۶۷۲۲۲۴
۲۵ نظر
۵۰۳۵
۲۵ نظر
۵۰۳۵
پ

غفاری: گنجی یادش رفته موی زنان را قیچی می‌کرد

حجت‌الاسلام هادی غفاری در پاسخ به سوالی در این باره که نگاه شما به مساله آزادی اجتماعی آیا همان نگاه آقای غفاری دهه ۶۰ است؟ گفت: اولین کسی که در ایران قیچی را راه انداخت و موهای زنان را خود قیچی می‎کرد، اکبر گنجی بود. اکبر گنجی که امروز سوپر مدافع آزادی شده، فقط دروغ می‌گوید. گنجی سیستم و مانیفست فکری سالم و درستی ندارد. از چی دفاع می‌کند نمی‌دانم!

خبرآنلاین: حجت‌الاسلام هادی غفاری خطاب به مسئولان می‌گوید: نیایید یک گوشه اسلام را بگیرید و بقیه نظام هر چه شد، شد. جلوی رانت را بگیرید، جلوی دزدی‌ها را بگیرید، جلوی سوء‎استفاده را بگیرید، جلوی اجحاف در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی را بگیرید، جلوی تناقض‌ها را بگیرید، آنوقت جلوی بدحجابی را هم بگیرید.
قرارمان با او روایت خاطراتش از دوران مبارزات انقلابی بود و آنچه در دهه اول انقلاب گذشت، اما شروع این گپ و گفت با کشف حجاب در برخی خیابان های تهران همراه شد، تحلیل او از این اتفاق شاید کمی ذهن را به عقب تر بکشاند، روزهای آغازین انقلاب و دهه ۶۰ که برخی قیچی به دست در خیابان موهای زنانی که حجاب مناسبی نداشتند را کوتاه می کردند، او به صراحت اکبر گنجی را اولین کسی معرفی می کند که قیچی به دست گرفت.
غفاری: گنجی یادش رفته موی زنان را قیچی می‌کرد

میزبان حجت‌الاسلام هادی غفاری بودیم تا برایمان از هم طیفان روحانیتش بگوید که چطور قدرت بین آنها و مردم فاصله انداخت. وقتی می‌خواهد از فاصله گرفتن روحانیت از مردم بگوید از همان دورانی شروع می‌کند که برای حفظ جان روحانیت چندین پاسدار استخدام شدند و این کم کم تبدیل به یک خُلق و عادت شد. او معتقد است که با این اقدام روحانیت به محیط ایزوله‌ای سوق داده شدند که نتیجه آن همانی است که امروزه شاهدش هستیم؛ فاصله از مردم.

غفاری حتی در بیان دلایل فاصله گرفتن روحانیت از مردم به ورود آنها به سیاست هم اشاره می‌کند و می‌گوید زمان آن رسیده که روحانیت از قدرت فاصله بگیرد. او هشدار هم می دهد و می‌گوید: تملق و چاپلوسی و نان به نرخ روز خوردن ریشه ما را خواهد خشکاند.
بخشی از گفتگو با هادی غفاری را در ادامه بخوانید:
* اولین کسی که در ایران قیچی را راه انداخت و موهای زنان را خودش قیچی می‎کرد، اکبر گنجی بود. اکبر گنجی که امروز سوپر مدافع آزادی شده، فقط دروغ می‌گوید. گنجی سیستم و مانیفست فکری سالم و درستی ندارد. از چی دفاع می‌کند نمی‌دانم! تعبیر سیاسی این حرکت می‌شود، آنارشیست. آقای اکبر گنجی آنارشیست واقعی است. من مشکل شخصی با او ندارم و او نیز مشکل شخصی با من ندارد. ایشان کسی بود که قیچی دست می‌گرفت و جلوی دانشگاه و مجلس موهای هر خانمی را که می‌دید پیداست قیچی می‌کرد.
* معتقدم که برخی مسائل در بین بقیه مردم خود را نشان نمی‎دهد. خدا به ما رحم کرد که خاوری آخوند نبود. اگر آخوند بود، مردم ما هر عمامه را می‎دیدند چه می‎کردند؟ اما الان اگر صد تا خاوری را در خیابان ببینند کسی کاری ندارد.
* مشکل جدی ما این است که می‎ترسیم به مردم آزادی بدهیم. یک مشکل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه دو سواستفاده از این آزادی می‌شود. یکی از طرف خانم‎ها است. تا می‎گوییم آزادی، می‏گویند باریکلا؛ ما می‏خواهیم بی‎حجاب باشیم. از طرف دیگر هم تا می‎گوییم آزادی، دوستانمان می‎گویند که اینها بدنبال فساد هستند. نه؛ اصلا بحث فساد نیست. به من آخوند نمی‎آید که دنبال فساد باشم. ما دنبال این هستیم که مردم روزنامه داشته باشند و پیام خود را مطرح کنند.
* شما وقتی می‎توانید از حجاب در این نظام اجتماعی بخوبی دفاع کنید که توانسته باشید با فقر مبارزه کرده باشید. وقتی با اشرافی‌گری و سمبل اشرافیت خوب مبارزه کردید با بی‌حجابی هم خواهید توانست مبارزه کنید. وقتی در خیابان راه می‌روید 16 بنز را دنبال خود راه نیندازید. وقتی 16 بنز به دنبال شما تحت بهانه حفاظت راه بیفتد، نتیجه‌اش همین می‎شود.
* ورود به سیاست و قدرت بسیار خطرناک است. قدرت برای کسانی که از درون زلال نشده‌اند، خطرناک است. کاری هم به دین و مذهب ندارم در همه جای دنیا هم این موضوع صدق می‌کند. قدرت برای انسان‌هایی که زلال دینی و مذهبی نشده‎اند بدترین عامل فساد است. ما روحانیون، ما عمامه به‎سرها سالیان سال مدعی این بودیم که با تقوا زندگی می کنیم و چشم به مال مردم نداریم، عابدانه و زاهدانه رفتار می کنیم، اصلا توجهی به مال دنیا نداریم و در حدی که زنده بمانیم، پول به دست می آوردیم. مراجع بزرگ ما که از دنیا رفتند در اوج اقتدار همه‎شان بدهکار از دنیا رفتند.
* مردم از یک آخوند در این زمان چه انتظاری دارند. آن آخوند را دیدند که به انقلاب روی آوردند. آن آخوند را دیدند که می‌گفتند توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد. در 17 شهریور جلوی چشم من هزاران نفر را کشتند. من اگر در جوی نخزیده بودم زنده نمی‎ماندم. مامور شهربانی اسلحه ‏اش را گرفته بود و به داخل جوی شلیک می‎کرد. اینکه چطور تیرش به من نخورد را نمی‏دانم. مردم این آخوندها را دیده بودند. ناگهان می‏بینند که ما به شکل دیگری زندگی می‏کنیم. طبیعی است که باورهای مردم از بین می‎رود.
* این را بدانید که تملق و چاپلوسی اگر در حکومت آمد و به خصوص دامن روحانیت را گرفت، این قشر را بیچاره خواهد کرد. نباید اجازه بدهیم تملق و چاپلوسی بر ما مسلط شود. یک سخنرانی می کنیم ۱۶ بار در آن دعا کنیم و ۷۰۰ نفر را اسم ببریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دمت گرم

    • تنها

      چرا تیر نخورده کسی میدونه چرا

    • بدون نام

      موسوي دست آستين كوتاهارو رنگ ميزد اينا كه الان مدعي اصلاح طلبي هستن خيلي ...

    • بدون نام

      کم کم داره تاریخ مصرفتون میگذره ....

    • بدون نام

      همین حالاهم اگریک آخوندکنارخیابان منتظرتاکسی باشد، مردم میگن «این بنده خداحتمٱدستش بجایی بندنیست»

    • آ کیا

      اینو خوب اومدی. همه میدونیم اکبر گنجی چه آدمیه.
      الان داره آروغ روشنفکری میزنه.

    • گرگانی

      یعنی چی قیچی دستش بود موهای ناموس مردم رو قیچی میکرد. الانم میتونه اینکار رو بکنه ؟ کسی الان اینکار رو بکنه مردم تیکه پاره اش میکنن خودشونم خوب میدونن . چاپ کن حرف سیاسی نزدم حفیقت رو گفتم

    • بدون نام

      هادی غفاری تک و توک حرفهای به حقی زده اما کلا آدم نرمالی نیست.

      پاسخ ها

      • الف

        عزیزم گذشته ادم ها هرچه بوده گذشته اماگفتگوی سخنان فعلی شیخ هادی غفاری قطعا صادقانه وشفاف است!؟

    • مریم

      ای ول . داعشی بودیم وقتی داعش مد نبود

    • بدون نام

      "میزان حال افراد است"

    • علی

      پرونده همتون سیاهه.دیگ به دیگ میگه روتون سیاه

    • بدون نام

      کجا هزاران نفر کشته شدن؟ در کل ایران چند نفر در تظاهرات قبل از انقلاب کشته شدن؟

    • بدون نام

      باید منتظر باشیم و ببینیم اکبر گنجی چه اطلاعاتی از گذشته غفاری بر ملا میکنه!!

    • بدون نام

      گرگانی جان دست رو دل ما دهه شصتی ها نذار اگه بدونین چی به سرمون اومد و چی کشیدیم بخدا بار ها منو برادرم رو گرفتن بدون شناسنامه جرات نداشتیم با هم بریم بیرون
      به جرم آب بازی کنار رود خونه بردن مون کمیته
      خدا یادم میفته میخام های های گریه کنم اون وقت بچه های دهه هفتاد و هشتاد خودشون رو نسل سوخته میدونن بابد دوره ما بودین تا حادتون جامیومد
      یه کفش کتونی گرفتم مشکی بود کنارش یه خط قرمز داشت نذاشتن باهاش برم مدرسه نصف روز کنار دفتر مدرسه نگهم داشتن چرا چون کفشم یه خط قرمز داشت بعدم دعواهای بابام که چرا رفتی همچین چیزی رو خریدی و حالا از کجا بیارم یکی دیگه برات بخرم

    • بدون نام

      ههزاراننننننننن ننننففففرررر!!!!!!!!

    • بدون نام

      قابل توجه اصلاح طلب های دو رو

    • بدون نام

      از کی دستور میگیری که نظرات منو منعکس نمیکنی

    • بدون نام

      اینطور که معلومه پرونده همتون سیاهه خدا به مردم مظلوم رحم کنه

    • ترسو

      اين قشر ؟! بيچاره شده ، خبر نداره ، هنوز خونش گرمه !

    • بدون نام

      اگه خودتون باشید که میگید ملاک حال فعلی افراد است خوب ملاک مردم هم همینه هر چی بودن الان با مردمند برعکس بعضی که همیشه علیه مردمند اقای غفاری

    • بدون نام

      اگه پشیمونی شاخ داشت ایرانی ها شاخشون میرسید به عرش خدا ، چی فکر کردند چی از اب دراومد

    • بدون نام

      متاسفانه خیلی دیر شده ودیگر جبران نمیشود

    • مهدی

      میزان حال افراد است
      حال افراد میزان است
      افرادمیزان حال است

    • بدون نام

      اونی که در گذشته کار اشتباهی میکرده والان متوجه اشتباهش شده رو مقایسه کنید با اونی که درگذشته اشتباه میکرده والان هم به ادامه دادن اشتباهش اصرار داره و از کارش دفاع میکنه . این تفاوت شماست و آقای گنجی . همیشه این حسن نیست که آدم در تمام طول زندگیش در همه مسائل یکجور فکر کنه این بیشتر نشانه تفکر متحجرانه و لجوجانه س. شما اول یه نگاه به خودت بکن بعد به دیگران ایراد بگیر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج