۹۹۴۰۱۰
۵۱۸۲
۵۱۸۲
پ

مزوتراپی چیست؟ انواع مزوتراپی را بشناسید

مزوتراپی چیست؟ مزوتراپی در ابتدا توسط یک پزشک فرانسوی به نام مایکل پیستور در دهه پنجاه معرفی شد. مزوتراپی شامل یک سری از تزریق‌های ریز مواد فعال بیولوژیک به لایه‌ی میانی پوست یا مزودرم می‌شود. مزوتراپی در اصل به عنوان شیوه‌ای برای تزریق موضعی داروی مسکن به کار برده می‌شد، اما به تدریج کاربرد‌های مزوتراپی دچار تحولاتی شد.

برترین‌ها: مزوتراپی در ابتدا توسط یک پزشک فرانسوی به نام مایکل پیستور در دهه پنجاه معرفی شد. مزوتراپی شامل یک سری از تزریق‌های ریز مواد فعال بیولوژیک به لایه‌ی میانی پوست یا مزودرم می‌شود. مزوتراپی در اصل به عنوان شیوه‌ای برای تزریق موضعی داروی مسکن به کار برده می‌شد، اما به تدریج کاربرد‌های مزوتراپی دچار تحولاتی شد.

مزوتراپی می‌تواند سلول فیبروپلاست موجود در پوست را تحریک کند تا کلاژن بیشتری تولید کرده و علائم پیری پوست را کاهش بدهد. در شیوه‌ی مزوتراپی از عناصری مانند پپتیدها، آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین و ... که فاکتور‌های رشد هستند استفاده می‌شود تا محیط مناسبی برای سلول‌های سالم فراهم شده و با پروسه‌ی پیری پوست بهتر مقابله شود.

مزوتراپی چیست؟ انواع مزوتراپی را بشناسید

در مزوتراپی در واقع گلوله‌های دارویی بسیار کوچک به طور مستقیم به داخل مزودرم (لایه میانی پوست) وارد می‌شوند. این لایه از پوست دارای خواص بسیار ویژه درمانی است. مزوتراپی می‌تواند برای از بین بردن سلولیت، افزایش سرعت کاهش وزن، جوانسازی و درمان چاقی موضعی استفاده شود.

در مزوتراپی، فرمولی که به پوست تزریق می‌شود، کلید تمام تفاوت‌هایی است که شما در نتیجه آن را می‌بینید، اما مقدار کمی هیالورونیک اسید که پوست‌تان را شاداب و جوان می‌کند، همان چیزی است که در مزوتراپی، جایگزین ذخایر طبیعی پوست می‌شود. در مزوتراپی از ویتامین‌ها و آمینواسید‌هایی که با آن‌ها آشنا هستید و نام‌شان را روی برچسب مجصولات مراقبت از پوست خود می‌بینید نیز اغلب استفاده می‌شود. یک مزوتراپی به طور معمولا شامل ترکیبی از ۵۰ عنصر برای تغذیه، ترمیم و جوانسازی پوست می‌شود که با سوزن‌هایی بسیار ریز، که هر چند ترسناک به نظر می‌رسند، اما واقعا بدون درد هستند، به پوست تزریق می‌شوند. در مزوتراپی از کرم بی‌حس کننده استفاده می‌شود تا احساس ناراحتی بیمار تا جایی که امکان دارد به حداقل برسد.

مزوتراپی شیوه‌ای برای رفع لکه‌ها و جای زخم

مزوتراپی می‌تواند مشکلات پوستی را دقیق‌تر هدف بگیرد و لکه‌های ناشی از نور خورشید یکی از عوارض پوستی‌اند که در مزوتراپی به خوبی درمان می‌شوند. در فرمولاسیون بعضی از کوکتل‌های مزوتراپی عناصری وجود دارد که با کنترل سرعت تولید رنگدانه‌های پوست توسط ملانوسیت موجود در پوست، به کاهش لکه‌های ناخواسته کمک می‌کند. مزوتراپی می‌تواند درمانی موثر برای برخی از لکه‌های ناشی از نور خورشید و ملاسما باشد.

مزوتراپی برای رفع جای آکنه و زخم نیز کاربرد دارد، خصوصا اگر سطح پوست گود شده باشد، زیرا هیالورونیک اسید به کار برده شده در مزوتراپی به حجم دادن به پوست کمک می‌کند، و سایر آنتی اکسیدان‌ها و آمینواسید‌های به کار برده شده در مزوتراپی نیز خاصیت ضد التهابی دارند که التیام پوست را تقویت می‌نماید.

مزوتراپی چیست؟ انواع مزوتراپی را بشناسید

مزوتراپی شیوه‌ای برای تقویت رشد مو

کاربرد مزوتراپی در تقویت رشد مو، ایده‌ای جدید است، اما در واقع در رفع ریزش مو موثر است. یکی از کاربرد‌های جدید مزوتراپی، درمان ریزش مو است. در این نوع مزوتراپی، تزریق‌هایی که در پوست سر انجام می‌شوند، تولید مو از فولیکول را تقویت می‌کنند. در مزوتراپی، با تقویت جریان خون و تامین مواد مغذی لازم، فولیکول مو تشویق به تولید مو‌هایی مستحکم‌تر و سالم‌تر می‌شود.

برای رسیدن به مرحله‌ی تقویت رشد مو، به چندین جلسه مزوتراپی نیاز است، اما به طور کل مزوتراپی برای درمان ریزش مو، یک روند درمانی است که نیاز به مراجعات مکرر جهت حفظ این روند دارد؛ بنابراین شیوه‌ای کم هزینه نیست.

چه کسانی کاندید مناسب مزوتراپی مو هستند

به جز آلوپسی آندروژنی، انواع دیگری از ریزش مو هم وجود دارد که از مزوتراپی مو می‌توان برای درمان آن‌ها استفاده کرد. اگر به هر یک از انواع آلوپسی‌های زیر مبتلا هستید، مزوتراپی روش درمانی مناسبی برای شماست:

تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس: این دو اختلال معمولا زمانی رخ می‌دهند که بدن شما دچار استرس فیزیکی یا روانی می‌شود. مزوتراپی مو درمان بسیار خوبی برای این دو شکل ریزش مو است. مثلا ریزش موی بعد از بارداری که به دلیل تلوژن افلوویوم رخ می‌دهد، به شکلی موثر با مزوتراپی قابل درمان است.

مشکلات ساقه‌ی مو: اگر ساقه‌ی موی شما به دلایلی آسیب دیده است، مزوتراپی برای شما مفید است. یکی از اثرات مزوتراپی مو، افزایش رشد مو‌ها و همچنین حفظ سلامت فولیکول‌های مو است.

آلوپسی آره آتا: مزوتراپی در برخی از افرادی که از آلوپسی آره آتا رنج می‌برند، بسیار موثر است. اگر ریزش موی سکه‌ای دارید و شرایط تان حاد نیست، به احتمال زیاد کاندیدای مناسبی برای مزوتراپی مو هستید.

کاهش سرعت رشد: اگر به هر دلیلی سرعت رشد مو‌های شما کم شده، مزوتراپی مو می‌تواند درمان موثری باشد.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی مو

  • تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه‌ی مزوتراپی از ماینوکسیدیل، دارو‌های تقویت مو، مواد آرایشی و حالت دهنده‌ها استفاده نکنید.
  • تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی سر خود را نشویید و دوش نگیرید.
  • از روز سوم می‌توانید حمام بروید.
  • در هفته‌ی اول بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب گرم استفاده نکنید. این موارد می‌توانند باعث کبودی شوند.
  • تا دو روز بعد از جلسه‌ی درمانی مزوتراپی مو ورزش نکنید. ورزش باعث تعریق و خروج محلول مزوتراپی از پوست می‌شود.
  • آب و مایعات فراوان بنوشید.
  • اگر در پوست خود برآمدگی‌هایی مشاهده کردید، احتمالا به این معنی است که نسبت به محلول مزوتراپی حساسیت داشته‌اید. در این صورت با پزشک‌تان تماس بگیرید.
  • تا ۲۴ ساعت از مصرف دارو‌های ضد التهابی (مثل آسپیرین و ایبوپروفن) و ویتامین E خودداری کنید. مصرف استامینوفن مشکلی ندارد.

مزوتراپی چیست؟ انواع مزوتراپی را بشناسید

مزوتراپی شیوه‌ای برای کاهش سلولیت

مزوتراپی می‌تواند روشی برای از بین بردن چربی‌ها نیز باشد. مزوتراپی می‌تواند چربی اضافی را کاهش داده و افتادگی پوست را برطرف نماید. تجمع چربی در سلولیت و نواحی دیگر مانند چانه و فک پایین، با کمک آنزیم‌هایی که سلول‌های چربی را تخریب می‌کنند، با مزوتراپی قابل درمان هستند. در مزوتراپی، آنزیم‌های حل کننده‌ی چربی، دیواره‌ی سلول چربی را تخریب کرده و با آب کردن چربی و ایجاد امکان برای جذب مجدد توسط سیستم لنفاوی و دفع توسط بدن، سلولیت را کاهش می‌دهند.

تفاوت مزوتراپی و لیپوساکشن

مزوتراپی برای برطرف کردن چربی‌های ناخواسته جایگزین غیر جراحی لیپوساکشن است. لیپوساکشن به صورت دائمی، چربی را از نواحی مانند شکم، ران و پشت فرد خارج می‌کند. در این روش درمانی، جراحان زیبایی لوله‌های پلاستیکی نازکی را زیر برش‌های کوچک پوست قرار می‌دهند و سپس با استفاده از دستگاه‌های مَکنده چربی را از بدن خارج می‌کنند.

عمل لیپوساکشن در حالت بیهوشی انجام می‌گیرد. اگرچه لیپوساکشن در برطرف کردن دایمی چربی موثر است، اما بهبودی این روش درمانی تا شش هفته طول می‌کشد. علاوه بر این، برای فرد تحت درمان خطراتی مانند آسیب به اعصاب و رگ‌های عروقی خونی، خطوط نامنظم پوست، سوختگی و عفونت را به همراه دارد. بدیهی است که هزینه‌ی لیپوساکشن هم نسبت به مزوتراپی بیشتر است.

در مقابل، مزوتراپی به اندازه لیپوساکشن روش تهاجمی نیست، هیچ برشی لازم نیست و تمام مراحل درمان بدون جراحی انجام می‌گیرد. ضمنا مزوتراپی هزینه‌ای کمتر از لیپوساکشن دارد. با وجود این، فرد برای حصول نتایج مورد نظر ممکن است به ۱۰ جلسه یا بیشتر احتیاج داشته باشد.

شما نتیجه‌ی مزوتراپی را خواهید دید، اما قرار نیست مزوتراپی تمام مشکلات پوستی‌تان را برطرف کند

SPF، یک روتین مراقبت از پوست که سرشار از ویتامین‌هاست، رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و به کار بردن تکنیک‌های کاهش استرس، اساس حفظ سلامت پوست هستند. مزوتراپی می‌تواند تفاوت اساسی ایجاد نماید، اما باید توقعات واقع گرایانه از آن داشت.

قطعا مزوتراپی به یک باره جادو نمی‌کند و باید آن را مانند یک کمک در کنار سایر مراقبت‌های سلامتی پوست دانست. از اواسط دهه بیست زندگی، تولید کلاژن پوست شروع به کاهش می‌کند و این پروسه با افزایش سن، ادامه دارد؛ بنابراین هر گونه درمان ضد پیری، از جمله مزوتراپی، باید تداوم داشته باشد تا موثر واقع شود. جلسات اولیه‌ی مزوتراپی معمولا طی ماه اول و دوم، هفتگی هستند (دو بار در هفته) و سپس ماهیانه انجام می‌شوند. سپس درمان‌های نگهداری کننده در مزوتراپی هر سه ماه ادامه دارند که البته تکرار جلسات مزوتراپی بستگی به واکنش پوست خواهد داشت.

این نکته را باید مد نظر داشته باشید که برخی از خطوط چهره، جزو آناتومی نرمال هستند و محو کردن آن‌ها می‌تواند حالتی عجیب و غیرطبیعی به چهره بدهد.

اگر کسی دوست دارد در دهه بیست زندگی یا اوایل دهه سی زندگی خود مزوتراپی انجام بدهد، راهی خوب برای حفظ جوانی و شادابی پوست خواهد بود. شروع استفاده از سرُم C و E محافظت کننده همراه با سایر آنتی اکسیدان‌ها که از پوست در برابر پرتو‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کنند، هرگز زود نیست، و همین مسئله در مورد استفاده از ضد آفتاب‌ها نیز صدق می‌کند.

شادابی پوست حاصل از مزوتراپی به خودی خود می‌تواند متقاعدتان کند که به دنبال راه‌های تهاجمی‌تر نروید و این امتیاز بابت مولفه‌ی هیدراته کردن پوست در شیوه‌ی مزوتراپی است.

در برخی موارد، نتیجه‌ی مزوتراپی خیلی زود دیده می‌شود. در این موارد، حتی بعد از یک جلسه مزوتراپی روی صورت، می‌توانید شاهد بهبود‌های چشمگیری باشید. اگر محلول مزوتراپی حاوی هیالورونیک اسید باشد، جذب آب در پوست زیاد شده و اثری تقریبا فوری روی پوست خواهد داشت، یعنی باعث می‌شود بعد از مزوتراپی، پوست به میزان قابل توجهی شاداب‌تر به نظر برسد.

روش مزوتراپی با هیالورونیک اسید این امتیاز را دارد که می‌توان آن را با مقدار کمی بوتاکس ترکیب کرد تا تاثیر لیفت آن ماندگارتر و قابل توجه‌تر باشد. درمان‌های دوگانه‌ی مزوتراپی کاربرد و تاثیرگذاری قابل توجهی دارند.

مزوتراپی با سوراخ‌هایی ریزتر

اگر سوراخ‌های ایجاد شده در پوست در مزوتراپی کوچک‌تر و ریزتر باشند، محلول مزوتراپی بهتر و موثرتر نفوذ خواهد کرد. این اتفاق با کمک رولر‌های میکرونیدلینگ و ابزار‌های اتوماتیک میکرونیدلینگ مانند کلاژن PIN روی می‌دهد.

مزوتراپی بدون سوزن

مزوتراپی بدون تزریق شاید ضد و نقیض به نظر برسد، اما پیشرفت ابزار‌های الکتریکی با فرکانس پایین که اجازه می‌دهند محلول مزوتراپی بهتر نفوذ کند باعث شده روش‌های درمانی مزوتراپی بدون دخالت سوزن نیز باب شوند. شیوه‌ی اینفیوژن در مزوتراپی، دیواره‌ی سلول نفوذپذیرتر می‌شود و در نتیجه عناصر فعال مزوتراپی می‌توانند به اعماق لایه‌ی میانی پوست نفوذ کنند.

مزوتراپی چیست؟ انواع مزوتراپی را بشناسید

عوارض جانبی مزوتراپی

  • اِریتما یا قرمزی پوست
  • خارش
  • درد خفیف در قسمت تحت درمان
  • افزایش حساسیت پوست
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • ایجاد بر آمدگی درناحیه تحت درمان
  • مشکلات مربوط به رنگدانه
  • واکنش‌های پوستی حساس

چه افرادی کاندید مزوتراپی نیستند

  • خانم‌های باردار
  • بیماران قلبی ـ عروقی
  • افرادی که دچار سرطان‌های پیشرفته هستند.
  • کسانی که دارای سوابق آلرژی و حساسیت به دارو‌های خاص هستند.
  • افرادی که در حال استفاده از دارو‌های ضدانعقاد هستند (در این افراد احتمال ایجاد هماتوم و خونریزی زیاد است).
  • افراد دیابتی بخصوص آن‌هایی که دیابت کنترل نشده دارند (زیرا سطح ایمنی این افراد پایین است و ممکن است دچار عفونت‌های شدید شوند).
  • افرادی که دارای بیماری نوروپاتی هستند.
  • اشخاصی که دچار بیماری پسوزیاریس شدید و پیشرفته (صدف) هستند.

آیا بعد از انجام مزوتراپی می‌توان به فعالیت‌های روزمره پرداخت؟

بله هیچ ایرادی ندارد و فقط زخم‌های کوچک به دلیل تزریق ایجاد خواهد شد، پوست قرمز می‌شود و کمی تورم خواهد داشت.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی چیست؟

۴ ساعت بعد از مزوتراپی صورت را شستشو ندهید و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

منبع: getthegloss

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج