۹۹۴۴۲۸
۷۷۶۵
۷۷۶۵
پ

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کربوکسی تراپی درمانی برای سلولیت، ترک‌های پوست و تیرگی پای چشم است. کربوکسی تراپی در واقع نوعی مزوتراپی است که در آن بجای تزریق مایعات مزوتراپی از گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود. این دمیده شدن می‌تواند شبیه مزوتراپی در لایه مزودرم و یا در لایه زیر پوستی انجام شود.

برترین‌ها: کربوکسی تراپی درمانی برای سلولیت، ترک‌های پوست و تیرگی پای چشم است. کربوکسی تراپی در واقع نوعی مزوتراپی است که در آن بجای تزریق مایعات مزوتراپی از گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود. این دمیده شدن می‌تواند شبیه مزوتراپی در لایه مزودرم و یا در لایه زیر پوستی انجام شود.

کربوکسی تراپی برای پلک‌ها، گردن، صورت، بازوها، باسن، شکم و پا‌ها کاربرد دارد. در کربوکسی تراپی از گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. مبدا کربوکسی تراپی به کشور فرانسه و دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ایمنی کربوکسی تراپی

  • کربوکسی تراپی نوع مزوتراپی است که در همه جای دنیا رواج دارد.
  • تاکنون عوارض جانبی جدی یا دائمی در مورد کربوکسی تراپی گزارش نشده است.

خوبی‌های کربوکسی تراپی

  • کربوکسی تراپی یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین شیوه‌های جوانسازی پوست است.
  • جلسات درمانی کربوکسی تراپی معمولا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.
  • بلافاصله بعد از درمان کربوکسی تراپی می‌توانید به کار‌های روزمره‌ی خود بپردازید.
  • در درمان سلولیت با کربوکسی تراپی باید تا ۲۴ ساعت از رفتن در وان یا شنا اجتناب کنید.

کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی به عنوان یکی از بهترین روش‌های جوانسازی پوست برای درمان سلولیت، تیرگی پای چشم و ترک‌های پوستی یا استرچ مارک به کار می‌رود. افرادی که کربوکسی تراپی انجام می‌دهند از جهت موارد زیر بهبود‌هایی خواهند داشت:

  • افزایش جریان خون در پوست بعد از کربوکسی تراپی
  • افزایش قابلیت کشسانی پوست بعد از کربوکسی تراپی
  • رفع خطوط و چروک ریز صورت بعد از کربوکسی تراپی

ضمنا کربوکسی تراپی با کمک به ترمیم کلاژن و تخریب بافت‌های چربی به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند. کربوکسی تراپی می‌تواند با افزایش جریان هون در پلک‌ها، تیرگی پای چشم را کاهش بدهد. بعضی از پزشکان از کربوکسی تراپی برای درمان اختلال نعوظ، آرتریت حاد، سندرم ریناد و طاسی منطقی ناشی از جریان خون ضعیف استفاده می‌کنند. کربوکسی تراپی که برای رفع چربی و سلولیت به کار می‌رود، مثلا لیپوساکشن، اغلب تهاجمی‌تر و پُرریسک‌تر می‌باشد.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کربوکسی تراپی چگونه انجام می‌شود؟

نحوه‌ی انجام کربوکسی تراپی بر اساس قسمتی از بدن که تحت درمان است می‌تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی مکانیسم عمل کربوکسی تراپی یکسان است. دی اکسید کربن در بدن ما در همه زمان‌ها وجود دارد. ما در تنفس اکسیژن مصرف و در بازدم دی اکسید کربن را از بدن خارح می‌کنیم. دی اکسید کربن به گردش خون بدن کمک می‌کند. همه‌ی سلول‌های بدن صرفه نظر از کار خود (سلول‌های قلب، مغز، پوست) دی اکسید کربن را به عنوان ضایعات ازخود خارج می‌سازند. بنابراین، ما در تنفس اکسیژن را به ریه می‌رسانیم و سپس به سلول‌های قرمز انتقال یافته و به سلول‌ها می‌رود تا بتوانند فعالیت و سوخت و ساز خود را انجام دهند و سپس سلول دی اکسید کربنِ آزاد کرده را به خون داده تا آن را دفع کند. در کربوکسی تراپی وقتی دی اکسید کربن به سلول‌ها تزریق می‌شود، سلول با مقدار زیادی دی اکسید کربن مواجه می‌شود. در نتیجه گردش خون در آن نقطه افزایش می‌یابد تا این دی اکسید کربن اضافی را دفع کند و همچنین میزان اکسیژن بیشتری به این نقطه رسانده می‌شود. در نتیجه‌ی این تغییرات، سلول‌ها و سیستم گردش خون فریب می‌خورد. درمان کربوکسی تراپی باعث می‌شود که در نواحی مانند دور چشم که به دلیل عدم گردش خون تیرگی به وجود آمده است و یا در سلولیت‌ها گردش خون افزایش یابد و درمان صورت گیرد.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کربوکسی تراپی تقریبا همیشه بدون درد است. بعضی از پزشکان پیش از واردن کردن سوزن‌ها، روی ناحیه‌ی تزریق کمی کرم بی‌حس کننده می‌زنند. کربوکسی تراپی یک عمل سرپایی است و معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

چگونه باید برای کربوکسی تراپی آماده شد؟

آمادگی خاصی برای کربوکسی تراپی وجود ندارد، اما پزشک شما بسته به شرایط خاص خودتان، دستورالعمل‌هایی بدهد.

اثرگذاری کربوکسی تراپی چگونه است؟

سلولیت، ترک پوستی و تیرگی پای چشم تا حدودی به دلیل جریان خون ضعیف است. همانطور که گفتیم سلول‌ها در بدن، دی اکسید کربن تولید می‌کنند. سلول‌های قرمز خون، اکسیژنی را که با بازدم گرفته‌اید برمی‌دارند و آن را به بافت‌ها می‌رسانند و دی اکسید کربن تولید شده را که ضایعات محسوب می‌شود از سلول‌ها تحویل می‌گیرند. در نهایت این دی اکسید کربن توسط ریه‌ها و با بازدم دفع می‌شود.

کربوکسی تراپی دور چشم

تیرگی و کبودی چشم ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. مهم‌ترین علت کبودی دور چشم به خاطر عدم رسیدن اکسیژن کافی به شبکه مویرگی پلک پایین چشم است. کروبوکسی تراپی می‌‍تواند به بهبود شبکه مویرگی چشم کمک کند. با تزریق گاز دی اکسید کربن به نواحی تیره شده پلک پایینی چشم، جریان خون در این مناطق بیشتر می‌شود. این کار باعث تقویت شبکه مویرگی چشم خواهد شد. با کربوکسی تراپی گردش خون برای مدت طولانی در پلک پایینی افزایش یافته که در نهایت تیرگی زیر چشم از بین می‌رود. علاوه برای این کربوکسی تراپی باعث افزایش کلاژن پوست در این ناحیه شده و رنگ چشم را بهبود می‌‍بخشد. تاثیر کربوکسی تراپی روی درمان تیرگی چشم همیشگی نیست. مدت ماندگاری کربوکسی تراپی در چشم حداقل ۶ ماه است.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کربوکسی تراپی برای لاغری

یکی از بهترین روش‌ها برای لاغری، کربوکسی تراپی است. پس از تزریق گاز دی‌اکسید کربن به ذخایر چربی در بدن، این گاز تبدیل به اسید کربنیک می‌شود. اسید کربنیک این قدرت را دارد که سلول‌های چربی را آزاد یا در خود حل کند.

روش انجام کربوکسی تراپی برای لاغری بسیار ساده است. پزشک گاز دی اکسید کربن را پس از بررسی دقیق بدن شما به ناحیه مورد نظر و با یک سوزن بسیار ریز به زیر پوست تزریق می‌کند. این روش در هر جلسه کربوکسی تراپی تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد و شما نیاز به هیچ گونه بی‌حسی یا بیهوشی نخواهید داشت و دوره نقاهتی هم پس از انجام آن وجود ندارد. پس از انجام کربوکسی تراپی می‌توانید به کار‌های روزمره خود بپردازید.

افرادی که از کربوکسی تراپی برای درمان سلولیت و تجمع چربی استفاده می‌کنند ممکن است حین تزریق احساس فشار کنند که این احساس چیزی شبیه احساس فشاری است که هنگام گرفتن فشار خون احساس می‌کنید. دلیل این فشار، گازی است که در حال پخش شدن است. در ناحیه تحت درمان احساس گرمی و گزگز می‌کنید و بعد از درمان تا ۲۴ ساعت نیز ممکن است همین احساس را داشته باشید. زیرا گاز دی اکسید کربن در حال انجام کارش است و جریان خون در ناحیه افزایش یافته است. اما شما می‌توانید بعد از کربوکسی تراپی سلولیت، به فعالیت‌های عادی خود برگردید.

کربوکسی تراپی جای جوش

یکی از روش‌های راحت و جدید برای از بین بردن جای جوش، استفاده از کربوکسی تراپی صورت است. کربوکسی تراپی برای جای جوش هیچ دردی ندارد و این روش با از بین بردن باکتری‌هایی که موجب به وجود آمدن جوش می‌شوند و همینطور با تقویت کلاژن سازی می‌تواند جای جوش را به راحتی از بین ببرد.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

کربوکسی تراپی ترک پوست

کربوکسی تراپی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای کاهش ترک‌های پوستی یا کم رنگ کردن آن‌ها استفاده می‌شود. این روش با تجزیه چربی‌های زیر پوست و اکسیژن رسانی به ناحیه مورد نظر، می‌تواند به بهبود ترک‌های پوستی کمک کند.

کربوکسی تراپی برای طاسی منطقه‌ای

کربوکسی تراپی یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان آلوپسی یا طاسی منطقه‌ای است. در این روش به کمک دستگاهی گاز CO۲ به ناحیه مبتلا به آلوپسی تزریق می‌شود. تزریق این گاز موجب افزایش خون رسانی و اکسیژن می‌شود که به تقویت و بهبود رویش مو‌ها کمک خواهد کرد. کربوکسی تراپی برای این افراد بر حسب نیاز در جلسات متعددی انجام می‌شود، اما فرد در فاصله زمانی کمتر، بدون عارضه و درد می‌تواند درمان شود. پس از کربوکسی تراپی فرد نیاز به استراحت و مراقبت‌های خاصی ندارد و بلافاصله پس از انجام آن می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بپردازد.

کربوکسی تراپی صورت چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟

  • کربوکسی تراپی با تقویت کلاژن سازی و ایجاد انقباض می‌تواند افتادگی پوست پایین ابرو را درمان کند.
  • کربوکسی تراپی با تحریک کلاژن سازی پوست می‌تواند چین و چروک‌های ریز را درمان کند.
  • کربوکسی تراپی با تحریک کلاژن سازی پوست می‌تواند چروک‌های اطراف لب را درمان کند.
  • کربوکسی تراپی با تحریک تولید کلاژن پوست و ایجاد انقباض می‌تواند افتادگی پوست فک پایین را درمان کند.
  • کربوکسی تراپی با تحریک کلاژن سازی می‌تواند چروک گردن را درمان کند که معمولا منطقه‌ی سختی از جهت درمان است.
  • کربوکسی تراپی با کاهش چربی و سفت کردن پوست می‌تواند غبغب را درمان کند.. کربوکسی تراپی با تحریک کلاژن سازی پوست می‌تواند چروک‌های لاله‌ی گوش را درمان کند.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عوارض کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی تراپی عوارضی برای بدن ندارد. تنها عارضه‌ای که در این روش درمانی وجود دارد کبودی مختصر در محل سوزن است که بیشتر در ناحیه دست و پا مشاهده شده است که خیلی زود درمان می‌شود. یک هفته بعد از درمان کربوکسی تراپی تمامی کبودی‌ها برطرف خواهد شد و هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند. در قسمت پلک هیچ عارضه‌ای وجود ندارد، و حتی یک جای کوچک و یا کبودی ایجاد نخواهد شد.

توجه داشته باشید که بدن انسان خود به صورت عادی مقداری گاز دی اکسید کربن تولید و آزاد می‌کند؛ بنابراین در کربوکسی تراپی تزریق این گاز در مقادیر کنترل شده هیچ خطری برای شما نخواهد داشت.

ورم بعد از کربوکسی تراپی

تورم یکی از عوارض کربوکسی تراپی است که افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، نگران می‌کند. این تورم در محل تزریق صورت می‌گیرد و در افراد متفاوت است. در بسیاری از مواقع این تورم صوت نمی‌گیرد. ولی اگر پوست شما دچار تورم شد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. ورم بعد از کربوکسی تراپی همیشه پس از ۴۸ ساعت از بین می‌رود و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

چه زمانی باید کربوکسی تراپی را انجام داد؟

با افزایش سن، قابلیت کشسانی پوست به میزان زیادی افت می‌کند و جاذبه نیز به طور مداوم پوست صورت را به پایین می‌کشد. تغییرات مرتبط با آسیب نور خورشید نیز سبب می‌شوند این افتادگی و پیری پوست قابل رویت‌تر باشد و یکی از علائم پیری پوست صورت، ایجاد خطوط پنجه کلاغی در دهه سی زندگی است که البته باید غبغب و افتادگی پوست فک پایین در دهه چهل زندگی و پف پای چشم در دهه پنجاه عمر را نیز به آن اضافه کنید. در گذشته جایگزینی برای جراحی لیفت صورت و لیفت پلک یا بلفاروپلاستی وجود نداشت و واقعا فقط یک انتخاب داشتید: یا علائم پیری را تحمل کنید یا عمل لیفت انجام دهید. هم ناحیه‌ی اطراف چشم و هم قسمت فک پایین و غبغب، نواحی سختی از جهت درمان با روش‌های غیرجراحی هستند.

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

اما امروزه با کمک ابزار‌های جدید و پیشرفته مانند کربوکسی تراپی و لیزر‌های سفت کننده‌ی پوست، هر کسی در دهه سی یا بالاتر زندگی خود می‌تواند کاندید جوانسازی پوست و سفت کردن آن در نواحی اطراف چشم و فک باشد و البته هر چه فرد جوان‌تر باشد، نتیجه‌ی کربوکسی تراپی بهتر خواهد بود. تقریبا هشت دهم افراد بعد از دو جلسه‌ی اول کربوکسی تراپی شاهد بهبود‌های قابل توجهی از جهت قابلیت کشسانی پوست در اطراف چشم‌ها هستند و خیلی از این افراد حتی بهبود‌هایی در رنگ پوست، بافت و درخشندگی آن می‌بینند. اگر یک فرد سی ساله، اقدامی پیشگیرانه و غیر تهاجمی مانند کربوکسی تراپی برای حفظ جوانی پوست خود انجام دهد، روند پیری پوست او بسیار متفاوت با کسی خواهد بود که هیچ اقدامی نکرده است.

آیا کربوکسی تراپی برای انواع پوست مناسب است؟

کربوکسی تراپی می‌تواند تمام انواع پوست را بدون درد و عارضه‌ی قابل توجهی درمان نماید. کربوکسی تراپی سال‌ها از سن صورت‌تان کم کرده و یکی از موثرترین شیوه‌های جوانسازی و زیبایی پوست است که با تحریک کلاژن سازی در عرض ۲ تا ۶ ماه، بهبود‌های قابل توجهی را پیش چشمان‌تان می‌آورد. انجام مشاوره پزشکی پیش از کربوکسی تراپی ضروریست.

کربوکسی تراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • بیمارانی که نارسایی کلیوی دارند
  • افرادی که تحت دیالیز هستند
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افرادی که پس از جراحی خون فعال در محل زخم دارند
  • بیماران مبتلا به سرطان. اشخاصی که تحت شیمی درمانی‌اند
  • افراد مبتلا به کم خونی شدید
  • بیماران مبتلا به صرع
  • افرادی که بیماری مغزی دارند
  • بیماران مبتلا به آب سیاه
  • افرادی که مشکلات حاد تنفسی دارند
  • دیابت کنترل نشده

کربوکسی تراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آیا کربوکسی تراپی در پزشکی زنان نیز کاربرد دارد؟

امروزه از کربوکسی تراپی برای روشن سازی و جوانسازی پوست ناحیه تناسلی، نوک پستان و زیر بغل استفاده می‌شود. همچنین کربوکسی تراپی جهت جوانسازی و رفع خشکی داخل واژن، افزایش ترشحات، درمان عفونت‌های واژینال، درمان نسبی بی‌اختیاری ادراری در زنان و افزایش میل جنسی نیز استفاده می‌شود. در این روش بصورت کاملا سرپایی و بدون نیاز به بی‌حسی گاز CO۲ در زیر پوست ناحیه تناسلی تزریق می‌شود. مکانیسم کربوکسی تراپی موجب می‌شود در ناحیه زیر پوست عروق جدید تشکیل شده و خون رسانی در ناحیه افزایش پیدا کند. یکی دیگر از مزایای کربوکسی تراپی ناحیه تناسلی این است که اگر در آن ناحیه خشکی وجود دارد با استفاده از این روش برطرف می‌گردد. یا اگر خانمی در ناحیه تناسلی خود دچار تیرگی باشد، کربوکسی تراپی موجب روشن شدن پوست نیز خواهد شد.

منبع: healthline ، emetheni

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج