جاباما
۱۲۴۷۶۳۰
۶۶۰۷۴
۶۶۰۷۴
پ

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

ترشی بندری یکی از انواع ترشی‌های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که طعم تند و مطبوعی دارد و یک چاشنی خوشمزه برای انواع غذاست.

فرارو: ترشی‌ها ازجمله مخلفات خوشمزه‌ای هستند که در کنار وعده‌های غذایی سرو می‌شوند و تنوع بالایی دارند. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است.

در این فصل گل کلم که پایه اصلی بیشتر ترشی‌هاست، به بازار می‌آید که می‌توانید ترشی‌های متنوعی را با آن تهیه کنید. ترشی بندری یکی از انواع ترشی‌هاست که به دلیل طعم تند و تیزی که دارد، مشهور است و وجه تسمیه آن به نام بندری به این دلیل است که مردم جنوب کشور و اهالی بندر معمولا ذائقه تندی پسندی دارند.

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

به گزارش فرارو، این ترشی به صورت اصیل آن بسیار تند است؛ اما میزان استفاده از فلفل در این ترشی به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید در منزل یک ترشی بندری خوشمزه را به روش بازاری تهیه کنید و از خوردن آن در کنار انواع غذا لذت ببرید، در ادامه این مطلب با آموزش ترشی بندری و نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی بندری

  • بادمجان: ۱ کیلو
  • گوجه فرنگی: ۶ عدد
  • هویج: ۴ عدد
  • گل کلم: ۱۵۰ گرم
  • سیر: ۱ بوته
  • سرکه: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه
  • زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
  • پودر گلپر: ا قاشق مرباخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

نکات مربوط به گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت و سرشار از فیبر است که دارای انواع ویتامین‌های گروه c، b، k و مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. گل کلم سالم و تازه باید کاملا سفید باشد و لکه‌های سیاه روی گلم کلم نشانه کهنگی آن است. سطح گل کلم باید کاملا ترد و تازه باشد و آثار له شدگی نداشته باشد. همچنین برگ‌های گل کلم تازه باید به رنگ سبز روشن باشد. گل کلم را می‌توانید بدون اینکه بشویید، به مدت ۵ روز در یخچال و داخل کیسه کاملا خشک و با سر باز نگهداری کنید.

نکات مربوط به بادمجان

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. برای تهیه ترشی بندری است بهتر است از بادمجان‌های تازه و پوست نازک استفاده کنید؛ زیرا برای تهیه این ترشی می‌توانید پوست بادمجان را نگیرید؛ بنابراین بادمجان‌ها باید ترد و پوست نازک باشند.

نکات مربوط به سرکه

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

سرکه‌ها انواع گوناگونی دارند و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم‌تری نسبت به سرکه سفید دارد.

طرز تهیه ترشی بندری

طرز تهیه ترشی بندری در منزل به سبک بازاری

۱ ـ بادمجان‌ها را پوست کنید و بشویید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید. بادمجان‌های خرد شده را همراه با کمی نمک و نصف لیوان سرکه داخل یک قابلمه بریزید و اجازه بدهید حدودا ده دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید تا تلخی آن گرفته شود.

۲ ـ گوجه فرنگی را پوست کنید؛ سپس به صورت نگینی خرد کنید. هویج و سیر را هم به همین ترتیب به صورت نگینی خرد کنید. حالا ترکیب گوجه فرنگی، هویج و سیر خرد شده را همراه با نمک، فلفل سیاه و قرمز داخل یک قابلمه بریزید و ۱ لیوان سرکه به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد.

۳ ـ حالا گل کلم‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه گوجه فرنگی اضافه کنید و صبر کنید تا گلم کلم همراه با بقیه مواد ۵ دقیقه دیگر با حرارت بجوشد.

۴ ـ در این مرحله بادمجان، زردچوبه و پودر گلپر را به مواد بالا اضافه کنید و بعد از ۱ دقیقه اجاق گاز را خاموش کنید.

۵ ـ بعد از اینکه ترشی کمی خنک شد، آن را داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و روی ترشی را سرکه بریزید تا جایی که کاملا با سرکه پوشانده شود. درب شیشه‌ها را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید. بعد از یک هفته می‌توانید این ترشی بندری خوشمزه را میل کنید. نوش جان.

نکته

در صورت تمایل می‌توانید از تمر هندی برای تهیه ترشی بندری استفاده کنید، در این صورت طعم و رنگ بازاری‌تری خواهد داشت. تمر هندی را با آب جوش خیس کنید و چند بار آبکش کنید. آب صاف تمرهندی را در مرحله دوم و بعد از اینکه گوجه جوشید، قبل از اضافه کردن گل کلم داخل قابلمه بریزید. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید سیاه دانه هم به ترشی بندری اضافه کنید.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید

۱- ترشی را در ظرف شیشه‌ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته‌اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می‌شود.
۲- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.
۳- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده‌روی نکنید. بعضی‌ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می‌ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج