پیشنهاد رژیم غذایی برای كودكان
۹۶۷۳
۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۵۹۶۳۸
بايدها و نبايدهاي فرزندداری
با رژيم غذايي سالم روزانه براي بچه‌ها آشنا شده و به آساني مانع از چاق شدن فرزندتان شويد./ رژيم غذايي كم‌چرب رژيم مناسبي است ولي براي كودكان نه و جالب است بدانيد اغلب دستورهاي تغذيه‌اي بزرگسالان براي بچه‌هاي زير 5 سال نامناسب است.
برترین مجله اینترنتی ایران


اگر اصول اساسي تغذيه را از شما بپرسند، حتما مي‌توانيد به درستي به تعدادي از آن‌ها اشاره كنيد.

در اصل، امروزه اغلب والدين جوان شيوه صحيح تغذيه و بايدها و نبايدهاي غذايي را مي‌شناسند اما نكته مهم اين است كه اين اصول آشنا، در مورد كودكان ممكن است صادق نباشند مثلا اين‌كه رژيم غذايي كم‌چرب رژيم مناسبي است ولي براي كودكان نه و جالب است بدانيد اغلب دستورهاي تغذيه‌اي بزرگسالان براي بچه‌هاي زير 5 سال نامناسب است بنابر‌اين شايد بد نباشد با اصول اساسي تغذيه كودكان هم آشنا شويد و به‌خصوص، ميزان كالري لازم روزانه براي آن‌ها را بدانيد، پس با ما در اين مطلب همراه شويد.





   چقدر چربي بخورند؟

بچه‌ها معده كوچكي دارند و نمي‌توانند حجم زيادي از غذا را در آن جاي دهند. از طرفي به دليل اين‌كه در حال رشد هستند، جنب و جوش آن‌ها زياد است. پس لازم است كه كالري نسبتا زيادي به آن‌ها برسد. رژيم كم‌چرب، براي كودكان بالاي 5سال مي‌تواند گزينه مناسبي باشد اما براي كودكان زير 5 سال مناسب نيست. كودكان زير 5 سال مي‌توانند با مصرف گوشت، شير كامل و ماهي‌هاي چرب، چربي مورد نياز روزانه‌شان را دريافت كرده و از اين طريق هم انرژي بدن‌شان را تامين كرده و هم ويتامين‌هاي محلول در چربي را كسب كنند. دقت كنيد اين‌كه كودكان زير 5 سال به چربي نياز دارند، دليل نمي‌شود تا شما مصرف خوراكي‌هايي مثل چيپس، پفك، بيسكويت و كيك را براي آن‌ها محدود نكنيد زيرا چربي موجود در اينگونه خوراكي‌ها يا به‌اصطلاح هله‌هوله‌ها، از نوع بد است و علاوه بر آن هيچ ويتاميني‌ هم در اين غذاها وجود ندارد.



   كودكم چند كالري لازم دارد؟

دليل اصلي چاقي در هر سني، مصرف كالري زياد و بيش از مقدار لازم روزانه بدن است. اگر اين روند ادامه پيدا كند، شخص وزن اضافه مي‌كند. بنابر اين بسيار مهم است كه هر فرد در روز فقط به مقداري كه براي بدنش لازم است كالري دريافت كند و نه بيشتر. هر چند با يك قانون كلي نمي‌توان دقيقا مقدار كالري لازم در روز براي همه را پيش‌بيني كرد اما جدول زير به شما كمك مي‌كند تا ميزان تقريبي كالري لازم براي فرزندتان را بدانيد. دقت كنيد كودكاني كه فعاليت كمي دارند، كمتر از مقدار كالري نوشته شده در جدول و كودكاني كه فعاليت خيلي زيادي دارند بيشتر از مقدار كالري نوشته شده در جدول لازم دارند. در ضمن اين ميزان كالري براي آن است كه بچه‌ها در وزن طبيعي خودشان باقي بمانند. اگر فرزند شما اضافه‌وزن دارد، يا نسبت به كودكان هم‌سن و سال خودش لاغر است، بايد در مورد كالري لازم روزانه او با پزشك يا متخصص تغذيه كودكان مشورت كنيد.





   رژيم بد چيست؟ رژيم خوب چيست؟

امروزه ما آن‌قدر به مصرف غذاهاي آماده عادت كرده‌ايم كه گاهي وقت‌ها براي‌مان خيلي سخت است فكر كنيم اگر اين غذاها را مصرف نكنيم، پس چه بخوريم؟! جدول زير نمونه‌اي از رژيم غذايي نادرست امروزي بچه‌ها را نشان مي‌دهد و به شما مي‌گويد به جاي هر كدام از وعده‌هاي غذايي بد، چه غذاهاي خوبي را مي‌توانيد جايگزين كنيد.





   روزي چقدر نمك؟

مصرف نمك فقط براي سالمندان و آن‌هايي كه فشار خون‌شان بالاست ضرر ندارد، بچه‌ها هم بايد در مصرف نمك حد اعتدال را رعايت كنند. متاسفانه اغلب هله‌هوله‌هايي كه بچه‌ها اين روزها به خوردن آن‌ها عادت كرده‌اند، مقدار زيادي نمك دارد و اين موضوع باعث مي‌شود تا بچه‌ها به خوردن غذاهاي شور عادت كنند و ذائقه آنها در آينده نيز با غذاهاي شور سازگار شود. غذاهاي آماده، بيسكويت‌هاي شور، سوسيس، كالباس، پنير، چيپس و پفك اصلي‌ترين منابع رسيدن نمك به بدن كودكان هستند كه بايد مصرف آن‌ها را براي بچه‌ها كم كرد. اگر برچسب اطلاعات تغذيه‌اي روي هر فرآورده‌اي را بخوانيد، مي‌توانيد با كمك گرفتن از جدول زير مانع از ورود مقدار اضافي نمك به بدن فرزندتان شويد.





   فيبر براي هر سني خوب نيست!

فيبرها هم اگرچه جزو بهترين خوراكي‌ها هستند اما نه براي بچه‌هاي زير 5 سال. فيبرها شكم كوچك اين بچه‌ها را پر مي‌كنند و مانع از آن مي‌شوند كه كودك مقدار كافي از غذاهايي را كه براي رشد و فعاليتش لازم است دريافت كند اما به مرور كه كودك بزرگ‌تر مي‌شود، بايد مقدار فيبر مصرفي او هم افزايش پيدا كند، به‌طوري كه با پايان 5‌سالگي بايد مانند بزرگسالان روزانه  5 وعده ميوه يا سبزي كه منبع خوب فيبر هستند، در برنامه غذايي خود داشته باشد.





كودكان چه غذاهايي نياز دارند؟

خوشبختانه شما با تنظيم يك رژيم غذايي متنوع روزانه كه در آن از هر 4 گروه اصلي مواد‌غذايي استفاده شده باشد، مي‌توانيد فرزندتان را از خطر بروز چاقي دور نگه داريد. براي اين منظور بايد سعي كنيد تا از هر يك از گروه‌هاي زير به درستي در تنظيم برنامه غذايي روزانه فرزندتان كمك بگيريد:

گروه نان و غلات: اين گروه شامل مواد‌غذايي نشاسته‌اي مي‌شود كه شامل سيب‌زميني و ماكاروني هم هست. اين گروه به تامين انرژي، فيبر، ويتامين و مواد معدني براي كودك كمك مي‌كند.

گروه ميوه‌ها و سبزي‌ها: اين گروه علاوه بر تامين ويتامين، فيبر و مواد معدني، منبع عالي از  آنتي‌اكسيدان‌ها هستند.

گروه شير و لبنيات: اصلي‌ترين وظيفه شير و لبنيات تامين كلسيم مورد نياز كودك براي ساختن استخوان‌ها و دندان‌هاي محكم است. اين گروه همچنين ويتامين، مواد معدني و پروتئين را براي بچه‌ها تامين مي‌كنند.

گوشت و جايگزين‌هاي آن: گوشت، مرغ، ماهي و نيز مواد پروتئيني ديگري مانند تخم‌مرغ و حبوبات در اين گروه غذايي قرار مي‌گيرند. اين خوراكي‌ها علاوه‌بر تامين پروتئين، آهن مورد نياز بدن كودك را نيز به او مي‌رسانند و همچنين ويتامين و مواد معدني هم دارند.حالا كه با اين گروه‌ها آشنا شديد، بد نيست با گروه پنجمي هم آشنا شويد كه شامل غذاهايي است كه كودك‌تان بايد از آنها دور نگه داشته شود. اين گروه شامل غذاهاي چرب و شيرين مثل پفك، چيپس، بيسكويت، شكلات، كيك، نوشابه و ديگر هله‌هوله‌ها هستند كه هر چه كودكان كمتر آن‌ها را مصرف كنند بهتر است. اين خوراكي‌ها نه تنها مواد مغذي مفيدي در خود ندارند بلكه با كالري زيادي كه دارند، موجب چاقي كودكان نيز مي‌شوند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

مجله اینترنتی برترین ها


انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:1
Iran, Islamic Republic of
10:10 - 1390/08/02
خوب است
پاسخ ها
محدثه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
خیلی خوبه
Iran, Islamic Republic of
12:31 - 1392/03/11
خیلی خیلی عالی واقعا خسته نباشید.
Iran, Islamic Republic of
20:47 - 1393/02/15
سلام میخوام عضو بشم تا بتونم سوالاتم رو بپرسم چه کار کنم؟
Iran, Islamic Republic of
13:14 - 1393/05/30
سلام عااااااااااااااااااالی بود واقعا خسته نباشیدمر300000000000
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج