جاباما
۸۶۰۴۸۸
۳ نظر
۵۰۶۵
۳ نظر
۵۰۶۵
پ

چگونه سبزی‌های تازه را فریز کنیم؟

بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان خوراکی و سبزی ها، محصولات خود را خشک کرده و یا درون فریزر نگهداری می‌کنند تا بتوانند از این محصولات مرغوب در زمان خارج از فصل نیز استفاده کنند.

برترین ها - صدف حقیقت: بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان خوراکی و سبزی ها، محصولات خود را خشک کرده و یا درون فریزر نگهداری می‌کنند تا بتوانند از این محصولات مرغوب در زمان خارج از فصل نیز استفاده کنند. سبزی خشک کرده به راحتی تهیه می‌شود و بدون اینکه خراب شود، آن را برای استفاده در زمان‌های آینده، آماده می‌کند. ولی سبزی و گیاهانی که میزان آب زیادتری دارند، در حین خشک کردن ممکن است لزج شده و یا حتی قبل از اتمام مرحله خشک شدن کپک بزنند. برای نگهداری از سبزی‌هایی که درون برگ‌های خود حاوی مقدار زیادی آب هستند مانند ریحان، پیازچه، بادرنجبویه، نعناع و ترخون بهتر است آن‌ها را به صورت تازه در فریزر قرار دهید. این گیاهان با فریز شدن نرمتر می‌شوند، ولی اسانس روغنی شان حفظ شده و طعم آن‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند. در ادامه با نکات مهمتری در مورد فریز کردن سبزی‌های خوراکی آشنا شوید.

چگونه سبزی‌های تازه را فریز کنیم؟

سبزی‌های یخ زده می‌توانند طعم تازه خود را برای چند ماه حفظ کنند. از آنجایی که سبزی خشک شده در حین مرحله خشک شدن و با از دست دادن آب، طعم متمرکز و بیشتری پیدا می‌کند، ممکن است در زمان پخت غذا لازم باشد که میزان استفاده از آن را نسبت به حالت تازه تغییر دهید، ولی در مورد سبزی یخ زده این گونه نیست و می‌توانید نسبت استفاده از آن‌ها را به اندازه سبزی تازه برای پخت و پز به کار ببرید. برای فریز کردن سبزی‌های تازه دو متد سریع و ساده وجود دارد:

روش اول- فریز کردن برگ‌ها به صورت جداگانه

چگونه سبزی‌های تازه را فریز کنیم؟

۱. اگر شما هم باغچه کوچکی برای کشت گیاهان خوراکی و سبزی‌های برگی دارید، در زمان برداشت به یاد داشته باشید که همیشه به سراغ تازه‌ترین و سالمترین برگ‌ها باشید. عطر و طعم سبزی‌ها در زمان صبح به بیشترین حد خود می‌رسد چرا که خود گیاهان به اندازه کافی رطوبت دارند. از برگ‌های خشک و جویده شده دوری کنید و برای مصرف خوراکی به سراغ آن‌ها نروید. حتی برگ‌های پیرتری که در انتهای ساقه وجود دارند نیز برای این منظور مناسب نیستند. اگر سبزی را ار سبزی فروشی تهیه کرده اید نیز باید این نکات را در نظر بگیرید.

۲. برگ‌ها را کمی تکان بدهید تا اگر خاک و ذرات دیگری روی آن‌ها وجود دارد، پاک شوند و سپس در صورت نیاز برگ‌ها را بشویید. حال به آرامی با استفاده از دستمال کاغذی حوله‌ای برگ‌ها را خشک کنید. از آنجایی که قرار است برگ‌ها را درون فریزر نگهداری کنید، نیازی نیست برگ‌ها به طور کامل خشک شوند، ولی آب و رطوبت زیاد هم درون فریزر باعث تشکیل کریستال‌های یخ می‌گردد.

۳. برگ‌های جدا شده را روی یک سینی کوچک تمیز یا کاغذ شیرینی پزی پهن کنید. زمانی که برگ‌ها را به صورت جداگانه و در حالتی که به هم نچسبیده اند، درون فریزر قرار دهید از چسبندگی و خشتی شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. اگر درون فریزرتان فضای کافی برای قرار دادن سینی بزرگ وجود ندارد، برگ‌ها را درون بشقاب یا سینی‌های کوچکتر قرار داده و سپس ظرف‌ها را درون فریزر روی هم بگذارید. به یاد داشته باشید که این مرحله موقت است و قرار نیست در تمام زمستان یا حداقل تا زمانی که نوبت به استفاده از آن‌ها برسد، به همین شکل درون فریزر نگهداری شوند.

۴. سینی برگ‌ها را بپوشانید و سپس آن را درون فریزر قرار دهید. می‌توایند برای پوشاندن سینی از کیسه فریزر، کیسه پلاستیکی، کاغذ روغنی یا هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد و درون فریزر خراب نمی‌شود، استفاده کنید. هدف از استفاده پوشش این است که برگ‌ها را تمیز نگه داشته و از بیرون افتادن آن‌ها جلوگیری کند.

۵. زمانی که برگ‌ها کاملا یخ زده و جامد شدند، آن‌ها را از درون سینی بیرون بیاورید، برگ‌های یخ زده را درون ظرف در بسته‌ای قرار دهید که هوا به درون آن نفوذ نکند و سپس مجدد ظرف را درون فریزر نگهداری کنید. در این شرایط نگهداری که برگ‌ها به صورت جداگانه فریز شده و یخ می‌زنند، با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند و می‌توانید هر زمان آن‌ها را به هر اندازه که نیازتان باشد و البته به صورت سالم برای پخت غذا استفاده کنید.

۶. فراموش نکنید که نام سبزی و برگ هر ظرف را روی آن یادداشت کنید. سبزی‌ها درون فریزر همگی شبیه به هم هستند.

روش دوم- فریز کردن برگ‌ها به شکل تکه‌های یخ

چگونه سبزی‌های تازه را فریز کنیم؟

۱. برای این روش هم فقط سالم‌ترین و تازه‌ترین برگ‌ها را جدا کنید. همانطور که در روش قبلی گفته شد، برگ‌هایی که عمر بیشتری دارند را نچینید. تغییر طعم در برگ‌های قدیمی یا خراب شده ارزش تلاش و زحمتی که برای فریز کردن آن‌ها می‌کشید را ندارد.

۲. خاک‌های روی برگ‌ها را پاک کرده و در صورت لزوم آن‌ها را بشویید. سپس برگ‌ها را خشک کنید. از آنجایی که قرار است برگ‌ها را درون آب و در فریزر نگهداری کنید، تنها دلیل خشک کردن آن‌ها این است که از به هم ریختگی کابینت آشپزخانه جلوگیری کنید!

۳. می‌توانید برگ‌ها را به صورت کامل فریز کرده یا آن‌ها را خرد کنید. این نکته را در ذهن داشته باشید که اگر قرار است سبزی مورد نظر را به صورت خرد شده در غذا استفاده کنید، بهتر است آن را پیش از فریز کردن خرد کنید چرا که برگ‌های فریز شده در این روش، بعد از آب شدن حالت خمیری و شل پیدا می‌کنند و نمی‌توانید به راحتی آن‌ها را خرد کنید. یک یا دو برگ از سبزی مورد نظر یا یک قاشق از خرد شده آن را درون هر حفره و مکعب از قالب یخ قرار دهید. نگران نباشید اگر کمی خشن با آن‌ها رفتار کنید و فشارشان بدهید، مشکلی به وجود نمی‌آید. این کار فقط باعث می‌شود روغنشان خارج شود که آن هم در درون قالب یخ می‌زند.

۴. نیمی از قالب یخ را با آب پر کنید و مطمئن شوید که برگ‌ها تا حد ممکن درون آب قرار گرفته باشند. اغلب برگ‌ها تمایل دارند که روی آب به صورت شناور قرار بگیرند، ولی این مشکل در مرحله بعد حل می‌شود. قالب یخ نیمه پر را درون فریزر قرار دهید.

۵. زمانی که تکه‌های یخ به اندازه کافی جامد شدند، باقی حجم باقی مانده از قالب را با آب پر کنید. در این حالت دیگر برگ‌ها نمی‌توانند به صورت شناور در بیایند و کاملا با آب محاصره می‌شوند. حال مجدد قالب یخ را درون فریزر قرار دهید تا کاملا به جامد تبدیل شوند.

۶. زمانی که یخ‌ها کاملا خود را گرفتند، می‌توانید آن‌ها را از درون قالب جدا کرده و در زیب کیپ نگهداری کنید. فراموش نکنید که نام هر سبزی را روی زیپ کیپ‌ها یادداشت کنید. این سبزی‌های یخ زده حتی از روش قبلی نیز به یکدیگر شبیه ترند.

۷. زمانی که قصد دارید از این سبزی‌ها استفاده کنید، به راحتی هر تکه یخ را به قابلمه یا غذای مورد نظر خود اضافه کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوبه

    • بدون نام

      خوبه

    • بدون نام

      خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج