۹۸۰۵۳۱
۱۲ نظر
۵۰۰۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
پ

افزایش قیمت برنج و گندم به خاطر ترس از کرونا

در پی شیوع کرونا، قیمت جهانی برنج به بالاترین حد طی ۷ سال گذشته رسیده و قیمت گندم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس افزایش یافته است.

تسنیم نوشت: در پی شیوع کرونا، قیمت جهانی برنج به بالاترین حد طی ۷ سال گذشته رسیده و قیمت گندم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس افزایش یافته است.

به گزارشراشاتودی، خرید بالای مواد غذایی به خاطر قرنطینه های ناشی از ویروس کرونا باعث افزایش قیمت جهانی برنج و گندم شده است. واردکنندگان این محصولات را انبار می کنند در حالی که صادرکنندگان ارسال محموله های خود را محدود کرده اند.

قیمت برنج به بالاترین حد طی ۷ سال گذشته رسیده و قیمت گندم ۱۵ درصد از نیمه دوم ماه مارس افزایش یافته است. شورای بین المللی غلات انتظار یک افزایش سریع در تقاضا برای برنج و مواد غذایی با پایه گندم را در آینده نزدیک دارد.

طبق گزارش انجمن صادرکنندگان برنج تایلند، قیمت برنج سفید ۵ درصد شکسته تایلند ۱۲% از ۲۵ مارس تا اول آوریل افزایش یافته است. قیمت برنج در حال حاضر در بالاترین حد از اواخر آوریل ۲۰۱۳ قرار دارد.

موسسه فیچ سولوشنز اعلام کرد: «عرضه برنج در حال حاضر به خاطر تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر تقاضا و تجارت و همچنین پس از شرایط جوی نامناسب در کشورهای اصلی تولید کننده این محصول (خشکسالی شدید در آسیای جنوب شرقی و استرالیا) کاهش یافته است».

قیمت برنج در اواخر ۲۰۱۹ به خاطر خشکسالی شدید در تایلند و تقاضای بالا از طرف وارد کنندگان آسیا و آفریقا رو به افزایش گذاشت. تایلند دومین صادر کننده بزرگ برنج دنیا پس از هند است و یک پله بالاتر از ویتنام قرار دارد.

تاجران برنج در هند امضای قرارداد های جدید صادرات را متوقف کرده‌اند چون کمبود نیروی کار و اختلال های لجستیکی تحویل قرارداد های فعلی را با مشکل مواجه کرده است.

سامارندو موهانتی، مدیر بخش آسیایی مرکز بین المللی سیب زمینی در پرو گفت: «کشاورزی برخلاف سایر بخش ها به شدت تحت تاثیر زمانبندی قرنطینه شدن شهرها به جای طول زمان آن است و دلیل آن هم تقویم سختگیرانه کاشت و برداشت محصولات است».

آمریکای شمالی، اروپا و چین در حال حاضر با کمبود نیروی کار و اختلال خطوط عرضه برای کاشت محصولات در بهار مواجه هستند و اگر فصل‌ کاشت از دست برود، هیچ محصولی برای این فصل یا در کل سال نخواهند داشت.

موسسات و سازمانهای مربوط به صنایع غذایی از کشورها می خواهند تا تجارت رامتوقف نکنند. موهانتی گفت: «نمی توان کشورها را به خاطر اطمینان از امنیت غذای داخلی در این زمان سخت سرزنش کرد ولی تمام کشورها باید مراقب سیاست های غیر ضروری که در بازار وحشت ایجاد می‌کند باشند».

وی تاکید کرد کشورها باید بدانند که غلات کافی در انبارها برای مصرف بیش از چهار سال مردم وجود دارد ولی اگر محدودیت‌های تجارت وجود داشته باشند، این ذخایر هیچ فایده ای ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لاکپشت سبز

      اینها همش حرفها بهانست که فقط اجناسو گرون کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت باید مواظب مردم باشد نباید گرانی
        رابرای مردم رقم زند

      • قنبر

        وظیفه دولته که در چنین شرایطی از مردم حمایت بکنه لیاقت و صداقت هر مدیر و رییس این وقت ها معلوم میشه دولت فقط برای روز های خوشی که نیست

      • بدون نام

        روحانی که در تلویزیون گفت انبار غلات و برنج و کالاهای اساسی برای سالها مصرف پر کردیم پس مرگشون چیه که گرونش میکنند

    • بدون نام

      برنج ۱۱۵ هزاری الان شده ۲۰۰ تمن...ولی هیچ کمبودی نیست...همین دیروز تو شهر مار ۷۸ تن برنج احتکار شده کشف کردن...اینم بگم الان بیشترین صدمه رو روستاییان دارن می بینن...بنده ۳۵ روزه که نتونستم برم شهر ... تو روستام قیمت ها چن برابر شهره...هیچ نظارتی هم نیست طرف میگه نمیخوای نخر...مجبورا باید بگیریم دیگه...خیلی از ماها اسممون فقط مسلمونه از صدام و ترامپ بدتریم...تحریم خارجی اثرش از تحریم و احتکار داخلی کمتره...باید برخورد شدید بکنن که کسی نیست.یا با گرفتن رشوه حلش میکنن.

    • ماشالله

      همه فقط حرف مفت میزنند هیچکس وظیفه خود را انجام نمیدهد کسی به کسی نیست همین امروز یه جای دیگه اعلام شد قیمت برنج افت کرد یعنی پایین آمد الان میگن بالا رفت همه چی داره بالا و پایین میره و میاد هر کس هم وسط بمونه سوراخ سوراخ میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس مملکت هرکی به هرکی دولت کاره ای نیست

    • نفس

      مسولین بی عرضه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا کسی نبایدبخره چونکه کرونایین

    • بدون نام

      از خدا نمیترسید. اخرت چ توشه ای کردین

    • بدون نام

      کسانیکه به خدا ومرگ اعتقاد دارن و مسلمان هستن پارتی بازی نمیکنن اختلاس نمیکنن رشوه نمیگیرن فامیل بازی نمیکنن نجومی نمیگیرن واگر این کارها را کردن معلومه به خدا ومرگ اعتقاد ندارن بلکه مسلمان واقعی هم نیستن در آخرت باید جواب دهند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی نام همه ما کمبود معرفت وجدان داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج