نوسازی ناوگان جاده‌ای با کامیون‌های دست دوم؟
۹۹۹۹۷۱
۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
۵۶۶۹ 
یک کارشناس صنعت خودرو از واردات کامیون های دست دوم با صرف هزینه ۲۰ هزار میلیاردی خبر داد و گفت: با وجود کاهش تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات که سبب کاهش ظرفیت حمل بار و به تبع آن افت درآمد رانندگان شده، مشخص نیست چه استدلالی برای نوسازی ناوگان باری با کامیون های دست دوم وجود دارد.

ایسنا: ظاهرا از چندماه پیش محموله ای از کامیون های دسته دوم اروپایی وارد گمرک غرب شده و تازه این روزها صدایش درآمده است. در این رابطه حسن کریمی سنجری اظهار کرد: شواهد بیانگر آن است که رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید و واردات این کامیون ها شده است. این در حالی است که کشور به دلیل شرایط تحریم، در مضیقه ارزی قرار دارد و از همین روی، واردات بسیاری از قطعات خطوط تولید شرکتهای خودروساز هفته ها در صف تخصیص ارز معطل می ماند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در چنین شرایطی معلوم نیست با کدام تدبیر این میزان ارز از کشور خارج شده یا قرار است خارج شود؛ آن هم برای واردات کامیونهای دست دوم و کارکرده اروپایی!

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم، ظرفیت ناوگان حمل و نقل برون شهری در حوزه باری به شدت دچار رکود شده است تصریح کرد: در واقع از یک سو تعدیل بودجه عمرانی کشور و از سوی دیگر کاهش تجارت خارجی در حوزه واردات و صادرات باعث شده که ظرفیت تقاضای حمل بار بسیار کاهش یافته و درآمد رانندگان حمل و نقل جاده ای بسیار افت کند. در چنین شرایطی خروج میلیاردها دلار ارز از کشور برای واردات این کامیونها با کدام منطق صورت پذیرفته است؟

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: صرف نظر از ظرفیت تولید در شرکتهای تجاری ساز داخلی که به دلیل عدم تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تجاری که رئیس جمهور وعده آن را در ابتدای دوره دوم ریاست جمهوری خود داده بود، بدون ارزش افزوده در حال هدر رفتن است. با کدام استدلال باید پذیرفت که نوسازی ناوگان باری نسبت به حوزه مسافری دارای اولویت است؟

تنها از ظرفیت کمی از تولید ناوگان عمومی استفاده می شود

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شاید مردم عادی اطلاع نداشته باشند اما قطعا متولیان امر کاملا آگاهی دارند که سایت اتوبوس سازی ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین سایت اتوبوس سازی جهان با تجهیزات و امکانات قابل توجه، نزدیک به ۱۵ سال است که تنها از بخش کوچکی از ظرفیت تولیدی آن استفاده شده است؛ چراکه برای استفاده از این ظرفیت یا بودجه ای نبوده یا اگر بودجه ای تخصیص یافته ترجیح مشتری های دولتی، اختصاص بودجه به خرید اتوبوس خارجی بوده است.

وی افزود: از منظر دیگر قیمت تمام شده دو میلیارد تومانی این کامیونها را کدام راننده آن هم با وجود محدودیت بار می تواند پرداخت کند؛ مگر راننده ای که درآمدش تضمین شده باشد! به عبارتی کامیونها را شرکتهای خاصی وارد کرده اند که از امتیاز حمل بار به طور ویژه برخوردارند.

کریمی سنجری تصریح کرد: نهایتا آیا مشخص است در کشور چه کسی تعیین کننده اولویت های ارزی و وارداتی آن هم در شرایط تحریم است؟ و اصولا نقش وزارت صمت به عنوان متولی حوزه صنعت و تجارت کشور در تایید این واردات چه بوده است؟ همچنین تعیین کننده اولویت واردات کامیون های دسته دوم در مقایسه با اتوبوس کدام بخش دولت بوده است؟

وی در پایان تاکید کرد: پاسخ به این ابهامات، روشن کننده این موضوع است که آیا در تشخیص درستی این واردات نوعی خطای استراتژیک نهفته است یا رانت!؟

انتشار یافته: 8
در انتظار بررسی:21
Iran, Islamic Republic of
11:35 - 1399/03/09
باز پای اقا زاده ای در میانه هستو چپال ول کردن ملت مظلوم
Iran, Islamic Republic of
11:45 - 1399/03/09
این اقایی کارشناس دستش با خودرو ساز داخلی بی کیفیت چینی وگران قیمت تویی یک کاسه است
بابا برید قیمت کامیون وکامیونت
تویی بازار ببینید قیمت هواپیما شده
Iran, Islamic Republic of
12:18 - 1399/03/09
باز یک یا چند نکبت زاده دارن کار می‌کنند،
حالا کامیون دست دوم وارد میشه!!!
قشنگ تابلوست کشور دست کیاست!!!
Iran, Islamic Republic of
12:21 - 1399/03/09
بیست هزار میلیارد تومان ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰صرف خرید کامین دست دوم خوب با این پول تو خود کشورمون میتونستیم چند برابر کامیون نو تولید کنیم باید دید که این چند میلیارد دلار رو کی گرفته و چه جوری گرفته و چرا کامیون دست دوم وارد کرده به نظر شما اگه با این مبلغ سواری دست دوم وارد میکردن بهتر نبود اگه اینکارو میکردن دیگه مردم سوار این ارابه های مرگ نمیشدن در ضمن باید دید که ناخنک به اون چند میلیارد دلار چقدر بوده ایا یعنی برای اینکه بتونیم دلارهامونو وارد کشور کنیم باید از این راهها استفاده کنیم
Iran, Islamic Republic of
12:51 - 1399/03/09
واردات خودرو دست دوم ممنوع بود و هست!! حالا اینها چه جوری وارد شده و مهمتر اینکه با چه دلاری؟؟؟؟ و اساسا توسط چه کسانی؟؟ ولی در بدترین شرایط چون ماه ها قبل وارد شده نهایتا اگر هم با دلار ازاد وارد شده باشد نهایتاً قیمت ان زیره یک میلیارد تومن هست. ولی وقتی حساب و کتاب نیست!!!! کی به کیه؟؟؟ اینم مثه بقیه!!!!
Iran, Islamic Republic of
14:10 - 1399/03/09
کامیون های دست دوم سگش می ارزه به کامیونهایی نو ایرانی وچینی
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج