اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۸۳۱۶۱
۳۴ نظر
۵۰۰۳
۳۴ نظر
۵۰۰۳
پ

وزیر بهداشت: به آستانه مهار کرونا نزدیک شدیم

وزیر بهداشت، در واکنش به یادداشت یک اقتصاددان که سئوالاتی را پیرامون آینده ویروس کرونا مطرح کرده بود، توضیحات مبسوطی ارائه داد.

خبرگزاری مهر: سعید نمکی، در پاسخ به مقاله یک اقتصاددان، گفت: بی تردید بزرگترین آرزوی بنده و مدافعان سلامت کشور، گذری آبرومند و با کمترین عارضه برای مردم شریف ایران زمین از این تنگنای سخت تاریخ نظام سلامت جهان است.

وی افزود: آنچه در جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بیماری ناشی از کووید ۱۹ گذشت با همه فراز و نشیب‌هایی که شاید در حوصله این مقال نگنجد مبتنی بر روش علمی و منطبق با اصول منطقی مبارزه با بیماری‌های واگیر بود و شاید یکی از علل آن تجربه حقیر در چند دهه قبل به عنوان مسئول بهداشت کشور و مدیریت و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار همچون مالاریا، سل، فلج اطفال، سرخک، التور و کزاز است که تجربه طولانی آن ایام در پیش بینی، تدارکات و مدیریت بیماری در کنار ایثار و فداکاری جهادگرانه همکارانم در سراسر کشور به گونه ای به کار آمد که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی یک بیمار در پشت درب بیمارستانی سرگردان نماند و در اوج اپیدمی در شهرهای گرفتار بیماری بدون دارو و درمان و پزشک رها نشود. این الگوی مدیریت بیماری کرونا را که شاید بتوان منحصر به سرزمین عزیزمان دانست در آینده به عنوان مدل ملی موفق به استحضار عزیزان خواهیم رساند.

نمکی گفت: در مورد اعمال محدودیت‌ها از همان روزی که در اواخر دی ماه در کشور چین مورد بیماری اعلام شد. اینجانب تقاضای تشکیل جلسه اورژانسی و در روز تعطیل با حضور معاون اول رئیس جمهور کردم تا پروازهای مستقیم از چین به کشورمان و بالعکس قطع شود و بلافاصله پس از تشخیص اولین موارد آلودگی در کشور پیشنهاد تشدید محدودیت‌ها همچون تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، اجتماعات، نمازهای جمعه، مراسم عروسی و عزا، اعتکاف، راهیان نور، آستان های مقدس، سینماها، تئاترها، ورزشگاه‌ها و غیره پیگیری و اگرچه به سختی ولی با همراهی و همدلی به اجرا در آمد.

وی ادامه داد: پیرو آن فاز بعدی فاصله گذاری اجتماعی SOCIAL DISTANCING در قالب محدودیت ترددها مدت دو هفته مصوب شد که به جزئیات آن واقفید. امروز با کمال افتخار در مقایسه با آنچه در اثر بیماری بر جهان مسلح به پول، تکنولوژی، ابزار و امکانات می‌گذرد می‌توان بیان کرد آن است که با شیوه‌های علمی مدیریت بیماری، همراهی همگان به خصوص مردم شریف در رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه، اجرای طرح فاصله گذاری، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و جان فشانی کادر بهداشتی درمانی موج سهمگین بیماری در سراسر کشور مدیریت و در اکثر استان‌ها به آستانه مهار و کنترل نزدیک شدیم.

نمکی گفت: بی تردید در شرایط همه گیری بیماری عفونی، آن هم از این نوع که دارو، واکسن و درمان خاصی ندارد و رعایت فاصله فیزیکی و عدم تجمعات و تراکم جمعیتی تأثیر گذارترین مؤلفه مؤثر بر کاهش موارد ابتلاء است، برای مدیران ارشد نظام سلامت استمرار اجرای طرح‌های فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی فرصتی طلایی ست تا بتوانند با حوصله و دقت موارد آلوده را شناسایی، ایزوله و زنجیره انتقال را سریع‌تر قطع کنند.

وی تاکید کرد: بدیهی است انجام دوره طولانی‌تر ماندن در خانه و تعطیلی کسب و کارها و به تبع آن کاهش ترددها، تمهیدات اقتصادی ویژه ای می‌طلبد که مدت‌ها است با بیان مستمر این دغدغه در شرایط عدم امکان جبران خسارت‌های وارده از خزانه‌ای که جنابعالی به عنوان صاحب نظر اقتصادی بدان واقفید ما و همکارانمان مجبور به ارائه راهکاری بودیم تا بتوان با تدوین و اجرای دستورالعمل‌هایی به تدریج روزنه‌ای به اقتصاد تاریک کشور گشود که تأثیر آن بر نظام سلامت هم سهمگین نباشد.

نمکی گفت: لذا، با تلاش بی وقفه طرحی را تحت عنوان «فاصله گذاری هوشمند» تدوین کردیم که در آن با گشایش تدریجی کسب و کارهای کم خطر مبتنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌ها از فشار بر اقتصاد کشور بخصوص عرصه تولید بکاهیم. با مراجعه به سایت طراحی شده وزارت بهداشت جهت بازگشایی‌ها مستحضر خواهید شد که یکی از علمی ترین اسنادی است که در این زمینه در جهان تدوین شده است.

وی افزود: امیدوارم با نظارت مستمر بر اجرای این پروتکل‌ها بتوانیم تأثیر بازگشایی‌ها بر افزایش بیماری و مرگ و میر را که به حداقل رسیده کاهش دهیم، مع الوصف ما و همکاران مان همواره مترصد و نگران خیز بیماری از نقطه‌ای هستیم و با رصد کردن مستمر و بازگشایی تدریجی به محض مشاهده هرگونه تأثیر منفی بر مدیریت بیماری سریعاً منعکس و خواستار احیای شرایط انقباضی خواهیم شد. چون ما معتقدیم هیچ پدیده‌ای مخرب‌تر از تطویل دوره بیماری بر مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور نمی‌باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در پاسخ پرسش جنابعالی که بیماری در ماه‌های آینده با ما چه خواهد کرد نیز باید به این واقعیت تلخ که بارها گفته ام اذعان نمود که در جهان همه کشورها و سازمان جهانی بهداشت نیز پاسخی برای این پرسش ندارند. همه دارند با ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنند. گرچه پیش بینی‌های اپیدمیولوژیک ما تا کنون مقرون به صحت است اما تغییرات آینده نامعلوم بیماری در جهان همه کارشناسان خبره را با بلاتکلیفی مواجه کرده است.

وی افزود: آنچه از اجداد ویروس موجود می‌شناسیم با رفتار این فرزند ناخلف برابر نیست و شاید با گذر ایام و تبادل اطلاعات جهانی بتوان در برآوردهای آتی مطمئن‌تر اظهارنظر کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه فرموده اید در صورت بروز مشکلات برای سلامتی و جان مردم به دلیل گشایش‌های موجود انگشت‌های ملامت این حقیر را نشانه خواهد گرفت نیز باید بیان کنم که اینجانب آنچه در زمینه کارشناسی و مدیریت بیماری در عرصه نظام سلامت که حاصل چهار دهه تجربه و دانش علمی و اجرایی بود به صحنه آوردم. آنچه همکاران جنابعالی و صاحبنظران عرصه اقتصاد به عنوان دغدغه ملی از اقتصاد کشور بیان کردند ما را بر آن داشت تا راهی میانه برگزینیم.

نمکی گفت: ما در بهداشت می‌گوئیم آب آلوده نخورید اگر گفتند در این بیابان خشک، آب دیگری نیست می‌گوئیم لااقل بجوشانید و میل کنید. همه دانشمندان عرصه اقتصاد و جامعه شناسی و…، در این روزهای سخت باید در کنار مدافعان سلامت کشور قرار گیرند و راهکارهای دیگری بیابند تا همکاران من فقط نگران سلامت مردم باشند نه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، روابط بین الملل و غیره.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ر ی

      ولی متأسفانه تبریز دیروز یه پیک دو برابری زده !

    • بدون نام

      بنده خدا راست می گه دیوار کوتاه تر از ایشون ندیدن

    • بی نشان

      کدام ابرو !!!!!

    • بدون نام

      نمکی هنوز اتفاقی نیفتاده تشکربمونه واسه بعدا صبرک اوم خودت ازخودت تشکرنکن بزاربقیه این کاروبکنن اگه لیاقت داشتی

    • بدون نام

      فکرنکنم.چونکه از یه طرف میگن کرونااتش زیرخاکستراست

    • بدون نام

      توجه.....کسانی که سیم کارت زیاد دارند ...میتوانند در دفترخدماتی سند انتقال مالکیت بزنند به اسم سرپرست خانوار....که مجبور نباشن یک سیم کارت بخرند.......هزینه اش هم کمتره.....مثلا..اگر پدر سرپرست خانوار است وسیم کارت نداره...فرزندش اگر چندسیم کارت داشته باشه میتونه یکی از سیم کارتها را به نام پدرش یا سرپرست خانوار بزنه....باکارت ملی وفتوکپی...برای وام یک میلیونی کرونا

    • بدون نام

      آقای وزیر نمیدونیم قسم حضرت عباس رو قبول کنیم یا دم خروس رو هر روز تو خبرها معاونین شما خبرهای معیوس کننده انتشار میدن میگن امار مبتلایان روز به روز در حال افزایش است اگر رعایت نکنید. شما می فرماّیید کرونا داره کاهش پیدا میکمه ودرحال کنترل است چرا اینقدر تناقض گویی در گفتار شما ومعاونین تان مشاهده میشود.

    • بدون نام

      آستانه مهارشماکجا وگفته های دکترغدیردرعلوم پزشکی قم کجا....؟!!!

    • بدون نام

      انشالله...به امید خدا که کنترل بشه بعدشم نابود

    • خ.نون۲

      خدا.وکیلی.هیچی.ازاین.توضیحات.شما.نفهمیدم.اگرداروی.کشف.کردید.برای.این.ملت.روکنید.توضیح.ابجوش.هی.میگوی.من.همکاران.این.حرفها.بدرد.عمتان.میخوره.ملت.دارن.ازبین.میرون.چارهای.کنید.خدا.فقط.میداند.روزی.چند.صدنفر.ازبین.میرن.اخرش.فقط.شماها.میمانید.بیست.وپنج.نفر.میمانید.با.یک.دروازه.بان.ان.موقع.خوب.برای.خودتان.بازی.کنید.عشق.کنید.گورپدرملت

    • بدون نام

      چشم بسته غیب گفت؟؟؟

    • حسین

      همین که آمارمرگ ومیر رااعلام نکنید ازنظر شما آبرومندانه خواهدبود

    • مهدی

      آهان یعنی روز قدس دوباره راهپیمایی بر پا میشه ‌و مردم با خیال راحت در مراسم حضور پیدا کنند و نگران کرونا نباشند

    • ناشناس

      اعلام رفتن کرونا رو ،با روز قدس هماهنگ کنین!!!!!!!!!!

    • ایرانی

      جدی جدی می خواهی بگی شما کرونا را مهار کردید ! مردم می فهمند به شعور ملت توهین نکنید

    • ا

      این چی میگه یبار بیا قزوین مردم اصلا رعایت نمیکنن

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      نمک نیوز

    • بدون نام

      بانمک شدی نمکی تو صلاحیت و وجدان این جایگاه را نداری ... برو بمیر

    • بدون نام

      دروغ سال نود نه

    • بدون نام

      از روز اول همین را گفتید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کرونا!

      • حسن

        ،، از روز اول هم کار یه عده،، غر زدن، منفی بافی، عیب جویی، ایجاد ناامنی روانی، بزرگ کردن کارهای غرب و تحقیر کارهای ملت و وزارت بهداشت و....بود

      • بدون نام

        خداوند.متعال.به.شما.وهمکاران.زحمت

        کش.شما.سلامتی.عنایت.فرماید.ملت.
        ایران.قدر.دان.شما.هستن
        موفق.وپیروز.باشید

    • بدون نام

      برو خودتو مسخره کن

    • بدون نام

      اگر ما ، مردم ، رعایت کنیم حتما مهار می شه زدن یک ماسک و به کار بردن دستکش ، چه زحمتی داره که عده ای رعایت نمی کنند ؟

    • بدون نام

      دروغ نگید ایشالا خدا بزنه نسلتونو برداره

    • بدون نام

      الکی ...

    • ازاردبیل

      خیلی حرف بیخودیست این حرفهارامی زنیدوآمارساختگی می دهیدکه برداشتن محدودیت هاراتوجیه کنیدگنداین کارها ۲۰ اردیبهشت درمی اید

    • بدون نام

      ایران تنها کشور جهانه که قرنطینه نکرده و داره کرونا را شکست میده

    • بدون نام

      حالا هی این حرفا رو بزن که مردم فکر کنن بیرون خطری نیست و بیان بیرون و دوباره آمار مبتلاها و قربانیا بره بالا. با مردم روراست باشید! میدونید که ویروس ژن برتر نمیشناسه و به همه یکسان حمله میکنه

    • بدون نام

      چقدرتناقض!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!تهران ازقرمزبه سیاه تبدیل شده،برگشتیم به ۲اسفند.قم خطربرگشته....۶استان بحرانی اعلام شده،معاون خودنمکی ابرازنگرانی میکنه.اونوقت وزیرابرازمهارمیکنه!!!!!!!!عجب حتماًباقراردادی که باویروس بستندروز۲خردادکرونارومیگن نابودکردیم،همزمان باروزقدس!!!!!!!!عین ۲اسفند،مردم بریزین بیرون!!!!!روحانی هم که نیمه شعبان قراربودجشن گودبای کرونابگیره،عیدفطرجشن گوبای کرونامیگیره!!!!!خیلی سیاست کثیفه.

    • واقعیتهارو به مردم بگیم تاکروناراجدی بگیرن

      چراحرفهای وزیربهداشت بارییس علوم پزشکی استانها درتناقض هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بینام

      دروغ میگی ازکاهش تاقبل ازروزقدس حرف نزن که کسی باورنداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج