جاباما
۱۰۳۱۹۹۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اهدای شیرطلایی ونیز به چهار شخصیت

دوسالانه ونیز در اقدامی کم سابقه و تاریخی بالاترین جایزه خود یعنی شیرطلایی را به چهار نفر از نمایشگاه‌گردانان دوره‌های گذشته این رویداد اهدا می‌کند که دیگر در قید حیات نیستند.

خبرگزاری ایرنا: دوسالانه ونیز در اقدامی کم سابقه و تاریخی بالاترین جایزه خود یعنی شیرطلایی را به چهار نفر از نمایشگاه‌گردانان دوره‌های گذشته این رویداد اهدا می‌کند که دیگر در قید حیات نیستند.

اهدای شیرطلایی ونیز به چهار شخصیت

به گزارش تارنمای روزنامه نشنال، در بین برندگان جایزه شیرطلایی ونیز نام اوکویی انوزور (Okwui Enwezor) متولد کشور نیجریه و از چهره‌های سرشناس در حوزه هنر معاصر به چشم می‌خورد که مارس سال گذشته (اسفند ۹۷) درگذشت. انوزور مسئول برگزاری رویداد دوسالانه ونیز در سال ۲۰۱۵ بود و قرار بود نمایشگاه‌گردان پانزدهمین دوسالانه شارجه در سال ۲۰۲۲ باشد.

جرمانو چلانت (Germano Celant) نویسنده، منتقد هنری و نمایشگاه‌گردان اهل ایتالیا دیگر برنده این جایزه است. او کسی بود که اولین بار اصطلاح Arte Povera یا هنر فقیر را برای اشاره به جنبشی به کار برد که در دهه ۶۰ میلادی برای به چالش کشیدن فرهنگ مصرفی در هنر به راه افتاد. چلانت که مسئول برگزاری دوسالانه سال ۱۹۹۷ ونیز بود، آوریل امسال (اردیبهشت ۹۹) در اثر کرونا درگذشت.

از دیگر برندگان شیر طلایی این دوره دوسالانه ونیز می‌توان به ویتوریو گرگوتی (Vittorio Gregotti) و موریزیو کالوسی (Maurizio Calevsi) اشاره کرد. گرگوتی معمار ایتالیایی استادیوم المپیک تابستانی ۱۹۹۲ بارسلون و نمایشگاه‌گردان دوسالانه ونیز در سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ بود که امسال در اثر کرونا جان خود را از دست داد. کالوسی نیز که در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ مسئولیت برگزاری این رویداد را برعهده داشت، ژوئیه امسال (مرداد ۹۹) در سن ۹۲ سالگی در شهر رم درگذشت.

این جوایز روز اول سپتامبر (سه شنبه ۱۱ شهریور) پس از افتتاح چند نمایشگاه با موضوع تاریخچه دوسالانه ونیز در باغ‌های دوسالانه (Giardini della Biennale)، به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

جایزه شیر طلایی در هر دوره از دوسالانه ونیز به هنرمندان زنده‌ای که آثارشان در این رویداد به نمایش گذاشته شده‌، اهدا می‌شود. اهدای این جایزه به چهره‌هایی که در قید حیات نیستند در تاریخ ۱۲۵ ساله برگزاری این رویداد اتفاقی نادر و کم‌سابقه است. آخرین باری که چنین اتفاقی افتاد سال ۲۰۰۵ بود که شیرطلایی به هارولد زیمن (Harald Szeemann) نمایشگاه‌گردان فقید سوئیسی رسید.

پنجاه و نهمین دوره دوسالانه هنر ونیز که قرار بود در سال ۲۰۲۱ برگزار شود به دلیل تداوم شیوع کرونا، به سال ۲۰۲۲ موکول شد. دوسالانه معماری نیز که برای ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت-خرداد ۹۹) برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل مشابه، در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج