جاباما
۹۶۸۹۹۸
۵ نظر
۵۰۴۰
۵ نظر
۵۰۴۰
پ

چند نکته از کرونا بخوانید

در این مطلب چند نکته‌ی مفید از کرونا می‌خوانید تا به اطلاعاتتان در این زمینه و شناخت بیشتر این ویروس کشنده افزوده شود.

برترین‌ها: در این مطلب چند نکته‌ی مفید از کرونا می‌خوانید تا به اطلاعاتتان در این زمینه و شناخت بیشتر این ویروس کشنده افزوده شود.

۱. در مطالعاتی که روی ده‌ها هزارنفر در چین انجام شده، میزان انتقال در افرادی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند، بین ۵-۱ درصد تخمین زده شده است. در آمریکا بررسی روی ۴۴۵ فردی که تماس نزدیک با ۱۰ مورد شناخته شده داشتند، میزان انتقال ۰.۴۵ درصد گزارش شده است.

چند نکته از کرونا بخوانید

۲. انتقال از طریق ذرات تنفسی است و از ناقلین بدون علامت یا آن‌هایی که در دوره‌ی نهفته‌ی بیماری هستند هم مننقل می‌شود. ویروس از خون و مدفوع مبتلایان هم جدا شده، ولی بنابر گزارش مشترک WHO و چین به‌نظر نمی‌رسد انتقال ازطریق دهانی-مدفوعی نقش مهمی در گسترش عفونت داشته باشد.

۳. این ویروس برای ورود به سلول از همان گیرنده‌های سلولی استفاده می‌کند که ویروس SARS، برای همین کمیته‌ی بین‌المللی دسته‌بندی ویروس‌ها اسم SARS-CoV-۲ را برای آن پیشنهاد داده است. شبیه‌ترین تشابه ژنتیکی با این ویروس را دو نوع کروناویروس که در خفاش‌ها هستند دارند بنابراین به‌نظر میرسد که منبع اصلی خفاش باشد، اما اینکه مستقیم از خفاش به‌انسان منتقل شده یا یک منبع واسط دیگر هنوز مشخص نیست.

۴. دوره‌ی نهفته‌ی بیماری حدودا ۱۴ روز است، هرچند در بیشتر موارد بروز علائم حدودا ۵ روز بعد تماس بوده.

۵. به‌نظر میرسد نومونی یا همون عفونت ریوی شایع‌ترین تظاهر جدی بیماری باشد که خودش را به‌صورت تب، سرفه، تنگی نفس و درگیری دوطرفه ریه در تصاویر رادیوگرافی نشان می‌دهد.

۶. بیشتر موارد ابتلا شدید نیستند. براساس گزارش‌های مرکز کنترل بیماری‌های چین در بررسی ۴۴۵۰۰ مورد تایید شده، ۸۱٪ بیماری خفیف (بدون درگیری ریه یا درگیری خفیف) چهارده درصد درگیری شدید (مثل تنگی نفس، کاهش اکسیژن خون و درگیری بیش از ۵۰٪ ریه طی ۴۸-۲۴ ساعت) و ۵٪ بیماری بحرانی (نارسایی تنفسی، شوک و ازکار افتادن چند ارگان بدن) داشتند. در چین میزان مرگ ۲.۳٪ گزارش شده و همه موارد مرگ از بین آن ۵٪ بحرانی بوده است.

چند نکته از کرونا بخوانید

۷. براساس گزارش حقیقت یاب مشترک WHO و دولت چین میزان مرگ در Wuhan برابر با ۵.۸٪ و در سایر نقاط چین ۰.۷٪ بوده است. بیشتر موارد مرگ هم در افرادی با سن بالا یا با بیماری زمینه‌ای بوده. علائم گوارشی مثل تهوع و استفراغ هم گزارش شده، ولی شایع نیستند. موارد بدون علامت زیادی هم گزارش شده است. اما میزان دقیق آن مشخص نیست. در آزمایشاتی که از همه‌ی سرنشینان یک کشتی تفریحی که بیماری در آن شایع شده بود گرفته شد، مجموعا ۱۷٪ مسافر‌ها به ویروس آلوده شده بودند و حدود نصف ۶۱۹ نفری که بیماریشان تایید شده بود در زمان تشخیص بی‌علامت بودند.

۷. در آزمایش خون مبتلایان ممکن است لکوپنی، لکوسیتوز یا لنفوپنی دیده بشود که لنفوپنی از همه شایع‌تر است. سطح آمینوتراسنفراز‌های سرم هم بالا میرود. در آن‌هایی که درگیری ریوی دارند سطح پرولاکتین سرم نرمال بوده، اما آن‌هایی که نیاز به ICU پیدا کردند معمولا سطح پرولاکتین بالایی داشتند.

چند نکته از کرونا بخوانید

۸. دوره‌ی بهبود براساس گزارش WHO حدود ۲ هفته برای موارد خفیف و ۶-۳ هفته در موارد شدید است. مهمترین کاری که بعد از تشخیص باید انجام شود جلوگیری از انتقال عفونت به سایرین است. براساس مطالعه‌ای که در چین انجام شده ۴۳٪ مبتلایان عفونت در در محیط‌های بیمارستانی گرفتند.

۹. مبتلایان باید از ماسک پزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایرین استفاده کنند و ایزوله بشوند. وقتی دو آزمایش با فاصله‌ی حداقل ۲۴ ساعت ویروس در بیمار شناسایی نشود، بیمار بهبود یافته تلقی میشود. تابه‌حال در ۴ مورد که بهبود قطعی پیدا کرده بودند بازگشت بیماری دیده شده. اما اهمیت بالینی این یافته هنوز مشخص نیست.

۱۰. نکته‌ی مهم دیگر برای جلوگیری از انتقال، ضدعفونی کردن محیط است. در مطالعه‌ای که در سنگاپور انجام شده RNA ویروس روی تقریبا همه‌ی سطوح آزمایش شده (دستگیره‌ی در، کلید چراغ، رختخواب، در و پنجره‌های داخل خونه، کاسه‌ی توالت و سینک).

۱۱. برای جلوگیری از انتقال راه‌های زیر توصیه شده:

  • شستشوی مرتب دست‌ها
  • بهداشت تنفسی (مثل پوشوندن صورت موقع عطسه یا سرفه)
  • خودداری از لمس صورت (به‌ویژه چشم، بینی و دهان)
  • خودداری از تماس نزدیک با همه‌ی افراد
  • تمیز و ضد عفونی کردن سطوحی که مرتب لمس میشن

۱۲. در افرادی که علائم تنفسی ندارند، پوشیدن ماسک پزشکی حتی در مناطقی که بیماری شیوع دارد لازم نیست و استفاده از ماسک لزوم انجام سایر اقدامات مراقبتی را اصلا کم نمی‌کند. اما افرادی که در خانه از بیماران مبتلا به COVID-۱۹ مراقبت می‌کنند، وقتی با بیمار در یک اتاق هستند باید از ماسک پزشکی استفاده کنند.

منبع: UpToDate

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چین همون کشوری که می گفت بچه ها مبتلا نمیشن معلوم نیست چند نفر تو چین فوت شدن!!!!!

      پاسخ ها

      • لابیا

        واقن

    • علی

      مطلب خیلی خوبی بود و منبع خیلی موثقی هم داشت.
      امیدوارم همیشه برای مطالب تخصصی همین قدر دقت و وقت هزینه کنید ... با تشکر

    • علی

      مطلب خیلی خوبی بود و منبع خیلی موثقی هم داشت.
      امیدوارم همیشه برای مطالب تخصصی همین قدر دقت و وقت هزینه کنید ... با تشکر

    • بدون نام

      خدا رحم کنه*

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج