نگاهی به سینمای وحشت در ژاپن (بخش اول)
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی_ fموبایل
دندانپزشکی تاج_f موبایل
روشا فارمسی_d
رستوران پارسیان_D
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
ادیب_1
شیرآلات زمانی_3
ادیب_3
اپیلاسیون نانا 3
شیرآلات زمانی_4
اپیلاسیون نانا 4
ادیب_4
ادیب_2
اپیلاسیون نانا 2
شیرآلات زمانی_2
دکتر نداف کرمانی_ f
دندانپزشکی تاج_f
۹۶۶۹۱
۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
۱۵۵۶۸
پس از انتشار فیلم حلقه در سال 1998 سینمای وحشت ژاپن به نحو چشمگیری مورد توجه قرار گرفت.
نقد فارسی: بخشی از کتاب راهنمای سینمای جهان در ژاپن اثر جان برا اختصاص به سینمای وحشت و تحولات آن دارد. از آنجایی که سخن در باب سینمای وحشت کم رفته است و نسبت به تحولات این ژانر نسبتاً کم اعتنایی صورت گرفته است و علاوه بر این موضوع سینمای وحشت جایگاهی خاص و قدمتی طولانی در زمینه هنرهای بصری درکشوری با تمدن غنی چون ژاپن دارد که این امر تا حد زیادی برگرفته از فرهنگ و احساسات جمعی مردم ژاپن میباشد تصمیم گرفتم تا این بخش از کتاب را برای دوستان ترجمه کنم.



پس از انتشار فیلم حلقه در سال 1998 سینمای وحشت ژاپن به نحو چشمگیری مورد توجه قرار گرفت. پیش از سال 1998 دانش غربی از این جنبه سینمای ژاپن محدود به تعداد اندکی اثر قابل توجه مثل کوایدان اثر ماساکی کوبایاشی بود که در سال 1964 نامزد اسکار شد و همچنین جایزه ویژه ای از هیئت منصفه فستیوال فیلم کن برد. این شرایط سبب شد تا گمان بر این رود که بین سال 1960 تا انتشار فیلم حلقه ژانر وحشت در سینمای ژاپن ساکن و بی تحرک است، با این اوصاف با وجود کمترین فعالیت این ژانر در دهه 70 فعالیتهای زیادی در این ژانر صورت گرفت.

بسیاری از آثار ابتدایی سینمای وحشت ژاپن بر اساس داستانهای قدیمی بنا شده اند که در دوره ادو( 1865-1603) نوشته شده است و اغلب این داستانها در کابوکی( گونه ای از تئاتر سنتی ژاپن) بازی میشدند.



طراحی از نمایش کابوکی

سبک استحکام یافته کابوکی معروفترین شکل سرگرمی در دوره ادو بود و اکثر داستانهای معروف به میزان قابل توجهی در قرن بیستم نیز وارد شد و فراهم کننده منبعی آشکار از مواد فیلم سازی قدیمی ترین فیلم سازان شد.

در میان معروفترین این داستانها یوتسویا کایدان بود که داستان سامورایی بی پولی را تعریف می کرد که همسر خود را وادار به خودکشی کرده تا بتواند با زنی ثروتمند ازدواج کند عاقبت پس از این امر روح همسرش او را تعقیب میکند. این داستان نشان دهنده بسیاری از خصایص مرسوم فیلمهای با داستان روح یا همان کایدان(که همان کوایدان میباشد که از دو قسمت تشکیل شده کای به معنای عجیب و مرموز و دان به معنای گفتن میباشد) میباشد از آن جمله میتوان به قتل، خیانت و انتقام از انسوی قبرها که اغلب به دست روح انتقامجو انجام میشود نام برد. از یاتسویا کایدان (یاتسویا کایدان عنوان داستانی با موضوع روح با خصایص فوق الذکر است که در سال 1825 توسط تسورویا نانبوکو جهت اجرا در کابوکی نوشته شد) در سال 1912 فیلمی ساخته شد و پس از آن بیش از 20 فیلم در این زمینه ساخته شد؛ یکی از جدیدترین این گونه توسط کینجی فوکوساکا کارگردانی شد.

گونه های دیگر مضامین با رنگ اخلاقی کمتری بودند مثل بوتاندورو (بوتاندورو فیلمهایی با موضوع روح و اشباح هستند که خصیصه عاشقانه، رمانتیک و شهوانی را توام دارند) این داستانها بر مبنای این تم بودند که فردی رابطه جنسی با با زنی برقرار میکند سپس مشخص میگردد که آن زن روح بوده است. این تم هم بسیار در فیلمسازی مورد توجه قرار گرفت. ابتدایی ترین این گونه ها در سال 1910 ساخته شد اما نمونه های معاصر آن نیز به حیات خود ادامه دادند؛ در سال 1988 فیلمی معروف با عنوان (Ijintachi tono natsu) به معنای تابستان میان زامبیها توسط ابایاشی ساخته شد و این قسم به عنوان گونه ای محبوب به حیات خود ادامه داد.

طراحی بر اساس کایدان

شروع جنگ و شکست ناگهانی ژاپن تاثیری اساسی بر سینمای ملی گذاشت اما در سالهای اشغال متفقین شاهد یک بازسازی در روحیه مردم بودیم . اما نیروهای اشغال گر به موضوعاتی که یاداور ژاپن فئودال و از آن جمله موضوعاتی با عنوان روح بود روی خوشی نشان نمیدادند. به این دلیل فیلمسازان ژاپنی شروع به کاوش در ژانرهای دیگر کردند که از آن جمله میتوان به فیلم مرد نامرئی ظاهر میشود(1949) و پنگال آهن(1951 ) از شینسی آداچی اشاره کرد. فیلم اولی بازسازی نسبی از سری های جهانی مرد نامرئی بود در حالی که پنگال آهن دربرگیرنده عناصری از فیلمهای دکتر جکیل و مستر هاید و کینگ کنگ در (1933) و مرد گرگ نما (1940) با یک ترکیب سرگرم کننده عجیب بود.

حتی پس از پایان اشغال فیلمهای غربی همچنان به عنوان منبع الهام بودند. فیلم ایتالیایی ماریو باوا و معاصرانش در فیلم روح گوژپشت هاجیمه ساتو بازسازی شد(1965) و میچیو یاماموتا توجه خود را به سری فیلمهای چکش دراکولا معطوف کرد و بر اساس آن سه فیلم میراث دراکولا (1970)، دریاچه دراکولا(1971) و شیطان دراکولا (1974) را ساخت.

موفقیت فیلم گودزیلا ایشیرو هوندا (1954) که خود برگرفته از فیلم وحشی در عمق 20000 فاتومی( واحد عمق پیمایی دریایی) ساخته ایگوین لوری بود ثابت کرد که فیلمهای سینمای عامه ژاپن در دهه های 50 و 60 میلادی گرایشی شدید به سمت فیلمهای علمی و تخیلی دارد ...
برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
18:44 - 1392/12/26
واقعا فيلماشون وحشتناكه مثل هاليوود پر از جلوه هاي ويژه نيس كه فقط همون لحظه بترسي جوري با باورها و افكارت بازي ميكنه كه بنظرت واقعي بياد و هميشه تو ذهنت ميمونه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
دکتر نائبی_1
گروه تولیدی نیلوفر_1
دکتر نائبی_3
گروه تولیدی نیلوفر_3
سفیر بار ساقدوش_3
سفیر بار ساقدوش_4
دکتر نائبی_4
گروه تولیدی نیلوفر_4
دکتر نائبی_2
گروه تولیدی نیلوفر_2
سفیر بار ساقدوش_2
اورانوس_فوترموبایل2
قالیشویی بانو_فوترموبایل
روانشناسی مرهم_ فوتر موبایل
دکتر آزاد خواه_فوتر موبایل
روشا فارمسی_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی ثمین_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
پارسیان طب - فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
دکتر صالحی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر لاجوردی_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
فنی آتل_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر
فنی آتل_فوتر
دکتر آزاد خواه_فوتر
روانشناسی مرهم_ فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
کلینیک النا_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
قالیشویی نوین_فوتر
روشا فارمسی_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
نیکان فارمدمهر_فوتر
دکتر لاجوردی_فوتر
قالیشویی ثمین_فوتر
دکتر صالحی_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوتر
اورانوس_فوتر2
موسسه خیریه زهرا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
پارسیان طب - فوتر