adexo3
۹۶۶۴۷
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

نو شدن «سر تا پا» چقدر آب مي‌خورد؟

شهر هر روز شلوغ تر می‌شود و مردم برای سال آینده خود را آماده می‌کنند. برخی به خرید لوازم هفت سین و ماهی قرمز مشغولند، برخی هم به رخت و لباس نو برای نوروز. تقریبا بیشتر مغازه‌ها و پاساژها پر از مشتری است و در این میان دستفروشان جلوی مغازه‌ها هم فرصت سر خاراندن ندارند و باید جوابگوی مشتریان خود باشند.

روزنامه قانون: شهر هر روز شلوغ تر می‌شود و مردم برای سال آینده خود را آماده می‌کنند. برخی به خرید لوازم هفت سین و ماهی قرمز مشغولند، برخی هم به رخت و لباس نو برای نوروز. تقریبا بیشتر مغازه‌ها و پاساژها پر از مشتری است و در این میان دستفروشان جلوی مغازه‌ها هم فرصت سر خاراندن ندارند و باید جوابگوی مشتریان خود باشند.

این ازدحام خبر خرید نوروز را می‌دهد که همه افراد قصد خرید لباس نو را دارند. گزارش میدانی قانون حکایت از آن دارد که افرادی که می‌خواهند با لباس نو به استقبال نوروز بروند لزوما پولدار نیستند و ماشین‌های مدل بالا سوار نمی‌شوند. بیشتر آنها یارانه دریافت می‌کنند و با پولی که قرار است هزینه آب، برق و گاز خود را بپردازند لباس نو تهیه می‌کنند.

تاثیر یارانه در خرید شب عید

حضور چشمگير زنان و كودكان در مراكز خريد اين روزها به شدت خودنمايي مي‌كند. يكي از خانم‌هايي كه براي خريد لباس به خيابان بهار مراجعه كرده بود به خبرنگار ما گفت: براي تهيه لباس فرزندم به اين خيابان آمديم اما قيمت‌هاخيلي بالاست . مثلا يك تي‌شرت معمولي را به قيمت ۷۰ هزار تومان مي‌فروشند وقتي مي‌پرسيم چرا مي گويند ترك است .

وي گفت: اطمينان كافي ندارم اما وضعيت قيمت همه جا همين طور است . براي همين مجبورم لباس كمتري بخرم امابچه‌هارا براي شب عيدي نونوار كنم . وي با اشاره به اينكه دو فرزند دارد، گفت: به هر كدام قول يك دست لباس را داده‌ام . وي با اشاره به اينكه همسرش كه كارمند يك شركت خصوصي است هنوز عيدي نگرفته است، گفت: كاش يارانه‌هارا اين ماه زودتر مي‌‌ريختند تا ما مي‌توانستيم براي خريد لباس شب عيد از آن استفاده كنيم.

اين طوري خيلي بهتر مي‌شد اما حالا بايد بچه‌هار ا راضي كنيم از بعضي خواسته هايشان چشم بپوشند . وي در پاسخ به اين سوال كه مگر يارانه‌هار ا براي پرداخت قبض‌هايتان مورد استفاده قرار نمي‌دهيد، گفت: هر وقت يارانه را بدهند ما خرج مي‌كنيم . فرقي ندارد كي باشد.حالا يا قبض يا لباس شب عيد .

قاچاق لباس

هر چند بسیاری از رئيس‌های اتحادیه‌ها وصنف‌های مرتبط با پوشاک می‌گویند تا پایان سال ۹۲ افزایش قیمت نداریم اما قیمت‌های بازار خبر دیگری را می‌دهد. حبیب طهماسبی‌نیک رئيس اتحادیه صنف خیاط زنانه و مردانه تهران چندی پیش اعلام کرد که واحدهای دارای جواز کسب در ابتدای هر سال نرخنامه اتحادیه را دریافت و بر طبق آن عمل می‌کنند. همچنین جواد درودیان رئيس اتحادیه پیراهن دوزان اعلام کرد که قیمت مناسب پیراهن بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان با کیفیت مناسب است که این اجناس در نمایشگاه بهاره تهران عرضه می‌شوند.

اما باید این موضوع را در نظر گرفت که شاید همه افراد امکان بازدید از نمایشگاه بهاره را ندارند و به همین دلیل باید چند برابر این قیمت‌ها را به فروشندگان مغازه‌ها بپردازند. درودیان می‌گوید: عرضه کالا در این نمایشگاه ۳۰ درصد به نفع مصرف کننده است. به این دلیل که بنکدار ۱۵ درصد دریافت می‌کند تا کالا را به دست فروشگاه‌دار برساند. فروشنده هم برای سود خود ۱۵ درصد قیمت محصول را افزایش می‌دهد و همه این مبالغ را مصرف‌کننده باید بپردازد. اما با حذف این واسطه‌ها مصرف‌کنندگان می‌توانند تا ۳۰ درصد کالای مورد نظر خود را ارزان‌ترخریداری کنند. این واحدها زیر نظر اتحادیه با رعایت استانداردهای لازم کالاهایشان را می‌توانند توزیع کنند.

حراج واقعی اینجاست

حراج کلمه ای است که برای جذب مشتری استفاده می‌شود و مغازه‌داران با یک بنر بزرگ یا کاغذهاي آچهار فراوان روی شیشه این موضوع را به خریداران اطلاع می‌دهند. سوال اینجاست که آیا واقعا فروشندگان از قیمت محصولات خود می‌کاهند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. بررسی‌های سه ماهه اخیر «قانون» نشان می‌دهد که این حراج‌ها تنها برای جلب توجه است و هیچگونه تغییرات قیمتی در خصوص محصولات رخ نمی‌دهد.

جالب است که همان محصولاتی که فروشندگان در طول سال بی‌نام و نشان به دست مشتریان می‌دهند در ماه پایانی سال جنبه وارداتی به خود می‌گیرد و بیشتر آنها از ترکیه وارد می‌شوند. این موضوع نشان دهنده عدم اطمینان مصرف کنندگان به محصولات با نام ایرانی است و همان محصولات با نام خارجی به آنها فروخته می‌شود.

هزینه کامل پوشاک یک فرد

اما نو شدن سر تا پا چقدر هزينه دارد؟ برای اینکه لباس عید بپوشيد احتیاج به یک پیراهن دارید که بر خلاف نظر رئيس اتحادیه پیراهن‌دوزان قیمت آن بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. البته بخشی از قیمت آن مربوط به مکان خرید پیراهن است که اگر از فروشگاه‌های بالای شهر خریداری کنید باید مبلغ بیشتری را بپردازید. بررسي «قانون» از بازار پوشاك شب عيد نشان مي دهد قيمت شلوار جین بین ۷۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. اگر قصد خريد كفش داريد نيز بايد براي آن مبلغی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان را کنار بگذاريد.

بازار شبانه

پاساژها و فروشگاه‌های کشور زمان معینی برای فعالیت دارند و اگر خلاف قانون عمل کنند توسط اداره اماکن جریمه می‌شوند اما شهر بعد از تعطیلی مغازه‌ها هنوز شلوغ است. این شلوغی به دلیل دستفروشانی است که حدود ساعت ۲۳ شب ساعت کاری‌شان آغاز می‌شود و تا نیمه‌های شب ادامه دارد. این افراد اجناس خود را روی یک زیلو پهن می‌کنند و در زیر چراغ کم فروغ زرد رنگ خیابان فعالیت می‌کنند. برخی برای دید بهتر اجناس از موتورهای برق استفاده می‌کنند و به آنها دو لامپ متصل است که در میان لباس‌ها قرار دارد.

مشتریان یکی یکی اجناس را می‌بینند و به دلیل اختلاف قیمت با مغازه‌ها خرید خود را انجام می‌دهند تا پول کمتری بپردازند. برای خرید شلوار از دستفروشان در بازار شبانه خیابانی باید بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان پرداخت که اختلاف قيمت آن با شلواری که در مغاره عرضه می‌شود حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کمتر است. شاید این سوال پیش بیاید که افراد برای پرو شلوار یا پیراهن کجا می‌روند؟ به طور معمول عرضه کنندگان پوشاک در ساعات شبانه وانتی را برای اتاق پرو اختصاص می‌دهند تا مشتری دست خالی از جلوی زیلوی آن‌ها رد نشود و ماشين‌های بیشتری جلوی بساط ترمز بزند. در این میان لبو فروشان و باقالی فروشان هم کمي‌آن طرف‌تر می‌ایستند و کاسبی خود را با لبو داغه باقالی داغه گسترش می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع تنها به یک خیابان منحصر نمی‌شود و در همه جای گوشه‌ و کنار این شهر دستفروشان محصولات گوناگونی را عرضه می‌کنند. فلکه دوم صادقیه، سعادت‌آباد، عباس آباد، خیابان مطهری، خیابان معلم، خیابان سبلان، چهار راه نظام آباد، میدان هفت حوض، چهار راه دردشت،میدان رسالت و تهرانپارس خیابان‌هایی هستند که بازار شبانه پایتخت را بر پا نگه داشته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • طُرفه

      قیمتها امسال خیلی بدتر از پارساله و منی که کارمندم بازم زورم میاد پول بی زبونو به چیزهای گران که کیفیت خوبی هم ندارند بدهم! یک زمانی 20 هزار تومان چه ارزشی داشت! اما حالا شده پایین ترین قیمت برای یک جنس زیرمعمولی!!!

      پاسخ ها

      • خسته

        شما که همه جا سنگ دولت قبلیو که باعث بوجود اومدن این وضعه به سینه میزنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج