جاباما
۹۹۳۳۲۸
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

تحرکات جدید نظامی چین در خاورمیانه

یک نشریه آمریکایی از تشدید فعالیت نیروی دریایی ارتش چین در حوزه اقیانوس آرام و خاورمیانه خبر داد.

ایسنا نوشت: یک نشریه آمریکایی از تشدید فعالیت نیروی دریایی ارتش چین در حوزه اقیانوس آرام و خاورمیانه خبر داد.

پایگاه فوربس گزارش کرد، نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین (PLAN) در حوزه اقیانوس هند و خاورمیانه فعالتر شده اما اهمیت زیادی برای یک پایگاه دریایی خارجی خود در جیبوتی در حوزه شاخ آفریقا در راستای گسترش نفوذش قائل است.

یک سری تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می دهند که چین به تقویت پایگاه پشتیبانی خود در آنجا ادامه می‌دهد. این تصاویر حاکی از تکمیل اساسی یک اسکله و راه اندازی قریب‌القوقوع آن است. یک تحلیلگر اطلاعاتی به اصطلاح منبع باز در توئیتر یک تصویر متعلق به ماه مارس سال جاری میلادی را منتشر کرد که نشان‌دهنده فعالیت یک لودر در حال کار به روی یک تکه زمین مصنوعی ایجاد شده در ساحل است که پیامهای زیادی دارد. تحلیلها حاکی از این است که این تلاشی برای ایجاد دومین اسکله بزرگ به منظور افزایش چشمگیر ظرفیت این پایگاه است.

تحرکات جدید نظامی چین در خاورمیانه

این پایگاه در جیبوتی اولین پایگاه نظامی خارجی چین است که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد اما اسکله‌های آن همچنان در دست احداث هستند. این پایگاه در ظاهر چشمگیر و دارای فضای داخلی منظم و محوطه‌ای بزرگ برای هلیکوپترها است. نشانه‌ای از ایجاد تونلهای محافظ برای کشتیها در آنجا بر خلاف برخی پایگاه‌های داخل چین دیده نمی‌شود اما بی تردید در این پایگاه امکانات دفاعی تعبیه شده است. دیوار محیط پیرامونی این پایگاه همچون یک قلعه در دوران مدرن احداث شده است.

به نظر می‌رسد که عمده ساخت‌وساز مربوط به اسکله‌ای ۳۴۱ متری در پایگاه اواخر سال گذشته میلادی پایان یافته است. این اسکله به حدی درازا دارد که بتواند پذیرای ناو هواپیمابر جدید چین و دیگر کشتی های جنگی این کشور باشد.

همچنین این ناو می تواند به آسانی پذیرای چهار زیردریایی هسته‌ای چین در صورت لزوم باشد. با این حال این اسکله همچنان دارای محدودیتهای نسبی بوده و این طبیعی است که چین به دنبال افزایش اسکله‌ها باشد. فعالیتهای جدید حاکی از ساخت یک اسکله دوم در آنجا در نزدیکی اسکله اولی است.

جیبوتی یک بندر راهبردی در دهانه دریای سرخ همراه با دسترسی آسان به دریای عربی، خلیج فارس و اقیانوس هند است. بسیاری از کشتی‌هایی که ماموریت مقابله با دزدی دریایی و محافظت از تانکرها را دارند در آنجا توقف می کنند. خود چین کشوری است که در چنین عملیاتهایی دخیل بوده است.

یک مساله نگران کننده برای ارتش‌های غربی، نزدیکی پایگاه‌های چین به تاسیسات آنها است. پایگاه مذکور تنها حدود هفت مایل با یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا موسوم به "کمپ لمونیه" فاصله دارد. این پایگاه در سال ۲۰۰۱ احداث شد و تنها پایگاه دائمی ارتش آمریکا در آفریقا محسوب می شود. همچنین پایگاه چین کمتر از پنج مایل با بندر اصلی کشور جیبوتی که مکررا از سوی کشتی‌های جنگی اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد فاصله دارد.

ماه مه ۲۰۱۸ وزارت دفاع آمریکا رسما به دولت چین از بابت لیزر انداختن از محل پایگاه آنها به سمت یک هواپیمای این کشور که باعث آسیب جسمی به دو تن از خدمه شد شکایت کرد.

باید منتظر ماند و دید که چین چطور از این پایگاه جدید برای پشتیبانی از نیروی دریایی خود استفاده می‌کند اما سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری روی آن داشته است. این بعید است که چین این پایگاه را تنها برای استفاده در پاره‌ای از موقعیت‌ها و اوقات در نظر گرفته باشد. از سوی دیگر تحلیل شده که چین به کشورهای پاکستان یا میانمار به عنوان حوزه‌های مناسب برای ساخت دیگر پایگاه‌هایش چشم دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آمریکا اینقدر به این چین کمونیست رو میده تا یه شوروی دیگه جلوش علم بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی بادش نکن میترکه!

      • بدون نام

        مرگ بر چین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج