۱۵۰۲۳
۶۶۵۳
۶۶۵۳
پ

راهنمایی مناسب براي دوران بارداری و نوزادی

زنی باردار در آستانه فصلی سرد

اگر مسافر کوچکی در شکم دارید یا اگر نوزادی دارید که زمستان و سرما را تجربه می‌کند، خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

زنی باردار در آستانه فصلی سرد

زنی باردار در آستانه فصلی سرد

به استقبال سرما بروید

  • ترس از سرماخوردگی بسیاری از خانم‌های باردار را خانه نشین می‌کند. اما سعی کنید همیشه در خانه نمانید و هر ازگاهی برای استفاده از هوای تازه به بیرون بروید. تنفس هوای آزاد به شادابی مادر و جنین کمک می‌کند و اکسیژن‌رسانی به جنین را هم بهبود می‌بخشد.

  • به خاطر گرم بودن بیشتر اتاق خواب همیشه در رختخواب نمانید. درست است که رختخواب گرم در زمستان جای بسیار لذت‌بخشی برای ماندن است اما بي‌تحرکي به خاطر استراحت بیش از حد در رختخواب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات انعقادی و آمبولی در عروق خونی شود.

  • از سونا و حمام‌های داغ با وجود وسوسه انگیز بودن در فصل زمستان اجتناب کنید. ممکن است شما احساس سرما کنید اما درون رحم شما به شدت گرم است و در صورت استفاده از سونا، گرمای بیش از حد بدن‌تان ممکن است برای جنین خطر داشته باشد.

آب میوه را فراموش نکنید

  • سعی کنید در سه ماهه دوم یا سوم که سیستم ایمنی‌تان کمی ضعیف شده است حتما واکسن آنفلوآنزا دریافت کنید تا در برابر بیماری شدید آنفلوآنزا که برای شما و جنین‌تان خطرناک است، ایمن باشید.

  • بستری شدن در بیمارستان در این دوره خطرات زيادي برای مادر و جنین دارد. به همین دلیل سعی کنید حتما در ماه‌های اولیه پاییز واکسن‌های جلوگیری از بیماری‌های عفونی مانند آنفلوآنزا را دریافت کنید.

  • در زمان بارداري به خصوص سه ماهه دوم و سوم از انجام ورزش‌های زمستانی خودداری کنید.

  • هرازگاهی یک لیوان شکلات داغ یا چای سبز می‌تواند هم دمای بدن‌تان را تنظیم کند و هم کمی به شما آرامش دهد.

  • آب میوه‌ها و میوه‌های مخصوص فصل سرما را همیشه در رژیم غذایی‌تان داشته باشید. آب گریپ‌فروت، آب پرتقال، آب لیمو و نارنگی بهترین مکمل‌هاي غذایی برای یک خانم باردارند. غذاهای پر انرژی بخورید و به اندازه کافی مایعات بنوشید.

  • بدن‌تان را گرم نگه دارید اما به اندازه لباس بپوشید. پوشیدن لباس‌های سنگین زمستانی هم باعث تحرک کمتر مادر می‌شود و هم ممکن است افزوده شدن وزن آن به اضافه وزن مادر، باعث کمر درد مادر و فشار به ارگان‌هایی شود که در اثر وجود هورمون‌ها کمی شل و آسیب‌پذیر شده‌اند.

  • اگر در زمان انجام کارهای معمول زود‌تر از قبل احساس خستگی یا سرماخوردگی کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


افسردگی ممنوع

  • در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دقت کنید. در ماه‌های اولیه بارداری مصرف بعضی دارو‌ها می‌تواند برای جنین خطرناک بوده یا عوارضی به دنبال داشته باشد.

  • از حضور بی‌مورد در هوای سرد بیرون از خانه اجتناب کنید.

  • دمای خانه را همیشه در حد مناسب نگهدارید. بهترین دما برای مادران باردار بین ۱۹ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است از دستگاه‌های تهویه هوا در فصل زمستان هم استفاده کنید، چون با خارج کردن هوای آلوده از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند.

  • از ارتباط با افراد مبتلا به سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌های ویروسی اجتناب کنید.

  • محیط خانه را با دستگاه بخور یا حتی یک کتری آب‌جوش ساده مرطوب نگهدارید.

  • به اندازه کافی بخوابید. خانم‌های باردار در طول روز به 8 ساعت خواب نیاز دارند.

  • از آنجا كه خانم‌های باردار به خصوص در ماه‌های آخر بیشتر احساس گرما می‌کنند، ممکن است برای خوابیدن ترجیح دهند هوای اتاق کمی خنک باشد. اما توجه داشته باشید بعد از خوابیدن دمای بدن کمی افت می‌کند و به همین دلیل خنک بودن اتاق می‌تواند باعث سرماخوردگی و به دنبال آن بیماری‌های عفونی دیگری شود.

  • هوای ابری و دلگیر زمستان و پاییز به همراه تغییرات هورمونی و استرس‌های بارداری ممکن است در مادران باردار ایجاد افسردگی کند. افسردگی‌های فصلی به طور کلی در فصل‌های سرد سال بیشتر است. سعی کنید دکور خانه را طوری شکل دهید که همیشه خانه نور مناسبی داشته باشد و در روزهای آفتابی هم حتما برای استفاده از نور خورشید از خانه خارج شوید. اگرچه تحقیقات نشان داده است یک ساعت قدم زدن زیر نور خورشید در یک روز زمستانی به اندازه 2 ساعت و نیم استفاده از نورهای مصنوعی است اما در صورتی که مدت طولانی از داشتن روزهای آفتابی محرومید می‌توانید از این نورهای مصنوعی هم برای مقابله با افسردگی بارداری کمک بگیرید. انجام ورزش‌های ساده هم می‌تواند از ابتلا به این مشکل جلوگیری کند.


وقتی از خانه بیرون می‌روید

  • حتما در مورد دمای هوا و وضعیت آن از قبل اطلاعات کسب کنید. ماندن زیر یک باران ناگهانی پاییزی در زمان بارداری ممکن است به اندازه گذشته هیجان‌انگیز باشد اما خطرات آن برای مادر بیشتر از قبل است.

  • دمای داخلی بدن در زمان بارداري بیشتر از قبل است، به همین دلیل انتخاب لباس مناسب برای پوشیدن خارج از خانه و درون ماشین یا محل کار، کار بسیار سختی است. بهتر است چند لایه لباس بپوشید تا بتوانید با کم و زیاد کردن آن دمای بدن‌تان را تنظیم کنید.

  • مراقب اندام‌های تحتانی باشید. تغییرات فشار خون و همچنین دمای بدن در این دوره، خانم‌ها را بیشتر از قبل مستعد سرمازدگی به خصوص در نوک انگشتان پا می‌کند. همیشه دستکش و جوراب کلفت همراه داشته باشید.

  • همیشه به فکر خشکی پوست در این فصل باشید. مرطوب‌کننده‌ها، صابون‌های ملایم و کرم‌های مخصوص می‌توانند در کنترل خشکی پوست‌تان به شما کمک کنند. تغییرات هورمونی بدن به همراه سرما و خشکی هوا می‌تواند باعث خارش و ترک پوست شود به همین دلیل خانم‌های باردار باید برای پوست دست‌شان همیشه از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنند.

  • کفش مناسب بپوشید. از پوشیدن کفش‌هایي که خطر زمین خوردن را به خصوص در زمین‌های خیس و یخ زده زمستان بیشتر می‌کنند، به شدت اجتناب کنید. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند را تا پایان بارداری فراموش کنید.


با نوزادان در سرما چه کنیم؟

  • نوزادان در 6 ماه اول زندگی هنوز سیستم ایمنی‌شان تکامل پیدا نکرده است اما در برابر بسیاری از بیماری‌ها به وسیله سیستم ایمنی مادرشان حفاظت می‌شوند. سلول‌های ایمنی در دوران جنینی از طریق بند ناف وارد بدن کودک می‌شوند. شیردهی بعد از تولد هم در تقویت سیستم ایمنی کودک نقش دارد. بسیاری از آنتی‌بادی‌ها در 2 تا 3 ماه اول از طریق شیردهی وارد بدن نوزاد می‌شوند و در ایمنی او نقش دارند. با این حال نوزادان در برابر ویروس‌هایی مانند آر‌اس‌وی بسیار آسیب‌پذیرند و بهتر است آن‌ها را دور از افراد بیمار نگهدارید.

  • نوزادان در ابتدای زندگی قادر به تنظیم دمای بدن خود نیستند. به همین دلیل تغییرات شدید دمای محیط برای آن‌ها خطرناک است. در فصول سرد بهتر است نوزادان را در اتاقی با دمای ثابت نگهداری کرد. برای اتاق نوزادتان یک دماسنج تهیه کنید.

  • به عنوان یک قانون در خاطر داشته باشید که لباس نوزادان همیشه باید یک لایه بیشتر از لباس‌های شما باشد. بهتر است نوزاد را با چند لایه لباس نخی بپوشانید تا با تغییر دمای محیط بتوانید دمای بدن نوزاد را کنترل کنید.

  • اگر احساس می‌کنید نوزادتان تب کرده است و دمای بدنش بالا‌تر از 37/5 درجه است، او را سریعا به پزشک نشان دهید. سرفه در نوزادان کمتر از ۶ هفته هم معمول به حساب نمی‌آید و باید این نوزادان به وسيله پزشک معاينه شوند. اما اصلی‌ترین نشانه بدحال بودن نوزاد و ابتلای او به بیماری تغییر در شیر خوردن اوست. اگر نوزاد خوب شیر نمی‌خورد به احتمال زیاد بیمار شده است.

  • در فصل زمستان همیشه برای کودک‌تان از کلاه استفاده کنید.

  • مراقب گرمازدگی نوزادان در فصل زمستان باشید. عجیب به نظر می‌رسد اما وسواس والدین در پوشاندن نوزاد در زمستان و ترس آن‌ها از سرماخوردگی ممکن است باعث گرمازدگی نوزاد شود. در صورتی که پیشانی نوزاد خیس است یا مو‌هایش مرطوب شده است و رنگ چهره‌اش هم تغییر کرده، باید متوجه باشید که کودک‌تان گرمش شده است.

  • استفاده از ملحفه‌ها یا پتوهای سنگین برای نوزادان بسیار خطرناک است. بالش‌ها، ملحفه‌ها و پتوهایی که جلوی صورت نوزاد را بگیرند، ممکن است منجر به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شوند. در پوشاندن نوزاد در فصل زمستان بسیار دقت کنید. برای پوشاندن نوزاد هنگام خواب ملحفه باید تنها تا روی سینه نوزاد بالا آمده باشد.

  • متخصصان توصیه می‌کنند در سال اول زندگی کودک و به خصوص زمانی که ماه‌های اول زندگی نوزادی مصادف با فصل سرد است، 2 بار در هفته حمام کردن نوزاد کافی است. این کار علاوه بر کم کردن احتمال سرماخوردگی، از خشک شدن پوست نوزاد هم جلوگیری می‌کند.

  • بعد از حمام کردن نوزاد در زمستان حتما پوست او را چرب کنید. سرما و خشکی هوا در زمستان می‌تواند باعث ترک خوردن پوست نوزاد شود. استفاده از مرطوب‌کننده‌های مخصوص نوزادان از به وجود آمدن این حالت پیشگیری می‌کند.

  • بچه‌ها بین 6 ماهگی و 18 ماهگی بهتر است در ابتدای فصل سرد واکسن آنفلوآنزا تزریق كنند. این کار احتمال ابتلا به بیماری خطرناک آنفلوآنزا را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

  • به هیچ وجه هنگام خواب برای نوزادان بطری آب گرم یا پتوی برقی استفاده نکنید. این کار به راحتی می‌تواند باعث گرمازدگی در نوزادان یا حتی سوختگی آن‌ها شود.

  • نوزادان در شب حرارت بدن‌شان را از طریق سرشان از دست می‌دهند. سعی کنید هنگام خواب روی سرشان کلاه نگذارید.

  • ابتلا به بیماری کروپ که یک بیماری شایع در کودکان در فصل سرماست، در ماه‌های اول زندگی نوزادان بسیار بعید است اما باکتری‌ها و ویروس‌های دیگری هستند که در دوران نوزادی بچه‌ها را تهدید می‌کنند. به هیچ وجه برای این نوزادان، خودسرانه دارو استفاده نکنید و با اولین علائم بیماری نوزاد را به پزشک متخصص نشان دهید.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

زنی باردار در آستانه فصلی سرد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج