۱۲۷۳۳۷۷
۱۷۹۲۷
۱۷۹۲۷
پ

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین میوه‌های پاییزی انار است.

جامعه ۲۴: یکی از خوشمزه‌ترین و خاص‌ترین میوه‌های پاییزی انار است که همه ما حتی با آن در شعری از کودکی هم خاطره داریم چه رسد به شکل زیبا و مزه‌ دل‌انگیزش. در این گزارش به خواص پرشمار انار اشاره کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

امروز می‌دانیم که انار میوه‌ای پرخاصیت است که در بسیاری از نقاط دنیا رشد می‌کند. انار یکی از میوه‌هاییست که سرشار از ویتامین C است و می‌دانیم که این ویتامین تا چه اندازه برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی مفید است. اشاره کردیم که این میوه خواص فراوانی دارد بنابراین از گذشته‌های دور برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند اسهال، یائسگی و اختلال در نعوظ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و سایر مواد مغذی سالم است و ازاین‌رو از آن در ساخت مکمل‌ها نیز استفاده می‌شود.

تاکنون درباره انار پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد که انار با کاهش سطح کلسترول تام LDL تری‌گلیسیرید، می‌تواند به حفظ تندرستی قلب کمک می‌کند. اگر شما هم کلسترول دارید و یا برایتان جالب است که انار چگونه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند این مطلب را تا پایان بخوانید.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

ترکیبات انار

انار دارای دو ماده منحصربه‌فرد به نام‌های پونیکالاژین و اسید پونیسیک است که سبب بالابودن خواص این میوه عالی شده است.

پونیکالاژین نوعی فلاونوئید با خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قویست که در آب انار و پوست آن یافت می‌شود. این آنتی‌اکسیدان به‌قدری قدرتمند است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی آب انار به سبب وجود آن سه برابر بیش‌تر از شراب قرمز و چای سبز است. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد دخیل در به‌وجود آوردن سرطان و پیری سلولی محافظت می‌کنند.

جالب است بدانید پوست انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است، به همین دلیل عصاره و پودر انار بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

ترکیب پونیکالاژین گردش خون را بهبود می‌بخشد و سبب کم‌شدن سطح کلسترول و فشارخون و دفع سموم بدن می‌شود.

براساس شواهد و بررسی‌های علمی اثرات مثبت نوشیدن آب انار بر روی کلسترول حتی بیش‌تر از دارو‌های حاوی آتورواستاتین است که معمولاً برای افراد دارای کلسترول بالا تجویز می‌شود. پونیکالاژین مانع تشکیل پلاک‌های دندانی شده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد.

انار سرشار از ویتامین‌های A، C، E و B و نمک‌های معدنی به‌ویژه منگنز، آهن، روی، فسفر، مس و پتاسیم است. به همین دلیل، انار یک میوه ادرارآور و تصفیه‌کننده است و با کم‌خونی و علائم مستقیم آن مانند سرگیجه و احساس خستگی مقابله می‌کند.

ماده دیگر که به آن اشاره کردیم و در روغن دانه انار یافت می‌شود، اسید پونیسیک است که در واقع اسید چرب اصلی موجود در آریل‌ها (غلاف دور بذر پس از لقاح) است. اسید پونیسیک نوعی اسید لینولئیک مزدوج (اسید چرب غیر‌اشباع با چند پیوند دوگانه) با اثرات بیولوژیکی قوی است که می‌تواند به پیش‌گیری از پیشرفت بیماری قلبی کمک کند.

براساس یک پژوهش که در مجله آنکولوژی رفیوز منتشر شده است نشان می‌دهد پلی فنول موجود در انار تاثیر ضد سرطانی بسیار قوی به ویژه برای سرطان سینه، ریه و دهانه رحم دارد. آن‌گونه‌که داده‌ها نشان می‌دهند انار همچنین برای التهابات، گرفتگی رگ‌ها، مرض قند، حفاظت از کبد و اکسیداتیو مفید است.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

تاثیر انار بر روی کلسترول

شوربختانه مطالعات زیادی برای بررسی اثرات انار بر میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید صورت نگرفته است. مطالعات انجام‌شده بر روی انسان و حیوانات نیز نتایج متفاوتی داشته است. درعین‌حال بیشتر مطالعات به‌جای انار کامل، اثرات آب انار را مورد بررسی قرار داده‌اند.

هرچند برخی مطالعات حاکی از کاهش جزئی (بین ۳ تا ۱۰ درصد) LDL و کلسترول تام به‌واسطه مصرف آب انار است، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که انار تأثیر قابل‌توجهی روی هیچ نوع چربی ندارند. در این مطالعات، شرکت‌کنندگان سالم یا مبتلا به دیابت به مدت ۵ روز تا یک سال روزانه بین ۵۰ میلی‌لیتر تا ۱ لیتر آب انار غلیظ مصرف کردند.

یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده حاکی از تأثیر خواص آنتی‌اکسیدانی آب انار در کاهش LDL اکسید شده، نوعی کلسترول LDL دخیل در ایجاد گرفتگی عروق است. در یک مطالعه ارزیابی ضخامت پلاک در شریان‌های داخلی افراد مصرف‌کننده آب انار، ضخامت پوشش داخلی شاهرگ این افراد تا ۳۰ درصد کاهش یافت، درحالی‌که ضخامت پوشش داخلی شاهرگ افرادی که دارونما مصرف کردند ۹ درصد افزایش یافت.

تصور می‌شود که پلی فنل‌های موجود در انار منبع فعالیت آنتی‌اکسیدانی هستند. پلی فنول‌ها مواد شیمیایی مفیدی هستند که در انواع میوه‌ها، سبزیجات و مغز‌ها مانند زغال‌اخته، انگور قرمز و آلو وجود دارد.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

فواید آب انار برای زنان باردار

هرچند مواد غذایی مفید بسیاری برای دوران بارداری وجود دارد، اما انار میوه‌ای است که برای این دوران خاصیت خارق العاده دارد؛ به گونه‌ای که هم برای مادر و هم برای جنین بسیار مفید است و طبق پژوهشی که پژوهش‌گران در بیمارستان بریگهام انجام داده اند اگر زن باردار روزی یک لیوان آب انار بنوشد به فرآیند رشد مغز جنین و شبکه سازی میان سلول‌های مغز کودک کمک می‌کند، البته که انار درمان هیچ بیماری یا جایگزین نسخه پزشک نیست و تنها مفید و کمک کننده برای درمان بیماری‌هاست.

درمان فشار خون و کاهش کلسترول با این میوه

تاثیر انار در کاهش چربی‌های بدن

باوجود این‌که درباره خواص انار مسائل زیادی مانند کاهش چربی و خطر ابتلا به گرفتگی عروق می‌دانیم، اما باز هم نیازمند پژوهش‌های بیش‌تری دراین زمینه است. شواهد قطعی دال بر تأثیر آب انار بر کاهش کلسترول و گرفتگی عروق وجود ندارد، اما نتایج تا حدی امیدوارکننده است.

به گزارش جامعه ۲۴، چندی پیش بر روی ۵۱ تن از کسانی‌که دارای تری‌گلیسیرید بالا بودند پژوهشی انجام شد نتایج این پژوهش نشان داد که ۸۰۰ میلی‌گرم روغن دانه انار در روز موجب کاهش شایان‌توجه تری‌گلیسیرید شده و نسبت تری‌گلیسیرید HDL را بهبود می‌بخشد.

انار سرشار از مواد مغذی سالم نظیر فیبر است، بنابراین می‌توان از آن در رژیم‌های غذایی کاهش‌دهنده چربی بدن استفاده کرد. بااین‌حال، درصورتی‌که مصمم به افزودن انار به رژیم‌های غذایی کاهش کلسترول هستید، از عدم تداخل انار یا عصاره آن با برخی دارو‌های خاص اطمینان حاصل کنید و پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج