاد بگیرند از جمله اینکه هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال استفاده کنند و دستمال مصرف شده را در سطل در دار بیندازند، اگر دستمال ندارند از آرنج استفاده کنند و به هیچ وجه عطسه و سرفه را در صورت دیگران انجام ندهند. انجام اتیکت سرفه و عطسه از ماسک زدن بسیار مهمتر است. استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری نیست و فقط افرادی که از مترو و اتوبوس استفاده می کنند چون فاصله آنها نزدیک است باید ماسک بزنند. ماسک معمولی جراحی هم کافی است و نیازی به ماسک های تخصصی N۹۵ نیست.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی ادامه داد: استفاده از ماسک فقط برای پرستاران و کارکنان بیمارستانی که با بیماران سر و کار دارند ضروری است و در شرایطی که در کشور با کمبود ماسک مواجه هستیم. نیازی به استفاده عمومی از ماسک وجود ندارد و چندان هم موثر نیست. مهمتر از ماسک رعایت عمومی اصول صحیح عطسه و سرفه، شستن مداوم دست ها با آب و صابون و پرهیز جدی همگان از دست دادن و روبوسی کردن است به خصوص اینکه ایام عید را در پیش رو داریم و باید به همه مردم آموزش دهیم که از دست دادن و روبوسی کردن در دید و بازدیدها جدا خودداری کنند.

شستن دست ها فراموش نشود

محرز گفت: توصیه اکید این است که حتما مردم از هر فرصتی برای شستن دست ها با آب و صابون استفاده کنند و انجام این کار به خصوص قبل از غذا خوردن یک ضرورت بسیار مهم است و رسانه ها باید مدام این ضرورت را به مردم یادآوری کنند.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که افراد بیمار هر نوع ابتلا به بیماری تنفسی را جدی بگیرند. هنگام بیماری در خانه بمانند و از رفتن به مدرسه و سر کار خودداری کنند و در خانه نیز از ماسک استفاده کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی گفت: بیماران شدید تنفسی باید در بیمارستان و در بخش ICU بستری و ایزوله شوند و تحت مراقبت و پرستاری قرار بگیرند. پرسنل بیمارستانی نیز حتما باید از ماسک استفاده کنند و ماسک کافی باید در اختیار کارکنان بیمارستانها قرار داده شود.

احتمال ابتلای کارگران چینی در قم

محرز ادامه داد: به هر حال اپیدمی ویروس کرونا در کشور شروع شده و با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی ها ارتباط نداشته اند، معلوم است که ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده است و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده اند که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند و به نظر می رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده اند رسیده است و چون این افراد ضعیف تر بوده اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده اند.

بازار سیاه ماسک

وی گفت: نباید مردم را وحشت زده کرد. باید آموزش های علمی و درست از طریق رسانه ها به مردم داده شود تا توجه به شایعات در فضای مجازی فاصله بگیرند. از جمله اینکه مردم باید بدانند که نیاز همگانی برای ماسک وجود ندارد و در صورت نیاز نیز ماسک معمولی کفایت می کند. این توصیه سازمان بهداشت جهانی هم هست اما متاسفانه بی توجهی به این مساله به هجوم مردم برای خرید ماسک و بازار سیاه آن منجر شده است.

وزارت بهداشت درمورد کرونا کوتاهی نکرده است

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های عفونی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در مورد بیماری کرونا کوتاهی نکرده است. این دستگاه به صورت علمی کار خود را انجام می دهد و کار خود را بلد است از جمله اینکه اکنون اعلام کرده اند که تجمع و تردد در اماکن مذهبی قم مدیریت شود. به هر حال ممکن است محدودیت هایی برای شناسایی یا اطلاع رسانی زودتر بیماری وجود داشته باشد که در اختیار وزارت بهداشت نباشد اما اگر ارگانهای دیگر اجازه دهند و همکاری کنند وزارت بهداشت می تواند اپیدمی کرونا را کنترل کند.

وی در مورد احتمال محدودیت در تردد ایرانیان به خارج از کشور گفت: فکر نمی کنم کشورهای دیگر محدودیتی برای تردد ایرانیان ایجاد کنند. در خبری که در فضای مجازی خواندم، آمده بود که در کانادا یک ایرانی را که مشکوک به کرونا بود، قرنطینه کرده اند. واقعیت این است که در صورت شناسایی ایرانیان مشکوک به کرونا و بیمار حداکثر مدتی آنان را قرنطینه می کنند و امیدوارم محدودیت تردد سفر به خارج برای ایرانیان به وجود نیاید زیرا اکثر کشورها نیز این محدودیت را برای اتباع کشورهایی که درگیر این بیماری هستند ایجاد نکرده اند و فقط محدودیت هایی برای اتباع کشور چین برقرار شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      خانم مینو محرز مزخرفات زیاد میگه.
      اگر آمار فوتی ها دو درصد باشه باید حداقل دویست نفر به این ویروس آلوده شده باشند
      در حالیکه وزارتخونه بهداشت آمار مبتلایان را کمتر از 18 نفر در کل ایران اعلام کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر نمیکنی وزارت بهداشت دروغ میگه

      • بدون نام

        وزارتخانها
        میگن شایعه است
        هنوزدروغ به مردم تحویل میدن

      • بدون نام

        آن شالله این بلا از ایران عزیزم. کنده بشه.

      • بدون نام

        البته بجز کارگران چینی نقش هواپیمایی ماهان رو هم در این خدمت بی چشمداشت نباید فراموش کرد

      • A

        داداش خوابی

      • بدون نام

        تو مزخرف میگی خانم دکتر محرز استاد بزرگ بیماریهای عفونی کشوره

      • بدون نام

        درچین دو درصد بوده نابغه

      • mr.rz

        بی عقل هر روز داره تعدادشون بیشتر میشه

    • بدون نام

      عزیز دلربا خزعبلات چرا بلغور میکنی در ضمن کارگر چینی اومده زیارت چینها در این کشور زرتولا به عنوان مهندس وتکنسین میان

    • مسیح

      باشناختی که از ایشون و تیم ایشون و با دارو وسته دکتر مردانی دارم؛ این افراد حرف های دولتی و یا کمپانی پسند بسیار میزنند تا بتواند همچنان در جلسات بین شرکت های دارویی و دولت حضور داشته باشد.

    • بدون نام

      من پول ندارم ماسک بخرم چکارکنم

    • بدون نام

      چرا اجازه ی رفت و آمد کارگران چینی از چین به ایران داده شد؟

    • بدون نام

      این هم یکی دیگه از برکات چین ! بیماری کشنده چینی !

    • ناشناس

      قم کارگر نداره؟ نیاز به نون خوردن ندارن که از چین کارگر میارن هر بلایی سرشون میاد از بی کفایتی و پول پرستیه

    • بدون نام

      وزارت بهداشت بی مسولیت

    • م.م.

      گارگر چینی تو قم چیکار میکنه بی لیاقتها . چرا روی قاحارها را سفید کردین به چه قیمتی
      یادم وقتی تاریخ میخوندم یه سری بد وبیراه به این قجری ها میگفتن شماها که ..................
      .مرگ بر چین .
      اگه خواستی منعکس نکنی حرفهام عیبی نداره
      ولی این همه بی تدبیری این همه بی لیاقتی
      واقعا خیلی زیاد بود برای شماها باشد که. تاریخ
      وآیندگان در مورد شما قضاوت کنه .رای دادن مردم
      یعنی چی شماها حتی از جون مردم نمیتونید محافظت کنید .

    • بدون نام

      بدبخت کارگرای چینی. مگه توی قم چینی دیگه که به کار دیگه مشغول باشه نیس.

    • ز.م

      بابا هواپیمایی یه کار کنه.چرا اجازه ی پرواز و ورود به ایران رو بهشون میدین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید طلبه ها ی چینی به کشورشون برن و بیان

    • محمد

      کارگران چینی تومنطقه اقتصادی سلفچگان کارمیکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تعداد مبتلایان ویروس بعد اتخابات اعلام می کنن صبر کنید زیر نویس شبکه خبر بعد انتخابات فقط همینه اول انتخابات بعد جون مردم....

      • بدون نام

        کار گر چینی که تو شهر خیلی نمیاد و مردم عادی رو درگیر نمی کنه طلبه های چینی هستن که در اماکن مذهبی رفت و آمد دارند و باعث شیوع بیماری بودند.

    • بدون نام

      اکنون که تمام جهان ورود چینی ها را ممنوع کرده وبا قرنطینه اجازه ورود آنها را میدهد چطور مسولان بی عرضه بهداشت اجازه ورود چینی های کارگر را بدون قرنطینه به ایران دادند اکنون خسارت های وارده به کشور وملت را چه کسی باید بپردازد ایا مسولان بی عرضه به بی لیاقتی خود اعتراف خواهند کرد واستعفا خواهند داد تا کاردان ها سر کار بیاید ویا با توجیه عمل نابخردانه خود میز وصندلی خود را راه نخواهد کرد ومشغول ضریه زدن به کشور ایران وملت ایران خواهند بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارگر نبودن طلبه بودن با پول من و شما هم اینجا خوش می گذرونن

    • امیر

      اینم کار امریکاست به عمد ویروس رو در قم انتقال دادن که به روحانیون خدوم لطمه وارد کنه . اما از آنجا که بقول پدر علم سنتی دکتر تبریزیان که فرمودن مسلمان کرونا نمیگیره ما هم می گیم مرگ بر امریکا......

    • بدون نام

      کارگر یا طلبه؟

    • بدون نام

      ظاهرا تو ایران سوپ خفاش میخوردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج