adexo3
۱۰۲۰۲۲۰
۳۸ نظر
۵۰۳۱
۳۸ نظر
۵۰۳۱
پ

رده‌بندی مناطق تهران از حیث انحراف جنسی

نتایج یک پژوهش در خصوص پراکنش سرقت، زورگیری، قتل، خودکشی، اعتیاد و انحرافات جنسی نشان داد در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، به ترتیب مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۱۶، ۱۱، ۱۳، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۵ و ۴ بیشترین آسیب‌های اجتماعی را دارند.

خبرگزاری ایسنا: نتایج یک پژوهش در خصوص پراکنش سرقت، زورگیری، قتل، خودکشی، اعتیاد و انحرافات جنسی نشان داد در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، به ترتیب مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۱۶، ۱۱، ۱۳، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۵ و ۴ بیشترین آسیب‌های اجتماعی را دارند.

شهرهای بزرگ از نظر گروه‌های قومی، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، بافت ناهمگونی دارند. برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مدیریت شهری باید اطلاع دقیقی از ویژگی‌های آسیب‌های اجتماعی هر منطقه داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهشگران دانشگاه خوارزمی و دانشگاه تهران در مطالعه‌ای آسیب‌های اجتماعی جرم‌زا را در شهر تهران مورد بررسی قرار دادند.

رده‌بندی مناطق تهران از حیث انحراف جنسی

حسن مومنی؛ کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی و احمد ایرانخواه؛ کارشناس ارشد مخاطرات محیطی دانشگاه تهران، پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.

برای انجام این مطالعه از منابع مختلفی استفاده شد: مطالعه فراتحلیل آمارهای معاونت رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران،‌ آمارهای مربوط به سامان‌دهی آسیب‌دیدگان اجتماعی، آمارهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، آمارهای گشت‌های جمع‌آوری آسیب‌دیدگان اجتماعی توسط سازمان خدمات، اطلس کلان‌شهر تهران، سایت توان‌مندسازی زنان سرپرست خانوار، آمار مددسراهای فعال سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، تعداد افراد تحت پوشش معاونت رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، طرح پژوهشی مسائل اجتماعی تهران، سایت شهرداری تهران، برآورد وضعیت زناشویی شهر تهران به تفکیک منطقه در سال ۱۳۸۹، آمار ماهیانه شناسایی و جذب مددجویان جامعه هدف (متکدیان) در مناطق ۲۲گانه شهر تهران در هشت ماهه اول سال ۹۴ و پژوهش‌های میدانی مرتبط.

پس از جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات جهت ترسیم نقشه‌های مربوطه، از مجموعه نرم‌افزاری Arc gis، نرم‌افزار Arc map و نوار ابزار simbology استفاده شد.

در این پژوهش پراکنش آسیب‌های جرم‌زا مانند سرقت، زورگیری، قتل، خودکشی، اعتیاد و انحرافات جنسی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های کلی این مطالعه نشان داد تراکم آسیب‌های اجتماعی به طور کلی در مناطق جنوبی شهر تهران بیشتر است و مناطق شمالی شهر آسیب‌های اجتماعی بسیار کم‌تری دارند.

در بین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، به ترتیب مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۸، ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۱۶، ۱۱، ۱۳، ۱۰، ۹، ۸، ۷، ۵ و ۴ بیشترین آسیب‌های اجتماعی و مناطق ۱، ۲، ۳، ۶ و ۲۲ شهر تهران کمترین میزان آسیب اجتماعی را داشته‌اند.

پراکنش آسیب‌های جرم‌زا به تفکیک به صورت زیر است:

سرقت

مناطق ۱۲ و ۱۸ دارای بیشترین میزان سرقت و مناطق ۴، ۷، ۱۳ و ۱۴ دارای میزان زیاد، مناطق ۲۰، ۱۹ و ۲۲ دارای میزان کم، مناطق ۱ و ۳ دارای کمترین میزان و بقیه مناطق دارای سطح متوسطی از آسیب اجتماعی سرقت هستند. فقط در دو منطقه در تهران میزان سرقت خیلی کمی گزارش شده است که این خود نشان از آمار بالای سرقت در تهران دارد. الگوی کلی پراکنش سرقت در تهران به سمت شرق افزایش پیدا می‌کند.

اعتیاد

اعتیاد در تهران در مناطق پایین شهری بسیار شدید است و به سمت شمال از شدت آن کم می‌شود. به طور کلی اعتیاد در تهران زیاد و قابل توجه است. از کل مناطق تهران فقط دو منطقه ۳ و ۶ دارای اعتیاد خیلی کم و سه منطقه ۵، ۴ و ۱۱ میزان اعتیاد کمی دارند. در بقیه مناطق اعتیاد متوسط، زیاد و خیلی زیاد است. در مناطق جنوبی تهران، گرایش به مصرف مواد مخدر سنتی دارند و مناطق شمالی بیشتر مصرف‌کننده مواد مخدر صنعتی هستند.

زورگیری

مناطق ۱۲ و ۱۷ دارای بیشترین میزان زورگیری هستند و مناطق ۱، ۳، ۶ و ۲۲ کمترین میزان زورگیری را دارند. الگوی پراکنش زورگیری مشابه پراکنش سرقت است. با این تفاوت که میزان سرقت شدیدتر از زورگیری گزارش شده است. بیشترین میزان زورگیری در مناطق پایین شهر تهران است. بیشتر مناطقی که دارای اعتیاد زیاد هستند، از نظر زورگیری نیز آمار بالایی دارند. این موضوع نشان‌دهنده ارتباط بین این آسیب‌ها است.

خودکشی

بررسی پراکنش خودکشی نشان می‌دهد که منطقه ۱۵ بیشترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده است. در مناطق ۲۲، ۲۱ و ۹ در غرب نیز آمار خودکشی نسبت به سایز مناطق بیشتر است. کمترین میزان خودکشی مربوط به مناطق شمال شرقی تهران است. پراکنش خودکشی از الگوی خاصی تبعیت نمی‌کند و این به معنی پایین بودن آمار خودکشی نیست. بلکه در واقع آمارهای معتبر و قابل قبول در این زمینه کم و ناقص است و به طور معمول آمار دقیقی از خودکشی‌های صورت‌گرفته، در دسترس نیست. آمار بررسی شده در این پژوهش مربوط به خودکشی‌هایی است که به مرگ منجر شده، در صورتی که اقدام به خودکشی نیز به عنوان یک آسیب شناخته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که مناطق ۲۱ و ۲۲ از نظر سایر آسیب‌های جرم‌زا در وضعیت بهتری قرار دارد ولی در میزان خودکشی از سایر مناطق (به جز منطقه ۱۵) آمار بیشتری دارد.

قتل

گردآوری آمار آسیب قتل در تهران، دشوارتر از سایر آسیب‌ها است. بیشتر سازمان‌ها یا آمار کافی و جامع در این زمینه ندارند و یا داده‌های خود را به دلیل محرمانه بودن، در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهند. به همین خاطر برای انجام این پژوهش از داده‌های طرح پژوهشی رصد کیفیت زندگی شهری در تهران که توسط سازمان فناوری اطلاعات انجام شده، آمار و ارقام محرمانه پلیس پیشگیری و همچنین سایر مطالعات انجام شده در سایت ها و مقالات معتبر، استفاده شد.

پراکنش آسیب اجتماعی قتل بیشتر به سمت مناطق توسعه‌نیافته و جنوب شهر است و مناطق شمال شهر کم‌تر با این آسیب روبرو هستند. مناطق ۲۱، ۲۲، ۹، ۱۵، ۱۶ و ۱۲ بیشترین میزان قتل را دارند.

انحرافات جنسی

شدت انحرافات جنسی در تهران زیاد است و در بین آسیب‌های جرم‌زا، دارای بیشترین مناطقِ با شدت خیلی زیاد است. انحرافات جنسی در مناطق ۴، ۵، ۸، ۱۵، ۱۷ و ۲۲ خیلی زیاد، در مناطق ۱، ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۹ زیاد، در مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۳، ۱۴، ۲۰ و ۲۲ متوسط و در مناطق ۱۱ و ۱۲ کم و در منطقه ۳ خیلی کم گزارش شده است. بررسی این پراکنش نشان می‌دهد که میزان انحرافات جنسی در مناطق شرق و غرب تهران بسیار زیاد و در مناطق جنوب شهری، زیاد است.

تحلیل مناسب الگوهای فضایی آسیب‌های اجتماعی از مسائل حیاتی شهرها است و جزو معیارهای اجتماعی مهم جوامع به شمار می‌آید. کشف چنین الگوهایی می‌تواند نقطه شروعی برای تحقیقات تکمیلی در موضوعات دیگر باشد.

نقشه پراکنش آسیب‌ها نشان می‌دهد، توزیع فضایی این شاخص‌ها تصادفی نیست و از الگوی فضایی خاصی تبعیت می‌کنند. این الگوها در نتیجه مجموعه‌ای از فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری شکل گرفته است.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، پراکنش آسیب‌های جرم‌زای شهر تهران نشان می‌دهد وقوع آسیب‌های اجتماعی در لایه محله و منطقه پررنگ‌تر است. این یافته نشان می‌دهد: «آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران عمدتا هویت منطقه‌ای و محله‌ای دارند و لذا انجام مطالعه جغرافیایی آن‌ها برای رسیدن به یک الگوی پیشگیری جامعه مورد نیاز است».

نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی در فصل‌نامه «جمعیت» وابسته به دفتر آمار و اطلاعات جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اين گونه بیانات اصولا تشويش اءهان عمومي وغلط است وراي مخصوص اظهار ككنده ونظر شخصي است جامعه .اين خزعبلات وچرندیات را بشدت رد میکند

      پاسخ ها

      • 01

        این اطلاعات بر اساس آمار به دست میان ، چرندیات چیه؟؟؟...

      • بدون نام

        آخه مساحت بعضی از مناطق بیشتر از مناطق دیگه اس ودر نتیجه جمعیت بیشتری دارن و تازه اگه تویه منطقه مثلا دزدی زیاده دلیل نمیشه ساکنان اون منطقه اینجوری باشن شاید از مناطق دیگه میان برای دزدی ویا مسائل دیگه در کل آسیب های اجتماعی رو نمیشه روی مناطق دسته بندی کرد چون این مرز بندی ها کاملا قراردادی هستن

      • بدون نام

        واقعیته دیگه تشویش اذهان چیه نه گل و بلبله

      • تاج

        تهران جای زندگی نیست ، انسانیت در تهران داره از بین میره ، ازدواج ... و هزار کوفت و زهرمار دیگه در این شهر بیداد میکنه

    • ح

      یه دفه بگو کل تهران
      آقایان کجایند این نشانه بی توجهی به مردم است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا. کل تهران همینطوره

      • بدون نام

        از زیاد به کم الویت بندی کرده نگفته همه جا نیست

      • بدون نام

        کلاً در همه جای دنیا این روال برقرار که آنهایی که پولدارند دنبال مسائل جنسی می روند و آنهایی که بی پول اند به دنبال دزدی هستند خوب شمال تهران کسی دزدی نمیکنه ولی جنوب چرا جنوب تهران کمتر دنبال مسائل جنسی ولی شمال بیشتر

    • بدون نام

      بعضی از کاربران محترم معتقدند که برای حل مسئله صورت مسئله را باید پاک کرد درحالیکه خانه از پای بست ویرانست خواجه درفکر نقش ایوانست تشویش اذهان عمومی زمانیست که چنین تحقیقات وپژوهش هایی مغرضانه وبا هدف خاص تهیه شده باشد ولی موض ع اظهر من الشمس است

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        .... فعلا".. انحرافات جنسی.. به مناطق.. ۱ و ۲ سرایت نکرده است..!!

      • بدون نام

        نویسنده این متن قصد توهین به مردم در حد متوسط اقتصادی دارند و از پولدارها دفاع کردند با این آمار

      • بدون نام

        اتفاقا در مناطق ۱و ۲ انحرافات جنسی بیشتر است فقط نویسنده پول گرفته ننوشته

    • بدون نام

      احتمالا تهیه کننده این مطلب در منطقه سه آپارتمان سازی داره :)))

      پاسخ ها

      • me

        والا

      • me

        کاملا درست

    • بدون نام

      منطقه 1و2 بخاطر این کمه که دقدقه پول کارو ازدواج ندارن

    • بدون نام

      ۱،۲،۳ هم علیه سلام هستن!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        كُل كشور كه مقدس و عليه السلام است !!!!!!!

    • بدون نام

      یعنی پول و رفاه جرم و جنایت کم میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طبیعتا پول و رفاه باعث میشه آدم اعصاب آرامتری داشته باشه خیلی از قتلها بخاطر بی اعصابی و عصبانیت آنی بوده

      • بدون نام

        صد در صد رفاه و آسايش نتيجش آرامشِ جسم و جان است .

      • بدون نام

        بله. حضرت علی گفتن که فقر از هر دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود.

    • همراه

      چشممان روشن

    • بدون نام

      هر روز منطقه 3 رو دزد میزنه

    • والی

      الان قیمت مسکن در مناطق ۲و۳ دوباره میره بالااین هم دستاورد این تحقیق میشه

    • یاعلی

      فقط منطقه10.کلامعلوم نیست اوضاعش چجوریه.

    • بدون نام

      اینا که دقیق امار میگیرن یه امار هم از فقر ونداری واحتیاجات ملت بگیرن فکنم بهتر
      این مناطق خوب شد کل تهران!!!!!!

    • بدون نام

      منطقه يك دو سه و شش چهار منطقه درست حسابي تهرانن

    • بدون نام

      دزدی در مناطق پائین شهر در حد قالپاق و کیف زنی و گوشی ارزان و ... هست. دزدی در مناطق بالاشهر در حد بالا کشیدن یه کارخانه و برج و بانک و میلیارد دلاری میباشد. امثال زنجانی تو شهریار زندگی نمیکنن که.

    • بدون نام

      در مورد انحراف جنسی هم تو بالاشهر از حد ارضا جنسی گذشته و به تنوع طلبی رسیده. بعد چون پول و پارتی دارن کارهاشون مخفی میمونه و تو پائین شهر فوری همه خبر دار میشن. از قدیم گفتم دو چیز صدا ندارد مرگ فقیر و آبروریزی ثروتمند. این همه دور دور نو بالاشهر برای تماشای منظره ها نیست برای رسیدن به یه چیزه. اگر نمیرسیدن که میرفتن مینشستن تو خونشون.

    • بدون نام

      مناطق پایین شهر پر از کارگاه و کارخانه هاست که همش دست ادمایی هست که در مناطق بالا شهر می نشینند ،، در نتیجه فراوانی دزدی بعلت حضور همون ادماست و لاغیر و ...........

    • بدون نام

      خجالت بکشه اونی که این خبر تهیه کرده من خودم منطقه ۳ زندگی می کنم ولی یک آن خودم گذاشتم جای مناطقی که اعلام شده وقتی سواد خبرنگاری ندارن فقط می خوان صفحه پر کنن یه خبر غیر استاندارد می نویسن با آبروی مردم بازی نکنین

    • بدون نام

      متم کارشناسی میراث فرهنگی بیام کمک

    • بدون نام

      الان بغیر از معتاد وقتل عمد دزدی از خانه ها نه از بیت المال بقیه جرایم هنجار تلقی میشود این در هر جامعه ای وجود دارد تنها مربوط به تهران نیست والا محرم پیش رو است عزاداری در منطق پایین دست بیشتر از سایر مناطق است اگر تحقیق شود انکه مربوط به دینداری و پاسداری از انقلاب تلقی میشود هر چه از پایین به بالا برویم کم رنگ تر میشود

    • بدون نام

      این چرت و پرتها چیه میگید تمام امارتون غلطه چونکه متلا آقا دزده از پایین شهر میره بالای شهر دزدی میکنه این عمل رو به کدوم منطقه نسبت میدید اگه دزده گیر نیوفته و تو تمام طبقه بندی هاتون صادقه

    • بدون نام

      من منطقه ۵ام خیلی منطقه خوبیه دزدی کمه، فضاش خوبه، آدماش خوبن کلا خوبه حالا نمیدونم این آمار چجوری حساب شده

    • همرزم

      امار بر اساس پراکندگی جمعیت و میزان برخو داری معیشتی نه منطقه اخذ شود. سرقت کننده های کلان رو هم که درمناطق خاص مینشینند مقایسه کنید عامل عدم تامین مالی این کلاهبرداریهای موجود در مناطق غیر برخوردار همان بالا نشین هایی که پولهای کلان ملت را از راه اختلاس ودزدی به دست اوردند نیستند؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج