جاباما
۱۳۰۰۱۰۳
۳۴۰۶
۳۴۰۶
پ

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

فرنی دو رنگ نوعی فرنی خوشمزه و مجلسی است که به صورت دو رنگ و در دو طعم ساده و زعفرانی تهیه می‌شود و عطر و مزه دلنشینی دارد.

فرارو:  همانطور که می‌دانیم در ماه مبارک رمضان تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد. توصیه پزشکان و مشاوران تغذیه به روزه داران این است که در وعده افطار بیشتر غذا‌های کم حجم، مقوی و سبک‌تر را مصرف کنند. دسر‌هایی مثل فرنی که پایه شیر دارند، برای این وعده بسیار مناسب هستند.

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

فرنی دو رنگ یکی از انواع خوشمزه فرنی است که به صورت دو رنگ با دو طعم متفاوت ساده و زعفرانی تهیه می‌شود و به دلیل داشتن خامه بسیار لطیف و خوشمزه است و برای وعده افطار یک غذای مناسب به شمار می‌رود.

در ادامه این مطلب طرز تهیه فرنی دو رنگ همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این دسر خوشمزه تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه فرنی دو رنگ

شیر: ۳ لیوان
آرد برنج: ۳ قاشق غذاخوری سرپر
نشاسته ذرت: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
شکر: ۴ قاشق غذاخوری
گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: ۴ قاشق غذاخوری
کره: ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل: به میزان دلخواه

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

۱ ـ نکات مربوط به گلاب

همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

۲ ـ نکات مربوط به نشاسته ذرت

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت همچنین بافت نرمی دارد، به طوری که اگر مقداری از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می‌شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر‌ها و غذا‌ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی‌توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می‌توانید در بسته‌بندی‌های بهداشتی از فروشگاه‌های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

۳ ـ نکات مربوط به زعفران

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

طرز تهیه فرنی دو رنگ

طرز تهیه فرنی دو رنگ؛ دسر خوشمزه و مجلسی

۱ ـ برای شروع کار ابتدا آرد برنج را با نشاسته ذرت و شکر مخلوط کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید؛ سپس شیر را کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد حالت گلوله‌ای پیدا نکند. اگر آرد گلوله شد، حتما کل مواد را یکبار از با الک صاف کنید تا گلوله‌ها از بین بروند. قابلمه را روی حرارت متوسط اجاق گاز بگذارید و مواد را مدام هم بزنید تا مایه فرنی کم کم به جوش بیاید و غلیظ شود.

۲ ـ وقتی مواد فرنی به غلظت کافی رسید، حرارت اجاق گاز را کم کنید و گلاب را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید؛ سپس کره و خامه را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. حالا مایه فرنی را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. قسمتی که داخل قابلمه است را دوباره روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید و پودر هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید دو دقیقه دیگر بجوشد تا رنگ زعفران باز شود؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

۳ ـ ظرف سرو را آماده کنید (می‌توانید از لیوان مخصوص دسر هم استفاده کنید). ابتدا لایه سفید را داخل ظرف بریزید و دو دقیقه صبر کنید تا فرنی کمی خودش را بگیرد؛ سپس لایه زعفرانی را خیلی آرام روی لایه سفید بریزید و ظرف را کنار بگذارید تا فرنی خنک شود؛ همچنین می‌توانید فرنی را به صورت گرم سرو کنید. برای تزیین روی فرنی می‌توانید از پودر پسته و گل محمدی استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج