۳۶۳۵۱
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

همسرهای خيابانی، مهريه‌ های ميلياردی!

بايد به مردم ياد بدهيم که دخترها و پسرها بايد به دنبال هم کٌف خودشان باشند. وقتي که غير هم کٌف و به صورت خياباني، اينترنتي و دانشگاهي همسر انتخاب مي‌شود، غير از اين نمي‌توان انتظار داشت.ديروز خبري را براي من آوردند که در دادگاهي خانمي‌شکايت کرده است براي ۱۳۷۱ پنج بهار آزادي که ۱۰ ميليارد تومان بيشتر مي‌شود، به اضافه ۱۰کيلو طلا و فرش ابريشم.

خبرآنلاین: هرچند آمار زندانيان مهريه، در سال‌هاي گذشته پايين آمده است، اما آنطرف ماجرا، هنوز مهريه‌هاي غيرمعقول به عنوان عاملي براي مجرد ماندن و البته مجرد شدن شناخته مي‌شوند.

رييس قوه قضاييه در چند ماه گذشته دو سه باري درباره زندانيان مهريه و معسر به دادگاه‌هاي خانواده توصيه‌هايي کرده است. اينکه مردان معسر در زندان نمانند. همچنين مجلس هم مصوب کرده است مهريه تنها تا ۱۱۰ سکه زندان دارد و نه بيش از آن.

اسدالله جولايي، رييس ستاد ديه مي‌گويد اين اقدامات مناسب بوده است، اما اصل ماجرا فرهنگي است و نه حقوقي. مشروح گفت و گو با وي را مي‌خوانيد:

بعد از ماه رمضان چند خبر بود که تعداد زندانيان مهريه کم شده است و قوه قضائيه هم يک سري اقدامات در اين زمينه انجام داد؛ اين اقدامات چقدر در کاهش تعداد زندانيان مهريه نقش داشته است؟

خوشبختانه با تلاش‌هاي ستاد ديه و با لطفي که مقام معظم رهبري به اين ستاد دارد و در هفتم تير ماه که در محضر ايشان و در حرم امام هشتم بوديم به مرجع قضا و رئيس قوه قضائيه فرمودند که از صادر کردن حکم زندان بي‌رويه اجتناب شود.

براساس فتواي امام خميني(ره) و فرمايشات مقام معظم رهبري و تکيه بر قانون، آيت‌الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه يکي دو ماه پيش بخشنامه‌اي را صادر کرد مبني بر اين که بدهکاران مهريه به زندان نروند.

همين بخشنامه الان دچار اشکال شده است. برخي از دخترها مي‌گويند که به چه دليل مردي که مي‌دانيم تمکن مالي دارد، کارخانه دارد، اموالش را به نام مادر و يا خواهرش مي‌کند و اين باعث مشکل مي‌شود. حالا کاملاً قضيه برعکس شده است و پسرها کلاهبردار شده‌اند.

من با اين قضيه مخالف هستم، اگر کسي دارد و نمي‌دهد بايد به زندان برود؛ ولي اگر ندارد مگر زندان پول مي‌شود. تعدادي از اين‌ها آزاد شده اند و الان هم خانواده‌ها بايد توجه کنند؛ مگر مهريه سنگين خوشبختي مي‌آورد.

خيلي کم است مواردي که فرد دارد و نمي‌خواهد مهريه را بدهد، ممکن است وضعيت‌ها في مابين باشد، فردي ممکن است بگويد که دارم و نمي‌دهم و مي‌رود زندان. اگر دادگاه به اين نتيجه برسد که فرد دارد و نمي‌دهد، بايد به زندان برود.

اما بايد به مردم آموزش داده شود که جوان من چيزي را که داري در دفترخانه امضاء مي‌کني، بدهي توست. پس عددي را قبول کن که بتواني بپردازي.» اين مهريه‌هاي نامعقول؛ که داماد يک سکه هم ندارد بدهد ولي مي‌رود و ۲هزار سکه را مهر مي‌کند و مي‌افتد زندان.

ديروز خبري را براي من آوردند که در دادگاهي خانمي‌شکايت کرده است براي ۱۳۷۱ پنج بهار آزادي که ۱۰ ميليارد تومان بيشتر مي‌شود، به اضافه ۱۰کيلو طلا و فرش ابريشم. اينها را بايد با فرهنگ‌سازي درست کرد. همه دستگاه‌هاي مسئول در شوراي فرهنگي کشور بايد به وظيفه خودشان عمل کنند.

اما جوان عاشق که اين چيزها را نمي‌بيند!

بايد به مردم ياد بدهيم که دخترها و پسرها بايد به دنبال هم کٌف خودشان باشند. وقتي که غير هم کٌف و به صورت خياباني، اينترنتي و دانشگاهي همسر انتخاب مي‌شود، غير از اين نمي‌توان انتظار داشت. بايد تحقيق و بررسي کرد. ما بايد انتخاب همسر هم کف را آموزش دهيم. بايد فرهنگ سازي شود.

اعضاء شوراي فرهنگي کشور را بايد به چالش کشيد؛ مدارس، دانشگاه‌ها، ائمه جماعات براي آموزش چه مي‌کنيد. آيا شايسته نيست براي حفظ جان مردم، اين قانون بيمه اجباري شخص ثالث، يک ماده و يا يک تبصره اش را بين دو نماز براي مردم ياد دهيم؟ جان انسان ارزش ندارد که ما در ۳۰سال گذشته بيش از ۸۰۰ هزار نفر را به قبرستان‌ها بفرستيم؟ ۸ -۹ ميليون نفر را به بيمارستان‌ها بفرستيم؟

۴۴۰ هزار نفر را به زندان‌ها بفرستيم. در طي دو سال گذشته قريب ۲۰هزار داماد به زندان‌ها بروند؟ آيا زوجه‌اي که زوجش را به زندان بيندازد، ديگر اين زندگي مي‌شود؛ اين آرامش مي‌شود؟ اين بچه‌ها درست تربيت مي‌شوند. کسي که پول ندارد، چک مي‌کشد و به زندان مي‌افتد و خانواده‌اش را از دست مي‌دهد درست است؟

اينها همگي فرهنگ سازي مي‌خواهد. اين مردم بر گردن ما حق دارند، نبايد اينهمه خانواده‌ها پاشيده شود.

۲۲ سال از عمر ستاد ديه مي‌گذرد، در اين مدت چه اتفاقاتي افتاده است.

از ماه رمضان سال ۱۳۶۹ که اين ستاد توسط شهيد لاجوردي، رئيس وقت سازمان تاسيس شد؛ بيش از ۶۵ هزار از همطونان ما از همه اقشار و از همه اديان الهي آزاد شده‌اند. برنامه ستاد ديه تنها براي آزادي مسلمانان شيعه نيست، شيعه، سني، کليمي، مسيحي، زرتشتي و پيروان اديان الهي را ستاد ديه با اخلاص و عشق براي آزادي شان در جرايم غيرعمد و غير کلاهبرداري تلاش مي‌کند از محل کمک‌هاي مردمي‌که همانطور که مطلع هستيد گلريزان‌هاي فراواني در ماه رمضان توسط ستاد اجرا مي‌شود اقدام مي‌کند.

با اين ۶۵ هزار نفر که ازاد شده اند در اين سال ۵ هزار نفر آزاد شده‌اند که مجموع بدهي شان حدود ۵۰۰ ميليارد تومان بود. اينقدر کار ستاد ديه توانسته است هم در وجود نيکوکاران تاثير گذار باشد و هم افرادي که طلبکار هستند.

در مباني قران و عترت و ولايت به ويژه در آيه ۲۸۰ سوره بقره آمده است و تلاش شده است که فرهنگ سازي شود تا اولياء دم و شکات بيش‌از ۵۰ درصد از حق خودشان گذشت کردند. قريب ۲۶۰ الي ۲۷۰ ميليارد تومان را مردم گذشت کردند؛ هم اولياء دم و هم طلبکاران و شکات. باقي هم طبق جدول فرايند آزادسازي پرداخت شده است و از کمک‌هاي مردمي‌هم بهره برده شده است.

گلريزان‌ها چقدر کمک مي‌کند؟

چراغ گلريزان هر سال را مقام معظم رهبري با هديه خودشان منور مي‌کنند و همينطور روساي قواي سه گانه به اين امر کمک مي‌کند. در سفر‌هاي مقام معظم رهبري به شهرستان‌ها هم خيلي کمک مي‌شود به خصوص در سفر اخير ايشان به خراسان شمالي يک ميليارد تومان کمک فرمودند که مقداري هم ستاد بايد به آن اضافه کند و تعدادي آزاد شوند.

همه اينها برکاتي است که هم مجلس، دولت و حاکميت در جمهوري اسلامي‌ايران به اين هدف مقدسي که آقاي لاجوردي پايه گذاري کردند و الان هم اعضاء هيئت امنا و هيئت مديره از اشخاص سرشناس نظام هستند که به صورت مردمي‌مي‌آيند کار مي‌کنند؛ اين برکت‌ها آفريده مي‌شود و تعداد به حداقل رسيده است.

اکنون چه تعداد زنداني مالي در زندان‌ها وجود دارد؟

اگر به آمار ۱۰ سال قبل رجوع کنيد مي‌بينيد که مرتب آمار ما کاهش پيدا کرده است. امروز ما حداکثر حدود هشت هزار نفر را داريم که در جرايم غير عمد و غير کلاهبرداري مانند تصادفات، حوادث کارگاهي که منجر به پرداخت ديه مي‌شود.

قتل‌هاي شبه عمد، خطايي، مهريه‌هاي نامعقول، نفقه و محکوميت‌هاي مالي غير کلاهبرداري را داريم. در سال ۸۲، ۳۰ هزار و دويست راننده وارد زندان شده بودند؛ اما امروز با تلاشي که از ۱۰ پيش سال ستاد ديه به عمل آورده است و تصويب و اجراي بيمه اجباري شخص ثالث، وظايف و تکاليف شرکت‌هاي بيمه؛ امروز ما حداکثر هزار نفر راننده در زندان‌ها داريم. کار بزرگي براي مردم شد.

چگونه مي‌شود ميزان اين زندانيان را کمتر کرد؟

اميدوارم با اطلاع‌رساني که از طريق رسانه‌ها صورت مي‌گيرد، مردم درست رانندگي کنند، تخلف نکنند و بدون گواهينامه و بيمه رانندگي نکنند. ورود ممنوع و سبقت غيرمجاز و حرکات مارپيچ و حادثه آفرين نکنند. يک بخش حل شده است بخشي که مربوط به بيمه و صندوق‌هاي پرداخت خسارات بيمه‌ها و ستاد ديه حل شده است.

اما آن چيزي که الان رنج آور است و همه خاطر‌ها را آزرده مي‌کند، تصادفات منجر به کشتن و مصدوميت انسان‌هاست. به سردار مومني رئيس راهور ناجا هم گفتم که حتي يک کشته هم براي اين جامعه اسلامي‌زياد است. فرمودند درست مي‌گويي. هم مردم را بايد به وظايفشان و درست رانندگي کردن آگاه کنند. الان بيش از ۲۰ هزار نفر کشته در سال ناشي از تصادفات داريم؛ اين خيلي زياد است و زيبنده جمهوري اسلامي‌نيست.

کساني که مي‌خواهند چک بکشند؛ بايد حساب پول و حساب زندان رفتنشان را هم بکنند. کاسب حبيب خداست، وقتي پول ندارد و جاي آن چک مي‌کشد و جنس خريداري مي‌کند و به زندان مي‌افتد، ديگر حبيب خدا نيست که دشمن خداست. بايد رسانه‌ها روي اين مسائل کارکنند و شوراي فرهنگي کشور را به چالش بکشند.

بايد در ميادين ورزشي مطالب ستاد ديه نوشته شود تا همه بخوانند و بدانند که مهريه نامعقول، چک بلامحل، نداشتن گواهينامه و رانندگي بدون رعايت قوانين بنيان خانواده را از هم مي‌پاشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سها

      دقت كرديد به متن جمله :
      خياباني، اينترنتي و دانشگاهي همسر انتخاب مي‌شود، واقعا انتخاب همسر از دانشگاه با خيابان يكي است؟ آقايون روش سنتي وبدون شناخت وعلاقه هم بي عيب نيست

    • نفس

      این فکرا مال 50 سال پیشه، خیابانی یعنی چی؟ طرف چشم و گوش بسته ازدواج کنه آخرشم بفهمه به هم نمیخورن بسوزه و بسازه؟ من خودم با مهریه زیاد مخالفم ولی مخالف این نیستم جوون خودش طرفشو انتخاب کنه

    • پوریا

      اتفاقا من دوستانی دارم که همسر خود را در دانشگاه پیدا کردند و خدا را شکر زندگی بسیار موفقی دارند. خود من هم با نامزدم در دانشگاه آشنا شدم و روزی هزار بار خدا رو شکر می کنم که این اشنایی اتفاق افتاد. اصلا ازدواج دانشگاهی با ازدواج خیایانی و اینترنتی قابل مقایسه نیست.

    • بدون نام

      دوست 10 ساله من با همسرش اينترنتي آشنا شد، الان يك پسر4 ودختر 1ساله دارند زن وشوهري تحصيل كرده با زندگي خوب و موفق هستند، بسيار هم به هم علاقه دارند درست انخاب كردن مهمترين اصل است.

    • onlyGOD

      بنظر من مهم اینه که انسان از روی عقل پیش بره حتی اگه اینترنی و خیابانی باشه چون وقتی میبینه مشکلی هست متوقف میشه...
      همون اینترنتیشم اگه بعد از علاقه خانواده ها بیان وسط و مشورت لازمه صورت بگیره دیگه این اختلاف ها پیش نمیاد ...
      ولی دانشگاه خیلی خوبه

    • سید محسن

      بنظر من مهم اینه که دختر و پسر باهم تفاهم داشته باشن. خوب با خوب، بد با بد. هر کس با زوج مثه خودش آرومه مهم نیست خوب باشه یا بد. مهم تفاهمه. اما اینترنتی شاید مشکلتر یاشه
      شاد باشید

    • چوب خدا

      من که مخالفه دوستی دانشگاهی خیابونی انترنتی هستم چون هر چی گشتم بعد خدا زد پس کلم نمیدونم چرا؟؟؟؟هممون ساده ایم فقط بلدیم خودمونو قانع کنیم.عجب دور زمونه ای شده همه برا خودشون کارشناس شدن!!!!!

    • sedigheh

      vaghty dokhtara 4ta 5 mah dar sene balaye 35 salegy donbal shoharand va ba doroghashon javana ra kham mikonand va javon gosh be khoda ham nmideh va ba vaadeh vaedasye dokhtar pish mireh che bayad kard????!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج