۱۰۶۱۰۷۳
۸ نظر
۵۰۴۱
۸ نظر
۵۰۴۱
پ

راز‌های خانه‌داری؛ ضدعفونی کردن میوه و سبزی

شیوه‌های ضد عفونی مواد غذایی با لوازم و حتی ضد عفونی کردن دست‌ها متفاوت است و ما به همین دلیل در این باره توضیحاتی داده ایم و این بارهم نکاتی را ارائه می‌کنیم.

روزنامه خراسان - مهین رمضانی: از زمانی که خبری از کرونا نبود، همیشه متخصصان بهداشت و سلامت جامعه برای مصرف میوه و سبزی نکاتی را یادآوری می‌کردند تا مردم با خیال راحت بتوانند از این مواد غذایی مفید استفاده کنند، چه برسد به امروز که به دلیل اهمیت ضدعفونی کردن همه لوازم و مواد غذایی که وارد خانه می‌شود، ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها هم ضرورت بیشتری دارد. شیوه‌های ضد عفونی مواد غذایی با لوازم و حتی ضد عفونی کردن دست‌ها متفاوت است و ما به همین دلیل در این باره توضیحاتی داده ایم و این بارهم نکاتی را ارائه می‌کنیم:

راز‌های خانه‌داری؛ ضدعفونی کردن میوه و سبزی

استفاده از محلول‌های طبیعی

بعضی از افراد تمایل دارند برای ضد عفونی کردن از موادی مانند نمک، سرکه و جوش شیرین استفاده کنند. برای ضد عفونی کردن میوه و سبزی با این مواد در ابتدا باید آلودگی میوه و سبزی را پاک و در ظرف مناسب آب و سرکه، جوش شیرین یا نمک را اضافه کنید و سپس میوه و سبزی را برای مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در این محلول قرار دهید.

توجه به این نکته ضروری است که حجم میوه و سبزی متناسب با حجم محلول باشد. به ویژه برای سبزی‌ها به طوری که کاملا در آب غوطه ور شود و به راحتی بتوان سبزی‌ها را در آن جا به جا کرد.

استفاده از مواد شیمیایی ممنوع!

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، به هیچ عنوان نباید از مواد شوینده یا شیمیایی مانند وایتکس برای شست و شوی میوه و سبزی استفاده کرد. به همین دلیل شما هم در هیچ شرایطی از این مواد استفاده نکنید. بلکه می‌توانید از ضد عفونی کننده‌هایی که در بازار موجود است استفاده کنید.

راز‌های خانه‌داری؛ ضدعفونی کردن میوه و سبزی

دستور العمل کاربردی

هنگام خرید میوه و سبزی دقت کافی داشته باشید که جنس خریداری شده به گل و لای آغشته نباشد و در هنگام جدا کردن حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

در صورت امکان محصولات خریداری شده را در بیرون از منزل نگهداری کنید و اگر قرار است به داخل ببرید، آن‌ها را از پلاستیک خارج کنید و در ظرف مناسبی بریزید.

به هیچ عنوان کودکان و اعضای خانواده به میوه و سبزی نشسته دست نزنند.

قبل از ضدعفونی کردن میوه و سبزی ابتدا دست خود را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید.

برای شست وشوی سبزی‌ها و میوه‌هایی که سطح ناصاف دارد مانند سیب زمینی، هویج یا پرتقال می‌توانید از برس مخصوص شست وشو استفاده و سطح آن را کاملا تمیز کنید.

بعد از اطمینان از تمیزی و شست وشو و ضدعفونی کردن، میوه‌ها و سبزی‌ها را خشک و در جای مناسب نگهداری کنید تا ماندگاری آن‌ها بیشتر شود.

بعد از اتمام کار ظرف شست و شو را کاملا بشویید و ضد عفونی کنید و بعد از خشک شدن در جای مناسب قرار دهید.

تا حدامکان از ظرفی که برای شست وشوی سبزی و میوه استفاده کرده‌اید برای شست وشوی مواد غذایی دیگر مانند گوشت و مرغ استفاده نکنید.

راز‌های خانه‌داری؛ ضدعفونی کردن میوه و سبزی

استفاده از محلول یا قرص ضدعفونی

به طور معمول از پودر پرکلرین ۷۰ درصد برای شست وشوی سبزی و میوه استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که در ظرفی مناسب محلولی رقیق از پرکلرین و آب تهیه کنید و سبزی هاو میوه‌ها را به مدت ۵ تا۱۰ دقیقه در آن قرار دهید و در پایان آن‌ها را با آب خنک آب کشی کنید.

البته زمان استفاده از این ماده باید میوه هاو سبزی‌ها را با آب خنک کاملا آب کشی کنید تا علاوه بر شست وشوی ماده ضد عفونی، از پژمرده شدن آن‌ها جلوگیری شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مایع ظرفشویی خوب هست برای شستشوی میوه و سبزی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله بهترین کار استفاده از مایع ظرفشوی هست ، البته هر قطره مایع ظرفشوی برای یک لیتر آب و سبزیجات و میوه ها ۵ دقیقه در آب و مایع که هم زدین خوب مخلوط شده بماند ، چون با نمک یا سرکه یا هردو با هم یا استفاده از محلولهای مخضوص این انگلها و میکروبها نمیمیرن و کاری بیهود هست ، ولی مایع ظرفشوی باعث لیز شدگی سطح میوه و سبزیجات شده و با ابکشی پاک میشه و موقع برداشتن میوه و مخصوصا سبزیجات از رو بردارین و ابکشی کنید چون میکروبها در زیر آب میرن و هم نزنید از رو بردارین بشورین تمام

      • رهایی

        نه عزیزم اصلا خوب نیست ،شما اگه دقت کنی وقتی دستتون رو با مایع میشورید فکر میکنید تمیز شده ولی بازم کف میکنه خدا میدونه سالی چقدر مایع ظرفشویی میخوریم، ولی از قدیم گفتن هر چه بگندد نمکش میزنن پس خاصیت و کارایی که نمک داره مایع نداره

    • بدون نام

      سلام من نمیدونم چرااا اینجوری تیتر میزنید؟؟؟؟
      استفاده از مواد شوینده ممنوع ، بعد میگی بهداشت جهانی گفته وایتکس استفاده نکنید ، اخه کدوم ادم با فهم و شعوری از وایتکس استفاده میکنه ؟؟؟؟؟؟؟
      بهترین راه برای شستشو میوه و سبزیجات استفاده از مایع ظرفشوی هست البته با فرمول هر قطر مایع برای یک لیتر آب زیادش خوب نیست ، بعد خوب آب و مایع رو قاطی کنید و بعد میوه ها و سبزیجات رو داخلش قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه میوه یا سبزیجات رو از رو برداشته و اب کشی کنید ، چون با سرکه یا نمک یا هر دو با هم یا محلولهای مخصوص امکان نداره میکروب و انگلها کشته شوند ولی مایع ظرفشوی باعث لیز شدن میشه و با ابکشی اون میکوبها و انگلها از سطح پاک میشود تمام .

    • بدون نام

      اتفاقا بهترین راه مایع ظرفشویی نیست. بهترین راه محلول های ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزیجات هستن

      پاسخ ها

      • mn

        منم گیاهیشو قبلا استفاده میکردم بعد متوجه شدم ضرر داره

      • بدون نام

        سلام بنظرمن بهتره ازاین مایه استفاده نکنیم

    • بدون نام

      فقط نمک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج