۱۰۱۰۶۴۷
۲ نظر
۴۷۸۲۹۰
۲ نظر
۴۷۸۲۹۰
پ

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

بسیاری از ما با وجود فعالیت بدنی مناسب به فرم دلخواه ران یا شکم یا بازو و ... نمی رسیم و به وسیله ای نیاز داریم که بتواند به طور موضعی باعث از بین رفتن چربی و فرم دهی یک یا چند قسمت مشخص بدنمان شود. دستگاه کویتیشن یا کاویتاسیون Cavitation راه حل این مشکل است. با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی دقیق تر یکی از بهترین روش های لاغری موضعی بپردازیم.

برترین‌ها: چاقی و اضافه وزن یکی از دغدغه‌های رایج زندگی امروزه محسوب می‌شود و مستقیماً زیبایی و سلامت افراد را به خطر انداخته است. بسیاری از ما با وجود فعالیت بدنی مناسب به فرم دلخواه ران یا شکم و پهلو یا بازو و قسمت های دیگر بدن نمی رسیم و به وسیله ای نیاز داریم که بتواند به طور موضعی باعث از بین رفتن چربی و فرم دهی یک یا چند قسمت مشخص بدنمان شود. دستگاه کویتیشن یا کاویتاسیون Cavitation راه حل این مشکل است. با استفاده از این دستگاه چاقی موضعی در قسمت های مختلف بدن درمان می شود. اما کویتیشن چیست و دقیقاً به چه صورت عمل می کند؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی دقیق تر یکی از بهترین روش های لاغری موضعی با کویتیشن بپردازیم.

کویتیشن (Cavitation) چیست؟

در توضیح کویتیشن لاغری چیست باید بگوییم دستگاه کویتیشن (Cavitation) بهترین روش برای کانتورینگ بدن و فرم دهی بدن است. به صورتی که با امواج اولتراسوند (Ultrasound) سلول های چربی را به اسیدهای چرب تبدیل می کند تا بتوانند به آسانی از بدن به صورت ادرار و غدد لنفاوی خارج شوند.

کویتیشن یک روش غیر تهاجمی برای از بین بردن چربی‌های جمع شده در جا‌های مختلف بدن است. امواج اولتراسوند در دستگاه کویتیشن لاغری با فرکانس‌های صوتی خود، حرکاتی در چربی‌های بدن ایجاد می‌کنند که سلول‌های چربی توان مقاومت در برابر آن‌ها را ندارند. نتیجه‌ی روش کویتیشن این است که چربی‌ها شکسته شده و به حالت مایع در می‌آیند و سپس بدن آن‌ها را برای سوختن در بدن یا دفع در کبد آماده می‌نماید.

کویتیشن از نظر تکنیکی شیوه‌ای برای کاهش وزن نیست و لیپوساکشن، چربی‌ها را دقیق‌تر هدف می‌گیرد. اما در کویتیشن، میزان موفقیت شما توسط سانتیمتر‌هایی که بعد از درمان از سایزتان کم می‌شوند سنجیده خواهد شد. 

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

 

دستگاه کویتیشن از چه طول موجی استفاده می‌کند؟

«اولتراسوند (اولتراسونوگرافی) در پزشکی، استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسونیک) برای تولید تصاویری از ساختارهای درون بدن انسان است. امواج اولتراسونیک امواج صوتی هستند که بالاتر از محدوده صدای قابل شنیدن برای انسان هستند.»

امواج اولتراسوند، امواج صوتی، فشاری و نوسان‌گری هستند که فرکانسی بالاتر از 20 هزار هرتز و فراتر از محدوده شنوایی انسان است.

در سال 1794 لازارو اسپالانزانی اثبات نمود که خفاش‌ها نابینا هستند و برای مسیریابی از ساطع‌ نمودن نوعی امواج صوتی، که برای انسان غیرقابل شنیدن است، استفاده می‌کنند. این کشف باعث مطالعات بیشتر توسط دیگر دانشمندان، در طول زمان و در نهایت پیدایش مفهوم امواج اولتراسوند گردید.

آیا کویتیشن اولتراسوند مفید است؟

بله، کویتیشن شما را به نتیجه‌ای واقعی و قابل سنجش می‌رساند و شما با استفاده از متر یا حتی فقط در آینه نگاه کردن به خود، متوجه خواهید شد چقدر سایز کم کرده‌اید. اما یادتان باشد که کویتیشن فقط در نواحی خاصی از بدن تاثیرگذار است و شما یک شبه نتیجه نخواهید گرفت. صبور باشید، زیرا ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا بهترین نتیجه‌ی کویتیشن را بینید.

ضمنا نتیجه‌ی کویتیشن بر اساس سابقه‌ی پزشکی و سایر فاکتور‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این فاکتور‌ها نه تنها بر نتیجه‌ی نهایی کویتیشن بلکه بر مدت زمان ماندگاری نتیجه‌ی کویتیشن نیز اثر می‌گذارند. شاید شما بعد از تنها یک جلسه درمان با کویتیشن نتیجه را ببینید، اما بیشتر افرد معمولا به چند جلسه کویتیشن نیاز دارند تا نتیجه‌ی مطلوب را ببینند.

مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای کویتیشن هستید

بهترین راه اینکه بدانید کویتیشن گزینه‌ی مناسبی برای شما هست یا نه این است که نظر پزشک را بخواهید. اما خوب است ابتدا فاکتور‌هایی را که شما را بهترین کاندید برای کویتیشن می‌کنند بررسی نمایید. کویتیشن در صورتی که چاق باشید، تاثیری نخواهد گذاشت. اما اگر قصد دارید سایز قسمت بخصوصی از بدن‌تان را کاهش دهید و از چربی آن بکاهید، کویتیشن برای‌تان مناسب است.

افرادی که مشکلات خونریزی دارند نیز نباید کویتیشن انجام دهند. بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا کبدی نیز باعث می‌شود فرد کاندید مناسبی برای کویتیشن نباشد. خانم‌های باردار یا شیرده نیز کاندید کویتیشن نیستند. همچنین ایمپلنت‌های طبی نیز مانعی برای کویتیشن هستند.

چه افرادی کاندید مناسبی برای درمان با کویتیشن هستند؟

درمان با کویتیشن برای همه مناسب نیست. BMI شما باید در محدوده‌ی قابل درمان بوده و نباید بیشتر از ۳۰ باشد. ضمنا بعضی از عوارض پزشکی و دارو‌های مصرفی (مثلا دارو‌های سرکوب‌گر ایمنی) شرایط را برای استفاده از دستگاه کویتیشن نامناسب می‌کنند.

نحوه عملکرد دستگاه کویتیشن به چه صورت است؟

یکی از روش های غیرجراحی برای از بین بردن چربی‌های زائد، در سطوح مختلف بدن استفاده از این دستگاه است. دستگاه کویتیشن با استفاده از امواج فراصوت باعث «کاهش چربی» و «قدرت کششی بالای پوست» می‌شود.

دستگاه کویتیشن، با دو سری امواج رادیویی آر اف (RF) و امواج فراصوت یا اولتراسوند کار می کند. با قرار گرفتن دستگاه cavitation روی حالت اولتراسوند، امواج اولتراسوند به عمق لایه های پوست فرستاده می شوند و باعث ایجاد لرزش و ویبره در آن ناحیه می شوند. سپس سلول های چربی شکسته و از لایه های پوستی  جدا می شوند. پس از چند روز، سلول های چربی توسط سیستم لنفاوی فرد جذب شده و به عنوان مواد زائد از بدن دفع می شوند. پس برای کاهش بافتهای چربی از گزینه اولتراسوند در این دستگاه استفاده می شود. قرار گرفتن دستگاه cavitation را روی حالت امواج رادیویی آر اف، باعث افزایش گردش خون زیر پوست می شود و باعث لیفت پوست و جوانسازی آن خواهد شد. البته امواج رادیویی برای فرم دهی و لاغری هم کاربرد دارد.

در درمان با کویتیشن از امواج صوتی برای تخلیه سلول‌های چربی استفاده می‌شود. وقتی اسید‌های چرب به صورت مایع خارج می‌شوند، با استفاده از سیستم طبیعی دفع بدن، از بدن خارج خواهند شد.

برای اینکه نتیجه‌ی کویتیشن ماندگارتر شود، باید رژیم غذایی سالم و ایده آلی داشته باشید و جدی و مرتب ورزش کنید. اگر دریافت کالری بدن‌تان بیشتر از حد نیازش باشد، چربی‌ها برخواهند گشت.

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

کدام نواحی بدن با کویتیشن قابل درمان است؟

می‌توانید از کویتیشن برای نواحی گوناگون بدن که وزن اضافی دارند استفاده کنید. نقاطی از بدن که معمولا از کویتیشن برای کاهش چربی‌شان استفاده می‌شود عبارتند از:

  • شکم
  • باسن
  • بازوها
  • نواحی ران
  • در برخی نواحی که تراکم بافت چربی باید مناسب باشد مانند زیر سینه و گردن

مزایای کویتیشن و تخلیه‌ی سیستم لنفاوی چیست؟

  • کاهش سایز در ناحیه‌ی مد نظر
  • خوش فرم شدن بدن
  • بهبود بافت و رنگ پوست
  • بهبود جریان خون و سیستم لنفاوی
  • درمان سلولیت
  • سفت شدن بافت همبند
  • سم زدایی و پاکسازی بدن
  • اکسیژن رسانی به سراسر بدن
  • غیر تهاجمی بودن
  • بدون درد و ناراحتی بودن
  • بدون نیاز به بیهوشی
  • بدون دوران نقاهت بودن

کویتیشن اولتراسوند شیوه‌ای غیرتهاجمی است

کویتیشن برخلاف لیپوساکشن نیاز به مراحل جراحی ندارد، بنابراین بیمار بیهوش نمی‌شود و خونریزی و پانسمانی نیز درکار نیست. درمان با کویتیشن بر مبنای امواج صوتی با فرکانس بالا صورت می‌گیرد و کمک می‌کند بدون اینکه ضربه و آسیبی به بدن وارد کنید، سایزتان را کاهش بدهید.

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

نتیجه‌ی درمان با کویتیشن زود دیده می‌شود

نتیجه‌ی کویتیشن معمولا فورا دیده می‌شود و گاهی شما می‌توانید بعد از اولین جلسه کویتیشن، تفاوت را ببینید. بهترین نتیجه در عرض سه روز بعد از کویتیشن دیده می‌شود. بسته به ساختار بدنی خاص شما، شاید به ۶ تا ۱۲ جلسه کویتیشن نیاز داشته باشید تا به هدف مورد نظر خود برسید.

کویتیشن اولتراسوند بدون درد است

حین و بعد از کویتیشن، شما احساس ناراحتی نمی‌کنید. در بدترین حالت ممکن است با عبور امواج صوتی در کویتیشن از پوست‌تان، کمی احساس گرما و سوزش کنید.

کویتیشن اولتراسوند بی‌خطر است

اولتراسوند به طور مرتب در خیلی از مراحل تشخیصی و درمانی در پزشکی به کار می‌رود و ریسک و خطری در بر ندارد، خصوصا در مقایسه با سایر روش‌های کاهش چربی که نیاز به عمل جراحی تهاجمی دارند.

کویتیشن وقت گیر نیست

هر جلسه کویتیشن تنها ۲۰ تا ۶۰ دقیقه وقت می‌گیرد و برای همین درمانی بسیار سریع است. کویتیشن دوره‌ی نقاهت ندارد و تنها کاری که باید برای آماده شدن جهت کویتیشن انجام دهید این است که زیاد آب بنوشید.

کویتیشن تداوم می‌خواهد

کاهش چربی با کویتیشن به همین سادگی نیست که به مطب پزشک بروید و کویتیشن را انجام دهید. بلکه شما باید طبق توصیه‌ی پزشک، جلسات کویتیشن را پیگیری کنید تا نتیجه بگیرید. ضمنا شما باید قبل و بعد از کویتیشن، پایبند تغذیه‌ی سالم، نوشیدن آب فراوان و ورزش منظم باشید. هر چه آب بیشتری بنوشید، بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند از اسید‌های چربی که حاصل تبدیل سلول‌های چربی بدن‌تان هستند، خلاص شود.

کویتیشن درمانی ساده است

برای اینکه فواید کویتیشن درمانی‌تان را ببینید، به غیر از افزایش آب نوشیدنی‌تان فقط لازم است تغذیه سالمی داشته باشید و پایبند یک برنامه‌ی ورزشی با شدت متوسط بمانید.

کویتیشن یک شیوه‌ی درمانی موثر است

وقتی که از رژیم غذایی و ورزشی‌تان نتیجه نمی‌گیرید، کویتیشن درمانی می‌تواند راه حلی باشد که شما را به نتیجه می‌رساند. شما می‌توانید با کمک کویتیشن، بدن‌تان را خوش فرم کنید، از سلولیت‌ها خلاص شوید و احساس خوبی نسبت به بدن‌تان داشته باشید.

نکات مهم پس از لاغری با کویتیشن

در لاغری با کویتیشن، سلول‌های چربی بوسیله‌ی امواج اولتراسونیک که فرکانس پایین و شدت بالایی دارند، شکسته و وارد خون می‌شوند. به همین دلیل بعد از کویتیشن، تری گلیسرید و کلسترول خون افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر در این زمان آزمایش انجام دادید و چنین نتیجه‌ای دیدید، نگران نشوید.

در پایان درمان با کویتیشن نیز آب درون سلولی توسط سیستم لنفاوی تخلیه و بوسیله‌ی کلیه‌ها به شکل ادرار از بدن خارج می‌شود. به همین علت پس از کویتشین، رنگ ادرار تغییر کرده و تعداد دفعات آن نیز بیشتر می‌شود. ضمنا امواج اولتراسوند در کویتیشن هیچ تاثیری بر سیستم عصبی، ماهیچه‌ها و بافت عروقی ندارند و از این بابت نباید نگران باشید.

یکی از امتیازات قابل توجه کویتیشن این است که بدن تا ۲ هفته پس از درمان همچنان روند متابولیزه کردن چربی‌ها را ادامه می‌دهد. یعنی کاهش وزن با کویتیشن، یک شیوه‌ی پایدار است. ضمنا کویتیشن به نرم‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند. استحکام پوست از طریق امواج اولتراسونیک باعث تولید کلاژن در زیر لایه‌ی عضله شده و پوست را فشرده سازی می‌کند.

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

چه افرادی نمی‌توانند از دستگاه کویتیشن استفاده کنند؟

  • کسانی که سرطان دارند
  • کسانی که مشکلات کبدی دارند
  • کسانی که مشکلات کلیوی یا لوزالمعده دارند
  • افراد باردار یا مشکوک به بارداری
  • کسانی که فشار خون بالا، دیابت یا ایمپلنت (مثلا ضربان ساز) دارند
  • کسانی که بیماری‌های سیستمیک یا خود ایمنی دارند
  • کسانی که مبتلا به فتق هستند
  • کسانی که اختلالات پوستی ناشناخته یا آلرژی در ناحیه‌ی درمان دارند
  • کسانی که رژیم غذایی سالم ندارند یا ورزش منظم نمی‌کنند

کویتیشن چیست و باعث لاغری موضعی کدام نواحی بدن می‌شود؟

عوارض جانبی کویتیشن

این روش درمانی اگر توسط یک متخصص پوست و زیبایی خوب انجام شود، به دلیل غیرتهاجی بودن هیچ گونه خطری برای فرد ایجاد نخواهد کرد. کویتیشن برای اکثر افراد یک درمان کم خطر محسوب می شود. اما به طور کلی نمیتوان گفت عوارضی ندارد، بنابراین عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  • کبودی و قرمزی
  • حساسیت پوستی
  • افزایش تشنگی
  •  سردرد جزئی
  • ​کاهش اشتها

پس از درمان کویتیشن چه مراقبت‌هایی لازم است؟

  • مصرف مواد غذایی با کالری منفی به مدت ۴ روز پس از کویتیشن برای افزایش سوخت و ساز بدن و دفع چربی ها‌ی اضافی (مثلا کرفس و خیار و کلم و گوجه فرنگی و خربزه و انواع توت)
  • داشتن تحرک بدنی و پیاده روی و ورزش منظم
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی به مدت ۲ هفته پس از کویتیشن
  • خودداری از ورزش شدید به مدت ۲ روز بعد از کویتیشن
  • نوشیدن آب فراوان در طول درمان برای دفع بهتر چربی‌ها
  • مراجعه به پزشک در صورت احساس درد شدید

سؤالات متداول

آیا با کویتیشن می‌توان وزن کم کرد؟

کویتیشن برای کاهش وزن طراح نشده است، بلکه بیشتر در فرم دهی بدن کارآیی دارد. کویتیشن بویژه در کاهش چربی‌های شکم و پهلو که با رژیم غذایی و ورزش به سختی آب می‌شوند، موثر است. کویتیشن بدون اینکه به سیستم رگی آسیبی بزند، سلولیت‌ها را برطرف کرده و جلوی برگشت مجدد آن‌ها را می‌گیرد.

استفاده از کویتیشن بعد از عمل های ابدومینوپلاستی و یا لیپوماتیک ممکن است؟

گاهی دستگاه کویتیشن برای افرادی که عمل های ابدومینوپلاستی و یا لیپوماتیک انجام داده اند الزامی می باشد، زیرا می تواند برجستگی و چربی هایی که بعد از عمل باقی مانده است را کاملا از بین ببرد و نتیجه عمل را بهبود ببخشد.

برتری این روش نسبت به لیپولیز لیزری و کرایولیپولیز چیست؟

در مقایسه با کرایولیپولیز و لیزر لیپولیز، نتایج زودتر دیده میشود و همچنین بدون درد است و بعد از اتمام کار نیازی به استراحت وجود ندارد.

در بعضی از باشگاه های بدنسازی این دستگاه وجود دارد، آیا مجوز چنین کاری را دارند؟

کویتیشن حتما باید در مراکز پزشکی و کلینیک ها انجام شود زیرا در صورت انجام این روش بدون دانش کافی احتمال آسیب شدید به کلیه ها، کبد و تخمدان ها وجود دارد.

این روش چه خوبی هایی نسبت به لیوساکشن و سایر روش های جراحی دارد؟

در این روش چون بدون جراحی انجام میشود هیچ جای زخمی باقی نمی ماند، بدون درد و خونریزی است همچنین خطر ابتلا به عفونت بعد از اتمام کار وجود ندارد.

کویتیشن اولتراسونیک بهتر است یا کول اسکالپتینگ؟

کویتیشن اولتراسونیک همانند روش کول اسکالپتینگ (CoolSculpting) نوعی پیکرتراشی غیر تهاجمی است. هدف هر دو این روشهای درمانی یکسان است: کاهش چربی و ایجاد ظاهری لاغرتر در ناحیه ی مداخله. هیچ یک از این دو روش  درمان  جهت لاغری نیستند. کویتیشن اولتراسونیک با استفاده از فرکانس های اولتراسوند سلول های چربی را تجزیه می کند، در حالی که CoolSculpting برای از بین بردن چربی با پاسخ طبیعی بدن فرد به سیستم سرمایش عمل می کند. درمان CoolSculpting به طور کلی گرانتر از کویتیشن اولتراسونیک است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سارا

      از قدیم گفتن غذای تو دوایتو ،زیاد غذا نخورید . هر 4 ساعت یکبار چیزی مقوی بخورید

    • بدون نام

      لاتین کوپتیشن رو هم می نوشتید!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج