جاباما
۱۰۰۴۸۳۴
۵ نظر
۵۰۱۳
۵ نظر
۵۰۱۳
پ

ایران اعتبار گزارش سازمان ملل را زیر سوال برد

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اعتبار موارد مندرج در گزارش دبیرکل این سازمان را درباره منشا سلاح‌های به کارگرفته شده در حملات علیه سعودی زیر سوال برد و گفت تسلیحات مرگبار آمریکا باعث کشتار مردم بی‌گناه منطقه شده است.

ایرنا: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، اعتبار موارد مندرج در گزارش دبیرکل این سازمان را درباره منشا سلاح‌های به کارگرفته شده در حملات علیه سعودی زیر سوال برد و گفت تسلیحات مرگبار آمریکا باعث کشتار مردم بی‌گناه منطقه شده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بیانیه ای صادر کرد که مشروح آن به شرح زیر است:

«متاسفانه، در گزارش دبیر کل سازمان ملل از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در رابطه با به اصطلاح ارتباط ایران با صادرات اسلحه یا اجزای آنها که در حمله به سعودی استفاده شده است، مواردی از ایراد، بی دقتی و اختلاف جدی وجود دارد.

در همین زمینه، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد موارد زیر را متذکر می‌شود:

• دبیرخانه سازمان ملل فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام چنین تحقیق پیچیده و حساس است.

• برخی از اسلحه‌های توقیفی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تایید نشده است که ساخت ایران باشد.

• ایران ملاحظات مندرج در این گزارش را درباره ارتباط ایرانی‌ها با صادرات اسلحه یا اجزای آنها که در حملات به عربستان سعودی به کار رفته‌اند و ادعای منشا ایرانی تسلیحات ضبط شده توسط آمریکایی‌ها، قاطعانه رد می‌کند.

• این گزارش یافته‌های خود را دقیقا بر مبنای توقیف اسلحه توسط ایالات متحده و همچنین حملات به عربستان سعودی، با تکیه بر ادعاهای ایالات متحده، پایه گذاری کرده است. در حقیقت، ایالات متحده در صندلی راننده نشسته است تا به اصطلاح "ارزیابی" مربوط به ارتباط ایران با حملات را شکل دهد.

نتیجه‌گیری چنین ادعاهای بی اساس تعجب آور نیست زیرا ایالات متحده و متحدان آن دارای سابقه طولانی درمورد اطلاعات گمراه‌کننده و ایران‌هراسی هستند.

• در یک رفتار بسیار غیرحرفه‌ای، فقط از برخی تصاویر همچون تصاویر رسانه‌ای نمایشگاه‌های نظامی، برای تایید و نتیجه‌گیری در مورد شباهت‌های ادعایی برخی موارد استفاده شده است. توسل به چنین روش‌های انتسابی، اعتبار گزارش را به خطر می‌اندازد.

• تکیه به اصطلاحات اثبات‌ناپذیر و مبهم چون "گزارش‌های واصله" ، "به احتمال زیاد ساخته شده" ، "شباهت" و "ممکن است منتقل شده باشد" در این گزارش، برای طرح ادعاهایی علیه ایران، بار دیگر صحت این یافته‌ها را زیر سوال می برد.

• در غیاب اطلاعات فنی مستحکم و اعتمادپذیر که برای انجام کارشناسی حرفه‌ای موارد فنی بسیار پیشرفته حیاتی است، نشان‌دهنده انگیزه سیاسی این ادعاها علیه ایران است.

• در حالی که "منشا ایرانی" اسلحه‌های ذکر شده در این گزارش یک سفسطه است، منشا تسلیحات پیشرفته که توسط ایالات متحده آمریکا به منطقه ما ریخته می‌شود و متحدان آن، کشتار و آزار مردم بی‌گناه کاملا مشهود است.»

دبیرکل سازمان ملل متحد موظف است هر ۶ ماه گزارشی از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه دهد که موضوع اصلی آن برجام و توافق هسته‌ای ایران بوده است اما برخلاف نص صریح این قطعنامه درباره لزوم همکاری همه اعضای سازمان ملل در اجرای برجام، دبیرخانه سازمان ملل متحد تحت فشار و دلارهای نفتی، تمرکز خود را به پیوست ب این قطعنامه قرار داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا شش سال ملت فقیر یمن با سلاح های آمریکایی هدف گرفته میشونددبیر کل هیچ گزارشی نمیدهد فرض ایران کمک کرده باشد لطفا قیاس کنید میزان و شدت حملات ۶ ساله به یمن با آرامکو.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم یمن فقط حوتیها هستند یا بقیه هم یمنی حساب کردی. ضمنا یمن ربطی بما نداره همسایه عربستان و مرز مشترک دارن خودشون با هم کنار میاند اگه اجازه بدید

      • بدون نام

        سازمان ملل و دیگر سازمانها و کشورهای اروپایی اختیاری از خود ندارند اسیر و گروگان آمریکا و صهیونیست هستند، چه انتظاری دارید که تریبون آنها نباشند.

    • بدون نام

      ایران اعتبارشو پیش مردمش از دست داده

    • شاه حسینی

      سلام آقای گوترش ریاست سازمان ملل متحد ای کاش بمباران های وحشتناک آمریکا و عربستان سعودی محکوم می کزدی ؟؟:ای کاش به این همه درد ورنج مردم یمن توجه می کردی ؟؟؟اما تاسف از شما که وظیفه انسانی و وجدانی را انجام ندادی ؟؟شما در سال گذشته با گرفتن یک چک از عربستان همه ارزش و منزلت خود به عنوان ریاست سازمان ملل متحد از دست دادی ؟؟؟چرا این همه تسلیحات نظامی توسط آمریکا و انگلیس خبیث و آلمان و فرانسه به عربستان سعودی ارسال میشود چشم خود را بسته ای ؟؟؟شما لیاقت ریاست سازمان ملل متحد را نداری ؟؟؟شما هیچ ارزشی نداری برو استعفا بدهید ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج