۹۸۹۵۳۹
۳۵ نظر
۵۰۰۷
۳۵ نظر
۵۰۰۷
پ

لوازم خانگی‌ها نجومی شدند

قیمت لوازم خانگی ۵ تا ۲۵ درصد گران شده است.

مجله اینترنتی فراز: قیمت لوازم خانگی ۵ تا ۲۵ درصد گران شده است. این در حالی است که بازار لوازم خانگی نیز همچون دیگر بازارهای کشور از اواخر اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ماه جاری تعطیل بوده است و از ابتدای اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرده اند.

با این همه طی ۱۳ روز قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است. البته مشکل واردات کالا به دلیل قرنطینه و شیوع کرونا در این بازار مطرح نیست چراکه واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ به ایران ممنوع شده است. از سویی دیگر کارشناسان بر این باورند که قیمت محصولات در فروشگاه های اینترنتی بسیار گرانتر از فروشگاه های فیزیکی و بازار سنتی لوازم خانگی است.

البته افزایش قیمت تنها به کالاهای خارجی که به صورت قاچاقی وارد کشور می شوند و نظارتی بر روی آنها وجود ندارد محدود نمی شود و قیمت کالاهای داخلی نیز افزایش داشته است. به نظر می رسد مشتری در شرایط کنونی حق انتخاب محصول میان کالاهای خارجی و وارداتی را ندارد و یا باید کالای مورد نظر خود را قیمتی نجومی خریداری کند یا به لوازم خانگی تولید داخل بسنده کند.

برخی از واحدهای تولیدی ۵ و برخی دیگر ۲۵ درصد بر قیمت محصولات خود اضافه کرده اند. به عنوان نمونه یک لباسشویی ۵ کیلویی که پیش از این ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود امروز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و یخچال دو قلوی ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومانی در بازار تا ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

رشد تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۸

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از مثبت بودن رشد تولید انواع لوازم خانگی توسط کارخانجات داخلی در سال رونق تولید‌ است.

برپایه این گزارش، تولید تلویزیون که تا پایان دی ماه سال گذشته همواره روندی کاهشی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ داشت، در ماه یازدهم بالاخره افزایشی شد و با حفظ این روند، سال ۹۸ را با رشد ۶.۳ درصدی به پایان برد.

کارخانجات داخلی توانستند سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند. پیشتر محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور به ایرنا گفته بود این میزان تولید بسیار کمتر از تقاضای کنونی بازار (دست کم ۱.۷ میلیون دستگاه) است، اما برای سال ۹۹ با جهش خوبی برای تولید ۱.۱ میلیون دستگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در ۱۲ ماهه ۹۸، تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۷.۸ درصدی داشته است.

در سالی که گذشته کارخانجات داخلی موفق به تولید ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی شدند که رشد ۳۲ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن داشته است. همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۶.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

گران فروشی در فروشگاه های آنلاین

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است که قیمت لوازم خانگی باید از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین شود و ارزش گذاری لوازم خانگی در فروشگاه های اینترنتی بسیار گران بوده و با قیمت بازار لوازم خانگی تفاوت بسیاری دارد.

«مرتضی میری» گفت: فروشگاه های اینترنتی قیمت لوازم خانگی را بسیار گران تعیین می کنند و ما هم با این امر مشکل داریم و بارها آن را اعلام کرده ایم. قیمت ها را نیز پرینت گرفته ام تا مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود: «قیمت فروشگاه های اینترنتی با قیمت هایی که در بازار موجود بوده و تثبیت شده است، فاصله بسیاری دارد.»

میری با اشاره به اینکه فروشگاه های فیزیکی قیمت ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت می کنند بیان کرد: «با سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مذاکره کردیم و قرار شده است تا قیمت ها را اعلام کند که تا این لحظه اعلام نکرده است.»

او با اشاره به اینکه امید است قیمت لوازم خانگی تا ۵ روز آینده اعلام شود گفت:«قیمت لوازم خانگی ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داشته اما این قیمت ها مورد تایید ما نیست و فقط قیمت هایی که سازمان حمایت تایید کند را تایید می کنیم.»

میری گفت: «البته واردات لوازم خانگی ساخته شده از سال ۹۷ ممنوع شده است و کالاهایی که در بازار موجوداست یا از قبل از سال ۹۷ وارد شده و یا از طریق بانه و گناوه به صورت قاچاقی وارد کشور شده است.»

لزوم مدیریت قاچاق لوازم خانگی

به نظر می رسد در این امر که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت لوازم خانگی را تعیین می کند یا خیر اختلاف نظر وجود داردو سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران معتقد است این سازمان نقشی در تعیین قیمت کالا ندارد. از سویی دیگر به گفته او از سال ۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع شده و هرچه کالای خارجی در ایران مشاهده می شود قاچاق است.

«حمیدرضا غزنوی» گفت: «اینگونه نیست که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت لوازم خانگی را اعلام کند بلکه شرکت ها افزایش قیمت کالاهای خود را در سامانه سازمان حمایت ثبت می کنند تا قیمت ها درج شوند.»

او با اشاره به اینکه باید از قاچاق لوازم خانگی جلوگیری شود بیان کرد: «افزایش قیمت لوازم خانگی بیشتر مربوط به کالاهای خارجی بوده که از سال ۹۷ واردات آن ها ممنوع شده با اینهمه هنوز قاچاق لوازم خانگی ادامه دارد و به وفور نیز در بازار یافت می شود.»

غزنوی با اشاره به کمبود منابع ارزی گفت: «قیمت نفت کشور به شدت کاهش یافته است، تحریم های کشورمان شدت بیشتری یافته، در صادرات کالا و نفت موانع بسیاری وجود دارد و به هدف مدیریت منابع ارزی واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ ممنوع شده است.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا نباید مشتری مابین کالای ایرانی و خارجی حق انتخاب داشته باشد بیان کرد: «تصور کنید در یک بیابان برهوت هستید، آیا می توانید پافشاری کنید که فقط آب معدنی دماوند می خواهید و نه هیچ آب معدنی دیگری؟ اکنون شرایط اقتصادی کشور بسیار بحرانی است و زمان تقاضای کالای لوکس نیست.»

غزنوی با اشاره به اینکه لوازم خانگی داخلی کیفیتی مشابه کالاهای خارجی دارند بیان کرد: «تا ۷۵ درصد از محصولات تولید داخل بوده و تنها ۲۵ درصد از قطعات از خارج از کشور وارد می شوند. برندهای اسنوا و الکترواستیل محصولات بسیار خوبی تولید می کنند و برند دوو نیز با هزینه کره جنوبی در ایران خط تولید احداث کرده و در حال تولید لوازم خانگی است.»

بسیاری بر این باورندکه کالاهای داخلی کیفیتی مشابه محصولات لوازم خانگی برندهای معتبر دارند اما حقیقت این امر زمانی مشخص می شود که مشتری دسترسی به محصولات خارجی داشته باشد و به دلیل ممنوعیت واردات، قیمت محصولات خارجی سر به فلک نکشیده باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Alpha

      ملت دیگه کم اوردن خیلی وقته

      پاسخ ها

      • ر ی

        مقصر دیجی کالا و پشت صحنه های اونه که خیلی دوران قرنطینه پول تو جیبشون گذاشت متأسفانه غافل از ویل للمطففین هستن اما اسمشون مسلمونه

    • بدون نام

      خود مردم بیرحمیم

      پاسخ ها

      • فنداک

        چه ربطی داره تقصیر مردم چیه؟ وقتی عده ایی بیسواد نالایق مسولیت هایی خارج از محدوده فکری و تخصصی خود را دارند نتیجه اش میشه همین،

    • بدون نام

      بی صا حابه دیگه

    • بدون نام

      خودمان کردیم که لعنت بر خودمان باد
      قبلا هر سال گران میشد الان هر روز
      مقصر بنظرتان کیست

    • بدون نام

      بالاخره ما نفهمیدیم مسئولینن یا مشمولین
      باید جوابگو باشند یا سهام جو

    • بدون نام

      به سلامتی سران سه قوه که گفته بودن بنزین گرون شد کسی حق نداره وسایل ولاغیر گرون کنه حالا کجاهستن

    • بدون نام

      نوش جان رای دهندگان و صبوران

    • کامران

      خدا مرگت بده دولت بی تدبیر وبی لیاقت

    • کامران

      جهش تولید را اینان تو این خر تو خری با جهش قیمت اشتباه گرفته اند.

    • بدون نام

      هردم از این باغ بری میرسد
      اون از ماشین این از این

    • Mostafa Zakre

      روتون سفید دولتیهای عزیز

    • بدون نام

      به نظر شما،ما مستوجب نازل شدن بلائی یبش ازاین نیستیم.اگر موافقید پس چرا...بیائید تا فرصت باقی است خودمان را‌ اصلاح کنیم...ارحم، ترحم.انشاا.‌..

    • کوروش محمدی

      کجا ۲۵درصد شده.خیلی بیشتر رشد داره حداقل ۵۰ درصد رشد داشته خیلی خوش خیالی طرف

    • م

      یه کولر پنجره ای ۹ میلیونه، دوتا رادیات داره دوتا فن یه کمپرسور

    • Jam

      درسته بخاطر کرونا به اقتصاد و تولید آسیبهایی وارد شده اما از اینطرف بازار داره با گرونفروشی جبران میکنه همون افزایش قیمتی که آقای غزنوی از یه یخچال دوقلو مثال آورد که قبلا بوده هفت و نیم و الآن شده ده تومن رو من وقتی حساب می کنم می بینم باید افزایش حقوق پنج ماهم رو که ماهی پانصد هست باید بابت یه قلم گرونی بدم پنج تا پانصد تومن میشه دو و نیم میلیون تا فقط جبران گرونی هفت و نیم به ده میلیون رو بدم.در حالیکه در بقیه دنیا اوضاع برعکسه .

    • بدون نام

      بابا مملکت کلا به باد فنا رفت.منظورتان از گشتن به دنبال دلیل گرانی! دیگه مسخره شده. اگه میتونید فقط یک مثال از ارزان شدن بزنید. همه میدونن چه خبره شما هم میدونید.مردم را دست نیاندازید.

    • بدون نام

      همه فروشندگان لوازم خانگی روباید بگیرید بعد با شمشیر سراشونو قط کنید خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      گناوه عشقه

    • داود.....تبریز اوشاغی

      اونا که تو خونشون دختر دم بخت دارن...خدا بدادشون برسه....حسن بیخیال مباش...یه کاری بکن

    • بدون نام

      باید مردم مثل مبارزه با کرونا اصلا خرید لوازم خانگی نکنند !؟ باور کنید یا بر شکست میشوتد یا نصف قیمت میشود !؟ یک بار امتحان کنید

    • بدون نام

      بی کفایتی دولت و مسئولین را نشان میدهد این هرج و مرج. صد رحمت به راهزنان قدیم کمی مروت داشتند این از خدا بی خبران منتظر بودند تا کرونا بره تا خون مردم را مثل زالو بمیکند

    • بدون نام

      چه جوریه رونق پیدا کردنه تولید یعنی گرونتر شدنش؟

    • بدون نام

      خدارضاشاهوبیامورزه ضدگرانیوگرانفروشی بود

    • پ

      اون وقت میگن چرا جوونا ازدواج نمیکنن با کدوم پول وام ازدواج هم که مجانی نمیدن نباید این جوونا توان باز پرداختشو داشته باشن

    • حسین

      نظارتی نیست ما هم کاری نداریم هر که هر چه خواست بفروشه .از طرف مش حسن .علی برکت الله.حسابها را بررسی کردیم پر ه.

    • بدون نام

      واسه یه تلوزیون باید حقوق12ماهمو بدم خداشاهده
      تازه اگه کرایه ندم،غرا نخورم.

    • سارا

      من قبل عید وام گرفتم که جهیزیه بخرم کرونا اومد
      الانم که با پولم نصفشم نمیتونم بخرم
      دیگه کم اووردم
      کاش شرایطی فراهم بشه اونا که دارن ازدواج میکنن این همه دغدغه ی تهیه وسایل اولیه زندگی رو نداشته باشن

    • ناخدا

      بگن صد ملیون !تا پول وکار بار اینه خیلی مسخره است. مزخرف ترین بازار بارار ایرانه جنس بی مشتری روز به روز بالا میرود با این حساب هم فروشنده و هم خریدار ورشکسته اند.

    • فقرآهن

      یعنی هیچکس تو این مملکت احساس مسولیت یا احساس وظیفه نمیکنه از خودرو گرفته تا لوازم خانگی تا سیر و پیاز زنجفیل هر کس هر غلطی دلش بخاد بکنه هر قیمتی دلشون بخاد میذارن مگه درآمد ما چقدره با این حقوق ها و مستمری ها فقط به زور میشه شکم را سیر کرد دیگه نمیشه وسایل رفاهی تهیه کرد چرا کسی بفکر نیست

    • قنبر

      بخاطر سال جدیده یا بخاطر کرونا،، به هر حال آشفته بازار عجیبه، یک عده انگل سواستفاده گر از موقعیت هرج و مرج راه انداخته اند مثل زالو دارن خون مردم را میمکند کسی به کسی نیست انگار آقایان هم بیخیال شدند

    • موسی

      چی میگی واسه خودت هی خارجی خارجی میکنی خود اجناس داخلی سر به فلک گذاشته آقایان مثل اینکه از بازار اطلاع ندارید

    • غضنفر

      با این قیمت ها و این درآمد ها چطور میشه چیزی برای خانواده تهیه کرد وای بر ما وای به حال ما،

    • بدون نام

      هر چقدر کار نکردن حالا قیمت اجناس رو میبرند بالا، سرمایه دار هیچ وقت ضرر نمیکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج