جاباما
۹۹۸۸۱۸
۵۶ نظر
۵۰۰۵
۵۶ نظر
۵۰۰۵
پ

رئیس مجلس؛ میرسلیم، قالیباف یا احمدی‌نژادی‌ها؟

نتایج نشست‌های فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم حاکی از داوطلبی چهار نفر برای تصدی ریاست و حدود ۹ نفر برای نایب رئیسی است.

باشگاه خبرنگاران: منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روزهای منتهی به آغاز دورِ جدید پارلمان کشور، نشست‌های مختلفی در جهت ارائه برنامه‌های پیشِ‌رو برگزار کردند که یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این جلسات، تعیین داوطلبان تصدی جایگاه هیئت رئیسه بوده است.

بر اساس آیین نامه داخلی پارلمان، نخستین نشست رسمی نمایندگان دوره جدید را هیئت رئیسه سنی اداره خواهد کرد و سپس با انجام رأی گیری، هیئت رئیسه سال اول تعیین خواهد شد.

گفته می‌شود، پنجشنبه گذشته منتخبان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای ارائه برنامه‌های نامزدهای ریاست و نائب رئیسی نشستی داشته‌اند. همچنین بر اساس اخبار به دست آمده، تاکنون محمد باقر قالیباف، حمید رضا حاجی بابایی، سید مصطفی آقا میرسلیم و فریدون عباسی چهار نفر داوطلب ریاست مجلس هستند و در نایب رئیسی پارلمان هم حدود ۹ نفر نامزد شده‌اند.

در میان نامزدهای نایب رئیسی، بعضی تجربه امور اجرایی در وزارتخانه‌ها و سفارت‌ها و برخی هم سابقه حضور در ادوار مجلس را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. از میان این افراد می‌توان به محمد مهدی زاهدی، الیاس نادران، سید رضا تقوی، علی نیکزاد، علیرضا منادی، فرهنگی، محمدرضا میرتاج‌الدینی هم اشاره کرد که هر کدام داوطلبی خود را اعلام کرده‌اند.

روزنامه شرق هم در تحلیل تحولات مجلس در حال افتتاح نوشت:

در‌حالی‌که دو وزیر احمدی‌نژاد یعنی نیکزاد و حسینی به نفع حاجی‌بابایی، دیگر وزیر احمدی‌نژاد برای نامزدی ریاست مجلس کنار کشیدند؛ اما میرسلیم گویا همچنان بر عزم خود استوار ایستاده و از نامزدی کناره‌گیری نخواهد کرد. تا اینجای کار مشخص نیست که جریان جبهه پایداری به سمت حاجی‌بابایی خواهد رفت یا از میرسلیم در صورت کناره‌گیری‌نکردن حمایت خواهد کرد. محمد مهاجری، فعال رسانه‌‌ای اصولگرا، به‌شدت معتقد است قالیباف رئیس مجلس خواهد شد و در این مسیر باج لازم را هم به جبهه پایداری خواهد داد.

او در توییتی با هشتگ‌های قالیباف، احمدی‌نژادی‌ها، پایداری‌چی‌ها، دولت و سیاست‌مدار، در کنایه به اختلافات درونی جریان اصولگرا، نوشت: قالیباف حتما رئیس مجلس می‌شود؛ اما برای آنکه فشار سیاسی احمدی‌نژادی‌ها و پایداری‌چی‌ها را کم کند، علیه دولت تندخویی خواهد کرد. همین که قالیباف بتواند این پوست خربزه را کنار بزند و بازی را به نحو مطلوب بچرخاند، نشان می‌دهد چندمرده حلاج است و چقدر سیاست‌مدار است. تاکنون که نبوده!».

میرسلیم عضو حزب مؤتلفه نه‌تنها در جلسه خصوصی وزرای احمدی‌نژاد برای کناره‌گیری از نامزدی در مجلس شرکت نکرد؛ بلکه توییت تندی هم علیه نامزد یا نامزدهای دیگر ریاست منتشر کرد. به نظر می‌رسد مقصد توییت میرسلیم هم البته فقط یک نفر یعنی شاخص‌ترین چهره نامزد ریاست مجلس است. او توییت کرده است که: «هر کسی نامزد عضویت در هیئت‌رئیسه می‌شود، باید با وجدان بررسی کند انتخاب او چه هزینه‌‌ای بر حیثیت نظام تحمیل می‌کند». میرسلیم البته فاش نکرده که انتخاب حاجی‌بابایی یا قالیباف چه هزینه‌هایی ممکن است برای نظام داشته باشد. با توجه به سخنان غیرمستقیم او در روزهای گذشته که همگی شهردار سابق تهران را نشانه گرفته بود، معلوم است که هدف او از این توییت صرفا یک نفر است. میرسلیم قبلا هم توییت کرده بود که: «هر فردی را نمایندگان محترم برای ریاست انتخاب می‌کنند، به منظور فرماندهی و آقایی‌کردن بر آنها نیست؛ بلکه برای خدمت‌کردن به نمایندگان است تا بتوانند وظایف مقدس خود را به بهترین وجه ایفا کنند.

مجلس در درجه اول نیازمند سخنگویی صادق و مدیری خدوم، با‌تجربه، پاک و لایق است و نه آقابالاسر». یا اینکه: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، به‌ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد». درباره شانس بالای قالیباف هم برای ریاست مجلس گفته بود: «تا‌آنجا‌که من خودم از زبان ایشان شنیدم، چنین ادعایی مطرح نشده و ایشان هم مانند بقیه تابع رأی اکثریت است و جز این نمی‌تواند باشد. به نظرم نمی‌رسد در این شرایط، کسی به دنبال شانس باشد؛ بلکه همه ما نامزدها باید برای خدمت در هر جایگاهی که باشیم، ابراز شیفتگی کنیم».

به جز او اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه، هم گفته بود شایسته نیست در کارنامه خدمتی نامزد‌های رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد»؛ اما سلیمی‌نمین، تحلیلگر اصولگرا، معتقد است میرسلیم شانس چندانی ندارد. او گفته است: «اعلام کاندیداتوری آقای میرسلیم در صحن برای ریاست مجلس مسئله مهمی نیست و آقای میرسلیم خیلی محل توجه نیست. حالا آقای میرسلیم خودش را نامزد ریاست کند، شاید به تعداد انگشتان یک دست رأی داشته باشد».

آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و نماینده مجلس یازدهم، هفته گذشته حملات تندی علیه قالیباف کرد؛ اما سلیمی‌نمین در واکنش گفته است: «آقای آقاتهرانی به‌عنوان یک سیاست‌مدار شناخته‌شده نیست. فردی است که از نظر سیاسی برجسته نیست و صحبت‌های او خیلی تأثیرگذار و تعیین‌کننده نخواهد بود. قبل از انتخابات درباره آقای قالیباف لیست اصولگرایان اتفاق نظر داشتند که در جایگاه برجسته‌‌ای قرار بگیرد. این حرف معنا داشت و امروز هم که کارنامه‌ها را بررسی می‌کنیم و منافع عموم را می‌سنجیم، به این نتیجه می‌رسیم که قالیباف چه مدنظر آقاتهرانی باشد یا نباشد، تأثیر خاصی ندارد و این نظر چیزی را عوض نمی‌کند. در لیست ائتلاف اصولگرایان، آقاتهرانی هم حضور داشت؛ ولی هیچ کسی علاقه‌مند نبود و دفاعی نکرد که ایشان هم در کنار آقای قالیباف سرلیست باشد و کسی به آن پیشنهاد رأی نداد؛ بنابراین ضمن احترامی که برای ایشان قائل هستم، آقای آقاتهرانی خیلی نظرات سیاسی پخته‌ای ندارند».

مرتضی طلایی چهره نزدیک به قالیباف هم در واکنش به این حملات سهم‌دادن به پایداری‌ها در زمان بستن لیست شورای ائتلاف را اقدامی نادرست دانسته و معتقد است در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس هم برخی‌ افراد هنوز به دنبال سهم‌گرفتن هستند. او گفته که نگرانی از اینجا شروع می‌شود که متأسفانه دوستان ما همان رفتاری را می‌کنند که در فضای انتخابات هم انجام دادند و آن هم فضای سهم‌خواهی است. از نیروهای انقلاب انتظار فضای سهم‌خواهی نیست و این فضا با اصول و اعتقادات ما منافات دارد. قرار ما این بوده است که به‌عنوان یک نهاد شایسته‌سالاری عمل کنیم و شایسته‌گزینی کنیم و این روش‌ها با اینها مغایرت دارد؛ بنابراین اصل عرض بنده بیشتر ناظر بر این مطلب است که ‌‌ای کاش این دوستان ما این شیوه‌ها را مرتکب نشوند و رفتار نکنند؛ وگرنه اینکه جلسه می‌گذارند و گفت‌وگو می‌کنند، کار خوبی است؛ اما واقعا این را که چه مدیریتی نیاز امروز مجلس است، با نگاه سهم‌خواهی هرگز نمی‌توان به ‌دست آورد. طلایی با بیان اینکه این بحث‌هایی که ما این روزها در فضای عمومی جامعه می‌شنویم (این اختلافات و این بگومگوها و کشمکش‌ها و این منازعات) مغایر با تمام اصولی است که ما مدعی آن هستیم، به خبرآنلاین گفته است: من فکر می‌کنم اگر جریان اصولگرا و انقلابی به این نکته توجه نکند، با توجه به اینکه ما در پیش‌روی‌مان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها را داریم، ضربه سنگینی به پیکر آبرو و اعتبار و جایگاه این جریان وارد می‌کند.

ما منتقد آن اتفاقی که افتاد، بودیم؛ یعنی همان اتفاقی را که ۴۸ ساعت مانده به انتخابات رخ داد، من و دیگر بچه‌های انقلاب قبول نداشتیم؛ چون این کار مغایر با شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری است. اگر ما مدعی هستیم که بخواهیم راه امام و رهبری را برویم و اگر به دیگر ادعاهایی که می‌کنیم، پایبند هستیم، هر حرکت و رفتاری که مغایر با آن باشد، محکوم است و آن اتفاقاتی که در ۴۸ ساعت پایانی انتخابات رخ داد، یکی از مصادیق رفتارهایی بود که مغایر با ‌ چارچوب‌های ارزشی ماست. اگر این اتفاق برای انتخابات هیئت‌رئیسه هم بیفتد، همان کاری است که نباید بشود.

ما باید ببینیم چه چیزی به نفع انقلاب است و انقلاب به چه چیزی نیاز دارد. مردم چه انتظاری از انقلاب و جبهه‌های انقلاب دارند. ما باید به آن توجه کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم. به نظرم این رفتار آقای آقاتهرانی کار خوبی نبود و نباید صحبت‌های این‌چنینی مطرح می‌شد. زمانی که بحث انتخابات است، صحبت‌هایی علیه افراد پیش می‌آید؛ ولی رسانه‌‌ای‌کردن موضوعات و علیه یکدیگر بدگویی‌کردن، کار درستی نیست. وقتی افراد می‌توانند از نزدیک و چهره به چهره یا با یک تلفن و تماس حرف‌شان را بزنند و مسائل‌شان را حل کنند، رسانه‌‌ای‌کردن موضوعات به نظرم کار شایسته‌‌ای نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سس

      اسامی نماینده های ۳۰ درصدی این دوره را آدم میشنوه یاد دوره سیاه احمدی نژاد میفته مشکل اینجاست که اینا اگه بخوانم کاری کنن سوادشو ندارن

      پاسخ ها

      • مارال

        اگه ان دوران سیاه بود الان چه رنگی است دوران خوبمان آن زمان بود

      • بدون نام

        فقط دست وپامیزنن به مقام برسن اما غافل از حس مسولیت که دربرابرمردم دارن

      • بدون نام

        تو اگه سواد داشتی اینجوری قضاوت نمی کردی

      • بدون نام

        آی گفتی..

      • بدون نام

        یعنی بیسوادترازمجلس اصلاح طلبن که قدرت تلفظ (موزه لوور)راهم ندارن
        انتخابات اسفند لبسوادها راازمجلس انداخت بیرون

      • بدون نام

        کاربر سس بهتره به جای احساسی حرف زدن کمی تفکر داشته باشی. بهترین دوران ما زمان 84 تا 88 یعنی دوره اول دکتر احمدی نژاد بود.فتنه 88 و جریان انحرافی مانع رقم خوردن سالهای خوب بعدی شدند. انصاف داشته باشید و جناحی نظر ندهید.

      • بدون نام

        چهل و دو درصدی.هر کس هم شرکت نکرده در انتخابات حق نداره اعتراض کنه

      • بدون نام

        42 درصد رو حساب کن چند میلیون نفر میشه بعد ساکت شو.

      • بدون نام

        همانطور که 42 درصد رو جمعیت ایران حساب نکردی هواداران فروان احمدی نژاد رو هم ایرانی حساب نکردی..این خود چیز پنداری روزی براتون بد تموم میشه

      • بدون نام

        اگه همین الان بین خاتمی و احمدی نژاد رای گیری بشه 60 درصد مردم ایران شرکت می کنند و احمدی نژاد هشتاد درصد آرا رو خواهد گرفت

      • بدون نام

        مجلسی که خود را از همه قانون های وضع شده توسط خودشان
        معاف میکنن
        به چه درد میخوره
        فقط مردم را به بدبختی می اندازند.....

      • بدون نام

        کاربر 10:09 مجلس دهم تقریبا به طور مساوی اصولگرا و اصلاح طلب داشت بقیه هم مستقل بودند

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        بیست درصدی هم نیستن

      • بدون نام

        این ۴۲ درصد از کجا اوردید.صدا و سیمای دروغگوتونم نگفته ۴۲ ٪

      • بدون نام

        بی سواد...

    • بدون نام

      واقعا برای ملتی که به نیکزاد رأی دادند متاسفم!!! ای کاش می شد از دل کسی باخبر بود، این بشر به درد پارکبانی هم نمی خورد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا فكر ميكني مردم راي دادن ؟

      • بدون نام

        بله 42 درصد ایرانیها رای دادند.اگر کرونا نبود پنجاه درصد میشد.

      • بدون نام

        تاسف برای کسی است که به خاتمی و هاشمی و روحانی رای داده

      • عطا

        زاکانی رو نگفتی

      • بدون نام

        ۴۲ درصد خخخخخخخخ.فقط باید به شماها خندید.به امیرالمومنین ع قسم به زور به ۲۰٪ هم نمیرسه

    • بدون نام

      دوره سیاه احمدی نژاد ، دوده سفید روحانی ، دوره خاکستری خاتمی حاصل دوره سفید و سیاه و خاکستری هاشمی ! همه یک رنگند و یک هدف داشتند و اون ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوره دکتر احمدی نژاد از همه شون بهتر بود

      • بدون نام

        ناااازی

      • م

        بدترین دوره سیاه این چهار سال اخیر بهترین دوره اینه اگه احمدی نژاد جون دوباره بیاد،یکمی فکر کن قیمت مسکن،قیمت خودرو،قیمت خوراکی ها،وای کی تموم میشه این یک سال

      • بدون نام

        همه بدبختیای الان پایشو احمدی نژاد گذاشته چقدر زود همه چیزو فراموش میکنید

    • بدون نام

      یکی از دوستان ما توی فرودگاه میخواسته درخواست وام به نیکزاد بده اشتباهی وارد هئیت همراه اقای نیکزاد میشه و در کنار آقای نیکزاد زمانی که وزیر مسکن بودن به افتتاح پروژه میپردازن . یعنی کل داستان رو بشنوی از خنده میترکی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امکانش
        صفر
        مسخره
        سناریو میگی

    • مسلمان

      به مجلس یازدهم خوشبین و امیدوارم نمایندگان در تصویب قوانین مدرن و تغییر سیستم های اداری و کاری زمینه اختلاس را به صفر رسانده (با شفاف سازی خود و دیگران) و موتور تولید خودکفایی و اشتغال را به حرکت بیشتری وادارند انشالله.

    • مجتبی

      فعلا سرگرم رئیس بازی و مقام پرستی باشید ۴ سال زود تموم میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر که ریس مجلس و نماینده عینا نوکر بی اختیار عین شعار سال ۵۷که ملت نسبت به بختیار خدا بیامز دادن از الان هم ریس مجلس حتی ریس جمهوری برای سال دیگه انتخاب شده است صندوق رای انتخابات هم کشک است

      • ..... سانسور چی به بهشت نمی رود...

        ....اگه میر سلیم . رئیس مجلس شد.. من حتما" صددرصد خودکشی خواهم کرد.!!

    • بدون نام

      میرسلیم...خخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      این نویسندگان روزنامه های اصلاح طلب با همان ادبیاتی می نویسند که در خانه خود حرف میزنند و یا با آن تربیت شده اند؛
      این درست نیست ؛ باید در مقابل افکار جامعه ، مؤدب بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه چیز بی ادبی نوشته؟

    • بدون نام

      خخخ کدوم رییس... مجلسی که مردم بهش رای ندادن و حتی صلاحیت قانونی ندارد..خخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلدی 42 درصد رو حساب کنی که چند میلیون نفر از جمعیت ایران میشه؟ یا فقط حرف مفت بلدی؟

      • بدون نام

        دمت گرم وقتی خودشون اعتراف میکنن چهل درصد یعنی بیست درصد مردم رای دادن اونا هم بود و نبودشون غرق نمیکنه

      • بدون نام

        مجلس فرمایشی که مردم توی انتخاب اون شرکت نکردن پس واقعاً فاقد وجاهت قانونی هست و نباید تشکیل بشه

    • بدون نام

      چشم کور ۴۰ درصد رای دادن یعنی این ۴۰ درصد از فضا امده بودن
      ...

      پاسخ ها

      • حامد

        ۴۰ درصد خخخخخخخح خیلی خخخخ

      • یکی

        رسانه میلی میگه ۴۰ درصد!

      • بدون نام

        حاج بابایی خخخخخ به نفع لاریجانی عقب کشیددوره قبل احمدی نزادیهای واقعی بهتر بازقالیباف میرسلیم بهتر ا

      • بدون نام

        چهل درصد شما یعنی ده درصد

    • بدون نام

      برای مردم نه مهم هست که کدوم رئیس مجلس میشه و نه جالب . از این خبرهای لوس و خنک هم دیگه نگذارید . خوب نیست ، واسه خودتون میگم .

    • بدون نام

      یک عده آدم های بیسواد،خدا به داد مردم برسد

    • بدون نام

      خادمان ملت تشنگان قدرت

    • بدون نام

      هیچ کدام .الکی خودتون روخسته نکنید

    • بدون نام

      همشون عین همند. گوش بفرمان. مجلس تشریفاتی هست. توجریان گرانی بنزین و....

    • ام اس

      کاربر با نام مسلمان
      اونی که قراره رئیس بشه ۵۷۰۰۰ میلیارد بدهی تو شهرداری گذاشت ورفت،خیلی خوش خیالی!!

    • بدون نام

      قالیباف!

    • بدون نام

      ما که رأی ندادیم بما چه...

    • بدون نام

      چرا انقدر مهم شده؟
      رسانه ها مردمو بدبخت کردن

    • اسدالله احمدی

      قالیباف رییس هست دیگه ؟مگه قراربودکسی دیگربشه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج