سهمیه رزمندگان و خانواده شهدا در دانشگاهها کار غلطی بود؟
این چه تصمیمی بود؟ ایجاد سهمیه ورود به دانشگاه برای رزمندگان، جانبازان و خانواده شهدا، خانواده جانبازان و بعدها گروههای مختلفی از جامعه.
روزنامه هممیهن: این چه تصمیمی بود؟ ایجاد سهمیه ورود به دانشگاه برای رزمندگان، جانبازان و خانواده شهدا، خانواده جانبازان و بعدها گروههای مختلفی از جامعه.
این تصمیم یکی از بدترین تصمیمها در کل دوران پس از انقلاب بوده است. مهمترین ایراد این تصمیم این بود که مرجعیت علم را در جامعه ایران متزلزل کرد. دانشگاه قاعدتاً جایی است که علم مرجعیت مطلق دارد. مهم گام اول در متزلزل کردن این مرجعیت است.
گامهای بعدی بسیار راحتتر برداشته شدند. استخدام هیأتهای علمی هم بدون در نظر گرفتن مرجعیت علمی یا با کمرنگ کردن اثر بار علمی انجام شد و همینطور تسری پیدا کرد به مسئولان دانشگاه و همین آدمها شدند وزیر و وکیل و کارشناس.
نشان به آن نشان که استاد و رئیس مثلاً دانشکده ادبیات روخوانی شعر نمیدانست و فلان مسئول که دکترای بهمان رشته دانشگاهی تخصصی را داشت از تلفظ اصطلاحات علمی رشته خود عاجز بود.
این افراد آمدند و آمدند با مدارک دانشگاهی و برایمان ناترازی آب و انرژی و سیاستگذاری ناموزون اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و داخلی و خارجی به بار آوردند. بیاییم و در میان آدمهای رده بالای سازمانها و وزارتخانهها بگردیم و ببینیم کدامیک در زمان تحصیل مقالهای مرتبط و علمی که مرجع واقع شده دارد. این ملاک خوبی برای واقعی بودن تحصیل فرد میتواند باشد.
آیا همه افرادی که با بهره بردن از سهمیه وارد دانشگاه شدند شایستگی علمی نداشتند؟ قطعاً اینطور نیست. بسیاری از آنها میتوانستند با بهرهگیری از آموزشهای بیشتر و دورههای آمادگی در یک رقابت برابر وارد دانشگاه شوند.
این کاری است که باید حکومت انجام میداد. نکته اینجاست که ما مرجعیت علم را بهطور اساسی متزلزل کردیم. دست بر قضا آن کسانی مراتب مدیریت را بهسادگی پشت سر گذاشتند و به مقامات تاثیرگذار تبدیل شدند که راه و روش صعود از مراتب اداری را که مرجعیت اصلی آن علم نبود بلد بودند.
حتماً نگرانی از وضعیت دانشگاه به لحاظ سیاسی در این تصمیمگیری موثر بوده است. این عدم اعتماد به توده پالایشنشده مردم همچنان وجود دارد و هنوز در روند استخدامها و به کار گرفتن مدیران غالب است و آثار ویرانکننده دارد.
مثلاً باید دید چطور ممکن است مدیری در بخش پزشکی به مجوز دادن به مجموعه فعالیتهای موسوم به طب سنتی حتی فکر کند؟ کسی که میداند برای استاندارد کردن هر روش یا دارو برای درمان چه مستندات و پژوهشهای طاقتفرسایی لازم است و روش کار چقدر دقیق و زمانبر است. این مدیر قطعاً بدون کسب دانش لازم و از راههای غیرعلمی راه پیشرفت خود را پیموده است.
جامعه ما نسبت به رزمندگان و شهدای جنگ احساس دین میکرد و میکند. احساسی که بجا بود و هست اما پرداخت این دین را به نحو درستی انجام نداد. چهبسا با این روش بیشتر به فرصتطلبان امکان بهرهبردن داد.
ما باید امکان شرکت در آزمون بهطور مکرر، امکان شرکت این افراد در آموزشهای رایگان و حتی برداشتن سقفهای سنی شرکت در آزمونها و کنکورها را فراهم میکردیم ولی مرجعیت علم را متزلزل نمیکردیم.
همانطور که گفته شد، مرجعیت علم که متزلزل شد تسری دادن سهمیهها به مدیران دولتی و غیردولتی، ثروتمندان و شاغلین در پستهای حساس آسان شد. اگر بتوان برای دکتر شدن در رشته تخصصی با دور زدن علم راهی درست کرد چرا این کار را برای هرکسی که صلاح میدانیم انجام ندهیم؟
اگر بتوان مرجعیت علم را کنار گذاشت چرا نتوان مرجعیت سایر ملاکها را کنار گذاشت؟ چرا نتوان مجری برنامه کمکیفیت تلویزیونی را وزیر کرد؟ چرا نتوان یکی مثل او را در فهرست انتخاباتی گذاشت؟
این خسارتها صرفنظر از خسارت معنوی بسیار بزرگتری است که با ایجاد انشقاق اجتماعی ایجاد شده است. همینکه امروز مبحثی به نام سهمیهای در بین جوانان و اهل علم وجود دارد آسیب اجتماعی بزرگی است که بهسادگی درمان نمیشود.
چه بسیار جوانان ساعی و درسخوان و باهوش که بهخاطر این رقابت نابرابر یا برای همیشه از پیشرفت محروم شدند یا ترک دیار و وطن کردند. آثار این تصمیم، اگر نیک بنگریم، ردپای آسیبزای خود را در تمامی شئون جامعه ما گذاشته است.
برخی تصمیمها عامهپسند هم هستند. در زمان خودش کسی جرأت نمیکند با آن مخالفت کند، حتی ممکن است درک درستی از ابعاد خسارتبار این تصمیم هم نداشته باشیم ولی با مقدرات و سرنوشت یک کشور آن میکند که سهمیهها با کشور ما کرد.
نظر کاربران
بلکه غلط یود وهست همیشه از امکانات ملت مایه میزاریددولت باید از خودش امتیاز میداد نه سهم بچه های درس خان
این سهمیه ها حق الناس بود. من به نوبه خودم سر پل صراط یقه کسانی که حقم را در کنکور خوردند می گیرم.
پاسخ ها
بنظر من الان برای درس خواندن یا باید پول داشته باشی یا سهمیه دیگه شرط سومی وجود نداره تمام
تعداد کسانی که درس نمیخونن رفته بالا وباتوجه به بالا بودن هزینه ها
آفرین به نویسنده این مقاله
چرا چرا و پرت میگی ؟! اولا اینکه سهمیه جانبازان و خانواده شهدا خودش باعث شده خیلی از این افراد با توجه به سهمیه بندی داخلی خودشان از رشته های قبول شوند که لیاقت شأن بالاتر از آن بود .دوم اینکه چه دلیلی بر این وجود داره که خانواده ی شهدا و جانبازان از هوش کمتری بهره می بردند ؟!؛ .سوم اینکه نا ترازی آب و برق ربطی به سر پرستی و مدیریت این افراد نداره و دلیل آن عدم بازرسی ادارات ، کارخانجات و مراکز مهندسی و فنی است و دلیل اصلی آن هم رشوه خواری و اختلاس و زد و بند سیاسی و اقتصادی و نفوذ دلالان و قاچاقچیان و دولتمردان و انحصار ثروت در دست دولت و خفه کردن هر صدا در بدو اعتراض است. اتفاقا جانباز جبهه دیده با داشتن ایمان کامل به خدا و رسول خدا ص هر چه باشه وابسته به دین و سرافرازی کشور بوده ولی خود همین افراد را در بسیاری از ادارات کنار گذاشته اند .البته خانواده شهدا کمی فرق دارند به این شکل که بازمانده ی شهید نمیشه گفت خودش هم فردی انقلابی ست و شاید بخاطر نفس خودش کاری انجام بدهد هر چند تمام این مقوله ها فقط در بحث می کنند و نظرات ما هم نظرات قاضی محقق و صادر کننده ی رای نهایی نیست .
پاسخ ها
اقای محترم ابتدا درست مقاله رو بخون همینجوری کشکی نظر نده نویسنده مقاله هیچ جا ذکر نکرده که خانواده شهدا و..کم هوشند بلکه تاکید نمودند که با در اختیار گذاشتن امکانات اموزشی همه افراد رو در معرض ازمون یکسان و انتخاب یکسان قرار دهید و از حق دانش اموزان مستعدتر از فرد سهمیه ای حاتم بخشی نشود در ضمن اگر کار برای خدا بوده که نباید توقعات مادی داشت و در عین حال از نظر د ادن امکانات رفاهی و ایجاد شرایط مناسب اموزش و استخدام و....ماشاالله به جز عده ای معدود جانباز و خانواده شهدا همه رقم منتفع گشته اید پس حق الناس چه میشود؟اصلا اعتقادی به ان دارید؟ضمنا اینجانب کاملا نسبت به حداقل ده نفر از کسانی که در حد رتبه های ۵۰ هزار و..بوده اند شاهد بودم در رشته های بسیار تاپ قبول گشته اند و جان و سلامت مردم را به راحتی به سخره گرفته اند
خودم از سهمیه استفاده کردم وقتی وارد دانشگاه شدم متوجه شدم که از افراد عادی هم از لحاظ علمی هم ای کی یو سطح پایین از بقیه هستم و با نمرات ناپلیونی درس ها را پاس میکردم کم کاری نبود خدایی فقط کشش و گیرایی پایین تر از دیگران بودم بدتر از همه کلی برای استخدام گشتم ولی به علت کم سوادی رد شدم رفتم شغلی ....که تجربه نمیخواست هم به خودم صدمه زدم هم جای نفر و تو دانشگاه اشغال کردم.شرمندم بخدا
واقعاً چه کردید بااین مردم بخصوص بااین جوانها که با هزاران امیدوآرزو تحصیل میکنند ودرآخربرای استخدام شدن که میروند میبینندفرددیگری ازقبل تعیین شده و.....چگونه می تونید جوابگوی خداوند و مردم باشید؟
هرکس با وجود لایقتر از خود بر مسندی تکیه کند بر خداوند سبحان کفر ورزیده است . نبی مکرم اسلا ص
سهمیه ظلم است به سایر دانش آموزان
به جای سهمیه به عزیزان پول بدهید.
دانش آموزان زرنگ بیرون می مانند اما سهمیه دار ها با نمرات کم از بهترين دانشگاه قبول می شوند.
سهمیه ظلمی است که قابل توصیف نیست.
اگر پدران این دانش آموزان در راه مملکت زحمت کشیدند.فقط با مادیات می توان جبران کرد. نه سهمیه.
سهمیه ظلم درحق دانش آموزان این مرز بوم است
کاملآ صحث
تو خیلی عقل کلی مقاله بزن دولت مردان دست از انحصار رشته های پزشکی داروسازی دندانپزشکی وکالت ومهندسی بردارند.
اگه امکان داره حتما آمار بگیرین ببینین که چند نفر ایثارگران در رده های بالای مدیریتی بعد قضاوت کنین که خدا شاهد اعمال وحرفهایمان است