۱۲۸۷۴۷۰
۳۲۵۰
۳۲۵۰
پ

کسورات عجیب در فیش حقوقی ۱۹۰۰ساله!

فیش حقوقی یک سرباز رومی که در جنوب فلسطین یافت شده، جزئیاتی جالب از زندگی نظامی در امپراطوری روم را برای ما آشکار می‌کند.

فرادید: در جریان کاوش‌هایی که در سال‌های اخیر در قلعه‌های باستانی «مسادا» (Masada) در جنوب فلسطین انجام شده است، یک برگه از جنس کاغذ پاپیروس مربوط به سال ۷۲ بعد از میلاد یافت شده که بر روی آن پرداختی‌های یک سرباز رومی ثبت شده است.

کسورات عجیب در فیش حقوقی ۱۹۰۰ساله!

مسادا مجموعه‌ای از استحکامات کوهستانی مشرف بر بحرالمیت است که بر اساس نوشته‌های تاریخی توسط هرود پادشاه یهودیه ساخته شده است. گفته شده که در جریان شورش یهودیان علیه امپراطوری روم در حدود سال ۷۰ بعد از میلاد، آن‌ها در این استحکامات پناه گرفتند و تا چهار سال بعد از سقوط بیت‌المقدس در آنجا به مقاومت ادامه دادند.

این برگۀ پرداخت یکی از سه فیش حقوقی است که تا به حال در سراسر قلمرو امپراطوری روم یافت شده‌اند. این برگه متعلق به یکی از سربازانی است که در جریان جنگ اول یهودیان و روم حضور داشته است. نوشتۀ روی برگه به زبان لاتینی است.

کسورات عجیب در فیش حقوقی ۱۹۰۰ساله!

(استحکامات مسادا)

با وجود آسیب زیادی که این برگه در طی زمان دیده و تقریبا به صورت قطعه قطعه درآمده است، اما همچنان اطلاعات ارزشمندی را در خصوص نحوۀ ادارۀ نیرو‌های نظامی و جایگاه سربازان در امپراطوری روم می‌توان از آن به دست آورد.

این سند جزئیات حقوق یک سرباز کمکی رومی به اسم گایوس مسیوس را در طی دو دورۀ پرداخت شرح می‌دهد (در طی هر سال سه موعد پرداخت وجود داشته است)؛ از جملۀ این جزئیات اشاره به کسوراتی است که به دلایل مختلف صورت گرفته‌اند. سربازان رومی ساز و برگ‌های نظامی اولیه و ضروری را از ارتش دریافت می‌کردند، اما اگر خواستار ارتقای ساز و برگ خودشان بودند باید هزینۀ آن را خودشان می‌پرداختند.

در این سند فهرست مبالغی ذکر شده که در ازای دریافت چکمه، روپوش کتان و علوفۀ جو برای اسب، از حقوق این سرباز کسر شده است. نکتۀ جالب توجه این است که میزان مجموع کسورات تقریبا از اصل حقوق سرباز نیز بیشتر است!

به همین جهت محققان فکر می‌کنند ممکن است یکی از انگیزه‌های باقی ماندن سربازان در ارتش، امیواری به غارت و استفاده از غنایمی بوده است که در جنگ به دست می‌آمدند. هر چند که صرفا بر اساس یک فیش حقوقی نمی‌توان به صورت قطعی به نتیجه‌گیری‌های خیلی کلی رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج